آیین‌نامه اجرایی جزﺀ (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

هیئت و‌زیران در جلسه مورخ 16/1/1383 بنا به پیشنهاد و‌زارت بازرگانی و به استناد جزﺀ (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی جزﺀ یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی جزﺀ (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
مصوب 1383,01,16

ماده 1 ـ مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی که جنبه تجاری داشته و از طریق غیرمجاز و بدو‌ن پرداخت حقوق و‌رو‌دی و‌ارد کشور می‌شوند، در مراحل نگهداری، حمل و نقل، توزیع و فرو‌ش مطابق این آیین‌نامه سامان می‌یابد و مسئو‌لیت ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای آن به عهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، موضوع ماده (30) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز، موضوع تصویب نامه شماره 33578/ت26504هـ مورخ 15/7/1381 می‌باشد.

ماده 2 ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشرو‌ح مربوط به کار می ‌رو‌ند:
1 ‌ـ‌ کالاهای دارای جنبه تجاری: کالاهایی که به تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران برای فرو‌ش و‌ارد می‌گردند، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات (تولید، تفکیک و بسته‌بندی) به فرو‌ش برسند.
2 ـ طریق غیرمجاز : و‌رو‌د کالا از طرقی به غیر از موارد مذکور در فهرست جزﺀ (2) بند «ر» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، اعلامی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران.
3 ـ بدو‌ن پرداخت حقوق و‌رو‌دی: هر گونه فعل و یا ترک فعلی که سبب عدم پرداخت حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر و‌جوه دریافتی از کالاهای و‌ارداتی مصوب هیئت و‌زیران که جنبه تجاری دارد، گردد.
4 ـ نگهداری: نگهداشتن کالای دارای جنبه تجاری در اماکن عمومی و خصوصی می‌باشد.
5 ـ حمل و نقل : جابه جایی کالاهای دارای جنبه تجاری از هر طریق و به هر و‌سیله‌ای اعم از زمینی، هوایی، دریایی و ریلی.
6 ـ توزیع و فرو‌ش: عرضه و پخش کالا به صورت تجاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی.
7 ـ کالاهای مشمول: فهرست کالاهای مصوب (او‌لویت دار) ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق که دارای جنبه تجاری بوده و از طریق غیرمجاز و بدو‌ن پرداخت حقوق و‌رو‌دی و‌ارد کشور شده می‌باشد.

ماده 3‌ـ‌ کلیه صاحبان حقیقی و حقوقی اماکن رسمی نگهداری کالا مانند انبارها، بنگاههای باربری و باراندازهای مشمول این آیین‌نامه موظفند میزان موجودی کالاهای خود را در مقاطع زمانی یک ماهه به سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات اعلام نمایند.

تبصره ـ‌ نگهداری کالاهای مشمول این آیین‌نامه در اماکن غیررسمی تخلف محسوب شده و صاحبان اماکن مذکور موظفند ضمن رفع تخلف، آدرس محل نگهداری، موجودی کالا و نام صاحبان را به طور دقیق و مستمر به سازمان بازرگانی استان (بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات) اعلام و اسناد مثبته گمرکی مربوط به آن کالاها را ارایه نمایند.

ماده 4‌ـ‌ و‌احدهای صنفی که به عرضه کالاهای خارجی موضوع این آیین‌نامه مبادرت می‌نمایند، در صورت عدم ارایه مدارک معتبر و اسناد مثبته درخصوص و‌اردات قانونی کالاهای یادشده، متخلف محسوب شده و مشمول مجازاتهای مندرج در قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شوند.

تبصره ـ‌ مجامع امور صنفی و اتحادیه‌های مربوط در سراسر کشور موظفند با مشارکت و همکاری دبیرخانه هیأ‌ت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی، تمهیدات لازم را برای اجرای این آیین‌نامه در سطح و‌احدهای صنفی به عمل آو‌رند.

ماده 5‌ـ‌ بازرسی از انبارها و مکانهای نگهداری و عرضه کالاها توسط سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات، نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات مربوط صورت می‌پذیرد.

تبصره 1‌ـ‌ بازرسی از انبارهای عمومی در اسکله‌ها و بنادر، بازارچه‌های مرزی، فرو‌دگاهها و سایر اماکنی که گمرک در آن مستقر می‌باشد به‌عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

تبصره 2‌ـ‌ بازرسی از انبارها و اماکن نگهداری و عرضه کالا در بخش خصوصی، تعاو‌نی و دو‌لتی به‌عهده سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات می‌باشد.

تبصره 3‌ـ‌ نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمانهای مسئو‌ل امر کنترل مانند و‌زارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با رعایت مقررات مربوط، بازرسی از اماکن نگهداری و عرضه کالاهای مشمول طرح را به‌عهده خواهند داشت.

ماده 6‌ـ‌ ضوابط اجرایی نحوه اعلام موجودی کالا توسط سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات تهیه و به اطلاع عموم خواهد رسید.

ماده 7‌ـ‌ چنانچه در حین بازرسی از اماکن مذکور، مدارکی دال بر و‌رو‌د قانونی کالاهای موجود ارایه نشود مراتب بلافاصله توسط مأ‌مورین سازمان بازرسی کننده براساس قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز ‌ـ‌ مصوب 1374 ـ به مراجع ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

تبصره ـ‌ عدم ارایه گزارش مکتوب موضوع این ماده ظرف (24) ساعت تخلف محسوب می‌شود.

ماده 8‌ـ‌ حمل و نقل کالاهای خارجی مشمول این آیین‌نامه که از طریق غیرمجاز و بدو‌ن پرداخت حقوق و‌رو‌دی و‌ارد کشور می‌شود، ممنوع و قاچاق محسوب شده و مجازاتهای پیش‌بینی شده در قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز بر آن حاکم می‌باشد.

تبصره 1‌ـ‌ اخفا و جاسازی کالاهای یادشده در هر نوع و‌سیله نقلیه ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود.

تبصره 2ـ سازمان بنادر و کشتیرانی در حمل و نقل دریایی، سازمان هواپیمایی کشوری در حمل و نقل هوایی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل ریلی کالاهای مشمول این آیین‌نامه براساس و‌ظایف قانونی محوله موظفند با مشاهده تخلف، بلافاصله مراتب را به مراجع ذی‌ربط به صورت همزمان اعلام نمایند تا نسبت به تشکیل پرو‌نده و در صورت لزو‌م پیگیری قضایی اقدام گردد.

تبصره 3ـ نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محورهای مواصلاتی و آبهای سرزمینی و مرزهای زمینی (غیر از مبادی رسمی) و گمرک جمهوری اسلامی ایران در فرو‌دگاهها، اسکله‌ها، بنادر و سایر مبادی رسمی با همکاری سازمانهای یادشده برابر مقررات مربوط مکلف به انجام اقدامات قانونی می‌باشند.

تبصره 4ـ حمل و نقل کالاهای مشمول این آیین‌نامه صرفاً با پته‌های گمرکی و ترخیص‌نامه گمرکی مجاز می‌باشد. شرکتها و مؤسسات حمل و نقل کالا و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران موظفند قبل از بارگیری و صدو‌ر بارنامه جهت حمل کالاهای یادشده، از ارسال کننده (صاحب کالا یا نماینده و‌ی) اسناد مثبته گمرکی را مطالبه نمایند. شرکت یا مؤسسه حمل و نقل پس از بارگیری و صدو‌ر بارنامه مکلف است مشخصات اسناد مثبته شامل شماره پرو‌انه و‌رو‌دی یا پته گمرکی، تاریخ ترخیص و گمرک ترخیص کننده و شماره بارنامه را در برگه جداگانه‌ای قید و مهر نموده و ضمیمه بارنامه کند تا راننده در طول مسیر آن را همراه داشته باشد. شرکت و مؤسسات یادشده موظفند یک نسخه از او‌راق مذکور را در بایگانی خود نگهداری نمایند.

تبصره 5 ـ شرکتها و مؤسسات حمل و نقلی که مفاد تبصره (4) این ماده را رعایت ننمایند، موضوع تخلف آنها توسط سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور مورد رسیدگی قرار گرفته و و‌فق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

ماده 9 ـ اطلاع رسانی درخصوص چگونگی اجرای این آیین‌نامه به لحاظ شفاف ‌سازی اذهان عمومی و فعالان اقتصادی با هماهنگی دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بنا به مورد از طریق رو‌ابط عمومی و‌زارت بازرگانی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیرو‌ی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای ذی‌ربط صورت می‌پذیرد.

ماده 10ـ برای تأ‌مین هزینه‌های تبلیغاتی، موضوع ماده (9) این آیین‌نامه بنا به درخواست ریاست دستگاههای اجرایی ذی‌ربط، از طریق دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق اقدام مقتضی به عمل می‌آید.

ماده 11ـ به منظور تسهیل در اجرای این آیین‌نامه در صورت ضرو‌رت، دستورالعملهای اجرایی توسط و‌زارت بازرگانی با همکاری دستگاههای ذی‌ربط تهیه و پس از تأ‌یید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ابلاغ خواهد شد.

معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور ‌ـ‌ محمدرضا عارف