اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت‌های نگین خودرو، ایرتویا، آریتا، نگین خودروی ایرسا صبح امروز (یکشنبه) در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

 

4479169.jpg (83 KB)

 

قاضی زرگر در ابتدای جلسه دادگاه با تشریح اهمیت موضوع اقتصاد در جامعه اسلامی، بیان کرد: یکی از ارکان مهم پیشرفت کشور، داشتن اقتصاد سالم است، برای اینکه اقتصاد سالم در کشور به وجود آید باید عواملی را که می‌تواند اقتصاد را سالم کند به وجود بیاوریم و موانع را نیز از بین ببریم.

قاضی در رابطه با علت رسیدگی به این پرونده در تهران بیان داشت: ما در تهران با تحلیل کارشناس‌های قوی، موضوع را بررسی و پیگیری کردیم و خوشبختانه به 54 هزار وسیله نقلیه رسیدیم که بدون رعایت قانون وارد کشور شده‌اند.

نماینده دادستان اظهار کرد: سه هزار و ٦٣٩ خودرو به ارزش ٢٥٩ میلیارد تومان مربوط به فروش خودروهای بین گروهی است. از مبلغ سه هزار ٨٦٢ میلیارد تومان فروش بین گروهی، مبلغ ٢٠٣ میلیارد تومان سود داشته است و افزایش قیمت به مشتری نهایی تحمیل شده است و هر خودرو بیش از ٧٣ میلیون افزایش قیمت داشته است. مبلغ زیان انباشته در پایان سال ٩٧، ٤٣٧ میلیارد تومان بوده است.

وهاب گفت: ١٤٤ میلیارد تومان سود حاصله از فروش املاک بین گروهی در شرکت ایرتویا محاسبه شده است و ارتباطی با موضوع شرکت‌ها نداشته است.

نماینده دادستان به عدم پرداخت 18.5 میلیارد تومان مالیات در این پرونده اشاره کرد و گفت: در خصوص چهار شرکت خودرویی مبلغ ٦٤٣ میلیارد تومان به عنوان هزینه های مالی از سال ٩١ تا ٩٧ چهار شرکت خودرویی در دفاتر منعکس و باعث زیان شده است.

نماینده دادستان بیان کرد: جمعا ٥٣٥ میلیارد تومان از هزینه های مذکور مربوط به هزینه های مالی تسهیلات دریافتی از بانک هاست و جمعا مبلغ ١٦٨ میلیارد تومان سود و جرایم به بانک‌ها پرداخت شده و مبلغ ٢٦٧ میلیارد تومان تاکنون پرداخت نشده است.

وهاب با اشاره به پیش فروش سه هزار ٣٩ دستگاه خودرو به ارزش ٤٢٢ میلیارد تومان اظهار کرد: اقدامی در این خصوص انجام نشده و این مبلغ بر اساس وجوه دریافتی از مشتریان است که با توجه به وضعیت کنونی اضافه هم خواهد شد.

نماینده دادستان اذعان کرد: شرکت های چهارگانه آریتا، ایرتویا، نگین خودرو و نگین خودرو ایرسا به ترتیب ٣٣ هزار و ٤٩١ دستگاه خودرو به ارزش ٣٥ هزار و ٢٩٩ میلیارد ریال، ١٢ هزار و ٢٧٣ دستگاه خودرو ایرتویا به ارزش ١٤ هزار و ٨٨٢ میلیارد ریال، نگین خودرو ٢٣ هزار و ١٨٩ دستگاه خودرو به ارزش ٢٧ هزار ٧٧٣ میلیارد ریال و نگین خودرو ایرسا ٢٧ هزار ٨٦ دستگاه خودرو به ارزش ٣١ هزار و ٧١٠ میلیارد ریال جمعا تعداد ٨٦ هزار ٣٩ دستگاه خودرو به ارزش ١٠٩ هزار و ٦٦٥ میلیارد ریال بوده است.

قاضی زرگر در این بخش از جلسه دادگاه، ضمن اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعد فردا ساعت ٩ صبح تشکیل خواهد شد.