غلامحسین اسماعیلی در این نشست خبری اظهار داشت: صد درصد غرامت به خانواده‌های حادثه سقوط هوپیمای اوکراینی پرداخت خواهد شد، پرداخت غرامت زودتر از حکم دادگاه انجام خواهد ‌شد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در چهل و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (سه‌شنبه) به صورت آنلاین برگزار شد، در رابطه آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی و اظهارات دولت اوکراین مبنی بر اینکه قرار شده پس از محاکمه غرامت به خانواده‌ها پرداخته شود، بیان کرد: در ارتباط با این پرونده و آنچه از سوی دولت مردان اوکراین اعلام شد، باید بگویم مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضایی ایران هستند و این مرجع سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

وی ادامه داد: بررسی های دقیق و همه جانبه انجام شده و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلسات دادگاه برگزار خواهد شد. قبل از صدور حکم دادگاه سعی می‌کنیم طلب‌ها را پرداخت کنیم. صد در صد غرامت به این افراد پرداخت خواهد شد.

اسماعیلی درباره منع انتخابات شهروندان ایرانی که در کانادا حضور دارند افزود: این مایه تاسف است که همکاران عزیز ایرانی مقیم کانادا که حدود 500 هزار واحد شرایط هستند، را از حق طبیعی خود محروم می‌کنند و آن‌هارا مواجه با زحمت می کنند؛ این اقدامی غیر اخلاقی است و امیدواریم همکاران ما در وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی ظریف گفت: پرونده تشکیل شده و افراد متعدد این پرونده به عنوان مطلع تحقیق شده و آن‌هایی که متهم بودند ممنوع از خروج شدند و برای برخی قرار تامین صادر شده و تحقیقات در ارتباط با این موضوع درحال انجام است.

اسماعیلی درباره تبعه چینی اظهار کرد: بعد از فیلم‌هایی که توسط او منتشر شد، قوه قضائیه با همکاری نیروی انتظامی و پلیس فتا موفق شد این فرد را شناسایی کند و یکی از همدستان او شناسایی شد. پرونده درحال رسیدگی است و در چارچوب قانونی رسیدگی می‌شود و قرار ممنوع الخروجی او صادر شده است./ باشگاه خبرنگاران جوان