حیدر حسن زاده مدرس حقوق تجارت و عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در مطلبی که به بررسی لایحه جدید تجارت در خصوص قراردادهای تجارتی پرداخته، آورده است:
 
 
hasanzade.jpeg (63 KB)
 
 
لایحه جدید تجارت در باب قراردادهای تجارتی شامل دوازده فصل و 331 ماده می باشد و باب قراردادهای تجارتی آن تصویب شده است. این باب علیرغم داشتن ایراداتی، اقدامی رو به جلو  و مترقی بوده و روابط حقوقی بین تجار (تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات) با یکدیگر و با مصرف کنندگان و بین خود مصرف کنندگان را تحت شرایطی تنظیم و تعریف می نماید. بنابراین باب قراردادهای تجارتی لایحه جدید تجارت،  یکی از قوانین  پیشرفته و سازگار با معاملات تجاری بوده و در راستای اصل سرعت و امنیت در معاملات تجارتی طراحی و تصویب شده و نه تنها حقوق تجار را تضمین می نماید، بلکه از حقوق مصرف کنندگان و گیرندگان خدمات و اشخاص ثالث با حسن نیت به نحو کاملی حمایت می نماید.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این لایحه جلوگیری از تبانی اشخاص برای تضییع حقوق دیگران  با ایجاد قاعده عدم قابلیت استناد می باشد. البته این قانون برای اینکه در عمل بتواند به هدف واضعان آن نایل شود بایستی اولاً: آیین دادرسی دعاوی تجاری تصویب شود، ثانیاً: دادگاه‌های تجاری تخصصی تشکیل گردد و ثالثاً: قضات متخصص امور تجاری تربیت و بکار گرفته شود. لازم به ذکر است وی در ادامه به مزایا و ایرادات این لایحه پرداخته است./ ایسنا