رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: تاکنون بیش از 1500 وکیل در 28 حوزه تخصصی وکالت ثبت‌نام کرده‌اند.

 

157594891.jpg (68 KB)

 

علی بهادری جهرمی امروز (جمعه) ضمن اشاره به تاکید ریاست قوه قضاییه برای ساماندهی حرفه وکالت بیان کرد: حرکت به سمت تخصصی شدن وکالت یکی از محورهای مورد توجه رییس قوه قضاییه است. مقدمات تخصصی شدن وکالت فراهم شده است و مهمترین مقدمه، طراحی مبنای حقوقی لازم برای حرکت به سمت وکالت تخصصی است.

وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری تخصصی شدن وکالت به ریاست میرمحمد صادقی معاون سابق قوانین مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کرسی صلح و دموکراسی و با حضور اساتید برجسته علم حقوق، حوزه‌های مختلف وکالت تخصصی را مشخص کرده اند و تاکنون 28 حوزه اولیه شناسایی شده است. اکنون در مرحله ثبت نام هستیم؛ هم وکلای مرکز و هم وکلای کانون می‌توانند با مراجعه به سایت عدالتخانه، براساس شماره پروانه وکالت، سوابق تحصیلی، پژوهشی، آموزشی و تجربیات حرفه ای خود ثبت نام کنند. هر حوزه تخصصی یک کمیته علمی دارد که مستندات هر وکیل را بررسی می کند و متناسب با سوابق او، میزانی از تکالیف آموزشی، پژوهشی و کارورزی حرفه ای تعریف می شود که پس از گذراندن این دوره ها، می توانند گواهی های وکالت تخصصی را از مرکز دریافت کنند. علاوه بر این، مقرر شده است کسانی که گواهینامه تخصصی وکالت داشته باشند، بتوانند حق‌الوکاله بالاتری در حوزه‌های تخصصی دریافت کنند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه اضافه کرد: تخصصی شدن وکالت موجب می‌شود تا مردمی که می‌خواهند از وکالت تخصصی استفاده کنند، بتوانند وکیل توانمند در حوزه مورد نیاز خود را به سهولت بیابند و از خدمات به شیوه تخصصی بهره‌مند شوند. وکالت مانند پزشکی، حرفه ای کاملا تخصصی است و وکیل قرار است از حقوق موکل دفاع کند؛ بنابراین باید اشراف کامل و تخصصی در اطلاعات داشته باشد. بعد از اینکه وکلای متخصص مشخص شوند، در وهله بعد سامانه دسترسی مردمی ایجاد خواهد شد تا مردم بتوانند به درگاه عمومی برای یافتن وکیل مراجعه کنند. این سامانه به نوعی سامانه شفافیت عملکرد برای وکلا محسوب می شود و مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت از سوابق و پرونده های یک وکیل مطلع شوند./ ایرنا