آئین نامه اجرائی تبصره (37) قانون بودجه سال 1369 کل کشور

هیات وزیران در جلسه مورخ 5/2/1369 بنا به پیشنهاد ریاست محترم جمهوری اسلامی و به استناد تبصره ( 37 ) قانون بودجه سال 1369 کل کشور آئین نامه اجرائی تبصره ( 37 ) قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمود:

آئین نامه اجرائی تبصره ( 37 ) قانون بودجه سال 1369 کل کشور
مصوب 1369,02,05

ماده 1 - اعتبار موضوع تبصره ( 37 ) قانون بودجه سال 1369 کل کشورجمعا"بمبلغ چهل و پنج میلیارد ( 000/000/000/45 ) ریال از محل سرجمع اعتبارات عمرانی استانی کل کشور برای اجرای پروژه های محرومیت زدائی در بخشهای جغرافیائی که براساس بررسیهای سازمان برنامه و بودجه و با تصویب هیات وزیران قبلا" محروم شناخته شده اند، به تفکیک سهم اعتبار محرومیت زدایی هر استان بشر جدول پیوست و در زمینه های تعیین شده ( آموزش و پرورش ، بهداشت و آبرسانی ، برق رسانی ، راه مناسب روستائی ) به مصرف خواهد رسید.

تبصره - این اعتبار علاوه بر اعتباراتی خواهد بود که از محل مانده اعتبار فصول مختلف عمرانی استانی به اجرای طرحها و پروژه های مختلف و تکمیلی در بخشهای محروم اختصاص می یابد.

ماده 2 - سهم اعتبار هر بخش محروم از اعتبارات موضوع این آئین نامه براساس ضریب محرومیت همان بخش محروم در زمینه های مربوط طرف مدت ( 15 ) روز از ابلاغ این آئین نامه در کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استان برحسب برنامه ، طرح و پروژه به تصویب می رسد. با عنایت به اهداف تبصره ( 5 ) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور، کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استانی ترتیبی اتخاذ می نمایند که توزیع اعتبارات محرومیت زدایی بنحوی صوررت گیرد تا در انتهای برنامه ، اهداف مذکور در جهت رفع محرومیت از بخشهای محروم محقق گردد.

تبصره - اعضاء کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استان که دبیرخانه آن در استانداری و جلسات آن به ریاست استاندار حداقل هر دو هفته یکبار بمنظورتسریع در انجام امور مناطق محروم استان و همچنین نظارت بر پیشرفت اجرائی اعتبارات موضوع این آئین نامه تشکیل می گردد، بشرح زیر تعیین میشوند:
1 - استاندار ( رئیس کمیسیون ) 2 - رئیس سازمان برنامه و بودجه استان 3 - مدیر کل آموزش و پرورش استان 4 - رئیس سازمان جهاد سازندگی استان 5 - مدیر کل راه و ترابری استان 6 - مسئول بهداشت محیط استان 7 - مدیر عامل شرکت برق منطقه ای در استان و همچنین نمایندگان مجلس مربوط به بخشهای محروم استان بعنوان ناظر در جلسات دعوت می شوند. کمیسیون می تواند از سایر مسئولین حسب مورد دعوت بعمل آورد. جلسات کمیسیون مزبور با حضور حداقل 5 نفر از اعضاء اصلی رسمیت یافته و تصمیمات با 4 رای موافق اتخاذ و با امضاء استاندار ابلاغ میگردد.

ماده 3 - دستگاه اجرائی مصرف کننده اعتبارات موضوع این آئین نامه توسط کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استان تعیین و لازم است تا حداکثر 10 روز پس از تصویب کمیسیون مذکور موافقتنامه طرحها و پروژه های مصوب بین سازمان برنامه و بودجه استان و دستگاه اجرائی تعیین شده ، مبادله گردیده و عملیات اجرائی آغاز گردد.

تبصره 1 - اعتبارات موضوع این آئین نامه به استناد مفاد تبصره ( 37 ) و همچنین بند ( ه ) تبصره ( 21 ) قانون بودجه سال 1369 کل کشور تماما" تخصیص یافته تلقی گردیده و از نظر مقررات نحوه هزینه براساس مفاد بند ( الف ) تبصره ( 15 ) قانون بودجه سال 1369 کل کشور بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و با رعایت مفاد قانون نحوة هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و در چارچوب ضوابط این آئین نامه هزینه می گردد.

تبصره 2 - دفتر امور مناطق محروم کشور رئیس جمهور موظف است به منظور حسن اجرای طرحها و پروژهها در بخشهای محروم کشور، نظارت نماید.

ماده 4 - استانداران و دستگاههای اجرائی طرحهای محرومیت زدایی مکلفند منظما" گزارش تصمیمات جلسات کمیسیون ویژه امور مناطق محروم استان و همچنین گزارش عملکرد فیزیکی و اعتبارات موضوع این آئین نامه را بهمراه گزارش سهم اعتبار بخشهای محروم از محل مانده اعتبارات عمرانی استانی و موافقتنامه های مبادله شده را به اطلاع سازمان برنامه و بودجه و دفتر امور مناطق محروم کشور برسانند.

ماده 5 - با توجه به محدودیت اعتبار پروژه های موضوع این آئین نامه هزینه های غیر ضرور و خرید هر گونه اتومبیل و ماشین آلات سنگین از محل این اعتبارات ممنوع بوده و تهیه اتومبیل و ماشین آلات سنگین از محل سایر امکانات و اعتبارات بمنظور کمک به توسعه و احیاء مناطق محروم تامین می گردد.

ماده 6 - هر گونه کاهش اعتبار طرحها و پروژه های بخشهای محروم موضوع این آئین نامه بمنظور افزایش اعتبار بخشهای غیرمحروم به استناد بند ( د ) تبصره ( 18 ) قانون بودجه سال 1369 کل کشور ممنوع می باشد.

حسن حبیبی
معاون اول رئیس جمهور