دکتر علی نجفی توانا اظهار داشت: آزادی مطبوعات یکی از ارکان اصلی یک حکومت مردم‌سالار است.

 

Najafitavana.jpg (70 KB)

 

دکتر علی نجفی توانا وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص قانون مطبوعات، بیان کرد: در کشور ما اولین قانون مطبوعات در سال 1286 تصویب شد که آزادی مطبوعات در بیان مطالب را قبول داشت و تنها ممنوعیت این قانون، این بود که مطبوعات نباید مبادرت به بیان مطالبی کنند که خلاف دین مبین اسلام باشد. نکته جالب این بود که در آن قانون حذف و ممیزی و سانسور ممنوع بود و مطبوعات از آزادی کاملی برخوردار بودند، این قانون طی چند دوره دچار تغییرات شد که آخرین اصلاح آن در سال 1379 بود. براساس این قانون، برای مطبوعات رسالتی تعیین شد که بیشتر جنبه معنوی و اخلاقی داشت و  از پیشبرد اهداف قانون اساسی تا تحکیم سیاست نه شرقی نه غربی، از رسالت‌های تعریف شده در این قانون بود. در ماده 3 و فصل 3 قانون مطبوعات، حقوق جالبی برای مطبوعات پیش‌بینی شده است و به صراحت در ماده 3 آمده است که مطبوعات حق دارند نظرات انتقادات و پیشنهادات سازنده را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه، درج و به اطلاع عموم برسانند و انتقاد سازنده اگر دارای منطق باشد، پذیرفته است.

وی ادامه داد: محدود کردن مطبوعات به گونه‌ای که فقط اخباری که به آنها دستور داده می‌شود را منتشر کنند، درست نیست؛ وظیفه مطبوعات اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی، افشای تخلفات، تحلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی روز و ارائه راه‌حل است؛ به گونه‌ای که مطبوعات باید شفاف و صریح مواضع مدیران کشور را با ادبیات متوازن توضیح دهند و به چالش بکشند و نقد کنند. ما در بیان مطالب باید حقوق مردم را رعایت کنیم. زمانی که منافع مردم به خطر می‌افتد، مطبوعات زبان گویای ملت هستند و باید بتوانند به نوعی افشاگری و نقد کنند. اگر کسی نقد کرد و جرائمی به عنوان افشای اصرار و توهین به مقدسات به او منتسب شود، جرأت مطبوعات تقلیل پیدا می‌کند و علاقه افراد به قلم زدن از بین خواهد رفت و در نتیجه آزادی مطبوعات به بیان و انتشار مطالبی که تنها اخبار دستوری را مطرح می‌کنند، تبدیل می‌شود؛ در چنین فضایی نه ارتقا مدیریتی و نه ارتقا علمی و نه شفافیت خواهیم داشت و بازار شایعه داغ خواهد شد.

نجفی توانا افزود: نباید از مطبوعات بترسیم؛ یک مدیر سالم و یک حاکمیت مردم‌سالار باید از مطبوعات حمایت کند. به نظر من با رعایت اصول و موازین باید انتقاد صورت بگیرد؛ فضای نقد موجب ارتقای آزادی مطبوعات در کشور است و این به نفع حاکمیت است. فضای نقد، موجب ارتقای آزادی مطبوعات در کشور می‌شود که این به نفع حکومت خواهد بود. اگر بخواهیم در قرن جدید مردم‌سالاری را ارتقا ببخشیم، باید از یکی از ارکان اساسی آن که مطبوعات آزاد است، حمایت کنیم و این آزادی را تقویت کنیم./ ایلنا