آیین نامه اجرایی بند 2 تبصره 24 قانون بودجه سال 1379 کل کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 14/1/1379 بنابه پیشنهاد سازمان بهزیستی کشور و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ‌تبصره (50) ‌قانون بودجه سال 1379 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند (2) تبصره (24) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (2) تبصره (24) قانون بودجه سال 1379 کل کشور
مصوب 1379,01,14

ماده 1 - منظور از واگذاری در این آیین‌نامه واگذاری مدیریت ارایه خدمات با اجاره اموال منقول و غیر منقول به طریق مشارکت ‌می‌باشد.

ماده 2 - مدیریت مراکز موضوع این آیین‌نامه به اشخاص حقوقی به ترتیب اولویت تعاونیهای کارکنان بهزیستی ، مؤسسات خیریه ای، ‌تشکلهای هیات‌امنایی ، مؤسسات غیرانتفاعی، شرکتهای تعاونی و خصوصی و اشخاص حقیقی واگذار می‌گردد.

تبصره 1 - تعاونیهای تشکیل شده از کارکنان بهزیستی از اولویت و تسهیلات ویژه (‌حداکثر تا ده درصد (10%) بخشودگی از مبالغ ‌قرارداد) در مراکز‌واگذاری برخوردار می‌شوند.

ماده 3 ـ مراعات کامل و دقیق ضوابط و شرایط عمومی و تخصصی مندرج در آیین‌نامه‌ها و دستورالعملها و رعایت حداقل ‌استانداردهای مصوب‌ سازمان بهزیستی برای اداره مراکز واگذار شده و انجام و ارایه خدمات (‌حسب مورد) الزامی بوده و سازمان بهزیستی ‌موظف به اعمال نظارتهای قانونی ‌در دوره قرارداد است.

ماده 4 - تایید صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان اداره مراکز مشمول (‌اشخاص حقیقی و حقوقی) قبل از اقدام به عقد قرارداد ‌مدیریت و یا‌مشارکت می‌باید مورد بررسی و تأیید سازمان بهزیستی در هر یک از استانهای مربوط قرار گرفته باشد.

ماده 5 - موضوع واگذاری از طریق روزنامه های کثیر الانتشار به اطلاع عموم می‌رسد.

ماده 6 ـ قرارداد واگذاری مدیریت مراکز موضوع این آیین‌نامه ترجیحاً در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌گردد.

تبصره - چگونگی مراقبت و نگهداری اموال منقول و غیر منقول مراکز واگذاری در قراردادهای مربوط ذکر خواهد شد.

ماده 7 - به سازمان بهزیستی اجازه داده می‌شود در قبال معرفی افراد به مراکزی که بر اساس این آیین ‌نامه واگذاری مدیریت ‌می‌گردد، تخفیفهایی را در‌قراردادهای مربوط به واگذاری مدیریت موضوع این آیین ‌نامه اعمال نماید.

ماده 8 - کارکنان رسمی شاغل در مراکز موضوع این آیین‌نامه و سایر کارکنان سازمان بهزیستی کشور می‌توانند با حفظ پست ‌سازمانی در مراکز واگذار‌شده مأمور به خدمت گردند.

تبصره - حقوق و مزایای مستمر کارکنان مأمور به خدمت در مراکز مزبور از طریق سازمان بهزیستی پرداخت می‌گردد و معادل آن از ‌سر جمع پرداختهای ‌ماهانه سازمان بهزیستی بابت مشارکت در تأمین بخشی از هزینه های نگهداری و توانبخشی و آموزش معلولان و ‌سالمندان و کودکان مراکز شبانه روزی ‌و روزانه و مجتمع های حمایتی موضوع قرارداد کسر می‌گردد و مزایای غیر مستقیم کارکنان توسط ‌طرف قرارداد، تأمین و پرداخت می‌شود.

ماده 9 - روستایاران و خدمه روستایی شاغل در مجتمع های خدمات بهزیستی روستایی تابع مقررات خود خواهند بود.

ماده 10 - ساعات کار کارکنان مأمور به خدمت برابر قوانین مربوط و بر اساس برنامه تنظیمی مراکز می‌باشد.

ماده 11 - تخلفات اداری کارکنان مأمور به خدمت حسب مورد در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری (‌در مورد کارکنان رسمی قانون ‌استخدام کشوری)‌ و کمیته های انضباطی قانون کار (‌در مورد کارکنان مشمول قانون کار) قابل رسیدگی می‌باشد.

ماده 12 - کارکنان رسمی مراکز مزبور در صورت عدم تمایل خدمت در مراکز موضوع این آیین‌نامه می‌توانند به سایر مراکز سازمان ‌انتقال و به پستهای‌ سازمانی متناسب با مدارک تحصیلی و تجربه منصوب گردند. در صورت فقدان پست ثابت سازمانی برای تخصیص به ‌این گروه از کارکنان طبق قوانین و‌مقررات مربوط با آنان رفتار خواهد شد.

ماده 13 - در رابطه با کارکنان غیر رسمی شاغل در مراکز موضوع این آیین‌نامه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به شماره 13784‌/دش مورخ 1/12/75 موضوع تعیین تکلیف نیروهای انسانی واحدهای منحله یا واگذار شده رفتار خواهد شد.

ماده 14 - اشخاص حقیقی یا حقوقی که با مراعات موازین و ضوابط اجرایی و از طریق قرارداد، مدیریت اداره مراکز به آنها واگذار ‌می‌شود، اجازه دارند‌که تا 40% نیروی انسانی شاغل را بر اساس تشکیلات مصوب آن کاهش دهند.

تبصره - نیروهای کاهش یافته در هر یک از شهرستانها و یا استانهای ذی ربط در اختیار ادارات بهزیستی شهرستان و یا سازمان ‌بهزیستی استان مربوط‌ قرار می‌گیرند تا مطابق مقررات قانونی و در چارچوب تشکیلات و پستهای مصوب در خصوص چگونگی وضعیت ‌آنان تصمیم گیری و اقدام نمایند.

ماده 15 - سازمان بهزیستی مکلف است در واگذاری مدیریت مراکز موضوع این جزء تبصره، سقف حداکثر بیست و پنج درصد(25%) ‌در سطح کشور‌را رعایت نماید.

معاون اول رئیس جمهور - ‌حسن حبیبی