kadkhoda.jpeg (49 KB)
 
 
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه) در شانزدهمین نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران در زمینه موضوعات قضایی پاسخ داد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه با کمک پلیس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 15 هزار سیم کارت تلفنی مورد استفاده کلاهبرداران را شناسایی و آن‌ها را مسدود کرد. وی افزود: قوه قضاییه برای اینکه مردم آسیب نبینند اقدامات زیادی در این حوزه انجام داده که قدم اول آن اطلاع رسانی از طریق سامانه‌های پیامکی به مردم بوده است و در گام دوم، قوه قضاییه با کمک پلیس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 15 هزار سیم کارت تلفنی مورد استفاده کلاهبرداران را شناسایی و آن‌ها را مسدود کرد و بعد از مسدود کردن آن‌ها گزارش رسید که 40 درصد از میزان کلاهبرداری‌های تلفنی کاسته شد.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده قائم مقام شهردار سابق تهران، محمد باقر قالیباف، گفت: کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه رفته است. دادگاه در مقدمات رسیدگی از آن نقص گرفت و پرونده را به دادسرا فرستاد. دادسرا نقص را برطرف کرد. پرونده به دادگاه آمده و به زودی جلسات دادگاه برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره کیک‌های آلوده و اینکه آیا قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده است؟ بیان کرد: بله، مجموعه قوه قضاییه با سایر دستگاه‌های متولی در دولت بررسی دقیقی انجام دادند. بررسی‌هایمان تا امروز نشان میدهد که اولا قرص‌هایی که پیدا شده، فراوانی زیادی ندارد؛ ثانیا قرص های سمی و آلوده ای نیست، ثالثا این اقدام توسط صنف تهیه کننده کیک و شکلات نبوده است. این فرایند بعد از تولید و در مسیر توزیع بازگشایی بسته بندی انجام شده و اغلب قرص و پوکه خالی کپسول در درون محصولات بوده است و  عوامل شناسایی می شود. 
وی در مورد بازداشتیان حوادث اخیر بیان کرد: اکثریت بازداشت شدگان حوادث اخیر تا امروز آزاد شدند. عددی که در نشست قبلی گفتم به 50 درصد کاهش یافته است. بنا داریم که بازداشتی‌ها به اراذل و اوباش و اشرار و مفسدین اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر محدود شود.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه  77 نفر از اصلاح طلبان و اینکه  برای 17 نفر پرونده تشکیل شده اتهامشان چیست و اقای تاجزاده نیز گفته مسئولیت آن را پذیرفته است، گفت: امضاکنندگان بیانیه از گروه‌های مختلف است. تحقیقات آغاز شده و اخذ توضیحاتی از افراد انجام شده است. ما بررسی قضایی برایمان ملاک است و هنوز تصمیم قضایی انجام نشده است. تا زمانی که رسیدگی در پرونده به پایان نرسیده نمی توانیم بگوییم چند نفر مجرم اند.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایا حکم پرونده شبنم نعمت زاده صادر شده است یا خیر گفت: خیر، حکم هنوز صادرنشده است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان عفو بین‌الملل اخیراً آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه را اعلام کرده و خواستار تحقیق بین‌المللی شده و پاسخ قوه قضائیه به این اقدام چیست؟ گفت: اینها مدعیان دروغین عفو بین‌الملل یا حقوق بشر هستند.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعدادی از افرادی که کشته شدند و اسم‌شان جزو مفقودان حوادث آبان ماه بود، در سیل‌ها و رودخانه‌ها پیدا شدند و آثار شکنجه روی بدنشان بوده است ایا قوه قضائیه به این پرونده ورود کرده است یا خیر؟ گفت: اولاً قوه قضائیه درباره هر فوت مشکوکی ورود می‌کند. هر کجا جنازه‌ای کشف شود ولو اینکه یک فردی در اثر سکته فوت کند و بمیرد، ما ورود می‌کنیم؛ بنابراین تمام مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم و هیچ امری هم مخفی نمی‌ماند.
اسماعیلی درباره رای دیوان عدالت برای ابطال مصوبه هیات دولت در مورد تعیین مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات، گفت: دیوان عدالت اداری با برگزاری تجمع آرام اعتراضی هیچ مخالفتی ندارد و نگفت اصل 27 قانون اساسی اجرا نشود بلکه می‌گوید وقتی قانون برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را اجازه داده چرا باید در یک نقطه خاص محصور و محدود شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود پول سرمربی استقلال از یک شرکت پتروشیمی پرداخت شده است، گفت: به باشگاه و بخش‌های دیگر کاری ندارم اما امروز حوزه فوتبال یکی از حوزه‌های پرطرفدار بین قشر جوان است. اقتضا دارد که متولیان این حوزه با احساسات نسل جوان و علاقمندان به فوتبال بازی نکنند. توقع داریم مسئولان در انعقاد و فسخ قرارداد به گونه‌ای پیش بروند که نه با سرمایه ممکلت و نه با احساسات طرفداران فوتبال بازی نشود.
وی درباره اینکه معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده که در پرونده بابک زنجانی مسائل ناگفته وجود دارد، گفت: در این پرونده مطالب زیادی گفته شده است اما نمی‌دانیم چرا برخی‌ها به دنبال برافراشته نگاه داشتن پرچم این پرونده هستند.: پرونده رسیدگی و اموال داخلی شناسایی‌ و تعیین و تکلیف شده است. تاکنون اموال زیادی از این متهم شناسایی و بازداشت شده و سایر اموال خارجی این فرد هم در حال شناسایی است./ ایسنا