اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در جلسه مورخ 24/10/1376 با توجه به اختیارات تفویضی هیات وزیران (موضوع تصویبنامه شماره 74235/ ت 19037هـ مورخ 7/10/1376) و به استناد بند (الف) ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1372ـ آییننامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم، چابهار و کیش را به شرح زیر تصویب نمودند:
آییننامه معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد قشم، چابهار و کیش
مصوب 1376,10,24با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول - کلیات:
ماده 1- کلیه معاملات سازمانهای مناطق آزاد که در این آییننامه به اختصار «سازمان» نامیده میشوند، اعم از خرید و فروش، اجاره، استجاره، پیمانکاری و اجرت کار طبق مفاد این آییننامه انجام میشود.
تبصره - موارد مشمول مقررات آییننامه استخدامی و پرداختهای پرسنلی همچنین خرید کالا به منظور فروش (فعالیتهای تجاری و بازرگانی) از شمول مقررات این آییننامه مستثنی خواهند بود.
ماده 2- مفاهیم و واژههای به کار رفته در این آییننامه به ترتیب طبق تعاریف ذکر شده در قانون، اساسنامهها، آییننامهها و مقررات مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران و مقررات عمومی کشور میباشند.
فصل دوم - نصاب معاملات:
ماده 3- معاملات سازمان از نظر مبلغ و نحوه انجام آن به سه دسته کوچک، متوسط و عمده تقسیم میشوند:
الف – معاملات کوچک: معاملاتی است که مبلغ آنها از پنج میلیون ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط: معاملاتی است که مبلغ آنها از پنج میلیون، بیشتر باشد و از یکصد میلیون ریال تجاوز نکند.
ج – معاملات عمده: معاملاتی است که مبلغ آنها از یکصد میلیون ریال بیشتر باشد.
ماده 4- مبنای نصاب در خرید برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ معامله و در معاملات عمده مبلغ برآورد طبق نظر بالاترین مسؤول واحد خرید است و مبنای نصاب در فروش، مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب کمیسیون معاملات است.
تبصره - تقسیم و تجزیه مبلغ خرید کالا توسط مأمور خرید و انجام آن به دفعات به منظور استفاده از حدنصاب کمتر ممنوع است.
فصل سوم - روش انجام معاملات:
ماده 5- در معاملات کوچک مأمور خرید باید حداقل به سه نفر فروشنده یا خریدار یا انجامدهنده کار مراجعه نموده و پس از تحقیق کامل در مورد بهای کالا یا اجرت انجام کار، معامله را با رعایت صرفه و صلاح سازمان انجام دهد و مراتب را طی گزارش کتبی مبتنی بر نام و نشانی کامل پیشنهاددهندگان قیمت و قیمتهای پیشنهادی و با ذکر نام و نامخانوادگی خود تأیید و امضاء نماید.
ماده 6- در معاملات متوسط مأمور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجامدهندگان کار مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد از هر کدام روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی به عمل آورد به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن را به طور کامل در برگ استعلام بها تعیین و فروشنده کالا یا انجامدهنده کار بهای پیشنهادی را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و با ذکر کامل و نشانی خود و تاریخ امضاء نماید، مأمور خرید باید ذیل برگهای استعلام بها اعلام نماید که استعلام به وسیله او به عمل آمده با قید تاریخ و نام و نامخانوادگی و سمت خود امضاء کند و پس از امضاء به بالاترین مسؤول واحد خرید ارایه نماید، مقام مذکور پس از بررسی انجام معامله با کمترین بهای اعلام شده و رعایت صرفه و صلاح سازمان طرف معامله را تعیین مینماید.
تبصره - در مواردی که فروشنده یا انجامدهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد، مأمور خرید باید ضمن اخذ استعلام بها از اشخاص موجود در محل، مراتب را به صورت کتبی به مسؤول خود گزارش دهد و در صورت تأیید موضوع توسط مدیرعامل یا فرد تعیینشده توسط وی نسبت به انجام معامله با رعایت صرفه و صلاح سازمان اقدام نماید.
ماده 7- معاملات عمده سازمان باید تا مبلغ دو میلیارد ریال بنا به تشخیص مدیرعامل و از مبلغ دومیلیارد ریال به بالا با تشخیص مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره و در هر دو صورت از طریق مناقصه یا مزایده عمومی، مناقصه یا مزایده محدود و یا ترک تشریفات مناقصه یا مزایده و ارجاع آن به کمیسیون موضوع ماده (26) این آییننامه انجام گردد.
الف- مناقصه عمومی:
مناقصه عمومی مستلزم انتشار آگهی در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار بوده و برحسب اهمیت با تشخیص کمیسیون معاملات باید در یک یا چند نوبت منتشر شود.
ماده 8- در آگهی مناقصه باید نکات زیر تصریح گردد:
1- نوع و میزان و محل تحویل کالا یا خدمات.
2- مدت قبول پیشنهادها از تاریخ انتشار آگهی یا تاریخ دعوتنامه که در مورد معاملات داخلی حداقل ده روز و حداکثر یکماه و در مورد معاملات بینالمللی حداقل بیست روز و حداکثر دوماه میباشد.
3- محل اخذ برگ شرایط و مشخصات معامله و محل تسلیم پیشنهادها.
4- ذکر این که معامله طبق شرایط مندرج در برگ شرایط و مشخصات معامله صورت خواهد گرفت.
ماده 9- در برگ شرایط و مشخصات معامله درج موارد زیر الزامی است:
1- ذکر اینکه به پیشنهادهای مشروط، مبهم و فاقد سپرده، همچنین پیشنهادهایی که بعد از مدت مقرر در آگهی واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
2- ذکر اینکه سازمان در رد یا قبول هریک از پیشنهادها یا تمام آنها مختار است.
3- قید مبلغ سپرده شرکت در مناقصه که در صورت استنکاف پیشنهاددهنده از انجام معامله به نفع سازمان ضبط خواهد شد.میزان مبلغ سپرده مذکور توسط کمیسیون معاملات تعیین می شود که باید به صورت وجهنقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط باشد.
4- تصریح نسبت به مبلغ سپرده حسن انجام معامله که میزان و نوع آن توسط کمیسیون معاملات تعیین و به تأیید مدیرعامل خواهد رسید.
5- قید میزان سپرده حسن انجام کار که معادل دهدرصد مبلغ معامله بوده و باید از کلیه پرداختها کسر گردد.
6- قید اینکه سازمان مجاز خواهد بود تا بیستوپنج درصد از میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر و سایر شرایط کسر یا اضافه نماید.
7- قید میزان پیشپرداخت در خرید کالا یا خدمات که نباید از بیستوپنج درصد مبلغ کل معامله تجاوز نماید و در قبال ضمانتنامه بانکی پرداخت گردد. میزان پیشپرداخت و نوع تضمین که باید از طرف معامله اخذ شود و با تصویب هیأتمدیره قابل تغییر است.
8- در مواردی که احتیاج به نمونه کالا باشد، لازم است موضوع ارایه قبلی نمونه که باید مورد تأیید قرار گیرد در برگ شرایط و مشخصات معامله تصریح گردد.
9- ذکر نکات دیگر از قبیل حداکثر مدت بررسی پیشنهادها و ابلاغ نتیجه به برنده که نباید در معاملات داخلی از یکماه و در معاملات خارجی از دوماه بیشتر باشد و همچنین روش و نحوه پرداخت بهای کالا یا خدمت، ترتیب پرداخت مالیات و بیمه و عوارض مربوط به معامله و هزینههای ثبتی و آگهی، لزوم مهر و امضای کلیه مدارک توسط مقام یا مقامات مسؤول پیشنهاددهنده و هر نکته دیگری که به نظر سازمان درج آن در برگ شرایط و مشخصات ضروری باشد.
10- ذکر مدت ضمانت فروشنده نسبت به کالا یا خدمت در مورد کالاهای فنی و یا تعمیراتی که باید در نظر گرفته شود.
11- ذکر مشخصات کالا یا خدمت مورد نیاز با قید نحوه تحویل آن و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کلاً یا بعضاً تأخیر داشته و یا اصولاً از تحویل خودداری نماید.
12- ذکر این که بهای پیشنهادی با مبلغ مشخص و در پاکت لاکت و مهر شده تحویل شود.
ماده 10- مسؤول بازرگانی سازمان در صورت درخواست کمیسیون معاملات باید نرخ یا نرخهای عادله کالا یا خدمات موضوع معامله را به وسایل مطمئن استعلام نموده و در روز تشکیل جلسه کمیسیون معاملات با توجه به نرخهای عادله مذکور نسبت به پیشنهادهای رسیده اظهارنظر کند و تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید.
ماده 11- کمیسیون معاملات باید در روز و ساعت مقرر در آگهی مناقصه یا مزایده یا دعوتنامه، پیشنهادهای رسیده را مفتوح کند و مورد بررسی قرار دهد و ضمن تعیین برندگان اول تا سوم، مشخصات عمده پیشنهادها را در صورتجلسه قید نماید. چنانچه تعداد پیشنهادها از سه مورد کمتر باشد باید پیشنهادهای رسیده طی نامه به پیشنهاد دهندگان مسترد شده و مناقصه یا مزایده تجدید گردد. در صورت عدم تمایل فروشنده به استرداد سپرده در تجدید مناقصه و در شرایط مساوی اولویت با ایشان خواهد بود. در مرحله بعدی هر چند تعداد پیشنهادها کمتر از سه فقره باشد تصمیم لازم اتخاذ می گردد.
تبصره - اگر در نتیجه انتشار آگهی، پیشنهادی نرسد یا قیمتهای پیشنهادی به نظر کمیسیون معاملات از حدود اعتدال خارج باشد، کمیسیون میتواند ضمن تنظیم صورتجلسه مجوز انجام معامله را به طریق دیگر پس از تأیید مدیرعامل صادر نماید.
ماده 12- کمیسیون معاملات موظف است چنانچه پیشنهادی فاقد یکی از شرایط مندرج در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات یا مغایر با مفاد این آیین نامه باشد به آن ترتیب اثر ندهد مگر آنکه شرط مزبور به تشخیص کمیسیون، تأثیر اساسی و مهمی در انجام معامله نداشته باشد.
ماده 13- پس از اعلام نتیجه و تعیین برنده مناقصه یا مزایده، چنانچه به عللی، برنده حاضر به انجام معامله نشود یا ظرف مدت مقرر کالا یا خدمات مورد معامله تحویل نگردد یا به طریق دیگر برنده مزایده از انجام تعهد خودداری کند سپرده وی به نفع سازمان ضبط خواهد شد و معامله با برنده دوم مناقصه یا مزایده انجام میشود. خرید کالا یا خدمات از نفر دوم در صورتی میسر است که تفاوت بهای پیشنهادی نفر دوم با نفر اول زیادتر از مبلغ سپرده برنده نباشد و همین ترتیب در رابطه با نفر سوم در صورت استنکاف نفر دوم از انجام معامله قابل اجراست.
ماده 14- پیشنهادهای نفرات چهارم به بعد پس از خاتمه جلسه کمیسیون معاملات مسترد خواهد شد ولی سپرده نفرات دوم و سوم نباید قبل از انعقاد قرارداد با برنده اول و حصول اطمینان از تحویل و تحول بهای مورد معامله و اجناس یا شروع انجام خدمات مسترد گردد.
ب- مناقصه محدود:
ماده 15- دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود حداقل برای پنج مورد از اشخاصی ارسال میشود که صلاحیت آنها در رشته موضوع معامله قبلاً توسط سازمان برنامه و بودجه تشخیص داده شده و نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد.
ماده 16- مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد، در مناقصه محدود نیز لازمالرعایه است.
فصل چهارم - کمیسیون معاملات:
ماده 17- به منظور تصمیمگیری در خصوص معاملات عمده کمیسیونی به عنوان «کمیسیون معاملات» مرکب از نماینده مدیرعامل، معاون اداری و مالی سازمان یا کسی که این وظیفه را به عهده دارد و یک نفر از مسؤولین سازمان به انتخاب مدیرعامل تشکیل می شود.اعضای کمیسیون معاملات باید ترجیحاً واجد صلاحیت و اطلاعات کتفی در رشتههای مالی، بازرگانی و فنی باشند.
ماده 18- رییس کمیسیون معاملات از بین سه نفر عضو کمیسیون و با حکم مدیرعامل انتخاب میشود و دارای مسؤولیتهای زیر است:
1- دعوت و تشکیل و اداره جلسات کمیسیون معاملات .
2- ابلاغ مصوبات کمیسیون معاملات به مسؤولین ذیربط در سازمان.
3-نگهداری و ضبط اسناد و صورتجلسه کمیسیون معاملات .
ماده 19- کمیسیون معاملات میتواند از هر یک از مسؤولان ذیربط تقاضا نماید شخصاً یا نماینده وی در جلسات مربوط شرکت نموده و اظهارنظر نمایند.همچنین هر یک از واحدها یا نمایندگان مجاز آنها میتوانند در مورد معاملات مربوط به حوزه مسؤولیت خود در کمیسیون حضور یافته و توضیحات لازم را ارایه نمایند.
واحدهایی که با تصمیم کمیسیون معاملات موافقت نداشته باشند میتوانند به صورت کتبی دلایل عدم موافقت خود را به کمیسیون معاملات اعلام کنند و چنانچه کمیسیون معاملات متقاعد نشود باید موضوع را برای اخذ تصمیم نهایی به مدیرعامل گزارش دهند.
تصمیمات یا مصوبات کمیسیون معاملات در مواردی که مبلغ پیشنهادی برنده بیش از بیست و پنج درصد (25%) نسبت به مبلغ برآورد شده معامله کاهش یا افزایش دارد و نیز برای معاملات تا سقف دو میلیارد ریال پس از تأیید مدیرعامل سازمان و برای معاملات بیش از مبلغ مذکور پس از تأیید مدیرعامل و تصویب هیأتمدیره سازمان قابل اجراست.
ماده 20- تصمیمات کمیسیون معاملات با اکثریت آرا معتبر و قابل اجراست.عضوی که در اقلیت قرار میگیرد باید نظر خود را مستدلاً در صورتجلسه کمیسیون درج نموده و امضاء نماید و چنانچه لازم بداند می تواند از رییس کمیسیون تقاضا نماید که موضوع به مدیرعامل گزارش شود.
فصل پنجم - مزایده:
ماده 21- قبل از انجام مزایده، مورد معامله باید توسط کارشناس منتخب کمیسیون معاملات ارزیابی گردد. مبلغ ارزیابی شده مبنای نصاب در فروش خواهد بود.
ماده 22- در مورد معاملات کوچک مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه سازمان معامله را انجام دهد و سند مربوط را با قید این که معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نامخانوادگی و سمت و تاریخ امضاء کند.
ماده 23- در مورد معاملات متوسط حراج و یا به تشخیص کمیسیون معاملات، مزایده به شرح زیر انجام خواهد شد:
الف – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه یا به وسایل و طرق انتشاراتی دیگر یا از طریق صداوسیما یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد.
ب – مورد معامله باید قبلاً به وسیله کارشناس منتخب کمیسیون معاملات ارزیابی شد و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابیشده داوطلب پیدا نشود، مجدداً باید ارزیابی شود.
ماده 24- در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل میآید:
الف – در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آییننامه برای آگهی مناقصه پیشبینی شده، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت شود.
ب - مقرراتی که در این آیین نامه در مورد مناقصه معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید اجرا شود.
فصل ششم - ترک تشریفات مناقصه یا مزایده:
ماده 25- در موارد زیر سازمان می تواند معاملات را بدون رعایت تشریفات مناقصه یا مزایده یا استعلام بهای کتبی یا حراج انجام دهد:
1- خرید اموال و خدمات حقوقی که به تشخیص مدیرعامل سازمان منحصر به فرد باشد.
2- خرید و استجاره اموال غیرمنقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیرعامل سازمان و تصویب کمیسیون معاملات انجام خواهد شد.
3-خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد تقاضاکننده با تأیید کمیسیون معاملات و تصویب مدیرعامل سازمان انجام خواهد شد.
4- خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری است و برای آنها از طرف مراجع ذیربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شده است.
5- خرید کالاهای ساخت کارخانههای داخلی و کرایه حملونقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
6- کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
7- معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسات دولتی یا شرکت دولتی یا شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تابع سازمان باشند.در مورد معاملات موضوع این بند فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته و تولیدکننده یا انجامدهنده آن باشد یا اینکه وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را بر عهده داشته باشد.
8- در مورد تعمیر ماشینآلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسؤولیت مدیرعامل سازمان.
9- در مورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشینآلات ثابت و متحرک موجود، همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازهگیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن با تعیین بهای مورد معامله حداقل به وسیله یک نفر خبره و متعهد رشته مربوط به انتخاب مدیرعامل سازمان.
10- در رابطه با چاپ و صحافی.
ماده 26- در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص مدیرعامل میسر یا به مصلحت نباشد، با پیشنهاد مدیرعامل و با رعایت صرفه و صلاح سازمان، نحوه انجام اینگونه معاملات را هیأتی سه نفره متشکل از مدیرعامل و یکی از اعضای هیأتمدیره هر سازمان و یک نفر منتخب شورای عالی (دبیرخانه)تعیین و اعلام خواهد نمود. جلسات هیأت با حضور تمام اعضاء رسمیت دارد و ملاک تصمیم اتفاق نظر اعضاء می باشد.
فصل هفتم - شرایط انعقاد قرارداد:
ماده 27- معاملات عمده در رابطه با پیمانکاری بطور اعم در رابطه با سایر موارد به تشخیص کمیسیون معاملات باید از طریق انعقاد قرارداد صورت گیرد.
ماده 28- در متن قراردادهای منعقدشده مربوط به معاملات عمده درج نکات زیر ضروری است:
1- نوع و مقدار و میزان کالا یا خدمات مبتنی بر مشخصات کامل.
2- مدت قرارداد و پیشبینی جریمه تأخیر در انجام تعهدات طرف قرارداد.
3- در مواردی که احتیاج به نمونه جنس باشد لزوم تحویل موضوع قرارداد طبق نمونه مهر و امضاء شده توسط طرف قرارداد و کمیسیون معاملات در قرارداد تصریح گردد.
4- در قرارداد باید تصریح شود که طرف قرارداد، از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات و شرایط محل تحویل کالا یا انجام خدمات اطلاع کافی داشته و نمیتواند تحت عنوان عدم اطلاع از انجام تعهدات خود متعذر شود.
5- در قرارداد باید تصریح گردد که سازمان مخیر است تا بیستوپنج درصد میزان کالا یا خدمات موضوع معامله را بدون تغییر سایر شرایط کسر یا اضافه نماید.
6- در قرارداد باید بطور صریح مبلغ کل مورد معامله و ترتیب انجام آن قید گردد و چنانچه مبلغ کل قرارداد متکی به اجزای اساسی از قبیل هزینه کار یا قیمت مصالح و غیره باشد، نسبت هر یک از اجزا و مبلغ تخمینی آن قید گردد و در مواردی که معامله براساس واحد بها صورت میگیرد واحد بها تصریح شود و در رابطه با قراردادهای پیمانکار مدیریتی و یا قراردادهای امانی باید درصد حقالزحمه و حداکثر هزینه موضوع قرارداد ذکر گردد.
7- با توجه به مقتضیات کار و چنانچه در آگهی یا برگ شرایط و مشخصات معامله لزوم تأدیه پیشپرداخت قید شده باشد باید میزان پیشپرداخت و نحوه استهلاک و تصفیه آن در قرارداد درج گردد.
8- نوع و مبلغ سپرده حسن انجام معامله و نحوه آزادسازی سپرده یادشده.
9- میزان سپرده حسن انجام کار و نحوه آزادسازی سپرده مذکور.
10- قید این مطلب که پرداخت مالیات، بیمه و هرگونه عوارض طبق قوانین و مقررات مربوط برعهده طرف ذیربط خواهد بود.
11- حق ارجاع به حکمیت در هیچ یک از قراردادها مجاز نیست مگر آنکه موضوع به تصویب هیأتمدیره سازمان رسیده باشد.
12- تعیین مدت یا فاصله زمانی برای دوره تضمین حسن انجام کار در معاملاتی که این امر ضرورت دارد مانند کارهای ساختمانی و تأسیساتی.
13- اقرار طرف معامله به عدم شمول ممنوعیتهای مقرر در اصل یکصد وچهل و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و لایحه قانونی راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلسین و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری- مصوب 1337.
14- سایر شرایط و مشخصاتی که در آگهی مناقصه یا شرایط مناقصه یا معامله مطرح بوده است با توجه به این که متضمن هیچ نوع امتیاز، اضافه بر شرایط اولیه اعلام شده نباشد.
15- حدود اختیارات دستگاه نظارت در صورتی که ماهیت کار، نظارت بر اجرا یا تحویل را ایجاب کند.
16- تصریح به این که طرفین قرارداد از مقررات حاکم بر این قرارداد اطلاع کامل داشته و مکلف به اجرای آن میباشند و مسؤولیتهای ناشی از آن مقررات را می پذیرند.
فصل هشتم - ترتیب تحویل کالا یا خدمت:
ماده 29- تحویل مورد معامله به شرح زیر باید انجام شود:
الف – در مورد معاملات کوچک، به وسیله و مسؤولیت انباردار یا تحویلگیرنده کار حسب مورد.
ب – در مورد معاملات متوسط، به وسیله و مسؤولیت انباردار یا تحویلگیرنده کار و نماینده قسمت تقاضاکننده.
ج – در مورد معاملات عمده، به وسیله و مسؤولیت انباردار یا تحویلگیرنده کار و نماینده قسمت تقاضا کننده و نماینده دیگری که از طرف سازمان تعیین خواهد شد.
ماده 30- برای کالاهای تحویلشده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض قید گردد.
تبصره - در مواردی که کالا به انبار تحویل نمی گردد، حسب مورد باید به وسیله تحویلگیرنده تکالیف مربوط به انباردار انجام شود و رسید یا صورتمجلس مربوط مبنای صدور قبض و حواله انبار خواهد شد.
ماده 31- در صورتی که در شرایط معامله یا شرایط عمومی پیمان برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه که در مواد (28)و(29) این آییننامه تعیین شده، تکالیف دیگری نیز پیشبینی شده باشد، باید اجرا شود.
ماده 32- در مواردی که بین مسؤولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای (ب) و (ج)ماده (29) این آییننامه از لحاظ مشخصات و سایر مسایل مربوط به کار یا کالاهایی که باید تحویل گرفته شود اختلافنظر باشد، هر یک از مسؤولان یادشده نظر خود را در صورتمجلس قید خواهند کرد و موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهایی در مورد تحویل یا عدم تحویل به کمیسیون معاملات ارایه می شود و کمیسیون مکلف است در اسرع وقت نسبت به موضوع اعلامنظر نماید.
فصل نهم - سایر مقررات:
ماده 33(اصلاحی 18/12/1378)-الف- خریدها و معاملات خارجی تا سقف یک میلیون دلار پس از اخذ حداقل سه فقره استعلام بها از فروشندگان یا خریداران خارجی با درج کامل شرایط معامله، مشخصات کالا یا خدمت و نحوه حمل،همچنین مدارک مربوط- شامل تلکس، دورنگار(فاکس) و نامه- توسط مدیر بازرگانی سازمان بررسی و جدول مقایسه قیمت توسط نامبرده تهیه و جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون معاملات ارسال میشود و پس از تصویب کمیسیون مذکور و تأیید مدیرعامل انجام می گردد.
ب- خریدها و معاملات خارجی بیشتر از مبلغ یک میلیون دلار از طریق مناقصه بینالمللی با رعایت بند ( ح ) تبصره ( 29 ) قانون بودجه سال 1377 کل کشور و احکام مشابهی که در سنوات آتی وضع می شود، پس از تصویب کمیسیون معاملات و تأیید مدیرعامل و هیأتمدیره انجام میشود.
ماده 34- فروش اموال و خدمات از طرف سازمان منوط به تأیید کمیسیون معاملات و تصویب هیأتمدیره سازمان است.
ماده 35- هیأت مدیره سازمان میتواند با رعایت مفاد این آیین نامه، نمونه پیمان، شرایط پیمان، دعوتنامه و شرایط شرکت در مناقصه و مزایده، جداول مشخصات و مقادیر و اقلام و دیگر اسناد مورد نیاز در معاملات سازمان را تهیه و به مرحله عمل بگذارد.
ماده 36 (اصلاحی 18/12/1378)- سایر مسایل مربوط به معاملات با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در جهت صرفه و صلاح سازمان صورت می گیرد.
این متن جایگزین تصویبنامه شماره 45785/ت15483ک مورخ 10/7/1374میشود.
این تصویبنامه در تاریخ 15/2/1377 به تأیید مقام محترم ریاستجمهوری رسیده است.
معاون اول رییسجمهور - حسن حبیبی