تصویبنامه راجع به اصلاح ماده 104 تعرفه راه آهن
مصوب 1336,11,30
هیئت وزیران در جلسه مورخه 30/11/1336 بنا به پیشنهاد 17657-23325-21/11/36 وزارت راه تصویب نمودند که ماده 104 تعرفه راه آهن بشرح زیر اصلاح گردد :
ماده 104 – اجناسیکه بواسطه حجم زیاد و وزن کم و با بسبب وضع ساختمان و بسته بندی و یا در اثر اینکه بارهای دیگری را نمیتوان با انها جور و حمل نمود یک واگن تمام را اشغال کند در مسیری که واگنها عموما با بار باید اعزام گردند بشرطی برای حمل قبول میشود که حداقل کرایه هر واگن بشرح زیر محسوب و پرداخت گردد:
بارهای طبقه اول در واگنهای چهار محوره حداقل 24 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 9 تن و دو محوره 20 تنی 12 تن و دو محوره 24 تنی 15 تن .
بارهای طبقه دوم در واگنهای چهار محوره حداقل 26 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 10 تن و دو محوره 20 تنی 13 تن و دو محوره 24 تنی 16 تن .
بارهای طبقه سوم در واگنهای چهار محوره حداقل 28 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 11 تن و دو محوره 20 تنی 14 تن و دو محوره 24 تنی 18 تن .
بارهای طبقه چهارم در واگنهای چهار محوره حداقل 30 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 12 تن و دو محوره 20 تنی 16 تن و دو محوره 24 تنی 20 تن.
بارهای طبقه پنجم در واگنهای چهار محوره حداقل 32 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 13 تن و دو محوره 20 تنی 17 تن و دو محوره 24 تنی 22 تن .
بارهای طبقه ششم در واگنهای چهار محوره حداقل 34 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 14 تن و دو محوره 20 تنی 19 تن و دو محوره 24 تنی 23 تن .
بارهای طبقه هفتم در واگنهای چهار محوره حداقل 36 تن و در واگنهای دو محوره 15 تنی بمیزان 15 تن و دو محوره 20 تنی 20 تن و دو محوره 24 تنی 24 تن.
هرگاه در واگنها بیش از این مقدار بارگیری شود کرایه وزن حقیقی باید پرداخت شود.
تبصره – در صورتیکه راه آهن دولتی ایران به تناسب احتیاج خود اقدام بخریداری واگنهائی با ظرفیتهای مختلف نماید . راه آهن میتواند با پیشنهاد کمیسیون تعرفه و موافقت هیئة مدیره راه آهن و تصویب وزارت راه حد متوسط ظرفیت واگنها را تعیین نماید .
از طرف نخست وزیر – اشرف احمدی.