دکتر جلیل مالکی و دکتر مرتضی شهبازی‌نیا در گفت‌وگویی تفصیلی در رابطه با مسائل مختلف مربوط به حوزه وکالت به اظهارنظر پرداختند.

 

61701520.jpg (85 KB)

 

دکتر مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ارتباط با موضوع اصلاح آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا بیان کرد: بحث آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلا را در دستور جلسه هیئت مدیره با حضور ریاست محترم اتحادیه کانون‌های وکلا قرار دادیم و در این جلسه مصوب کردیم که پیرو درخواستی که از سوی قوه قضاییه شده بود که نیاز است آیین نامه لایحه استقلال بازنگری و اصلاح شود، این اصلاحات توسط خود ما یعنی در کانون‌های وکلای سراسر کشور با محوریت اتحادیه انجام شود و مصوب شد؛ کارگروهی در کانون‌های وکلای دادگستری که متشکل از روسای کانون‌های وکلای دادگستری است تشکیل شود و در چارچوب ماده 22 لایحه استقلال اصلاحات را انجام دهیم تا هم دغدغه رئیس محترم قوه قضاییه در این خصوص رفع شود هم مرّ قانون در چارچوب ماده 22 لایحه استقلال رعایت شود.

وی ادامه داد: بنا شد پیش نویس لایحه به محض تنظیم به مرجع تصویب ارسال شود و انتظار ما این است که هر خروجی که از کارگروه مشترک کانون‌های وکلای دادگستری خارج می‌شود یا عینا تصویب شود یا اگر نظری وجود دارد به کانون‌ها برگردانده شود و اگر نیاز به جرح و تعدیل و تغییری هست باز هم به خود کانون‌های وکلا اعاده شود تا نهایتا با قوه قضاییه به یک دیدگاه مشترک برسیم که هم دغدغه‌های عزیزان ما در قوه قضاییه حل شود و هم استقلال ما مخدوش نشود.

دکتر جلیل مالکی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال رد شدن پیش‌نویس آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال کانون وکلا ارائه شده توسط کانون‌های وکلا از سوی قوه قضاییه وجود دارد؟ افزود: ما بعید می‌دانیم که چنین اتفاقی بیوفتد. ما بارها اعلام کردیم، اگر هر جرح و تعدیلی هم بخواهد انجام شود، باید پیش‌نویس را به ما برگردانند و این جرح و تعدیل با گفت‌وگو، مذاکره و مفاهمه انجام شود. با توجه به این‌که اعتقاد داریم رئیس محترم قوه قضاییه مرّ قانون را همان‌طور که وعده دادند، رعایت می‌کنند؛ اصلا پیش‌بینی نمی‌کنیم که تغییری در پیش‌نویسی که ما ارسال می‌کنیم، بدون موافقت و نظر کانون‌های وکلای دادگستری اتفاق بیوفتد.

دکتر شهبازی‌نیا رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز در این رابطه گفت: همه ما ملزم به قانون هستیم و قوه قضاییه هم جایگاهش نظارت بر اجرا و تفسیر صحیح قانون است و به همین خاطر طبیعتا توقع ما و افکار عمومی این است که قوه قضائیه حافظ و پشتیبان اصلی قانون باشد و استقلال نهاد وکالت حکم صریح قانون است. در عین حال رئیس محترم قوه قضاییه بارها تاکید کردند بر این‌که بر استقلال کانون‌های وکلا باور دارند و در جلسه‌ای که ما در خدمتشان بودیم صراحتا عنوان کردند که «من نسبت به استقلال کانون وکلا از شما مدعی‌تر هستم» و علی‌القاعده باید مدعی اصلی استقلال کانون‌های وکلا قوه قضاییه باشد زیرا کانون وکلای مستقل پشتیبان قوه قضاییه مستقل است و این دو لازم و ملزوم یک دیگر هستند.

وی ادامه داد: معاون حقوقی قوه قضائیه نیز در جلسات متعددی صراحتا چند بار تاکید کردند، به استقلال کانون وکلا باور و اعتقاد دارند و قوه قضائیه نهایتا یک پیش‌نویسی را به کانون‌های وکلا فرستاد و ماهم اکنون اصلا راجع به این پیش‌نویس صحبت نمی‌کنیم و بنا است کانون‌های وکلا در چارچوب ماده 22 لایحه استقلال نظرات اصلاحی خود را پیشنهاد کنند و حتما در جریان تصویب مذاکراتی صورت می‌گیرد ولی ما امیدواریم آن‌چیزی که تصویب خواهد شد زایل کننده استقلال نهاد وکالت و خلاف قانون نخواهد بود./ ایسنا