هیئت وزیران در جلسه مورخ 1368/4/28 بنا به پیشنهاد شماره 4854/24/1 مورخ 65/8/10 وزارت کشور و در اجرای ماده 72 قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور آئیننامه اجرائی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:
آئیننامه اجرائی قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشوری
مصوب 1368,04,28با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ در این آئیننامه اجرائی به جهت رعایت اختصار، عبارات (قانون انتخابات) و (قانون تشکیلات) و (قانون اصلاح قانون تشکیلات) بترتیب بجای عبارات (از فصل دوم لغاتی فصل نهم قانون اصلاح تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور مصوب 1365/5/1) و (قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری مصوب 1361/9/1) و (فصل اول قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شوراهای مزبور مصوب 1365/5/1) بکار برده شده است.
ماده 2 ـ تاریخ شروع اولین دوره شوراهای اسلامی کشوری پس از برگزاری انتخابات به تشخیص وزیر کشور تعیین میشود.
ماده 3 ـ باستناد ماده 7 قانون انتخابات، فرمانداران و بخشداران میتوانند در کلیه مراحل انتخابات از مأمورین و دستگاههای انتظامی استفاده نمایند.
تبصره - برای استفاده از امکانات نیروهای نظامی، شورای تأمین هر منطقه تصمیم گیری می نماید.
ماده 4 ـ در صورت انحلال شورا توسط مرجع قانونی، موضوع ماده 39 قانون انتخابات، مرجع مذکور موظف است بلافاصله مراتب انحلال را به وزارت کشور اعلام نماید.
ماده 5 ـ هیئتهای ثبت نام روستائی مندرج در تبصره 3 ماده 29 قانون انتخابات، موظفند بطرق مقتضی اسامی و مشخصات کامل داوطلبان شوراهای اسلامی روستائی را در اولین فرصت و با سریعترین وسیله ممکن به بخشدار اعلام نماید.
ماده 6 ـ فرمانداران و بخشداران برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی یکنفر نماینده تعیین می نمایند.
در مورد شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزههای شهری واقع در محدوده بخش، فرمانداران مستقیماً یا با تفویض اختیار به بخشدار مربوطه نسبت به تعیین نماینده اقدام می نمایند.
ماده 7 ـ فرمانداران و بخشداران مکلفند در جلسات انتخابات اعضاء هیئت رئیسه و تعیین نماینده جهت عضویت در شوراهای مافوق شخصاً شرکت نموده و با نماینده اعزام نمایند.
ماده 8 ـ در هر یک از شوراهائیکه از طریق انتخابات غیر مستقیم تشکیل میشود و فاقد عضو علیالبدل میباشند. چنانچه عضوی بهر علت ازعضویت شورا خارج گردد بنحویکه تعداد اعضاء شورا از حد نصاب مقرر در قانون کمتر شود، جانشین وی از شورای مادون مربوط انتخاب میشود ( باستثناء آن تعداد از شوراهای اسلامی دهستان و منطقه که دارای اعضاء علیالبدل میباشند.)
ماده 9 ـ در صورتیکه عضو معرفی شده از شورای مادون بعضویت شورای مافوق انتخاب نشود و یا بعنوان عضو ملی بکار خود ادامه میدهد ، شورای مادون نیز تا روشن شدن وضعیت انتخابات و تشکیل شورای مافوق از دعوت عضو علیالبدل بجای نماینده معرفی شده خودداری می نماید
ماده 10 ـ در صورت کافی نمودن تعداد مدعوین در جلسات انتخاب اعضاء اصلی و علیالبدل شوراهای اسلامی دهستان و منطقه و عدم امکان انتخاب معادل بیش از نصف اعضاء اصلی شورا بعنوان اعضاء علیالبدل، تشکیل شورا با هر تعداد اعضاء علیالبدل بلامانع خواهد بود.
ماده 11 ـ در صورتیکه آراء دو یا چند نفر از نامزدها مساوی باشد و انتخاب یک یا چند نفر از آنها ضرورت پیدا کند ملاک انتخاب داشتن سواد خواندن و نوشتن است و در شرایط مساوی با قرعه تعیین تکلیف میشود که در هر دو صورت تصمیمات قانونی در جلسه هیئت اجرائی گرفته میشود.
تبصره - نامزدهای انتخاباتی مذکور در صورت تمایل میتواند در جلسه قرعه کشی شرکت نمایند. تاریخ و محل قرعه کشی باید حداقل 24 ساعت قبل توسط فرماندار یا بخشدار به منتخبین ذیربط ابلاغ گردد.
ماده 12 ـ خویشاوندان سببی درجه یک مندرج در ماده 40 قانون انتخابات عبارت از پدر و مادر زوج و زوجه میباشد.
ماده 13 ـ تشخیص آبادیهای مجاور هم موضوع ماده 47 قانون انتخابات پیشنهاد بخشدار و تایید فرماندار خواهد بود و انتخابات تعیین دو نفر نماینده آبادی همزمان با انتخابات سایر روستاها و بوسیله بخشدار برگزار میشود.
ماده 14 ـ تعداد اعضاء علیالبدل شوراهای اسلامی روستائی مندرج در ماده 5 قانون اصلاح قانون تشکیلات برای شوراهای سه نفره، 2 نفر ـ شوراهای پنج نفره 3 نفر ـ شوراهای هفت نفره، 4 نفر میباشد.
ماده 15 ـ سرپرستان استانداری، فرمانداری و بخشداری بجای استاندار فرماندار و بخشدار خواهند بود.
ماده 16 ـ بخشداران جهت توجیه و آگاه نمودن روستائیان از چگونگی انتخابات شوراها، 2 ماه قبل از انتخابات از نیروهای جهاد سازندگی استفاده می نمایند.
تبصره - در صورت نیاز از سایر ارگانها نیز استفاده خواهند شد.
ماده 17 ـ انجام انتخابات محله در شهرها موکول به اعلام محدوده رسمی محلات از طرف شهرداری مربوط میباشد.
ماده 18 ـ در انتخابات شوراهای اسلامی روستاها ـ محله ـ شهر اعضاء اصلی و علیالبدل شورا پس از پایان رأی گیری و به ترتیب تقدم آراء مکتسبه،بوسیله هیئت اجرائی مشخص و اعلام خواهد شد بنابر این رأی دهنده اسامی نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به تعداد اعضاء اصلی شورا انتخاب ودر برگه رأی درج می نماید.
تبصره - در صورتیکه اسامی نوشته شده در برگ رأی بیش از تعداد لازم باشد اسامی اضافی از آخر خوانده نمی شود.
ماده 19 (اصلاحی 23/05/1368)ـ در انتخابات شوراهای اسلامی روستاها چنانچه بعلت کثرت روستاهای بخش، نیروی اجرائی و امکانات لازم آنچنان فراهم نباشد که اخذ رأی کلیه روستاها همزمان و در یک روز انجام پذیرد، به تشخیص هیأت اجرائی فرعی بخش و تائید هیئت اجرائی مرکز شهرستان اخذ رأی میتواند حداکثر تا ده روز متوالی (هر روز یک تعداد از روستاها) بعمل آید.
ماده 20 ـ وظایفی را که مواد 17 و 18 و 20 قانون انتخابات برای فرمانداران تعیین نموده با رعایت ماده 23 همین قانون، بخشداران نیز در بخش بعهده خواهند داشت.
ماده 21 ـ فرمانداران و بخشداران از آغاز انتخابات با دعوت از اعضای هیئتهای نظارت، موجبات نظارت کامل آنان را در کلیه مراحل انتخابات فراهم مینمایند.
ماده 22 ـ در اجرای مواد 74 و 75 قانون انتخابات، ستاد انتخابات استانداری پس از وصول اسامی هیئت عالی نظارت استان و نیز هیأت نظارت مرکزشهرستان اسامی نامبردگان را بفرمانداریها اعلام می نماید و فرمانداران پس از وصول اسامی هیأتهای نظارت فرعی موضوع ماده 76 قانون انتخابات مراتب را به اطلاع بخشداران میرساند.
ماده 23 ـ شرکت اعضاء هیئت نظارت در جلسات هیئت اجرائی بمنظور نظارت بر صحت اجرای قانون انتخابات بوده و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری آنان از امضاء صورتجلسات مانع از ادامه کار انتخابات نخواهد بود.
فصل دوم ـ تبلیغات
ماده 24 ـ فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات پس از انتشار آگهی اسامی نامزدها شروع و تا 24 ساعت قبل از ساعت اخذ رأی ادامه خواهد داشت.
ماده 25 ـ هیچکس حق ندارد آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محلهای مجاز الصاق گردیده در مدت و زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم نماید.
ماده 26 ـ انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها یا علیه نامزدهای عضویت در شوراهای اسلامی از رادیو و تلویزیون ومیز خطا به نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبة، رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسائل و سایر امکانات وزارتخانهها و ادارات شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسسات که از بودجه عمومی (بهر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن مسائل و امکانات مزبور ممنوع میباشد.
ماده 27 ـ مقامات اجرائی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهد داشت.
ماده 28 ـ الصاق اعلامیه، عکس، پوستر، هر گونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمائی و رانندگی تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و سایرمؤسسات آموزش دولتی و وابسته به دولت ممنوع میباشد شهرداریها و بخشداریها نیز باید نسبت به امحاء چنین اوراق اقدام نمایند.
ماده 29 ـ هر گونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی توسط اعضاء شعب امحاء گردد.
ماده 30 ـ داوطلبان انتخاباتی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها میتواند شایستگیهای خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع میباشد.
فصل سوم ـ انتخابات مستقیم شوراهای اسلامی (روستاها، محله، شهر)
ماده 31 ـ فرمانداران و بخشداران به محض دریافت دستور وزارت کشور مبنی بر شروع انتخابات وصول آنرا به ستاد انتخابات کشور با سریعترین وسیله مخابراتی (تلگراف ـ تلفنگرام ـ تله تایپ) اعلام مینمایند.
ماده 32 ـ فرمانداران و بخشداران پس از وصول دستور شروع انتخابات و در موعد مقرر موظفند با رعایت مواد 14 و 23 قانون انتخابات برای تشکیل هیئت اجرائی انتخابات از اعضاء اداری هیئت اجرائی سریعاً دعوت بعمل آورند.
ماده 33 ـ فرمانداران و بخشداران در ساعت مقرر جلسهای با حضور اعضاء اداری هیئت اجرائی انتخابات تشکیل داده پس از تبادل نظر 25 نفر ازمعتمدین اقشار مختلف مردم را از مرکز شهرستان و بخشهای تابعه تعیین و مراتب را صورتجلسه مینمایند.
ماده 34 ـ فرمانداران و بخشداران پس از وصول صورتجلسه انتخاب 25 نفر معتمدین اقشار مختلف مردم، به منظور انتخاب اعضاء اصلی وعلی البدل هیئت اجرائی، از آنان دعوت بعمل میآورند.
ماده 35 ـ فرمانداران و بخشداران جلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرائی را با حضور اعضاء اداری هیئت و نظار یا ناظرین تشکیل داده و پس از حضورحداقل 3/2 مدعوین (17 نفر از 25 نفر) رسمیت جلسه را اعلام مینمایند.
سپس معتمدین حاضر در جلسه از بین خود 5 نفر (برای هیئت اجرائی مرکز شهرستان) 6 نفر (برای هیئت اجرائی حوزه فرعی بخش) بعنوان معتمدین اصلی و 5 نفر معتمدین علی البدل هیئت اجرائی با رأی مخفی واکثریت نسبی آراء انتخاب و مراتب را صورتجلسه می نمایند.
ماده 36 ـ فرمانداران و بخشداران بلافاصله پس از انتخابات معتمدین اصلی و علیالبدل هیئت اجرائی مراتب را به ستاد انتخابات کشور مخابره مینمایند.
ماده 37 ـ هیئت اجرائی فرعی در هر بخش بلافاصله پس از تشکیل، نسبت به تعیین هیئتهای سه نفری ثبت نام داوطلبان شوراهای اسلامی روستایی موضوع تبصره 3 ذیل ماده 29 قانون انتخابات ادامه و نتیجه را صورتجلسه می نمایند.
تبصره - حداقل یک نفر از اعضای هیأتهای 3 نفره ثبت نام در مناطقی که جهاد سازندگی فعالیت می نماید از نیروهای این نهاد تأمین میگردد.
ماده 38 ـ بخشداران پس از صدور ابلاغ هیئتهای سه نفری ضمن راهنمائیهای لازم، نسبت به اعزام آنان به محل مأموریت اقدام می نمایند.
ماده 39 ـ فرمانداران و بخشداران همزمان با تشکیل هیئت اجرائی نسبت به تهیه و انتشار آگهی ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی اقدام نمایند.
ماده 40 ـ در اجرای ماده 21 قانون انتخابات، هیئتهای اجرائی در موعد مقرر بمنظور تعیین تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی تشکیل جلسه داده و مراتب را صورتجلسه می نمایند.
ماده 41 ـ داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی بر اساس ماده 29 قانون انتخابات ظرف مهلت مقرر قانونی بمراکز ثبت نام (داوطلبان عضویت درشوراهای اسلامی محله و شهر، بفرمانداری و داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستائی به بخشداری و یا هیئتهای سه نفری اعزامی به روستاها) مراجعه و ضمن ارائه اصل شناسنامه عکس دار خود و تحویل مدارک مورد نیاز، پرسشنامه اعلام داوطلبی را دریافت و در حضور مسئولین ذیربط حوزه انتخابیه تکمیل و تسلیم می نمایند و ضمن اخذ رسید آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام میدارند.
تبصره - داوطلبان عضویت در شورای اسلامی روستائی یک نسخه و داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی محلات و شهرها دو نسخه از فرم داوطلبی را تکمیل خواهند نمود.
ماده 42 ـ فرمانداران موظفند در اجرای ماده 31 قانون انتخابات در پایان هر روز فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان شهری را به ستاد انتخابات کشور تلفنگرام و تلگراف نمایند و نیز در پایان مهلت قانونی ثبت نام مشخصات کلیه داوطلبان را یکجا و بترتیب حروف الفبا سریعاً بستاد انتخاب کشور ارسال نمایند.
ماده 43 – هیئتهای اجرائی فرعی موظفند حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از اخذ اطلاعات لازم در مهلت مقرر از مراجع قانونی مندرج در ماده 30 قانون انتخابات بررسی و رسیدگی بصلاحیت داوطلبان را به انجام رسانده و نظر خود را به بخشدار اعلام نمایند.
تبصره 1_ هیئت اجرائی فرعی از روز اول ثبت نام مقدمات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را فراهم می نماید.
تبصره 2_ بخشداران مکلفند در اسرع وقت اسامی داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستائی را جهت اعلام نظریه ارگانهای ذیربط ارسال نمایند.
ماده 44 ـ بخشداران پس از انقضاء مهلت ثبت نام، بدون وقفه جلسات هیئت اجرائی را با حضور هیئت نظارت بمنظور رسیدگی بصلاحیت قانونی داوطلبان تشکیل داده و نامزدهای واجد شرایط قانونی را تعیین و مراتب را صورتجلسه خواهد نمود.
ماده 45 ـ هیئت اجرائی مرکز شهرستان موظف است حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از اخذ اطلاعات لازم از فرماندار، بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را به انجام رسانده و نظر خود را پس از تائید هیئت نظرات شهرستان، جهت اقدام قانونی بفرماندار تسلیم نماید.
تبصره - هیئت اجرائی از روز اول ثبت نام مقدمات رسیدگی بصلاحیت داوطلبان را فراهم می نماید.
ماده 46 ـ فرمانداران پس از انقضاء مهلت ثبت نام، بدون وقفه جلسات هیئت اجرائی را با دعوت از هیئت نظارت بمنظور رسیدگی بصلاحیت قانونی داوطلبان تشکیل داده و نامزدهای واجد شرایط قانونی را تعیین و مراتب را صورتجلسه خواهند نمود.
ماده 47 ـ فرمانداران و بخشداران مکلفند در اجرای ماده 35 قانون انتخابات آگهی اسامی نامزدهای تائید شده هر حوزه انتخابیه را ظرف مدت 2 روزتهیه و در حوزه انتخابیه مربوط منتشر نمایند.
ماده 48 ـ فرمانداران و بخشداران موظفند آگهی انتخابات را به تفکیک هر یک از شوراها تهیه و 7 روز قبل از روز اخذ رأی در حوزه انتخابیه مربوط جهت اهالی منتشر نمایند.
تبصره - در حوزههای انتخابیهایکه اقلیتهای دینی وجود دارند آگهی با حذف عبارت «مسلمان و مبارز» تنظیم میگردد.
ماده 49 ـ در اجرای ماده 24 قانون انتخابات، هیئتهای اجرائی نسبت به تنظیم صورتجلسه تعیین اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی اقدام می نمایند.
ماده 50 ـ فرمانداران و بخشداران موظفند با توجه به صورتجلسه هیئت اجرائی مبنی بر تعیین اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نسبت به صدور ابلاغ آنان اقدام و از آنها برای تحویل گرفتن صندوق و لوازم و مدارک ثبت نام و اخذ رأی دعوت بعمل آورند.
ماده 51 ـ فرمانداران و بخشداران پس از حضور اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی مدارک و لوازم مورد نیاز و همچنین برگهای انتخاباتی را به آنان تحویل وپس از توجیه برنامه و روشن ثبت نام و اخذ رأی و قرائت آراء ترتیبی اتخاذ خواهند نمود که یکروز قبل از روز اخذ رأی شعب ثبت نام و اخذ رأی آماده گردد.
ماده 52 ـ فرمانداران و بخشداران پس از صدور ابلاغ اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأی نسبت بصدور حکم نماینده فرماندار / بخشدار اقدام می نمایند.
تبصره 1 ـ فرمانداران و بخشداران قبل از روز اخذ رأی وظایف نمایندگان فرمانداری/ بخشداری را بنحو مقتضی بنامبردگان یادآوری و آموزش لازم را به آنان خواهند داد.
تبصره 2 ـ فرمانداران و بخشداران برای تعیین نماینده خود در شعب ثبت نام و اخذ رأی حتی الامکان از کارمندان ادارات دولتی استفاده خواهند نمود.
تبصره 3 ـ در صورت تعیین و معرفی کتبی ناظر برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی از طرف هیئت نظارت، فرمانداران و بخشداران موظفند نسبت به اعزام آنان بمحل شعب ثبت نام و اخذ رأی در معیت سایر اعضاء اقدام نمایند.
ماده 53 ـ فرمانداران و بخشداران برای حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأی با همکاری سازمانها انتظامی به تعداد لازم از مأمورین مذکور انتخاب نمود و ضمن صدور ابلاغ نامبردگان آنانرا در معیت اعضای شعبه و نماینده فرماندار/ بخشدار بمحل اعزام می نمایند.
ماده 54 ـ برنامه روز اخذ رأی و قرائت آراء :
اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده ابتدا نسبت به انتخاب هیئت رئیسه اقدام و مراتب رادر صورتجلسه تنظیمی درج می نمایند. سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده فرماندار / بخشدار و نظار بر انتخابات (در صورت حضور) باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق آنرا لفاف نموده سپس با لاک و مهر می نمایند.
پس از امضاء قسمت الف صورتجلسه برنامه اخذ رأی و قرائت آراء را در 6 مرحله بشرح زیر انجام میدهند.
اول ـ مرحله مراجعه رأی دهندگان
دوم ـ مرحله کنترل
سوم ـ مرحله ثبت نام
چهارم ـ مرحله اخذ رأی
پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آراء
ششم ـ مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه
اول ـ مرحله مراجعه رأی دهندگان
1 ـ اعضای شعب باید کوشش نمایند محل اخذ رأی حتیالامکان در محوطه و مکانی مستقر باشد که یک در برای ورود و یک در برای خروج رأی دهندگان داشته باشد.
مأمورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شبه ثبت نام و اخذ رأی از ازدحام در داخل محوطه اخذ رأی ممانعت نمایند تا اخذ رأی در کمال آرامش انجام پذیرد.
2 ـ رأی دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه در محل شبه ثبت نام و اخذ رأی حضور یافته و بترتیب بمنظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطهاخذ رأی میشوند.
دوم ـ مرحله کنترل
کنترل در سه مرحله انجام میشود.
الف ـ کنترل شناسنامه
نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأی دهنده موارد زیر را مورد توجه قرارمیدهند.
1 ـ شناسنامه به مهر شعب دیگر ممهور نشده باشد.
2 ـ شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده بوده و صاحب آن حداقل 15 سال تمام داشته باشد.
ب ـ نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه و یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه دست راست رأی دهنده را کنترل تا آلوده به رنگ جوهر استامپ که نشانه دادن رأی در شعبه دیگر است نباشد.
توجه- در صورتیکه مراجعه کننده دارای شناسنامهای باشد که ممهور به مهر انتخابات شورای اسلامی در روز اخذ رأی بوده و دلالت بر دادن رأی درشعبه دیگری نماید یا در انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود، با دستور نماینده فرماندار یا بخشدار از رأی دادن وی جلوگیری بعمل میآید.
ج - کنترل شرط احراز توطن:
اعضاء شعبه بطرق مقتضی کنترل نمایند که شخص رأی دهنده حداقل یکسال قبل از روز اخذ رأی در محل ساکن بوده و یا افراد تحت تکفل آنان(همسر و فرزندان) حداقل یکسال قبل از انتخابات سکونت دائمی در حوزه انتخابیه داشته باشند.
سوم ـ مرحله ثبت نام
1 ـ پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعه کننده بوده و واجد شرایط رأی دهنده میباشد یکنفر ازمنشیها نسبت به ثبت مشخصات رأی دهنده بر اساس شناسنامه روی برگ تعرفه (قسمت اول) اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأی دهنده روی برگه تعرفه آنرا با قید تاریخ با مهر انتخابات شورای اسلامی مهمور و امضاء مینماید.
2 ـ متصدی ثبت نام صفحه دوم شناسنامه رأی دهنده را (پشت صفحه عکس دار) به مهر انتخابات ممهور و به رأی دهنده تحویل می نماید.
چهارم ـ مرحله اخذ رأی
1 ـ پس از ثبت نام رأی دهنده، متصدی ثبت نام برگ رأی را بعد از ممهور نمودن به مهر انتخابات از محل نقطه چین از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و بهرأی دهنده تسلیم می نماید تا رأیدهنده اسم نامزد یا نامزدهای مور نظر خود را بر روی آن نوشته، تا نموده و داخل صندوق اخذ رأی انداخته و از درب خروجی شعبه خارج شود. بدیهی است تعرفه انتخاباتی در شعبه باقی میماند.
2 ـ نماینده فرماندار یا بخشدار اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمانید که رأی نویسی مخفی و بصورت کاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام گیرد و هیچیک از اعضای شعبه و نماینده فرماندار یا بخشدار و مأمورین انتظامی و نماینده هیئت نظارت و اصولاً کلیه افرادی که بنحوی از انحاء در شعبه وظیفهای بعهده دارند حق نوشتن برگ رأی برای اشخاص را ندارند. بدیهی است در صورتیکه برای نوشتن رأی نیاز بفرد دیگری بود رأی دهنده بایستی از وجود افراد خارج از شعبه که مورد اعتماد وی باشند استفاده نموده و اعضاء شعبه نیز کنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد.
3 ـ نماینده هیئت نظارت حق دخالت در امور اجرائی انتخابات را ندارد و در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظف است مراتب را به اعضاء شعبه و نماینده فرماندار یا بخشدار تذکر دهد و آنان ضمن بررسی موضوع باید فرد یا افراد خاصی را توسط مأمورین انتظامی حاضر در شعبه جلب ومراتب را صورتجلسه نموده و همراه خاطی تحویل مقامات قضائی دهند.
پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آراء
1 ـ اعضاء شعبه پس از انقضای مدت اخذ رأی در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه کنندگان رأی خود را در صندوقهای رأی انداختهاند ودیگر کسی برای رأی دادن در محل شعبه حضور ندارد. بلافاصله پس از شمارش تعرفهها و درج آن در صورتجلسه، با حضور محافظان صندوق ونماینده هیأت نظارت و نماینده فرماندار یا بخشدار شمارش و قرائت آراء را آغاز می نمایند.
2 ـ ترتیب شمارش و قرائت آراء باین صورت است که ابتدا رئیس یا نایب رئیس شعبه اخذ رأی با همکاری یکی از منشیها لاک و مهر صندوق اخذ رأی را باز کرده و تعداد آراء داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود برگ شماری و به تعداد برگهای تعرفه تطبیق داده و بیکی از دو حالت زیر عمل مینمایند.
الف ـ چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفهها باشد به تعداد اضافی از مجموع برگهای رأی، بدون اینکه خوانده شود، برداشته وجمله، «باطل شد» را بر روی آن قید و آنرا باطل نموده و در صورتجلسه اخذ رأی نیز درج و در پایان ضمیمه صورتجلسه می نمایند.
ب ـ در صورتیکه تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه های باشد مراتب در صورتجلسه درج میشود.
3 ـ پس از اینکه شمارش آراء بترتیب مذکور در فوق انجام شد قرائت آراء شروع و مواد 5 و 6 قانون انتخابات و تبصرههای ذیل آنها با تأیید هیئت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه اجراء خواهد شد.
ششم ـ مرحله تنظیم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء صورتجلسه اخذ رأی شعبه که بضمیمه دستورالعمل اجرائی از طرف وزارت کشور ارسال شده است در چهار نسخه تنظیم و سپس تعداد رأی هر یک از دارندگان رأی در پشت برگه صورتجلسه در فرم مخصوص (فرم نتایج آراء) قیدی میشود. صورتجلسه پس ازتنظیم به امضای نماینده فرماندار یا بخشدار و اعضای شعبه اخذ رأی و محافظان صندوق و نماینده هیأت نظارت میرسد و بلافاصله کلیه اوراق ومدارک انتخاباتی و یک نسخه صورتجلسه اخذ رأی و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت میرسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارک انتخاباتی ویک نسخه صورتجلسه اخذ رأی داخل صندوق رأی قرار داده میشوند. و پس از لاک و مهر شدن صندوق (یا صندوقها) اعضاء شعبه اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار یا بخشدار همراه مأمورین انتظامی، صندوق (یا صندوقها) اعضاء شعبه اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار یا بخشدار همراه مأمورینانتظامی، صندوق (صندوقهای) رأی را بهمراه یک نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأی و سار مدارک رسماً تحویل هیأت اجرائی میدهند.
اگر در روز اخذ رأی اشکالات و ایراداتی پدید آمده باشد باید در قسمت انتهای صورتجلسه ذکر گردد و به امضای اعضای شعبه و نماینده فرماندار یابخشدار و محافظان صندوق و نماینده هیأت نظارت برسد.
توجه تعداد رأی دارندگان رأی فقط در فرم نتایج آراء انتخابات شورای اسلامی که در پشت برگ صورتجلسه مندرج است قید میشود.
ماده 55 ـ هیأتهای اجرای پس از دریافت صندوقهای آراء و مدارک و صورتجلسات شعب اخذ رأی انتخابات نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آراءشعب هر یک از حوزههای انتخابیه بطور جداگانه در سه نسخه اقدام مینمایند.
ماده 56 ـ فرمانداری و بخشداری پس از دریافت صورتجلسه نتیجه انتخابات از هیئت اجرائی ، نسبت به تنظیم آگهی نتیجه انتخابات و انتشار آن به تفکیک هر یک از حوزه های انتخابیه مربوطه اقدام می نمایند.
ماده 57- بخشداران پس از انتشار آگهی نتیجه اخذ آراء 2 نسخه آگهی هر یک از حوزهای انتخابیه را جهت اطلاع هیئتهای اجرائی و نظارت مرکز شهرستان بفرمانداری ارسال میدارد.
ماده 58 ـ پس از پایان مهلت دریافت و رسیدگی بشکایات، جلسه مشترک هیئتهای اجرائی و نظارت بخش تشکیل گردیده و نتیجه رسیدگی بشکایات را با توجه به وصول یا عدم وصول شکایات حسب مورد در دو نسخه صورتجلسه مینمایند.
ماده 59 ـ در اجرای تبصره ذیل ماده 36 و همچنین تبصره 2 ذیل ماده 76 قانون انتخابات، بخشداران موظف نسبت به ارسال دو نسخه صورتجلسه رسیدگی بشکایات مربوط به هر یک از روستاهای واقع در محدوده بخش بفرماندار مرکز شهرستان اقدام نمایند.
ماده 60 ـ پس از پایان مهلت دریافت و رسیدگی بشکایات، جلسه مشترک هیئت اجرائی و نظارت مرکز شهرستان تشکیل گردیده و صورتجلسه رسیدگی بشکایات حوزههای انتخابیه شهری (محله شهر) واقع در محدوده شهرستان را با توجه به وصول یا عدم وصول شکایات حسب موردتنظیم و متعاقباً مراتب را بمنظور تحویل به هیئت نظارت شهرستان یکجا صورتجلسه می نمایند.
ماده 61 ـ هیئتهای اجرائی و نظارت مرکز شهرستان در جلسه مشترک، صورتجلسه رسیدگی به شکایات بخشها را بررسی و نسبت به آنها تصمیمات لازم اتخاذ و نتیجه را صورتجلسه نموده و یک نسخه از آنرا از طریق هیئت نظارت شهرستان جهت اقدام قانونی به هیئت عالی نظارت استان ارسال میدارند.
ماده 62 ـ فرمانداران بلافاصله پس از وصول نظریه هیئت عالی نظارت استان نتیجه قطعی و نهائی انتخابات مربوطه به هر یک از حوزههای شهری (محله ـ شهر) را راساً جهت اطلاع عموم اهالی آگهی نموده و نتیجه قطعی انتخابات حوزههای روستائی را جهت صدور آگهی به بخشدار مربوط اعلام میدارند.
تبصره 1- فرمانداران یک نسخه آگهی اعضاء اصلی و علیالبدل هر یک از شوراهای اسلامی شهرهای واقع در محدوده بخش را برای بخشدار آن مربوطه ارسال میدارند.
تبصره 2- در صورت عدم وصول نظریه هیئت عالی نظارت استان، پس از خاتمه مهلت مقرر در تبصره 2 ذیل ماده 76 قانون انتخابات (دو هفته پس ازاعلام نتیجه آراء) فرمانداران موظفند صحت انتخابات را تائید شده تلقی نموده و نسبت به اعلام نتجیه قطعی و نهائی انتخابات بشرح ماده فوق اقدام نمایند.
ماده 63 ـ بخشدار آن پس از وصول تائیدیه صحت انتخابات روستاها از فرماندار مرکز شهرستان بلافاصله مراتب را آگهی مینمایند.
ماده 64 ـ فرمانداران و بخشداران پس از وصول نظریه هیئت مرکزی نظارت مبنی بر ابطال انتخابات هر یک از حوزههای انتخابیه مراتب را جهت اطلاعاهالی آگهی مینماید.
ماده 65 ـ فرمانداران و بخشداران موظفند پس از انتشار آگهیهای موضوع مواد 62 و 63 و 64، بلافاصله نتیجه قطعی و نهائی انتخابات هر یک از روستاها، محلات و شهرها (بخشداران روستاها و فرمانداران محلات و شهرها) را بطور جداگانه تهیه و یکجا طی نامهای به ستاد انتخابات کشور ارسال دارند.
ماده 66 ـ در اجرای ماده 9 قانون تشکیلات و ماده 66 قانون انتخابات، فرمانداران به منظور تعیین هیئت رئیسه و انتخاب یکنفر برای عضویت درشورای اسلامی (شهرستان ـ بخش)، اعضاء منتخب شورای اسلامی شهر دعوت بعمل میآورند.
ماده 67 ـ پس از حضور حداقل 3/2 مدعوین و رسمیت یافتن جلسه، نسبت به انتخاب هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر و تعیین یکنفر برایعضویت شورای اسلامی (شهرستان ـ بخش) اقدام و نتیجه صورتجلسه میشود.
ماده 68 ـ شورای اسلامی شهر مرکز شهرستان پس از تعیین یکی از اعضاء برای عضویت در شورای اسلامی شهرستان نامبرده را در اجرای ماده 65قانون انتخابات و بفرماندار معرفی مینماید.
ماده 69 ـ شوراهای اسلامی شهرهای واقع در محدوده بخش پس از تعیین یکی از اعضاء برای عضویت در شورای اسلامی بخش نامبرده را در اجرای ماده 54 قانون انتخابات و به بخشدار معرفی مینمایند.
فصل چهارم ـ انتخابات غیر مستقیم شوراهای اسلامی کشوری.
بخش اول ـ انتخابات شورای اسلامی دهستان
ماده 70 ـ در اجرای ماده 9 قانون تشکیلات و ماده 51 قانون انتخابات ، بخشداران مکلفند جهت یک یا چند روستاها یکنفر را بعنوان نماینده بخشدار بمنظور تشکیل اولین جلسه شورای اسلامی روستاها و انتخاب اعضاء هیئت رئیسه و نیز تعیین یکنفر از اعضاء برای شرکت در جلسه انتخابات اعضاء شورای اسلامی دهستان تعیین و به روستاهای مربوط اعزام نمایند.
تبصره - بخشداران میتوانند از اعضاء سه نفری ثبت نام موضوع 3 ذیل ماده 39 قانون انتخابات و همچنین نمایندگان بخشداری در شعب ثبت نام و اخذ رأی بعنوان نماینده بخشدار استفاده نمایند.
ماده 71 ـ نماینده بخشداری پس از دریافت ابلاغ بلافاصله به روستاهای مربوط عزیمت نموده و طبق دعوتنامهای که قبلاً به امضا، بخشدار رسیدهاست از اعضای شورای اسلامی روستاها دعوت بعمل میآورد.
ماده 72 ـ پس از حضور حداقل 3/2 مدعوین (برای شوراهای سه نفره حضور کلیه مدعوین الزامی است) و رسمیت یافتن جلسه، نسبت به انتخاب هیئت رئیسه و تعیین یکنفر برای شرکت در جلسه انتخاب اعضاء شورای اسلامی دهستان اقدام و نتیجه صورتجلسه میشود.
تبصره - در شوراهای سه نفره، انتخاب یکنفر منشی کافی است.
ماده 73 ـ شورای اسلامی روستا پس از تعیین یکی از اعضاء برای شرکت در جلسه انتخاب اعضاء شورای اسلامی دهستان، نامبرده را در اجرای ماده51 قانون انتخابات به بخشدار معرفی مینماید.
ماده 74 ـ بخشداران از نمایندگان معرفی شده شوراهای اسلامی روستاها به منظور شرکت در جلسه انتخاب اعضاء شورای اسلامی دهستان دعوت بعمل می آورند.
ماده 75 ـ در اجرای ماده 6 قانون تشکیلات و تبصره ذیل ماده 50 قانون انتخابات، در صورتیکه تعداد نمایندگان معرفی شده روستاها بیش از پانزده نفر باشند پس از حضور حداقل 3/2 مدعوین، حاضرین در جلسه پانزده نفر را بعنوان اعضاء اصلی و تا 8 نفر را به عنوان اعضای علیالبدل شورای اسلامی دهستان از بین کلیه نمایندگان معرفی شده شوراهای اسلامی روستاهای تابعه با رأی مخفی و اکثریت نسبی انتخاب و مراتب راصورتجلسه مینمایند.
ماده 76 ـ پس از حضور حداقل 3/2 اعضاء شورای اسلامی دهستان و رسمیت یافتن جلسه، نسبت به تعیین هیئت رئیسه شورا و انتخاب یکنفربرای عضویت در شورای اسلامی بخش اقدام و مراتب صورتجلسه میشود.
ماده 77 ـ شورای اسلامی دهستان، پس از تعیین یکی از اعضاء برای عضویت در شورای اسلامی بخش، نامبرده را در اجرای ماده 54 قانون انتخابات به بخشدار معرفی نموده و یک نسخه صورتجلسه انتخاب هیئت رئیسه و نماینده جهت عضویت در شورای اسلامی بخش را به بخشداری ارسال میدارد.
ماده 78 ـ در اجرای ماده 53 قانون انتخابات و بخشداران بلافاصله پس از تعیین اعضاء شورای اسلامی دهستان، مراتب را جهت اطلاع اهالی در سطح دهستان آگهی نموده و یک نسخه از آنرا به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
بخش دوم - انتخابات شورای اسلامی منطقه
ماده 79 ـ در اجرای ماده 9 قانون تشکیلات و ماده 57 قانون انتخابات فرمانداران مکلفند جهت یک یا چند محله یکنفر را بعنوان نماینده فرماندار،بمنظور تشکیل اولین جلسه شورای اسلامی محله و انتخاب اعضاء هیئت رئیسه و نیز تعیین یکنفر از اعضاء برای انتخاب اعضای شورای اسلامی منطقه تعیین و به محلات مربوط اعزام نمایند.
ماده 80 ـ نماینده فرماندار پس از دریافت ابلاغ صادره بلافاصله به محلات مربوط عزیمت نموده و طبق دعوتنامهای که قبلاً به امضاء فرماندار رسیده است از اعضاء شورای اسلامی محله دعوت بعمل میآورد.
ماده 81 ـ پس حضور حداقل 3/2 مدعوین و رسمیت یافتن جلسه نسبت به انتخاب هیئت رئیسه شورای اسلامی محله و تعیین یکنفر برای انتخاب اعضای شورای اسلامی منطقه اقدام و نتیجه صورتجلسه میشود.
ماده 82 ـ شورای اسلامی محله پس از تعیین یکی از اعضاء برای شرکت در جلسه انتخاب اعضای شورای اسلامی منطقه، نامبرده را به فرماندار معرفی مینماید.
ماده 83 ـ فرمانداران از نمایندگان معرفی شده شوراهای اسلامی محلات بمنظور شرکت در جلسه انتخابات اعضای اصلی و علیالبدل شورای اسلامی منطقه و تعیین هیئت رئیسه دعوت بعمل آورده و مراتب را بنحو مقتضی به اطلاع اعضاء هیئت نظارت نیز میرسانند.
ماده 84 ـ در اجرای ماده 59 قانون انتخابات، پس از حضور حداقل 3/2 مدعوین، حاضرین در جلسه ابتدا 7 نفر اعضای اصلی و تا 4 نفر اعضاء علیالبدل را از بین خود انتخاب نموده و سپس اعضاء اصلی نسبت به انتخاب هیئت رئیسه شورا اقدام مینمایند.
7 نفر اعضای اصلی و تا 4 نفر اعضاء اصلی نسبت به انتخاب هیئت رئیسه شورا اقدام مینماید.
ماده 85 ـ در اجرای ماده 60 قانون انتخابات، فرمانداران بلافاصله پس از تعیین اعضاء شورای اسلامی منطقه، مراتب را جهت اطلاع اهالی در سطح منطقه آگهی نموده و یک نسخه از آنرا به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
بخش سوم- شورای اسلامی بخش.
ماده 86 ـ بخشداران از نمایندگان معرفی شده شوراهای اسلامی دهستانها و شهرهای تابعه بمنظور شرکت در جلسه انتخاب اعضاء هیئت رئیسه بخش و تعیین یکنفر نماینده جهت عضویت در شورای اسلامی شهرستان دعوت بعمل می آورند.
ماده 87 ـ پس از حضور حداقل دو سوم مدعوین (حضر حداقل 5 نفر الزامی است) و رسمیت یافته جلسه، نسبت به انتخابات هیئت رئیسه و تعیین یکنفر باری عضویت در شورای اسلامی شهرستان اقدام و نتیجه صورتجلسه میشود.
ماده 88 ـ شورای اسلامی بخش، پس از تعیین یکی از اعضاء برای عضویت در شورای اسلامی شهرستان نامبرده را در اجرای ماده 65 قانون انتخابات به فرماندار معرفی مینماید.
ماده 89 ـ بخشداران بر اساس ماده 55 قانون انتخابات بلافاصله پس از تعیین اعضاء شورای اسلامی بخش مراتب را جهت اطلاع اهالی در سطح بخش آگهی نموده و یک نسخه از آنرا به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارد.
ماده 90 ـ چنانچه بخش مجموعاً کمتر از پنج دهستان و شهر داشته باشد، کسری اعضا، شورای اسلامی بخش، تا 5 نفر بوسیله نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی دهستان و شهر بر اساس تبصره ذیل ماده 28 قانون اصلاح قانون تشکیلات تأمین گردیده و مراتب صورتجلسه میشود.
ماده 91 ـ بخشداران باستناد صورتجلسه موضوع ماده 90، مراتب را جهت معرفی اعضاء کسری مورد نیاز به شورای اسلامی مربوطه اعلام مینمایند.
ماده 92 ـ شوراهای اسلامی دهستان و شهر پس از وصول نامه بخشداری بلافاصله تشکیل جلسه داده و نسبت به تعیین نفر (نفراتی) دیگر جهتعضویت در شورای اسلامی بخش اقدام و نتیجه را صورتجلسه نموده و عضو (اعضاء) منتخب را به بخشداری معرفی می نمایند.
ماده 93 ـ پس از تکمیل اعضاء شورای اسلامی بخش، بخشدار مجدداً از کلیه اعضاء دعوت بعمل آورده و اقدامات بعدی برای انتخاب هیئت رئیسه و تعیین یکنفر نماینده جهت عضویت در شورای اسلامی شهرستان صدور آگهی اسامی اعضای شورای اسلامی بخش مطابق مواد 87 و 88 و 89 اینآئیننامه ادامه خواهد یافت.
بخش چهارم - شورای اسلامی شهرستان
ماده 94 ـ فرمانداران از نمایندگان معرفی شده شوراهای اسلامی بخشهای و شهر مرکز شهرستان بمنظور شرکت در جلسه انتخاب اعضاء هیئت رئیسه شورای اسلامی شهرستان و تعیین یکنفر نماینده جهت عضویت در شورای اسلامی استان دعوت بعمل میآورند.
تبصره - در استانهائیکه کمتر از سه شهرستان دارند شورای اسلامی شهرستان مرکز استان مکلف است در اجرای تبصره ذیل ماده 39 قانون تشکیلات نسبت به تأمین کسری اعضاء شورای اسلامی استان، تا سه نفر، اقدام نماید.
ماده 95 ـ پس از حضور حداقل 3/2 مدعوین (حضور حداقل 5 نفر الزامی است) و رسمیت یافتن جلسه نسبت به انتخاب هیئت رئیسه و تعیین یکنفر برای عضویت شورای اسلامی استان اقدام و نتیجه صورتجلسه میشود.
ماده 96 ـ فرمانداران بلافاصله پس از تعیین اعضاء شورای اسلامی شهرستان مراتب را جهت اطلاع اهالی در سطح شهرستان آگهی نموده و یک نسخهاز آنرا نیز به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
ماده 97 ـ شورای اسلامی شهرستان، پس از تعیین یکی از اعضاء برای عضویت در شورای اسلامی استان، نامبرده را در اجرای ماده 697 قانونانتخابات به استاندار معرفی مینماید.
ماده 98 ـ چنانچه شهرستان مجموعاً کمتر از 4 بخش داشته باشد کسی اعضاء شورای اسلامی شهرستان تا 5 نفر، بوسیله نمایندگان منتخبشوراهای اسلامی شهر مرکز شهرستان و بخشهای تابعه بر اساس تبصره ذیل ماده 367 قانون تشکیلات تأمین و مراتب صورتجلسه میشود.
ماده 99 ـ فرمانداران باستناد صورتجلسه موضوع ماده 98 مراتب را جهت معرفی اعضاء کسری مورد نیاز به شورای اسلامی شهر مرکز شهرستان و یابخشدار مربوطه اعلام می نمایند.
ماده 100 ـ بخشداران پس از وصول نامه فرمانداری، بلافاصله از اعضاء شورای اسلامی بخش دعوت بعمل می آورند تا نسبت به تأمین کسری اعضاء شورای اسلامی شهرستان اقدام و مراتب را صورتجلسه نمایند.
ماده 101 ـ شورای اسلامی شهر مرکز شهرستان پس از وصول نامه فرمانداری، بلافاصله تشکیل جلسه داده و نسبت به تعیین نفر (نفراتی) دیگر جهتعضویت در شورای اسلامی شهرستان اقدام و نتیجه را صورتجلسه نموده و عضو (اعضاء) منتخب بفرمانداری معرفی میگردد.
ماده 102 ـ پس از تکمیل اعضاء شورای اسلامی شهرستان، فرماندار مجدداً از کلیه اعضاء دعوت بعمل آورده و اقدامات بعدی بمنظور انتخابهیئت رئیسه و تعیین یک نفر نماینده جهت عضویت در شورای اسلامی استان و صدور آگهی اسامی اعضاء شورای اسلامی شهرستان مطابق مواد 95 و96 و 97 این آئیننامه ادامه خواهد یافت.
بخش پنجم - شورای اسلامی استان
ماده 103 ـ استانداران از نمایندگان معرفی شده شوراهای اسلامی شهرستانهای تابعه، بمنظور شرکت در جلسه انتخاب اعضاء هیئت رئیسه استان وتعیین یکنفر نماینده جهت عضویت در شورایعالی اسلامی استانها دعوت بعمل میآورند.
ماده 104 ـ پس از حضور مدعوین و رسمیت یافتن جلسه نسبت به انتخاب هیئت رئیسه یکنفر برای عضویت در شورایعالی اسلامی استانها اقدام و نتیجه صورتجلسه میشود.
ماده 105 ـ استانداران بر اساس ماده 68 قانون انتخابات، بلافاصله پس از تعیین اعضاء شورای اسلامی استان، مراتب را جهت اطلاع اهالی حوزهانتخابیه آگهی نموده و یک نسخه از آنرا نیز به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
ماده 106 ـ شورای اسلامی استان، پس از تعیین یکی از اعضاء برای عضویت در شورایعالی اسلامی استانها نامبرده را در اجرای ماده 69 قانون انتخابات و به وزیر کشور معرفی مینماید.
بخش ششم - شورای عالی اسلامی استانها
ماده 107 ـ وزیر کشور پس از دریافت معرفینامه نمایندگان منتخب شورای اسلامی استانها، اسامی آنانرا بعنوان اعضاء شورایعالی اسلامی استانها از طریق رسانهای گروهی (رادیو ـ تلویزیون) اعلام و از آنان دعوت بعمل میآورد تا نسبت به انتخاب اعضاء هیئت رئیسه و تنظیم صورتجلسه مربوط اقدام نمایند. سپس یک نسخه از صورتجلسه مذکور را از طریق وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی ارسال میگردد .
فصل پنجم - صدور کارت عضویت و امحاء اوراق انتخاباتی
بخش اول - صدور کارت عضویت اعضاء شوراهای اسلامی
ماده 108 ـ وزیر کشور فهرست اسامی اعضاء شورایعالی اسلامی استانها را جهت صدور کارت عضویت آنان برای ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال میدارد و متعاقباً دستور صدور کارت عضویت اعضاء سایر شوراهای اسلامی کشوری را به استانداران و فرمانداران و بخشداران صادر مینماید.
ماده 109 ـ استانداران، فرمانداران، بخشداران، پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر صدور کارت عضویت اعضاء شوراها موظفند جهت تأمین کسری اعضاء شوراهائیکه نماینده آنها برای عضویت به شورای مافوق معرفی میشوند به شوراهای مذکور اعلام نمایند که نسبت به تأمین کسری اعضاء خود از شورای مادون اقدام کنند.
ماده 110 ـ کلیه شوراهای اسلامی پس از تأمین کسری اعضاء شورای مافوق و تکمیل عده خود، اسامی اعضاء را جهت صدور کارت عضویت به مراجع ذیربط ارسال می دارند.
ماده 111 ـ استانداران، فرمانداران و بخشداران پس از وصول فهرست اسامی و مشخصات اعضاء شوراها نسبت بصدور کارت عضویت آنان بشرح زیر اقدام مینمایند.
1 ـ کارت عضویت اعضاء شوراهای اسلامی روستاها به امضاء بخشدار و مهر بخشداری صادر میگردد.
2 ـ کارت عضویت اعضاء شوراهای اسلامی دهستانها و بخشها پس از وصول فهرست اسامی و مشخصات آنان از بخشداران، به امضاء فرماندار و مهر فرمانداری صادر میگردد.
3 ـ کارت عضویت اعضاء شوراهای اسلامی محلات، مناطق، شهرها به امضاء فرماندار و مهر فرمانداری صادر میگردد.
4 ـ کارت عضویت اعضاء شوراهای اسلامی شهرستانها پس از وصول فهرست اسامی و مشخصات آنان از فرمانداران، به امضاء استاندار و مهر استانداری صادر میگردد.
5 ـ کارت عضویت اعضاء شوراهای اسلامی استان، پس از وصول فهرست اسامی و مشخصات آنان از استانداران، به امضاء وزیر کشور و مهر وزارت کشور صادر میگردد.
ماده 112 ـ کلیه کارتهای عضویت باید ملصق به عکس و روی عکس بر حسب مورد بیکی از مهرهای بخشداری، فرمانداری، استانداری، و یا وزارت کشور ممهور گردد.
بخش دوم - امحاء اوراق انتخاباتی
ماده 113 ـ وزارت کشور پس از صدور کارت عضویت، دستور امحاء آراء و اوراق انتخاباتی را بفرمانداران و بخشداران صادر می نماید.
ماده 114 ـ فرمانداران و بخشداران پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر امحاء آراء و اوراق انتخاباتی شوراهای اسلامی کشوری، با حضوراعضاء هیئت اجرائی و حتی الامکان هیئت نظارت، نسبت به انحاء آراء و اوراق انتخاباتی هر یک از حوزههای انتخابیه ایکه کارت عضویت اعضاء آن صادر گردیده است بنحو مقتضی اقدام و مراتب را صورتجلسه مینمایند.
ماده 115 ـ فرمانداران و بخشداران بلافاصله از وصول صورتجلسه امحاء آراء و اوراق انتخابات شوراهای اسلامی، یک نسخه از آنرا به ستاد انتخابات کشور ارسال مینماید.
ماده 116 ـ وزارت کشور موظف است دستورالعمل اجرائی و فرمهای مربوط به این آئیننامه را تهیه و پس از تصویب وزیر کشور بمورد اجراء گذارد.
نخست وزیر ـ میرحسین موسوی