اساسنامه سازمان عمران اراضی شهری استان تهران
مصوب 1358,06,29
فصل اول ـکلیات:
ماده 1 ـ سازمان اراضی شهری استان تهران که در این اساسنامه سازمان نامیده میشود شرکتی است سهامی با مدت نامحدود وابسته بوزارت مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و طبق اصول بازرگانی و این اساسنامه اداره میشود.
ماده 2 ـ مرکز اصلی سازمان تهران است و در صورت لزوم میتواند در سایر شهرهای تابعه استان تهران شعبه یا نمایندگی دائر کند.
ماده 3 ـ سرمایه سازمان مبلغ سیصد میلیون ریال است که به سیصد سهم یکمیلیون ریالی با نام منقسم میشود و کاملا متعلق بدولت میباشد.
دولت مکلف است کل سهام را نقداً پرداخت نماید و سهام مذکور و غیرقابل انتقال میباشد.
ماده 4 ـبا تصویب این اساسنامه کلیه حقوق و اختیارات و تعهدات و دیون و مطالبات مربوط به اراضی استان تهران از سازمان مسکن به سازمان جدید منتقل میگردد، همچنین کلیه اراضی موات متعلق بدولت موضوع ماده 11 آئیننامه اجرائی قانون لغو مالکیت اراضی موات و کیفیت عمران آن و شهرداریها تحت پوشش اینسازمان قرار خواهد گرفت.
تبصره قسمتی از اموال سازمان مسکن و شهرداری تهران که مربوط به وظائف سازمان میگردد، طبق تشخیص وزیر مسکن و شهرسازی و شهردار تهران با رعایت قوانین و مقررات مربوط بلاعوض بسازمان واگذار میشود و این اموال پس از تقویم طبق تصمیم مجمععمومی بسرمایه سازمان اضافه خواهد شد.
ماده 5 ـ آن عده از مستخدمین وزارت مسکن و شهرسازی و سازمانهای وابسته و شهرداری تهران که مورد نیاز سازمان باشند با رعایت مقررات مربوط به سازمان منتقل خواهند شد.
ماده 6 ـ وظایف و اختیارات سازمان بشرح زیر است:
الف ـاجرای مفاد قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب تیرماه 58 و اصلاحیه آن مصوب مردادماه 58 و اجرای آئیننامه مربوط بنمایندگی دولت جمهوری اسلامی.
ب ـحفظ حقوق و اعمال مالکیت دولت نسبت باراضی و باغات خالصه و عرصه اعیانات احداثی اشخاص در اراضی مذکور موضوع ماده 7 قانون انحلال بنگاه خالصجات و همچنین اراضی موات موضوع قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره بزارعین مستأجر و قانون ثبت اراضی موات اطراف تهران و قانون ثبت اراضی موات شهرهای غیر تهران مصوب 1335 و اصلاحی آن مصوب سال 1339 و اراضی قسمت آخر ماده 4 قانون تشکیل وزارت اصلاحات اراضی و تعاون روستائی مصوب آبانماه 1346 و اراضی ملی شده موضوع قانون جنگلها و مراتع کشور در محدوده شهر مندرج در آئیننامه اجرائی قانون مذکور در بند الف این ماده.
ج ـتهیه طرحهای شهرسازی و اجرائی مربوطه براساس ضوابط شهرداریها و تعیین اولویتها.
د ـاجرای عملیات آمادهسازی زمین و ایجاد تأسیسات زیربنائی در آن بمنظور واگذاری.
ز ـواگذاری زمین به بخش خصوصی یا عمومی بمنظور ایجاد مسکن یا سایر نیازمندیها براساس قوانین و آئیننامه مذکور در بند الف.
هــانجام هرنوع اقدام دیگری که مربوط به وظائف و تکالیف مندرج در این اساسنامه باشد:
فصل دوم ـارکان سازمان
ماده 7 ـارکان سازمان بشرح زیر است:
الف: مجمععمومی
ب: هیئتمدیره
ج: مدیرعامل
د: حسابرس «بازرس»
ماده 8 ـنمایندگی سهام دولت در مجمععمومی سازمان با وزرای مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارائی و وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و وزیر نیرو و شهردار تهران خواهد بود. ریاست مجمععمومی با وزیر مسکن و شهرسازی است و تصمیمات مجامع عمومی عادی با اکثریت کلیه اعضای مجمعمعتبر است و در مجمععمومی فوقالعاده چهارپنجم آراء موافق اعضای ضروری است.
ماده 9 ـ مجمععموی عادی حداقل سالی دوبار «هر ششماه یکبار» برای تصویب برنامه و بودجه سال بعد و تصویب ترازنامه و حساب و سود و زیان سال قبل و انجام سایر وظایف بدعوت رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان تشکیل میشود، مجمععمومی ممکن است در صورت لزوم بطور فوقالعاده نیز تشکیل شود.
ماده 10 ـ مجامع عمومی بدعوت رئیس مجمع یا رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل یا بنا به تقاضای هیئتمدیره یا بازرس تشکیل خواهد شد.
ماده 11 ـ وظایف و اختیارات مجمععمومی عادی بقرار زیر است:
الف ـ تعیین خطمشی کلی و برنامه سازمان در قالب سیاستهای کلی دولت.
ب ـ رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش حسابرسان «بازرس» و اتخاذ تصمیم نسبت بآنها و تصویب ترازنامه و حساب سودوزیان و تقسیم سود ویژه.
ج ـتصویب بودجه سالانه و تغییرات آن.
د ـ تعیین حقوق و مزایای مدیرعامل و هیئتمدیره با تصویب شورای حقوق و دستمزد و تعیین حقالزحمه حسابرس.
هـ ـ تصویب تشکیلات سازمان و آئیننامههای استخدامی براساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
و ـ تصویب آئیننامههای مالی و معاملاتی سازمان با رعایت مقررات مربوطه بنا به پیشنهاد هیئتمدیره پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
ح ـتصویب پیشنهاد هیئتمدیره سازمان راجعبسازش در دعاوی یا ارجاع امر بداوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن.
ط ـاتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در دستور جلسه قرار گیرد.
ماده 12 ـ برای پیشنهاد انجام امور زیر به قوهمقننه مجمععمومی فوقالعاده تشکیل خواهد شد:
الف ـافزایش و کاهش سرمایه.
ب ـانحلال سازمان و تعیین مدیران تصفیه.
ج ـتجدید نظر در اساسنامه سازمان.
ماده 13 ـهیئتمدیره سازمان از یکنفر رئیس و دونفر عضو اصلی تشکیل میشود و رئیس هیئتمدیره، مدیرعامل سازمان نیز خواهد بود، اعضاء هیئتمدیره علاوه بر وظایف اصلی مسئولیت اداره قسمتی از امور سازمان را به پیشنهاد مدیرعامل و تأیید هیئتمدیره خواهند داشت و برای انجام این امر مدیرعامل آن قسمت از اختیارات خود را که در ارتباط با وظایف محوله است بعضو هیئتمدیره تفویض میکند.
تبصره یکنفر عضو علیالبدل نیز برای هیئتمدیره از بین کارکنان سازمان انتخاب خواهد شد تا در غیبت هریک از اعضای اصلی در جلسات هیئتمدیره شرکت نماید عضو علیالبدل از لحاظ استخدامی و حقوق و مزایا تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود.
ماده 14 ـ رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل و اعضاء هیئتمدیره با پیشنهاد رئیس مجمععمومی و تصویب مجمععمومی برای مدت سه سال انتخاب میشوند. انتخاب مجدد آنان بلامانع است. در صورت استعفاء، فوت و عزل هریک از اعضای هیئتمدیره جانشین آن بترتیب فوق انتخاب میشود.
ماده 15 ـاعضای هیئتمدیره نمیتوانند در مدت تصدی در سازمان هیچگونه شغل موظف دیگری داشته باشند و مکلفند وظایفی را که براساس تشکیلات مصوب سازمان بآنها محول میشود انجام دهند.
ماده 16 ـوظایف و اختیارات هیئتمدیره بقرار زیر است:
الف : تهیه طرح تشکیلات سازمان برای پیشنهاد به مجمععمومی.
ب ـ تهیه آئیننامههای مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آئیننامهها برای پیشنهاد به مجمععمومی.
ج : تصویب برنامهها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره.
د تصویب روشهای اجرائی سازمان در حدود مقررات اساسنامه.
هـ : اتخاذ تصمیم در مورد دریافت وام و اعتبار با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و پیشنهاد آن به مجمععمومی.
و : تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان برای تصویب مجمععمومی.
ز : پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آنها به مجمععمومی.
ح :تصویب قراردادها.
ط :اتخاذ تصمیم در مورد معاملاتیکه انجام مناقصه و مزایده در مورد آنها میسر نیست و یا بمصلحت نمیباشد برای پیشنهاد بکمیسیون موضوع ماده 71 قانون محاسبات عمومی.
ی : اصلاح بودجه سازمان تا ده درصد کاهش و افزایش در فصول و مواد بدون تغییر در کل بودجه.
ماده 17 ـ تصمیمات هیئتمدیره با اکثریت آراء معتبر است و در دفتر مخصوص ثبت و بامضاء اعضاء حاضر در جلسه میرسد.
ماده 18 ـ رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اجرای وظایف خود دارای اختیارات قانونی زیر میباشد:
الف :اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوطه.
ب :عزل و نصب کارکنان و صدور دستور پرداخت هزینهها با رعایت بودجه مصوب سازمان و مقررات استخدامی و مالی مربوطه، استخدام کارمند جدید پس از تصویب هیئتمدیره قابل اجرا است.
ج : اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئتمدیره.
ماده 19 ـ قراردادها و اسناد تعهدآور و چکهای سازمان بامضاء رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل و یکی از اعضاء هیئتمدیره خواهد بود.
ماده 20 ـ مدیرعامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را به اعضاء هیئتمدیره یا کارکنان سازمان واگذار نماید.
ماده 21 ـ نمایندگی حقوقی سازمان نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و مراجع قضائی برای طرح و تعقیب دعاوی و شکایات و یا دفاع از آنها با مدیرعامل است و میتواند برای انجام این وظایف وکیل باحق توکیل تا یک درجه یا بدون توکیل انتخاب کند و یا نماینده معرفی نماید.
ماده 22 ـبازرس «حسابرس» با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمععمومی برای مدت یکسال انتخاب میگردد و انتخاب مجدد او بلامانع است.
ماده 23 ـبازرس «حسابرس» موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئیننامههای مربوطه نظارت داشته باشد وبحسابها و ترازنامه و حساب سودوزیان سازمان رسیدگی و گزارش لازم را جهت مجمععمومی تهیه نماید. و نیز کلیه وظائف و اختیاراتی را که بموجب قانون تجارت بعهده بازرس «حسابرس» سازمان محول است انجام دهد.
بازرس «حسابرس» مکلف است نسخهای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمععمومی به هیئتمدیره تسلیم کند. بازرس «حسابرس» با اطلاع مدیرعامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظایفش موجب وقفهای در عملیات سازمان شود.
فصل سوم ـمقررات مختلفه
ماده 24 ـسال مالی سازمان از اول فروردینماه هرسال شروع و در آخر اسفندماه آن سال پایان مییابد به استثناء اولین سال که تاریخ تشکیل سازمان شروع و در آخر اسفند پایان میپذیرد.
ماده 25 ـحسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته میشود، ترازنامه و حساب سود و زیان باید حداقل یکماه قبل از انقضای جلسه مجمععمومی سالانه به حسابرس «بازرس» تسلیم شود.
ماده 26 ـزمینهائیکه در اجرای قوانین و مقررات موضوع این اساسنامه از طرف دولت یا سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته بدولت یا اشخاص بملکیت سازمان در میآید احتیاج به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ندارد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است زمینهای مزبور را با رعایت مقررات مربوط به ثبت املاک در دفتر املاک ثبت نماید و اسناد مالکیت بنام سازمان صادر کند.
ماده 27 ـسازمان از پرداخت هرگونه حقالثبت و هزینههای ثبتی و دادرسی و دفتری معاف است.
ماده 28 ـنسبت بموضوعاتیکه در این اساسنامه مقررات خاص وضع نشده است قانون تجارت معتبر خواهد بود.