سخنگوی دستگاه قضا  اظهار داشت: در ارتباط با اعطای مرخصی به زندانیان اتباع بیگانه، تابعیت برای ما ملاک نبوده است.

 

dastkhat.jpg (91 KB)

 

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در برنامه تلویزیونی این هفته دست خط در ارتباط با زندانیان امنیتی و زندانیان اتباع بیگانه بیان کرد:  دو مکاتبه در این ارتباط از ناحیه دولت محترم و وزیر محترم دادگستری به قوه قضائیه و شخص من واصل شد. یکی در ارتباط با برخی از زندانیان امنیتی بود و یکی در ارتباط با زندانیان اتباع بیگانه بود که به این‌ها هم مرخصی داده شود. ما پاسخ دادیم و شرایط مرخصی را بیان کردیم. در شرایط مرخصی، اصلا تابعیت برای ما ملاک اعطای مرخصی نبوده است. درباره زندانیان امنیتی هم اشاره کردیم که تعداد قابل توجهی از زندانیان امنیتی به مرخصی رفتند.

وی درپاسخ به سوالی درمورد اینکه آیا به نازنین زاغری هم مرخصی داده شده است؟ ادامه داد: بله. ایشان هم به مرخصی رفته و الان هم در مرخصی است. مرخصی ایشان هم تمدید شده، منتهی به تناسب شخصیت مجرمین، برای دوران آزادی برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته ایم. برخی از این‌ها را با ضمانتی که آمده بودند، مرخصی دادیم و مطمئن بودیم بیرون اتفاقی رخ نمی‌دهد و برخی از این‌ها را بعد از اعطای مرخصی اسم و آدرس و مشخصاتشان را به ضابطین دادیم، تا تحت رصد و پایش قرار گیرند و برخی را لازم دانستیم که در ایام مرخصی تحت مراقبت‌های الکترونیک و پابند الکترونیک قرار دهیم و به این طریق این‌ها را تحت رصد و مراقبت داشته باشیم و من جمله خانم زاغری از کسانی است که در ایام مرخصی تحت کنترل و مراقبت‌های الکترونیکی قرار دارد.

وی درمورد تبادل زندانیان امنیتی اضافه کرد: بنای ما بر این است که به هر شکل ممکن، هموطنان بی‌گناهی را که در زندان‌های خارج از کشور گرفتار هستند، نجات دهیم. ما در کشورهای دیگر افرادی را داریم که واقعاً بی‌گناه بازداشت هستند. یعنی اتهام واهی و ساختگی تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها درست می‌کنند. جزو عناوین اتهامی که در هیچ نظام قضائی نیست. هدف ما آزادسازی و تبادل نیست، بلکه نجات آدم بیگناه در بستر قانون است، نه با هدف اینکه بگوییم تبادل که قاچاقچی بدهیم و یک قاچاقچی بگیریم./ ایلنا