اساسنامه کمیسیون انتخاب کتب مصوب 1304

در جلسه 38 مورخ 7/11/1304 شورای عالی معارف اساسنامه کمیسیون انتخاب کتب درسی مطرح گردید و پس از قرائت و اصلاحاتی ماده به ماده به تصویب شوری رسید:

اساسنامه کمیسیون انتخاب کتب مصوب 1304

فصل اول – تشکیل کمیسیون:
کمیسیونی برحسب تصمیم شورای عالی معارف برای اجرای فقرات اول و هفتم و پانزدهم از ماده دوازدهم قانون شورای عالی معارف برای انتخاب کتب درسی مطابق مقررات ذیل در وزارت معارف تشکیل می­گردد:

ماده 1- اعضاء رسمی کمیسیون به تصویب شورای عالی معارف برای مدت چهار سال به موجب حکم وزیر معارف انتخاب می­شوند و بعد از انفصال دو سال از دوره اول نصف اعضاء به حکم قرعه خارج و به عرض آنها انتخاب می­شود ولی از آن به بعد به جای هر نصف از اعضاء که مدت چهار سال عضویت آنها تمام شده جدیداً انتخاب به عمل خواهد آمد.

ماده 2- حداقل اعضاء رسمی هیجده و حداکثر 24 نفر خواهد بود.

تبصره - اعضائیکه بواسطه انقضاء مدت از عضویت معاف شده­اند ممکن است مجدداً انتخاب شوند.

ماده 3- اعضاء رسمی کمیسیون باشد علاوه بر اطلاعات علمی و فنی در تدریس و تعلیم دارای بصیرت و تجربه کامل باشند.

ماده 4- ریاست عالیه کمیسیون با شخص وزیر معارف می­باشد لکن برای مدت دو سال هیئت مدیره مرکب از یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و دو نفر منشی به اکثریت انتخاب می­شوند.

ماده 5- کمیسیون از حیث تخصص و صلاحیت اعضاء به شعب مختلفه تقسیم می­شود و عضویت در یک شعبه مانع از عضویت در شعبه دیگر نخواهد بود.

ماده 6- هر شعبه دارای یک نفر رئیس مسئول خواهد بود که وظیفه او انتظام جلسات و تقسیم کار بین اعضاء و تقدیم راپورتهای شعب به کمیسیون می­باشد.

ماده 7- هر یک از شعب راپورت جامعی از مطالعات و تشخیصات خود به کمیسیون تقدیم می­دارد و کمیسیون راپورت­های شعب را تحت مطالعه قرار داده نتیجه را به شورای عالی معارف راپورت خواهد داد.

ماده 8- هر شعبه در صورت لزوم با تصویب وزارت معارف می­تواند یک نفر کاتب که وظیفه او فقط استنساخ و پاکنویس است داشته باشد.

فصل دوم - وظایف کمیسیون:

ماده 9- کمیسیون موظف است کلیه کتبی را که فعلاً در مدارس ابتدایی و متوسطه تدریس می­شود و همچنین مؤلفاتی را که تدریس آنها مورد تقاضا و ترویج است در شعب مربوطه با کمال دقت و تفصیل تحت نظر و مطالعه آورده صحیح­تر و بهتر آنها را تعیین و انتخاب نماید.

ماده 10- نظر کمیسیون و شعب آن دو را انتخاب و ترجیح کتب متوجه نکات ذیل خواهد بود:

1- تشخیص صحت مطالب و حس اسلوب کتب و مطابقه و موافقت آنها با اصول تربیت دینی و ملی از حیث تأثیر اخلاقی و فکری.

2- تشخیص موافقت و عدم موافقت مندرجات کتب یا دستور رسمی مدارس.

3- ترجیح کتب از حیث صحت اصول انشاء و ترجمه و حس خط و طبع و تصویر و کاغذ و غیرها.

ماده 11- کمیسیون موظف است که برای حسن خط و تصاویر و طبع و کاغذ و صحافی کتب تدریس عنداللزوم شرایط و حدودی تعیین و اعلان نماید که برطبق آن مؤلفین و طابعین، کتب را تهیه نمایند.

ماده 12- کمیسیون باید کتبی را که ترجمه یا تألیف آن از طرف وزارت معارف به مسابقه گذاشته می­شود با شرایط مقرره تطبیق نماید.

ماده 13- وزارت معارف هر سال مبلغ معینی را در بودجه خود بعنوان حق­الزحمه اعضاء کمیسیون و مصارف آن منظور خواهد نمود. این اساسنامه کمیسیون اصلاح کتب مدارس به طوریکه در شورای عالی معارف تصویب شده است در 13 ماده صحیح است و به موقع اجراء گذاشته شود.