ghorbani.jpeg (68 KB)
 
 
مهرداد قربانی سرابی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان با کمترین میزان خطا، بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را غربالگری کرد، گفت: می‌توان یک سری فاکتورهایی را در نظر گرفت. اعتراض مردم به قیمت بنزین و اینکه چرا به صورت آنی 300 درصد افزایش یافت، شنیدنی است و دولت باید پاسخگو باشد. اما حملات صورت گرفته و مراکز آتش زده شده مصادیق جرم هستند.
وی ادامه داد: برای این کار باید دوربین‌ها را بازبینی کنند تا ببینند یک فرد به عنوان معترض، آیا تخریب کرده‌؟ منجر به صدمه‌زدن به اموال عمومی شده‌؟ منجر به صدمه زدن به ماموران کشور شده‌؟ باید مشخص شود که آیا اقدامات یک معترض چنین نتیجه‌ای داشته یا نه. وقتی این موارد کشف شد می‌توان گفت که آن فرد متهم است و می‌توان او را تحت تعقیب قرار داد؛ شناسایی هم باید خیلی سریع انجام شود. علیه افرادی که نسبت به آن‌ها مستنداتی در جهت تخریب‌گری و ضرب‌و‌شتم وجود دارد، پرونده‌ای تشکیل می‌شود و رسیدگی میشود ولی آن افرادی که اقداماتشان منجر به این وقایع نشده، باید سریعا آزاد شوند.
وی همچنین درمورد پخش اعترافات این افراد از صدا و سیما، اضافه کرد: فکر نمی‌کنم پخش اعترافات تلویزیونی متهمانی که هنوز در دادگاه محکوم نشده‌اند راه مناسبی برای آگاهی رسانی به مردم باشد. مثلا هنوز تعقیب شخص خاتمه نیافته و هنوز حتی منجر به کیفرخواست نشده اما در صحنه تلویزیون حاضر می‌شود و می‌گوید من این کارها را کرده‌ام، این کار غیر متعارفی از جانب صداوسیما است./ ایلنا