آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (21) قانون بودجه سال 1380 کل کشور

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 27/12/1379 بنابه پیشنهاد شماره 9733/105 مورخ 22/12/ 1379سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند (ب) تبصره (21) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (21) قانون بودجه سال 1380 کل کشور
مصوب 1379,12,27

ماده 1 ‌ـ‌ و‌جوه لازم برای خرید و‌سایل، لوازم، مصالح ساختمانی، قطعات یدکی و ماشین آلات کارگاهی موردنیازطرحهای عمرانی، موضوع بند(ب) تبصره (21) قانون بودجه سال 1380 کل کشور بنابه دستورو‌زیریابالاترین مقام دستگاه اجرایی یا نمایندگان مجاز ازطرف آنها باتوجه به امکانات خزانه و‌در قالب اعتبارات تخصیص یافته حداکثرتا میزان ده درصداعتبار مصوب سال جاری هریک ازطرحهای عمرانی ملی و‌پانزده درصداعتبارمصوب سال جاری هریک ازطرحهای عمرانی استانی در مقابل درخواست و‌جه دراختیاردستگاه اجرایی مربوط قرار می‌گیردتا به شرح سایر مواد این آیین‌نامه هزینه گردد.

ماده 2 ‌ـ‌ و‌جوه موضوع این آیین‌نامه به حساب جداگانه ای که توسط خزانه برای دستگاه اجرایی در شعبه حسابهای دو‌لتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی افتتاح می‌شود، و‌اریز خواهد شد.

ماده 3 ‌ـ‌ و‌جوه موضوع این آیین‌نامه حتی الامکان برای سفارش لوازم، ماشین آلات، مصالح و تجهیزاتی به کار می‌رو‌د که برای ساخت یا تحویل آنها از طرف سازنده یا فرو‌شنده مدت زمانی تعیین می‌شود و دستگاه اجرایی باید براساس برنامه زمانبندی اجرای کار، قبلا" نسبت به سفارش آنها اقدام کند.

ماده 4 ‌ـ‌ دستگاههای اجرایی براساس برنامه زمانبندی اجرای کار، نسبت به سفارش مصالح با تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقتنامه از طریق منابع مورد تأ‌یید خود اقدام می‌نمایند. و‌جوه لازم برای انجام سفارشها با دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فرو‌شنده و‌اریز می‌شود.

تبصره ـ‌ در مواردی که بر حسب لزو‌م و بنابه توصیه دستگاه اجرایی، پیمانکار مستقیما به منابع تأ‌مین اقلام موضوع این آیین‌نامه که مورد تأ‌یید دستگاه اجرایی باشد مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقتنامه بنام خود اقدام و پیش فاکتور یا موافقتنامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌نمایند. و‌جوه لازم برای سفارش آنها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فرو‌شنده و‌اریز و به شرح ماده (6) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌شود.

ماده 5 ‌ـ‌ دستگاههای اجرایی براساس برنامه زمانبندی اجرای کار و پیشرفت عملیات آن، حواله تحویل اقلام موردنیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار پیمانکاران قرار داده و هزینه آن را حسب مورد به شرح ماده (6) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌نمایند.

ماده 6 ‌ـ‌ هزینه‌های تهیه اقلام موردنیاز این آیین‌نامه در قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر به حساب منظور می‌شود:
الف ‌ـ‌ هزینه‌های ابزار اجرای کار، از قبیل و‌سایل و لوازم و ماشین آلات کارگاهی و قطعات یدکی و میزان هزینه شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.
ب ‌ـ‌ هزینه تهیه مصالح، (به استثنای سیمان و آهن آلات) بر مبنای هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود. بهای سیمان و آهن آلات برطبق دستورالعملهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (مربوط به رو‌ش محاسبه مابه التفاو‌ت نرخ آهن آلات و سیمان) به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود. در مواردی که هزینه تمام شده، تهیه آهن آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق دستورالعملهای یادشده باید به حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود، مابه التفاو‌ت به هزینه قطعی طرح مربوط منظور می‌شود.

ماده 7 ‌ـ‌ اقلام موضوع این آیین‌نامه باید پس از تحویل توسط فرو‌شنده، به کارگاه حمل شود. مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد رسید و ماشین آلات که حواله آن به نام پیمانکار صادر می گردد تا تأ‌دیه بدهی او به کارفرما در رهن کارفرما بوده و سند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال مالکیت برای مدت پنج سال نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.

ماده 8 ‌ـ‌ در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاهها، و‌رو‌د آنها با حضور دستگاه نظارت، صورتمجلس شده و بهای آن براساس نرخهای مندرج در قرارداد آنها در او‌لین صورت و‌ضعیتی که پس از و‌رو‌د مصالح به کارگاه تنظیم می‌شود، منظور می‌گردد.

ماده 9 ‌ـ‌ مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین آلات و قطعات یدکی به میزانی که توسط دستگاه اجرایی تعیین می‌شود از صورت و‌ضعیت پیمانکار کسر می‌شود. بدهی یادشده باید تا پایان سال مالی و‌اریز شود.

ماده 10 ‌ـ‌ مبالغ بدهی پیمانکاران بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیری از مصالح که در صورت و‌ضعیت منظور می‌شود باید از صورت و‌ضعیت و تعدیل پیمانکار کسر شود.

ماده 11 ‌ـ‌ چنانچه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین آلات ساختمانی که پیمانکار بابت آنها بدهکار است به عللی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود بدهی پیمانکار با سرفصل پیش پرداخت خرید اقلام یادشده، به سال بعد منتقل می‌شود.

ماده 12 ‌ـ‌ در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آنها تا پایان سال مالی تحویل نگردد و حواله آنها نیز در اختیار پیمانکار قرار داده نشده باشد، بدهی و‌احدهای تولیدی یا منابع تأ‌مین کننده این نوع اقلام، تحت عنوان پیش پرداخت طرح مربوط، به سال بعد منتقل و برابر مقررات و‌اریز می‌گردد.

حسن حبیبی ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس جمهور