رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه از ابلاغ دستورالعمل نحوه حمایت دستگاه قضایی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی خبر داد و گفت: در همین راستا، سامانه‌ حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز آغاز به کار کرده است.

 

Paghoheshgah.jpg (50 KB)

 

حجت‌اله علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه بیان کرد: این دستورالعمل که به تصویب شورای پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه رسیده، مشتمل بر پنج بخش و 21 ماده است که در آن اهداف، شرایط و ضوابط، نحوه و مراحل حمایت، و تعهدات پژوهشگاه و متقاضی دریافت حمایت بیان شده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که قبلا نیز اعلام شده، پژوهشگاه قوه قضائیه به منظور هدایت ظرفیت‌های دانشگاهی و حوزوی به سمت و سوی کاربردی‌سازی و حل مسائل قوه قضائیه و تامین نیازهای پژوهشی این قوه، از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی (ارشد و دکتری) و حوزوی (سطح سه و چهار) حمایت‌های مادی و معنوی انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به راه‌ا‌ندازی سامانه حمایت از پایان‌نامه‌ها افزود: این سامانه حمایتی محدود به دانشگاه‌ها و پایان‌نامه ها و رساله های دانشگاهی نیست و با توجه به ظرفیتهای منحصر به فرد حوزه-های علمیه و طلاب علوم دینی و با عنایت به نیازهای فقهی قوه قضائیه در موضوعات مختلف شامل حمایت از پایان نامه های سطح سه و چهار حوزوی نیز می شود. اولویت ‌های پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه نیز مبتنی بر نظام نیازسنجی پژوهشی و با بهره‌گیری از منابع مختلف از جمله اسناد بالادستی، نظام استنادی پژوهش‌های پیشین و شناخت وضعیت محیطی، نظام ایده‌یابی و اولویت‌های پژوهشی اعلامی از سوی ارکان مختلف قوه قضائیه احصا شده است. البته بانک اولویت‌ های پژوهشی مورد حمایت پژوهشگاه در حال تکمیل است و به زودی موضوعات دیگری نیز به این بانک اضافه خواهد شد. به منظور تبیین و تشریح موضوعات مورد حمایت، در یک فرآیند تخصصی برای هر یک از موضوعات درخواست طرحنامه  (RFP)تهیه شده تا راهنمای دانشجویان و طلاب برای درک دقیق‌تر موضوعات باشد که با مراجعه به سامانه مزبور برای هر یک از موضوعات قابل مشاهده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه اضافه کرد: حمایت‌های پژوهشگاه قوه قضائیه از پایان‌نامه‌ها در سال 1399 شامل ارائه پژوهانه تا سقف 25 میلیون ریال برای پایان ‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهی و سطح سه حوزوی و تا سقف 50 میلیون ریال برای رساله‌های دکتری دانشگاهی و سطح چهار حوزوی خواهد بود.

متقاضیان دریافت این حمایت‌ها، برای مطالعه دقیق مفاد آیین‌نامه حمایت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها و اولویت‌های پژوهشی، می‌توانند به سایت پژوهشگاه قوه قضائیه به نشانی http://www.ijri.ir/ مراجعه کرده و موضوعات خود را بر اساس اولویتهای پژوهشگاه، انتخاب و پس از تکمیل کاربرگ درخواست اولیه آن را همراه با کارنامک علمی به آدرس oc@ijri.ir ارسال کنند.

بدیهی است پس از تایید موضوع توسط پژوهشگاه، متقاضیان باید نسبت به ارائه طرح‌نامه اقدام کنند و در نهایت تمام اسناد مربوط به طرح‌نامه در یک فایل فشرده شامل نسخه های WORD و PDF به ایمیل مزبور ارسال شود./ ایلنا