دکتر جلیل مالکی درباره جزئیات جلسه روز گذشته اعضای کانون وکلا با رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: اگر بخواهم به صورت کلی درباره دیدار روز گذشته صحبت کنم، بر اساس گفتگوی مفصلی که با یکدیگر داشتیم، نقطه عطفی در روابط بین کانون‌های وکلای دادگستری و قوه قضاییه به وجود می‌آید و حل مشکلات قضایی در دادگستری‌ها که یک بال آن را نهاد وکالت تشکیل می‌دهد، اهمیت خوبی خواهد داشت.

 

JalilMaleki.jpg (67 KB)

 

دکتر جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن اشاره به جلسه روز گذشته اعضای کانون وکلا با رئیس قوه قضاییه بیان کرد: در این جلسه مدیران نهاد وکالت به صورت شفاف و صریح تمام مطالبات خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: تدوین و اصلاح لایحه باید به نحوی باشد که آنچه به صورت نهایی از کانون‌های وکلای دادگستری خارج می‌شود، مبتنی بر اراده عمومی نهاد وکالت باشد و اگر قرار بود تغییری هم در آن ایجاد شود، حتما به نهاد وکالت بازگردد؛ یعنی نسخه نهایی که به امضا می‌رسد و تصویب می‌شود، همانی باشد که از نهاد وکالت خارج شده است.

دکتر مالکی افزود: دیدگاه رئیس قوه‌قضاییه این بود که در چهارچوب قانون این موضوع را می‌پذیرد، البته قانون هم همین موضوع را مطرح کرده و در لایحه استقلال آمده که تنظیم آیین‌نامه از صفر تا صد بر عهده نهاد وکالت است و تصویب آن با مرجع تصویب کننده است. رئیس قوه قضاییه تاکید داشت تا ما این کار را در چارچوب قانون انجام دهیم و ما هم همین کار را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: بحث اداره نظارت و رفتار وکلا که در قوه قضائیه تشکیل شده است، یکی دیگر از موارد مورد تاکید ما بود و مراتب مخالفت خود را با این موضوع مطرح کردیم و گفتیم تشکیل اداره نظارت مطابق با لایحه استقلال وکالت نیست و بر اساس این لایحه خود نظارتی در درون نهاد وکالت به حدی است و تقویت شده که نیاز به تشکیل اداره نظارت در خارج از نهاد‌های دیگر نیست. رئیس قوه‌قضاییه نیز اعتقاد داشت که خود نظارتی باید تقویت شود و من فکر می‌کنم که این موضوع با گفتگو و مذاکره بیشتر قابل برطرف شدن است./ باشگاه خبرنگاران جوان