رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اظهار داشت: ملاک پذیرش در آزمون وکالت نمره است؛ اگر نمایندگان درباره محاسبه نمره آزمون وکالت صحبتی دارند، استفساریه بدهند.

دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشست خبری امروز با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره اینکه نحوه پذیرش در آزمون وکالت چگونه است؟ بیان کرد: ما توانستیم 30 تیرماه سال جاری آزمون را برگزار کنیم. 72 هزار و 138 نفر شرکت کردند؛ کلید سوالات تا هفته آینده منتشر و نتیجه آزمون تا پایان شهریور ماه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: خوشحالیم توانستیم این دغدغه که مطالبه هزاران جوان بود را محقق کنیم. آزمون به خوبی برگزار شد و هیچ اشکالی نداشتیم و امنیت سوالات و آزمون خوب بود. 26 اردیبهشت اگهی را دادیم و 27 اردیبهشت قانون تسهیل لازم الاجرا شد و  ناچاراً آگهی تکمیلی را دادیم و اعلام شد و امروز پذیرش داوطلبان براساس قانون تسهیل است.

وی همچنین درباره تصویر منتشر شده از قرارداد اسکودا با سنجش که در آن به موضوع محاسبه تراز داوطلبان اشاره شده بود، گفت: این قرارداد در زمان حاکمیت قانون سابق و زمانی که هنوز موضوع ظرفیت در جذب کارآموز ملاک بود، تنظیم شده بود. اما با توجه به اینکه درحال حاضر قانون تسهیل مبنای پذیرش است، مطابق معیاری که در این قانون ذکر شده، نمره ملاک پذیرش است و بحث تراز موضوعیت ندارد. اگر نمایندگان درباره محاسبه نمره آزمون وکالت صحبتی دارند، استفساریه بدهند.

رئیس اسکودا اضافه کرد: در حق انتخاب شدن باید نهاد وکالت آزاد باشد و در مواردی که قانون محدود کرده است باید تفسیر مضیق شود.

همچنین ابراهیم کیانی نایب رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا اختلاف نظرهایی درباره نحوه محاسبه نمرات شرکت کنندگان در آزمون وکالت مانند (بحث تراز و نمره کل) وجود دارد، در نهایت نمره قبولی‌ها چگونه محاسبه می شود؟ افزود: اختلافی نیست و صحبت سر این است که در قانون نمره ملاک است اما برخی از نمایندگان میانگین وزنی هم‌تراز شده به شیوه آزمون سراسری را می‌گویند و ما می‌گوییم ملاک نمره است. ما خودمان مکلف به مر قانون هستیم و ما از نمره، فقط نمره را استنباط می‌کنیم. قراردادی که در سازمان سنجش نوشته شده و آنچه که مکتوب نوشته شده، صحبت نمره است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با اجرای قانون تسهیل، امسال در آزمون اسکودا چند وکیل جذب می‌شوند؟ گفت: تعداد را نمی دانیم و بر اساس فرمولی است که در قانون است.

نایب رییس اسکودا در خصوص نحوه پذیرش در آزمون وکالت افزود: در نظریه شورای نگهبان مشخص شده اگر موضوعی نیاز به تفسیر دارد، به آن نمی شود وسعت داد؛ مگر اینکه نیاز به اصلاح باشد. در قانون تسهیل صحبت از نمره است، اضافه کردن عبارتی با موضوع میانگین نمرات از لحاظ حقوقی صحیح نیست و اگر نمایندگان مجلس صحبتی در این رابطه دارند در قالب استفساریه  آن را طرح کنند. البته ما مطیع قانون هستیم و هرچه قانون بگوید آن را اجرا می کنیم. در قانون استخدامی عین قانون تسهیل صحبت از نمره و امتیاز است نه تراز. اینکه سازمان سنجش اعلام کرده بود در تمامی آزمون ها تراز ملاک است باید گفت اینگونه نیست./ ایسنا