در راستای آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران؛ نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد.

بهرام حسن‌زاده، سرپرست اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص در این رابطه بیان کرد: از جمله نوآوری‌هایی که در نظام‌نامه جدید دفاتر ازدواج و طلاق وجود دارد، ایجاد دفاتر الکترونیکی به جای دفاتر سنتی است که بنا بر آن متقاضیان ازدواج و طلاق قبل از هرگونه اقدام باید در سامانه ثبت نام الکترونیکی ثنا نسبت به گرفتن کد ثنا اقدام و تصدیق الکترونیکی دریافت کنند.

وی ادامه داد: این امر بسیاری از مشکلات مربوط به مجهول بودن سند، جعل سند و شناسایی مخاطب را برطرف می‌کند.

سرپرست اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی اضافه کرد: از جمله ویژگی‌های سند الکترونیکی برای ازدواج و طلاق، این است که با توجه به نسخه الکترونیکی، قلم‌های اطلاعاتی به صورت برخط امکان تبادل اطلاعات با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی را ایجاد می‌کند.

حسن‌زاده افزود: همچنین، به روزرسانی تعرفه‌های دفاتر رسمی امکان حفظ حقوق سران دفاتر ازدواج و طلاق را به وجود می‌آورد و این تعرفه توسط رئیس قوه قضاییه، هر دو سال یکبار تعریف می‌شود؛ البته طبق ماده 26 نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق امکان اصلاح تعرفه و تفویض به رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از سوی ریاست قوه قضائیه وجود دارد.

وی در پایان گفت: از جمله ویژگی‌های دیگر نظام‌نامه مذکور، این است که در گذشته بسیاری از کارکنان دولت، خارج از ساعات اداری، در دفاتر مشغول به کار بودند؛ در حالیکه طبق نظام‌نامه جدید هرگونه انتصاب کارمندان دولتی و کسانی که از سازمان اداری استخدامی کد کارمند ایران را دارند، مجاز به دریافت پروانه ثبت ازدواج و طلاق نیستند که با توجه به اصل 141 قانون اساسی و قانون منع تصدی بیش از یک شغل، پیش بینی شده است./ ایرنا