تصویب نامه در خصوص اقدام وزارت راه و ترابری نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه چهار خطه تبریز – مرند
مصوب 1389,05,24با اصلاحات و الحاقات بعدی
وزیران عضو کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 24 /5 /1389 بنا به پیشنهاد شماره 40741 /11مورخ 29 /3 /1389 وزارت راه و ترابری و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور - مصوب 1366- و با رعایت جزء (ط) بند (1) تصویب نامه شماره 158823 /ت38859هـ مورخ 1 /10 /1386 تصویب نمودند:
1- وزارت راه و ترابری که از این پس «وزارت» نامیده می شود، مجاز است برای اجرای آزاد راه چهار خطه تبریز - مرند به طول حدود (63) کیلومتر، شامل طراحی، احداث آزاد راه و ایجاد تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه چهار خطه تبریز- مرند که از این پس به اختصار طرف مشارکت نامیده می شود، اقدام نماید. در اجرای ماده (12) آیین نامه اجرایی قانون یاد شده، این مشارکت از نوع «الف» می باشد.
2- وزارت پنجاه درصد (50٪) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل طرح مشارکت در احداث آزاد راه تبریز - مرند (با ردیف اعتباری 40702203) تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نماید. طرف مشارکت نیز تامین پنجاه درصد (50٪) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.
تبصره 1 (منسوخه 04/10/1390)- وزارت می تواند همزمان با عقد قرارداد مشارکت و یا پس از آن، پیمانکاری اجرای طرح را با روش ترک تشریفات مناقصه در صورت تأیید کمیسیون بند (و) ماده (28) قانون برگزاری مناقصات - مصوب 1383 - و با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (27) قانون یاد شده به شرکت ساختمانی تاریر واگذار نماید، مشروط به آنکه قیمت های پیشنهادی و ضرایب مربوط مورد تأیید وزارت قرارگیرد و در مواردی که موضوع مشمول بندهای (الف) و (ب) لایحه قانونی راجع به اصلاح تبصره (80) قانون بودجه سال 1356 کل کشور و اصلاحات آن باشد، تأیید نهایی قیمت پایه و ضوابط بر عهده شورای عالی فنی خواهد بود.
تبصره 2- سهم الشرکه وزارت در درجه اول صرف تأمین هزینه های تصرف اراضی مسیر به نام وزارت می شود و باقی مانده آن نیز در دوران اجرا حسب نیازهای مالی طرح تخصیص و پرداخت می شود. طرف مشارکت نیز به تناسب، سهم خود را تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.
3- پیش بینی اولیه دوران مشارکت معادل سیزده (13) سال مشتمل بر سه (3) سال دوران احداث و ده (10) سال دوران بهره برداری خواهد بود لیکن دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) می باشد.
تبصره - جداول گزارش هزینه - درآمد پروژه، مورد تأیید وزارت و طرف مشارکت، مبنای محاسبه اولیه دوران احداث قرار می گیرد.
4- سود قطعی مورد انتظار سرمایه گذاری معادل سود سپرده های بلند مدت نزد بانکهای دولتی بعلاوه سه درصد (3٪) می باشد. سود علی الحساب جهت تنظیم گزارش هزینه - درآمد معادل بیست درصد (20٪) منظور می شود.
5- مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت می باشد و پس از آن، آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص به وزارت انتقال می یابد. چنانچه به دلیل دخالت دولت، تعرفه عوارض کمتر از مقادیر پیش بینی شده در گزارش هزینه - درآمد تعیین گردد، مابه التفاوت نرخ عوارض ضربدر ترافیک عبوری از طرف دولت براساس قانون مربوط قابل جبران خواهد بود.
تبصره - مرجع تأیید هزینه های بهره برداری و نگهداری و همچنین استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت، حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.
6- بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه، تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی می باشد.
7- وزارت موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد، پیش بینی نماید.
این تصویبنامه در تاریخ 21 /7 /1389 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.