وزیر دادگستری اظهار داشت: مدتی است که پیگیر لایحه جامع وکالت را هستیم تا مشکلات را حل کند.

امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری شامگاه دوشنبه (هفتم اسفندماه) در هفتاد و یکمین سال‌روز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و روز وکیل، در رابطه با نقش وکلا در ارتقای امنیت قضایی بیان کرد: مسیر مرجع قضایی از حوزه وکالت عبور می‌کند.

وی ادامه داد: وکیل برای حمایت از مظلوم و کسی که مورد ظلم قرار گرفته است، تلاش می‌کند. همچنین ممکن است افرادی ظلم کنند و در این صورت هم وکیل تلاش می‌کند تا این افراد اصلاح شوند و در مسیر اجرای عدالت و احقاق حق حرکت کند.

رحیمی افزود: گروه سوم که اکثریت قریب به اتفاق جامعه را تشکیل می‌دهند، قوانین و مقررات در جامعه را رعایت می‌کنند ولی همین افراد هم ممکن است به هر دلیل به مرجع قضایی کشیده شوند که در این زمینه نقش وکلا در ارتقای امنیت قضایی مهم است.

وزیر دادگستری اضافه کرد: برای ارتقای امنیت قضایی، دولت و قوه قضاییه از نهاد وکالت حمایت و پشتیبانی جدی دارد و اگر گفته می‌شود که وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند، نقش وکلا شعار نیست بلکه یک حقیقت است.

رحیمی درباره گفتمان شایستگی وکلا تصریح کرد: اعتقاد داریم که وکلا از فرهیختگان جامعه هستند. جامعه ما تحصیلکرده حقوق زیاد دارد اما آنگونه که شایسته است به نقش موثر وکلا پرداخته نشده است.

رحیمی گفت: در یک اتحادیه صنفی، تلاش می‌شود تا از اعضای صنف حمایت شود اما در کانون‌های وکلای دادگستری علاوه بر پیگیری حقوق صنفی، باید شایستگی اعضای را نیز پیگیری می‌کنند. در قوه قضاییه و دولت نیز موضوع لایحه جامع وکالت را پیگیر هستیم تا مشکلات را حل کند.

وزیر دادگستری درباره چالش حوزه وکالت در سال‌های اخیر و اجرای قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکارها افزود: در قوه مقننه تصمیم‌گیرنده نبودم؛ اما مخالف تصویب این مصوبه به لحاظ کارشناسی بودیم و واقعیت این است که تصمیم‌گیران از یک سو با تعداد بسیار تحصیلکردگان رشته حقوق مواجه بودند که این افراد به دنبال حرفه وکالت بودند و از سوی دیگر اعضای قدیمی کانون ‌های وکلا به درستی اعتقاد دارند که نهاد وکالت نباید به لحاظ علمی تضعیف شود. در هر صورت قانونگذار تصمیم گرفته است و اکنون کانون وکلا باید با تدبیر درست برای اصلاح این امور گام بردارد./ ایرنا