نجفی توانا اظهار کرد: حاکمیت قانون اساسی زمانی ممکن است که مفاد اصول قانون اساسی مانند تامین شغل، مسکن، کار، آزادی بیان، تحزب، مطبوعات، راهپیمایی‌ها، امنیت فردی و اجتماعی تضمین گردد که مسئولیت تضمین اجرای این مفاد عمدتا با دولت وقت می‌باشد.
 
 
najaft.jpeg (69 KB)
 
 
علی نجفی توانا وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز، در ارزیابی اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص تاکید بر اهمیت حاکمیت قانون اساسی بیان کرد: وظیفه رئیس جمهور و وزرای دولت اجرای مفاد قانون اساسی، تامین حقوق ملت، حفظ آزادی‌ها و امتیازات مقرر در قانون است که بایستی مورد اجرا قرار گیرد. وقتی مفاد این پیمان ملی به وسیله دولت اجرا می‌گردد، در واقع حاکمیت به وظایف خود در قبال حقوق مردم عمل کرده و ضمن تامین حقوق، بستر مردم سالاری را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است تمام دولت‌ های گذشته و حال، برای اجرای مفاد این قانون، تامین حقوق ملت و ایجاد مردم سالاری شعار داده، جلب اعتماد نموده و انتخاب شده‌اند و هر یک سعی در اعمال این تکلیف اساسی داشته‌اند، اما به چند دلیل باید اذعان کرد که این دولت‌ها از جمله دولت آقای روحانی آنچنان که باید موفق نبوده اند، چرا که اولا جناح سالاری با استفاده از مدیران مستهلک و ناکارآمد موجب گردیده که افراد با یک تخصص و تجربه در وزارتخانه‌ها،‌ سازمان‌ها و اداراتی متولی مدیریت شوند که عمدتا با تخصص آنها همخوانی نداشته است. پارامتر بعدی عدم استفاده از نیروهایی است که اصطلاحا خودی نبوده اند و با وصف شایستگی امکان حضور آنها در عرصه مدیریت کشور فراهم نشده است، بر این اساس بخش مهمی از اصل شایسته سالاری در استفاده از مدیران لحاظ نگردیده است. یک مدیر موفق زمانی معدل قابل قبولی خواهد داشت که از مشارکت تمام متخصصین و افراد شایسته حتی اگر با آنها همفکر و هم گروه نباشد، در اداره کشور استفاده بهینه داشته باشد. متاسفانه، دولت‌ها به جای شعورگرایی، عمل ورزی و انجام تعهدات، شعارها و وعده‌هایی دادند و عمدتا به نوعی پوپولیسم و شعارگرایی روی آوردند و اگر این دولت‌ها اقدام اقتصادی انجام دادند، صرفا برای جلب افکار بوده است.
نجفی توانا اضافه کرد: با توجه به مدت کم باقیمانده حاکمیت دولت دکتر روحانی به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود کشور و مسائلی مانند تورم و گرانی و عدم انجام برخی مفاد قانون اساسی از جمله اصل 26 و 27، جا دارد که دولت برای ایام کوتاه باقی مانده حول محور شعارهایی که داده، اقدامات عملی را شروع کند. علی ایحال همصدا با خانم جنیدی که گفته‌اند "باید برای حاکمیت قانون اساسی بر پایبندی و برتری حقوق و آزادی‌های بنیادین در قانون اساسی تاکید کرد"، امیدواریم در عمل نیز چنین انعکاس، تجلی و بروزی را شاهد باشیم./ ایسنا