هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368/3/24 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 2253 ـ 3111/4 ـ 1 مورخ 1368/2/31 وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات (حسب مورد) آئیننامه اجرائی بندهای 1/4/7/ 12 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور را بشرح ذیل تصویب نمودند:
آئیننامه اجرائی موضوع بندهای 1، 4، 7، 12 تبصره 3 قانون بودجه سال 68 کل کشور
مصوب 1368,03,24
ماده 1 ـ تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه از طریق بانکهای استان (در تهران بانک صادرات ایران) تأمین خواهد شد.
ماده 2 ـ بانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تولیدی در بخشهای کشاورزی و صنایع روستائی، صنعتی، معدنی، مصالح ساختمانی وطرحهای فرهنگی، هنری و علمی بخش تعاونی و خصوصی که درای توجیهات کامل اقتصادی، فنی و مالی بوده و فقط از نظر سهم سرمایهگذار و وثیقه بامقررات بانکها وفق نمیدهد، بر اساس مفاد این آئیننامه اجرائی پرداخت نمایند.
تسهیلات اعتباری در مناطق محروم یا مستعد کشور و با حفظ اولویت و برای تولیدات روستائی اعطاء خواهد شد.
ماده 3 ـ حداکثر سهم اعتبار هر یک از بخشها بشرح ذیل میباشد:
بخش کشاورزی و صنایع روستائی و پروژههای | |
منابع طبیعی | 25/600/000/000 ریال |
بخش صنعت | 4/600/000/000 ریال |
بخش معدن | 4/600/000/000 ریال |
بخش مصالح ساختمانی و تعاونیهای عمرانی | 7/200/000/000 ریال |
بخش فعالیتهای فرهنگی، علمی و هنری | 4/000/000/000 ریال |
جمع | 46/000/000/.000 ریال |
تبصره 1 ـ تا مبلغ 5 میلیارد ریال از تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی و صنایع روستائی موضوع ماده 3 این آئیننامه در جهت گسترش فعالیتهای شرکتهایتعاونی تولید کننده فرش دستباف اختصاص مییابد تا با معرفی وزارت جهاد سازندگی و با رعایت مفاد این آئیننامه به تعاونیهای مزبور اعطاء شود.
تبصره 2 ـ مبلغ یک میلیارد ریال از 4 میلیارد ریال اعتبار بخش علمی، فرهنگی و هنری موضوع ماده 3 این آئیننامه، به صورت قرضالحسنه و سه میلیارد ریال بقیه در قالب سایر عقود به طرحهائی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده باشد و از لحاظ بازگشت سرمایه گذاری موجه بوده اختصاص مییابد.
تبصره 3 ـ حداقل به میزان 60% از تسهیلات و یا قرضالحسنه مصوب هر یک از بخشهای موضوع ماده 3 این آئیننامه در اختیار بخش تعاونی قرار میگیرد.
تبصره 4 ـ تا مبلغ 2 میلیارد ریال از اعتبار بخش معدن به تعاونیهای معدنی زیر پوشش سازمان مرکزی تعاونیهای معدنی با معرفی سازمان فوق اختصاص مییابد تا با رعایت مفاد این آئیننامه به مصرف برسد.
تبصره 5 ـ در اجرای بند 12 تبصره به قانون بودجه سال 1368 کل کشور اعتبارات مربوط به تعاونیهای تولیدی و عمرانی که 80% اعضای آن را رزمندگان داوطلب که حداقل شش ماه متوالی یا یکسال متناوب در جبهه بودهاند و یا خانواده محترم شهدا و مفقودین و اسرا (فرزند یا همسر، پدر یا مادر یا برادر)جانبازان، اسرای آزاد شده و مهاجرین جنگ تحمیلی تشکیل دهند بر اساس جدول پیوست اعطاء خواهد شد.
ماده 4 ـ سهم هر یک از بانکهای استان به تفکیک اعتبارات مورد نیاز بخشها و فعالیتهای تولیدی یا هنری فرهنگی و علمی مناطق محروم یا مستعد کشور براساس جدول پیوست تعیین شده است.
تبصره 1 ـ با توجه به میزان جذب تسهیلات اعتباری در هر یک از بانکهای استان، عنداللزوم تغییرات لازم حداکثر سه نوبت تا پایان سال با موافقت وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داد خواهد شد، مشروط بر آنکه سقف هر بخش از میزان مندرج در ماده 3 این آئیننامه تجاوز ننماید و درجمع کل اعتبارات تبصره نیز تغییری حاصل نشود.
تبصره 2 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برنامه و بودجه عنداللزوم بر اساس عملکرد 9 ماهه مشترکاً پیشنهاد لازم را برای افزایش سهم هر یک از بخشهای تولیدی به میزان 20% از محل کاهش سهم سایر بخشها تهیه و به هیئت محترم وزیران جهت تصویب از ارائه خواهند داد مشروط بر آنکه در جمع کلسقف اعتباری مصوب تبصره تغییر حاصل نشود.
ماده 5 ـ منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آئیننامه عبارتند از:
1 ـ منابع داخلی بانکهای استان
2 ـ منابع بانکهای تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
3 ـ سهم سرمایهگذاران طرحهای تولیدی
تبصره ـ استفاده از منابع مالی بانکهای تجاری برای تأمین کمبود منابع مالی بانکهای استان منحصراً از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به ترتیبی که این بانک مقرر میدارد امکان پذیر خواهد بود.
ماده 6 ـ برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه لازم است بدواً طرح لازم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بشرح زیر تهیه و همزمان به بانکهای استان و سازمان برنامه و بودجه استان ذیربط ارائه شود.
منظور از طرح عبارت است از شرح عملیات اجرائی و ارائه پیش بینیها و اطلاعات لازم در رابطه با ایجاد، باسازی، توسعه و تکمیل و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی و عملی و فرهنگی و هنری مشتمل بر دلایل توجیهی برای اجرای طرح توجه اقتصادی طرح، توجیه اجتماعی طرح، مشخصات متقاضی و یا متقاضیان و چگونگی و میزان مالکیت آنان سوابق کار در رشتههای تولیدی ذیربط،مهارتهای شخصی و پیش بینی آموزشهای فنی ضمن اجرای طرح، مشخصات فنی کلیهساختمانها و تأسیسات و ماشینآلات، مشخصات حقوقی زمین محل استقرار طرح، مجوزهای قانونی لازم (از جمله موافقت اصولی، پروانه تأسیس، پروانهبهره برداری و...) برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز،پیش بینی صورتهای مالی طرح، برآورد طول عمر مفید طرح، طول مدت اجرای طرح طول مدت باز پرداخت تسهیلات اعطایی و میزان یازده مالی طرح و سایر برآوردها و پیش بینی لازم.
تبصره ـ فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانک استان که حاوی اطلاعات مورد نیاز طرح میباشد همراه با اولویتهای اجرائی مربوط به نوع و ماهیت طرحهایمختلف بخشهای تولیدی که در ضمیمه آئیننامه اجرائی تبصره سه سال قبل به تصویب رسیده، در سال 1368 نیز مورد عمل خواهد بود.
ماده 7 ـ بانکهای استان موظفند طرحهای ارائه شده بر اساس ماده شش این آئیننامه و مطالعات مدارک مورد نیاز را بررسی و نظرات خود را ظرف مدت 30 روزبه سازمان برنامه و بودجه استان و متقاضی اعلام نمایند. سازمان برنامه و بودجه استان موظف است طرحهای فوق را همراه با نظر بانک بلافاصله به اعضاءاعلام و حداکثر یک هفته بعد در جلسه 6 نفره با شرکت نمایندگان استانداری (کارشناس ذیصلاح و مطلع)، بانک استان، سازمان برنامه و بودجه استان، اداره کل امور اقتصادی و دارائی (کارشناس ذیصلاح) و اداره کل کار و امور اجتماعی (کارشناس ذیصلاح) و یک نفر با معرفی دستگاه ذیربط (وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، جهاد سازندگی، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات کشاورزی و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان) که حسب موضوع طرح تشکیل میگردد مطرح نماید.
کمیسیون موظف است طرحهای مطروحه را به دقت از نظرات فنی، اقتصادی و مالی حداکثر مدت 20 روز مورد بررسی قرارداد و درصورت تائید کامل طرح با حداقل چهار رأی مثبت مراتب را در کمیته برنامهریزی استان و یا شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی (فقط در موردطرحهای مربوط به بند 12 تبصره 3) مطرح نماید. در صورت تصویب طرح در کمیته برنامهریزی استان بانک استان موظف است در مورد مصوبات کمتر ازیکصد و پنجاه میلیون ریال بلافاصله نسبت به عقد قرارداد لازم با متقاضی اقدام نماید.
طرحهای با اعتبار بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال برای بررسی نهائی و تقدیم به هیئت محترم وزیران می بایستی قبلاً از طریق سازمان برنامه و بودجه استان به وزارت برنامه و بودجه ارسال گردند. بدهی است در صورت عدم تائید طرح توسط کمیسیون کارشناسی، موضوع قابل طرح در کمیته برنامه ریزی استان یاشورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان نخواهد بود.
تبصره 1 ـ در مورد طرحهای مصوب شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان موضوع بند 12 تبصره سه، بانک استان موظف است حداکثرظرف مدت یک هفته نسبت به عقد قرارداد و اعطاء تسهیلات اعتباری اقدام نماید و این طرحها مشمول محدودیت اخذ مصوبه هیئت وزیران نخواهند بود.
تبصره 2 ـ بانکهای استان در صورت کمبود کارشناس میتوانند از امکانات کارشناسی استان استفاده نموده و سازمانها، ادارات کل و نهادهای دولتی استانموظفند بر حسب درخواست بانک استان در بررسی طرحهای پیشنهادی، همکاری لازم را معمول دارند.
تبصره 3 ـ مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی موظفند با همکاری سایر دستگاههای اجرائی جهت تهیه طرحهای موضوع بند 12 تبصره سه اقدام نمایند.کلیه دستگاههای اجرائی ذیربط در تهیه طرحهای صدور مجوزها (موافقت اصولی و سایر پروانهها) و سایر اقداماتی که برای ارائه و اجرای طرح لازم استهمکاری خواهند نمود.
تبصره 4 ـ شورایعالی مراکز گسترش و کمیته های و برنامه ریزی استانها موظفند در تصویب طرحها، آن دسته از طرحهائی را که حداقل ارزبری را دارا میباشند و یا صرفهجویی ارزی ایجاد میکنند و تولیدات آنها زیربنایی و یا حد واسط و مواد اولیه مورد مصرف صنایع دیگری بوده و اشتغال زا میباشند در اولویت قراردهند. طرحهای تولیدی فرهنگی هنری و علمی در صورت تأمین ارز مورد نیاز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشمول حکم این قسمت از تبصرهخارج میباشند. در هر حال امکان تأمین ارز طرح باید از طرف دستگاه ذیربط مشخص گردد.
تبصره 5 ـ سازمان برنامه و بودجه استان موظف است در جلسات کمیته برنامهریزی و شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی که بمنظوربرسی طرحهای موضوع این آئیننامه تشکیل میگردد از نمایندگان بانک استان در همه جلسات و از نمایندگان مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانهاو سایر دستگاههای اجرائی ذیربط بر حسب مورد دعوت بعمل آورد.
تبصره 6 ـ شورایعالی مرکز گسترش موظف است جهت بررسی طرحهای موضوع بند 12 تبصره سه حداقل ماهی یکبار به ریاست استاندار تشکیل جلسه دهد.
تبصره 7 ـ هر گونه تغییر در میزان منابع طرح و نیاز به منابع اعتبار بیش از میزان مصوب میباید در قالب طرح تکمیلی جدید تهیه و بر اساس مفاد این آئیننامه بتصویب برسد.
تبصره 8 ـ حداکثر تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه به ازاء هر فرد ده میلیون ریال خواهد بود.
ماده 8 ـ بانکهای استان موظفند تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب شورای عالی مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و همچنین کمیته برنامه ریزی استان یا هیئت وزیران را در چهارچوب ضوابط دستورالعملهای اجرائی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایرمقررات ذیربط بانکی تأمین نمایند.
تبصره 1 ـ حد کلی تسهیلات اعتباری قرضالحسنه بانکهای استان تابع ضوابط و حدود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار میباشد. لیکن رعایت دستورالعمل اجرائی قرضالحسنه اعطائی بانکها مصوب شورای پول و اعتبار از نظر سقف اعتباری در مورد هر یک از طرحهای مصوب تعاونیهای زیر پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها موضوع بند 12 تبصره 3 و صنایع روستائی الزامی نیست و در این رابطه بیست درصد (20%) از وام اعطایی به تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره 3 بصورت تنخواه اولیه و به شکل قرض الحسنه جهت اجرای طرح شامل هزینه های مقدماتی تأسیس، پیش پرداختها ودستمزد مجریان و سایر هزینه ها در اختیار تعاونیها، قرار خواهد گرفت.
تبصره 2 ـ در مورد طرحهای مصوب مربوط به تعاونیهای عمرانی زیر پوشش مراکز گسترش، بانک استان موظف است تسهیلات اعتباری مصوب را صرفاً جهت خرید تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اجرای طرحهای ساختمانی اعطاء نماید.
ماده 9 ـ مجریان طرحها موظفند قرارداد لازم را حداکثر لغایت بهمن ماه سال بعد با بانک عامل منعقد نمایند.
ماده 10 ـ بانکهای استان موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آئیننامه را متناسب با پیشرفت امور طرح در اختیار متقاضیان قرار دهند. طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطائی و تاریخ شروع بازپرداخت این قبیل تسهیلات در چهارچوب طرح، به میزانیخواهد بود که در کمیسیون بررسی گردیده و بتصویب کمیته برنامهریزی استان یا شورای عالی مرکز گسترش رسید باشد بدیهی است تاریخ شروع بازپرداخت نمیتواند قبل از شروع بهره برداری باشد. در هر حال، مجموع مدت بازپرداخت تسهیلات دریافتی با احتساب طول دوره اجرای طرح (برای طرحهای مصوبسال 68[1368])نباید بیش از ده سال برای طرحهای تولیدی و 7 سال برای سایر طرحها باشد.
در حسن اجرای این ماده، اینمدت بنحوی تعیین خواهد شد که بازپرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت منابع سرمایه گذاری باشد.
ماده 11 ـ در صورتی که اجرای طرحهای مصوب موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی کل کشور بیش از مدت پیش بینی شده در طرح مصوب طول بکشد وعلل این تأخیر، با تشخیص بانک استان، موجه بوده و خارج از حیطه کنترل و عمل مجریان طرحها باشد. در این صورت بانک استان، با رعایت ضوابط و مقررات ذیربط نسبت به تغییر تاریخ شروع بازپرداخت اقدام مینمایند. مشروط بر اینکه طول مجموع مدت اجرا و بازپرداخت و همچنین میزان کل اعتبارات اعطائی (باستثناء موارد مربوط به تبصره 7 ماده 7) بیش از میزان مصوب نگردد. در صورتیکه بنا به دلائل فوق مدت اجراء و زمان شروع بازپرداخت در مورد طرحی تمدید گردد، در اینصورت مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تأخیر نشده و سود پیشبینی شده در طرح به آن تعلق میگردد.
ماده 12 ـ بانکهای عامل موظفند همه ساله، مانده مطالبات معوقالوصول خود نشای از اعطای تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی نظارت شده را که براساس مفاد این آئیننامه بتصویب رسیده است، به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان اینگونه مطالبات را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال به وزارت برنامه و بودجه اعلام خواهدنمود. وزارت برنامه و بودجه مانده مطالبات مذکور را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده طی پنجسال در لایحه بودجه سالانه کل کشور منظور خواهد نمود.
تبصره ـ کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرحها را بررسی و حتیالامکان تسهیلاتلازم را جهت رفع مشکلات اجرائی طرحها فراهم نموده و ترتیباتی اتخاذ نمایند تا بازپرداخت اینگونه تسهیلات اعتباری بموقع صورت پذیرد.
ماده 13 ـ تضمین تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه عبارتند از
الف ـ اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای استان به بانکهای تجاری تأمین کننده کمبود منابع اعتباری موضوع بند«2» ماده 5 این آئیننامه با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ تضمین وزارت برنامه و بودجه دائر بر اینکه وزارت برنامه و بودجه مانده مطالبات معوق الوصول بانکهای استان ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آئیننامه را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت 5 سال در لایحه بودجه سالیانه کل کشور منظورخواهد نمود.
ماده 14 ـ تضمین دولت نافی وظایف بانکهای استان جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه نمیباشد، لذا این بانکها مکلفند جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و واریز تسهیلات اعتباری اعطائی بعمل آورند. در حسن اجرای این تکلیف، بانکهایاستان موظفند بر مصرف و واریز تسهیلات اعتباری اعطائی موضوع این آئیننامه بشرح ذیل نظارت نمایند.
الف ـ نظارت بر مصرف صحیح اعتبار مزبور متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
ب ـ نظارت بر واریز مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل درآمد طرح.
تبصره ـ استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع این آئیننامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را بموقع بازپرداخت نمایند. عدم بازپرداخت بموقع اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانون در اموال دولتی محسوب میشود.
ماده 15 ـ کلیه مستحدثات و اموال و دارائیهای قابل توثیق که از اجرای طرحهای موضوع این آئیننامه ناشی میشوند در وثیقه بانکهای استان قرار خواهد گرفت. استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری موظفند در صورت کمبود وثیقه، سفته به امضای خود در اختیار بانکهای استان قرار دهند.
ماده 16 ـ کارمندان دولت جمهوری اسلامی ایران در صورت تائید کمیته برنامه ریزی استان با هیئت وزیران و بشرط انتزاع از دستگاه دولتی ذیربط (جز درموارد تعاونیهای کارمندی و کادر علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و طرحهای تولیدی فرهنگی علمی و هنری) نیز میتوانند از تسهیلات اعتباریموضوع این آئیننامه استفاده نمایند.
ماده 17 ـ سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح در مورد طرحهای بخش صنایع روستائی و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها و سایر تعاونیهایتولیدی به پیشنهاد مقام تصویب کننده در حد توان مجری حداقل 5% و در سایر موارد حداقل 10% کل سرمایه گذاری (مجموع سرمایه ثابت و در گردش) تعیین میگردد.
تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سه در صورت تشخیص قطعی شورایعالی مرکز گسترش دایر بر عدم توانائی مالی حسب مورد از پرداخت تمام و یا قسمتی از سهم آورده متقاضی معاف میباشد.
ماده 18 ـ بانکهای عامل موظف هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود در مورد انواع و میزان تسهیلات اعتباری مذکور و نوع طرحها و همچنین میزان بدهیهای ناشی از مطالبات معوق الوصول و سایر اطلاعات لازم را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند تا از طریق وزارت برنامه و بودجه بههیئت وزیران تقدیم گردد.
ماده 19 ـ منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود نیز، با رعایت کامل مفاد این آئیننامه، از محل تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور، قابل تأمین میباشد، تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش نباید تحت هیچ عنوان بمصرف بازپرداخت بدهیهای قبلی استفاده کنندگان برسد.
ماده 20 ـ مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان به نیابت از طرف تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سه و هچنین وزارت جهاد سازندگی به نیابت ازطرف متقاضیان استفاده از تسهیلات اعطائی مربوط به بخش صنایع روستائی میتوانند اقدامات لازم را مطابق مفاد این آئیننامه و بنا به درخواست آنان، تامرحله قبل از عقد قرارداد انجام دهند. بدهی است قرارداد لازم بین بانک و خود استفاده کننده از تسهیلات منعقد خواهد شد.
ماده 21 ـ دستگاههای اجرائی دولت در استان مکلفند تأمین آب و برق و مواد اولیه مصالح ساختمانی و سایر نیازهای طرحهای تبصره 3 را در اولویت قراردهند.
تبصره 1 ـ در اجرای این ماده تأمین نیازهای فوق برای تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سه بر کلیه طرحها مقدم خواهد بود.
تبصره 2 ـ وزارت بازرگانی و سایر دستگاههای ذیربط موظفند مصالح ساختمانی و ماشینآلات و سایر کالاهای مورد نیاز تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سه قانون بودجه را با اولویت تأمین نماید.
تبصره 3 ـ کمیته تخصیص ارز موظف است ارز مورد نیاز طرحهای موضوع بند 12 تبصره سه قانون بودجه را با اولویت تأمین نماید.
ماده 22 ـ در صورت تصویب کمیته برنامهریزی استان طرحهای انتفاعی نیمه تمام و یا آماده بهرهبرداری استانها که از محل اعتبارات عمرانی به مرحله اجراءدرآمدهاند طبق مقررات با حظ اولویت اشخاص موضوع قسمت«ج»از بند ده تبصره 3 بفروش میرسد. در اینصورت، تسهیلات اعتباری مورد نیاز جهتتکمیل و قابل بهره برداری نمودن یا سرمایه در گردش از محل تسهیلات اعتباری این آئیننامه قابل تأمین است.
تبصره ـ بانکهای استان میتوانند از محل سهمیه تخصیص داده شده به تعاونیهای موضوع بند 12 تبصره سه قانون بودجه سال جاری تسهیلات اعتباری لازم راجهت اجرای بند«ک»تبصره 13 قانون بودجه اعطاء نمایند.
میرحسین موسوی ـ نخستوزیر