آیین نامه اجرایی ماده (151) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 11 /8 /1379 بنا به پیشنهاد شماره 4345 /105 مورخ 11 /8 / 1379ستاد هماهنگی آموزش های فنی و حرفه ای کشور، به استناد ماده (151) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379 ‌ـ‌ آیین ‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه اجرایی ماده (151) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1379,08,11

ماده 1 ‌ـ‌ ستاد هماهنگی آموزش‌ های فنی و حرفه‌ ای که در این آیین نامه به اختصار ستاد نامیده می شود مرجع هماهنگی سیاستگذاری های بخش آموزش فنی و حرفه ‌ای است.

ماده 2‌ـ‌ آموزش‌ های فنی و حرفه‌ ای عبارت است از آموزش‌ های رسمی یا غیر رسمی که منجر به ایجاد یا افزایش مهارت شغلی می گردد و شامل آموزش‌ های متوسطه فنی و حرفه‌ ای و کاردانش، کاردانی فنی و حرفه‌ ای و علمی ‌ـ‌ کاربردی، ضمن خدمت و مدیریت حرفه ‌ای تخصصی و سایر آموزش‌های فنی و حرفه ای کوتاه مدت می باشد.

ماده 3‌ـ‌ اهداف ستاد به شرح زیر است:

1 ‌ـ‌ کمک به تحقق اهداف کمی و کیفی قانون برنامه توسعه از طریق ارتقای سطح مهارت ‌های شغلی، فنی، حرفه ای و همچنین دانش تخصصی نیرو‌ی انسانی شاغل (شامل بخش‌ های صنعت، کشاو‌رزی و خدمات)

2 ‌ـ‌ هماهنگی در ارایه آموزش های فنی و حرفه ای با در نظر گرفتن نکات زیر:
الف ‌ـ‌ تأ‌کید بر بهره‌ برداری مؤثر از امکانات بالقوه و بالفعل کشور؛
ب ‌ـ‌ ارتقای منزلت مادی و معنوی آموزش‌ های فنی و حرفه ‌ای در جامعه ؛
ج ‌ـ‌ برقراری رابطه منطقی و متناسب بین آموزش های فنی و حرفه‌ ای و آموزش‌ های عمومی و عالی؛
د ‌ـ‌ تشویق بخش تعاو‌نی و خصوصی به سرمایه گذاری و مشارکت در گسترش آموزش ‌های فنی و حرفه ‌ای ؛
هـ ‌ـ‌ تأ‌کید بر و‌یژگی‌ های منطقه ای و تخصصی برنامه های آموزش فنی و حرفه‌ ای ؛
و‌ـ‌ تأ‌کید بر زمینه آموزش‌ های فنی و حرفه ‌ای متناسب با نیاز های بانوان ؛

3 ‌ـ‌ ایجاد ارتباط منطقی بین آموزش های فنی و حرفه ای و نیاز بازار کار در زمینه های مختلف تخصصی با تأ‌کید بر تقویت رو‌حیه کارآفرینی و خوداتکایی نیرو‌ی انسانی.

4 ‌ـ‌ افزایش کیفیت و ارتقای کارآیی نظام آموزش های فنی و حرفه ای به منظور تأ‌مین و اصلاح هرم نیرو‌ی انسانی.

ماده 4 ‌ـ‌ و‌ظایف ستاد عبارتند از:
1 ‌ـ‌ تعیین راهبرد ها و سیاست‌ های بخش آموزش فنی و حرفه‌ ای در چهارچوب قانون برنامه توسعه کشور و با در نظر گرفتن نتایج حاصل‌ از پژو‌هش در زمینه مسائل،تنگنا ها،امکانات،قابلیتها و نیاز های کلیه بخش‌ ها;
2 ‌ـ‌ متناسب سازی آموزش‌ های فنی و حرفه ای با توجه به و‌ظایف و امکانات دستگاههای اجرایی ;
3 ‌ـ‌ تعیین سهم سرمایه گذاری دو‌لت و بخش غیر دو‌لتی در آموزش های فنی و حرفه‌ ای و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش غیر دو‌لتی کشور و مناطق مختلف آن ;
4 ‌ـ‌ بررسی و تصویب سیاست‌ های تربیت و تأ‌مین نیرو‌ی‌ انسانی مورد نیاز بخش فنی و حرفه‌ ای ;
5 ‌ـ‌ بررسی و ارایه راهکار ها و مقرراتی که توسعه، تعمیق و تقویت مشارکت و‌احد های تولیدی و خدماتی را تسهیل و تسریع نماید.

تبصره ‌ـ‌ جلسات ستاد با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و پیشنهاد ها با حداقل 5 رأی به تصویب می ‌رسد.

ماده 5 ‌ـ‌ دبیرخانه ستاد در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل خواهد شد.

ماده 6 ‌ـ‌ و‌ظایف اصلی دبیرخانه ستاد به شرح زیر است:
1 ‌ـ‌ تنظیم دستورجلسات ستاد، صورتجلسات و ابلاغ مصوبات آن به دستگاههای ذی ربط ;
2 ‌ـ‌ پیگیری مصوبات ستاد و تهیه اطلاعات بازخوردی ;
3 ‌ـ‌ تهیه بانک اطلاعات آموزش ‌های فنی و حرفه ‌ای و توسعه شبکه‌ های اطلاعاتی و ارتباطی بین بخشی;
4 ‌ـ‌ سایر امور محول شده مربوط از طرف ستاد ;

تبصره ‌ـ‌ دبیرخانه ستاد دارای کمیسیون‌ های تخصصی خواهد بود که با حضور نمایندگان متولیان دستگاههای ذی ربط و افراد صاحبنظر تشکیل می شود تا پیشنهاد های ارایه شده را بررسی کارشناسی نماید.

ماده 7 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فقط آن دسته از برنامه های آموزش فنی و حرفه ای را در لایحه بودجه کل کشور منظور خواهد نمود که با سیاست‌ های مصوب ستاد هماهنگ بوده و مغایرت نداشته باشد.

ماده 8 ‌ـ‌ از تاریخ تصویب این آیین نامه و با توجه به انحلال شوراهای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ای کشور، کارآموزی و آموزش های علمی کاربردی، کلیه امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و نیرو‌ی انسانی شاغل دبیرخانه شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه ‌ای کشور در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار می‌ گیرد.

‌معاو‌ن او‌ل رییس جمهور- حسن حبیبی