رییس اداره پیشگیری از آسیب های خانواده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره تبعات سخت‌تر شدن طلاق توافقی در کشور هشدار داد.

زینب جلالی، رییس اداره پیشگیری از آسیب های خانواده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این رابطه بیان کرد: سخت‌تر شدن شرایط طلاق توافقی باعث افزایش درخواست طلاق به درخواست زوجه خواهد شد. لطمات روحی و روانی زیادی به اعضای خانواده وارد می شود و آینده فرزندان به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: در طلاق توافقی چون زوجین موظف هستند به مراکز مشاوره مراجعه کنند، بعد از دریافت خدمات 4 جلسه اجباری که 3 ماه نیز طول می‌کشد،‌ می‌توانند طلاق بگیرند. حال به دلیل اینکه این دوره کم شود، وکلا به زوجین پیشنهاد می‌دهند برای اینکه زودتر به نتیجه برسند، پرونده طلاق به درخواست زوجه به دادگاه تقدیم شود که بدون دریافت خدمات مشاوره مسیر طلاق را به اتمام می‌رسانند و روند طلاق را از این طریق کوتاه می‌کنند.

جلالی افزود: در پنج سال اول ازدواج به طور معمول طلاق زیاد است، اما در حال حاضر شاهد هستیم که طلاق در زندگی‌هایی که بیش از 15 سال است نیز به چرخه طلاق اضافه شده‌اند. حتی زوجینی که 30 سال زندگی کرده‌اند از هم جدا می‌شوند. البته تعداد این افراد زیاد نیست اما نسبت به سال‌های گذشته این نوع طلاق‌ها شتاب بیشتری داشته است و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌است.

وی گفت: طبق اظهارات متقاضیان طلاق و تشخیص مشاوران خانواده علت اول طلاق عدم مسئولیت پذیری است؛ خشونت خانگی دومین مورد علل شایع در طلاق و اعتیاد سومین علت طلاق است. چهارمین علت فقر اقتصادی و بیکاری است که به بحث طلاق دامن می زند. دخالت اطرافیان نیز از مواردی است که باعث بروز طلاق در زوجین می‌شود و خیانت هم یکی از عوامل اصلی در طلاق است.

رییس اداره پیشگیری از آسیب های خانواده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: درخواست طلاق توافقی در استان تهران بیشترین آمار را دارد، گرچه در سال‌های 99 و 1400، به ترتیب  12.65 و  12.14 درصد زوجین متقاضی طلاق به صلح و سازش رسیده‌اند./ ایلنا