صبح امروز (سه شنبه) 22 مرداد ماه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در هشتمین نشست خبری خود در مورد چندین موضوع صحبت کرد، خلاصه مهمترین موضوعاتی که اسماعیلی به آنها پرداخت به شرح زیر است:
 
از بازداشت فرزندان مسوولان اطلاعی نداریم
 
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد احضار و یا بازداشت فرزندان برخی مسئولان قضایی و همچنین مسولان رده بالای این دستگاه بیان کرد: خبری در ارتباط با بازداشت فرزندان مسئولان در درون و یا بیرون دستگاه قضایی نداریم، مبنای آن تایید نمی شود و چنین بازداشت هایی در روزهای اخیر نداشته ایم. اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه دادستان کل کشور تایید کردند که یکی از معاونان سابق قوه قضاییه داد و ستدهایی داشته‌اند و منطقا این اعمال نمی توانسته انفرادی باشد اگر مشخص شود افرادی از مسئولین فعلی قوه قضاییه در این پرونده دخالت داشته اند آیا انها به دادسرا و دادگاه احضار میشوند، افزود: بارها گفته ایم این فرد معاون قوه قضاییه نبوده و معاون یکی از بخش های قوه قضاییه بوده است، این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و اگر مشخص شود به شخصی اتهامی وارد است هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت.
 
اخبار مربوط به فیلترینگ اینستاگرام تایید نمی شود
 
وی در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن برخی اخبار مبنی بر فیلترشدن اینستاگرام به نقل از معاون اول دادستان کل کشور، ادامه داد: اظهاراتی منتسب به معاون اول دادستان کل کشور در مقطعی که چنین کسی وجود ندارد منتشر شده، بر فرض هم که چنین کسی می بود و چنین مطلبی را عنوان می‌کرد این موضع قوه قضاییه به شمار نمی‌آید. موضع قوه قضاییه آن است که موضوعات مهم و کلان را سخنگوی قوه رسما اعلام کند و یا اینکه ریاست قوه قضاییه چنین مطلبی را در ملاقات‌ها و دیدارها اعلام کند. سایر همکاران قضایی ما در رده های مختلف، حتی مدیران قضایی انچه در ارتباط با موضوعات کلان اعلام می کنند نظر شخصی است و موضع قوه قضاییه به حساب نیامده و نخواهد آمد.
 
بازداشت عکاس حوزه خبری به دلیل اهانت به مقدسات بوده است
 
وی در مورد خودرو سازان اعلام کرد: پرونده های جدیدی برای خودروسازان در دستور کار است. اسماعیلی درباره پرونده شیر محمد علی اضافه کرد: هنوز مهلت تجدید نظرخواهی به پایان نرسیده و رای نهایی هنوز صادر نشده است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرماندار شمیرانات اعلام کرده که ساخت و سازهای غیر مجاز شهرک کلاک مجوز رییس سابق قوه قضاییه را داشته است، افزود: ریاست قوه قضاییه هیئتی را منصوب کرده اند و دستور داده اند رسیدگی شود، این هیئت ها اقداماتی را انجام داده اند و‌دستور دادند مرجع قضایی مبتنی بر گزارشات مراحل قضایی را انجام دهد. وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طی روزهای گذشته یکی از عکاسان حوزه خبری بازداشت شده و از منزل این فرد اسناد و مدارک و عکس‌هایی از بازیگران کشف شده است، تصریح کرد: اصل بازداشت این فرد را تایید می کنم، بازداشت این فرد به دلیل شغلش نبود بلکه به دلیل اهانت به مقدسات و سید الشهدا و تبلیغ علیه نظام بوده که تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است. از منزل و اماکن فنی مرتبط با این فرد مستنداتی کشف شده است که دور از شان افراد شاغل در برخی از حرفه ها است.
 
تعرفه های اسناد نیازمند بازنگری است
 
اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار درمورد اخرین وضعیت پرونده اکبر طبری و اینکه رسانه های معاند اعلام کردند وی از لیستی نام برده که اکثرا در قوه قضاییه هستند، بیان کرد: مطالب منتشر شده مورد تایید ما نیست. اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات گرفته شده برای افزایش تعرفه های اسناد نیز اذعان داشت: تعرفه ها در بخش های مختلف نیازمند بازنگری است اما در این میان الزاماتی نیز مد نظر است از جمله شفافیت که جز دغدغه های اصلی ما است، مطمئنا افزایش به صورت لجام گسیخته و چندبرابری نخواهد بود. سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با ثبت حقوق مدیران قوه قضاییه در سامانه نیز تصریح کرد: در این حوزه عدم هماهنگی و مشکلاتی هست، البته قوه قضاییه امادگی انجام این کار را دارد اما اینکه چه کسانی دسترسی به این سامانه داشته باشند، تصمیم‌گیری آن با قوه قضاییه نیست. اسماعیلی در مورد حکم علیرضا زیبا حالت منفرد عنوان کرد: محاکمات فرد مورد اشاره انجام شده، تحقیقات کافی و جامع انجام شده و دادگاه رسیدگی را به اتمام رسانده است. برای تصمیم نهایی منتظر پاسخ وزارتخانه هستیم.
 
 
پروندهای برادر رییس جمهور و برادر معاون اول وی در حال پیگیری است
 
وی در رابطه با آخرین وضعیت روند رسیدگی به پرونده‌های برادر رییس جمهور و برادر معاون اول رییس جمهور، گفت: در ارتباط با یکی از پرونده ها دادگاه بدوی رای خود را صادر کرده و در دادگاه تجدیدنظر قرار دارد، منتظر صدور رای دادگاه تجدید نظر هستیم. پرونده دیگر هنوز در دادسراست و تاکید شده روند رسیدگی به پرونده تسریع شود. وی در ادامه عنوان کرد: سید محمد نعمتی مدیرشرکت بین المللی نگین اعظم که 1283 شکایت داشت و کلاهبرداری گسترده ای انجام داده بود به تحمل 8 سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شد که این محکومیت قطعی است. درپرونده شرکت پرشین خودرو رسیدگی دادگاه بدوی انجام شد، این پرونده 1379 شکایت داشت که مدیران شرکت به حبس های طویل المدت محکوم شدند. اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخان گفت: متهم برای جلسه رسیدگی به دادگاه احضار شده اما حضور پیدا نکرده است. درباره اینکه الان کجاست فقط اطلاع داریم روز دادگاه که احضار شده بود اما نیامد. از طریق قانون و وثیقه گذار پیگیر هستیم که درادامه جلسات دادگاه حضور پیدا کند./میزان