ضوابط و دستورالعمل های اصلاحی نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگزده در سال 1374

ضوابط و دستورالعمل های اصلاحی نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگزده در سال 1374
مصوب 1374,03,03با اصلاحات و الحاقات بعدی

تصمیم نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده که براساس اصل یکصد وبیست وهفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویبنامه شماره ۷۱۵۱۲ / ۲۳۱ ت هـ مورخ ۲۲ / ۶ / ۱۳۶۹ به عنوان تصمیم هیات وزیران اتخاذ شده است به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می گردد:

به استناد تبصره 30 قانون بودجه سال 1374 کل کشور و ماده 4 آئین نامه اجرائی تبصره مذکور ( موضوع مصوبه شماره 1148 / ت 14953 هـ مورخ 6 / 2 / 1374 هیات وزیران ) به پیوست مجموعه ضوابط و دستورالعمل های اصلاحی نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگزده در سال 1374 شامل :
الف : نحوه پرداخت خسارات اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی مردمی .
ب : نحوه پرداخت خسارات امور کشاورزی ، دامی و نخیلات .
ج : نحوه پرداخت خسارات و مساعدت به منظور تامین لوازم خانگی .
د: نحوه کمک و پرداخت خسارات به مالکین شناورهای آسیب دیده .
جهت اطلاع و اقدام مقتضی ارسال می گردد. لازم به ذکر است صرفا واحدها یا اشخاصی ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) مشمول استفاده از این مساعدتها می گردند که تا زمان تصویب قانون بودجه سال 1374 تشکیل پرونده داده باشند در کلیه اعتبارات تسهیلاتی این دستورالعمل ها جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت می باشند. بدیهی است دستورالعمل های قبلی ستاد مرکزی بازسازی دراین مورد ملغی بوده و ذیحسابان اعتبارات بازسازی براساس دستورالعمل های جدید بر نحوه هزینه اعتبارات بازسازی نظارت و اسناد هزینه را بررسی و تایید خواهند کرد.

معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی

الف - دستورالعمل نحوه پرداخت خسارت اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی مردمی"
کلیات :
مسئولیت تامین و پرداخت کمک بلاعوض درمورد اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی که در جریان جنگ تحمیلی یا عملکرد ضدانقلاب در استانهای جنگزده دچار خسارت گردیده اند با ستادهای بازسازی و نوسازی و بنیاد مسکن استانهای جنگزده خواهد بود تا براساس ضوابط و مقررات زیر اقدام گردد.

نحوه پرداخت کمکهای بلاعوض ساختمانی مردمی :

ماده ۱ ) تشکیل پرونده برای پرداخت کمک بلاعوض جهت بازسازی و نوسازی اماکن مسکونی ، صنفی ، خدماتی و تولیدی الزاما باحضور مالک ( نماینده و یا وکیل مالک ) و نماینده و یا وکیل ورثه به همراه اسناد مالکیت و یا مدارک قابل قبول ستاد بازسازی و نوسازی استان و سایر مدارک مورد نیاز امکان پذیر خواهد بود.

تبصره بازسازی و نوسازی واحدهای صنفی ، خدماتی و تولیدی با ارائه جواز کسب ویا مدارک مورد قبول ستاد بازسازی و نوسازی استان با حضور ذینفع قابل اجرا است .

ماده ۲ ) بازسازی ونوسازی واحدهای خسارت دیده راسا توسط مالک ورثه یا نمایندگان و وکلای ایشان صورت می گیرد.

تبصره علیرغم اینکه ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده توسط مالکین انجام می شود درموارد زیر و درصورت درخواست مالک یا تشخیص ستاد بازسازی ونوسازی استان راسا یا توسط دستگاههای اجرایی استانی و یپمانکاران واجدالشرایط، پروژه واحد مسکونی را انجام خواهد داد.
الف
: واحدهای مسکونی افراد ناتوان ، معلول ، بی سرپرست و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( قدس سره ) .
ب : واحدهای مسکونی پدر، مادر، همسر وفرزندان شهدا مفقودین ، آزادگان و اسرا.
ج : واحدهای مسکونی جانبازان از %۲۵ به بالا.
د: موارد خاص به تشخیص ستاد بازسازی استان و تایید مسئول بازسازی استان .

ماده ۳ ) تهیه نقشه و پروانه ساختمانی توسط مالک و یا مجری طرح براساس ضوابط شهرداری صورت می گیرد.

ماده ۴ ) ستاد بازسازی و نوسازی استان موظف است علاوه بر نظارت بر یپشرفت فیزیکی کار تمهیدات لازم را برای حسن انجام کار فراهم نماید.

تبصره ۱ ) آواربرداری و حمل نخاله های ساختمانی و آماده سازی زمین برای شروع بازسازی توسط ستاد بازسازی استان صورت گرفته و از خسارت دیدگان وجهی دریافت نمی شود وجه این عملیات ازمحل اعتبارات بازسازی تامین می شود. ضمنا کلیه ساختمانهائیکه به تشخیص کارشناسان شهرداری و ستاد بازسازی از حیز انتفاع ساقط و ممکن است باعث بروز خسارات جانی ، مالی یا بهداشتی برای شهروندان گردند یک ماه بعد از ابلاغ شهرداری به مالکین و درصورت عدم مراجعه آنها جهت بازسازی یا رفع خطر، توسط شهرداری محل آوار برداری و رفع خطر گردیده و نهادهای ذیربط موظف به همکاری هستند.

تبصره ۲ ) بابت هزینه پروانه ساختمانی ، وصل مجدد انشعاب آب و برق واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده از جنگ هیچگونه وجهی دریافت نمی گردد. هزینه های مربوط به این عملیات بعد از برآورد دقیق و اعلام به ستاد بازسازی استان و بعد از طرح وتصویب و تبادل موافقتنامه حسب مورد به شهرداری ، ادارات برق ، آب و یا سازمان مربوط ازمحل اعتبارات مربوط قابل پرداخت است . بدیهی است درصورتیکه اعتبارات مربوط به مواردمذکور توسط ستاد مرکزی بازسازی تامین و به دستگاههای مربوط پرداخت شود هیچگونه وجهی در این موارد توسط ستاد بازسازی استان پرداخت نخواهد شد.

تبصره ۳ ) درمورد واحدهای جدیدالاحداث که قبلا وجود نداشته اند طبق ضوابط سازمانهای ذیربط هزینه صدور پروانه ساختمانی ، انشعاب آب و برق از مالک دریافت می گردد.

تبصره ۴ ) هزینه صدور پروانه ساختمانی واحدهای تجاری آسیب دیده از جنگ تا سطح زیربنای قبل از جنگ ( حداکثر تا سقف ۵۰ مترمربع زیربنا ) و واحدهای مسکونی آسیب دیده تا سقف ۱۲۰ مترمربع هزینه صدور پروانه ساختمانی برابر ضوابط توسط ستاد بازسازی پرداخت می گردد.

تبصره ۵ ) هزینه انشعاب آب وبرق واحدهای مسکونی در روستاهای جنگزده ( اعم از اینکه روستا قبلا اینگونه خدمات را داشته و یا نداشته باشد ) توسط ستاد بازسازی از اعتبارات بازسازی ( بعد ازطرح و تصویب در ستاد بازسازی استان مبادله موافقتنامه مربوطه ) پرداخت می گردد و بابت این عملیات وجهی از روستائیان دریافت نمی شود.

ماده ۵ ) به استناد مفاد تبصره ۳۰ قانون بودجه سال ۱۳۷۴ و بند ج ماده ( ۱ ) آیین نامه اجرایی آن هزینه های آماده سازی محل اسکان مهاجرین به یپشنهاد ستاد بازسازی استان و تایید ستادمرکزی بازسازی از محل اعتبارات خسارتهای مردمی استان مربوط قابل پرداخت است .

ماده ۶ ) ستاد بازسازی استان ، خسارت واحدهای مسکونی شهری تا مبلغ پنج میلیون ریال و خسارت واحدهای مسکونی روستایی تا مبلغ سه میلیون ریال در یک قسط و به صورت یکجا و درصورتی که میزان خسارت برآورد شده بیش از مبالغ مذکور باشد مابه التفاوت آن را در قسط دوم ( تا سقف خسارت تعیین شده در چارچوب این دستورالعمل ) پرداخت می نماید. ضمنا خسارت واحدهای تجاری یه طور یکجا پرداخت خواهد شد.

تبصره درصورتیکه مالک واحد مسکونی یا تجاری مایل به بازسازی واحد متعلق به خود در منطقه جنگزده نباشد به تشخیص مسئول بازسازی محل و به شرط ارائه تسویه حساب کامل از امور بازگشت و اشتغال مهاجرین یا درصورت زندگی در مجتمع های مهاجرنشین ، تخلیه و تحویل واحد مسکونی مورداستفاده خود یا شرکت در طرح واگذاری واحدمسکونی تحت تصرف خود و سپردن تعهد کتبی مبنی بر نداشتن هرگونه ادعای بعدی در رابطه با بازسازی واحد جایگزین شده اعم از دریافت وام ، هزینه پروانه ساختمانی و غیره ، کل خسارت برآورد شده در یک قسط پرداخت و به طور کامل از تحت پوشش امور بازگشت و اشتغال مهاجرین خارج خواهد شد.

ماده ۷ ) خسارت واحدهای شهری و روستایی که به دلیل مسائل و مشکلات امنیتی ، نظامی و فنی و عمرانی امکان ساخت درمحل قبلی وجود ندارد به صورت یکجا پرداخت خواهد شد.

ماده ۸ ) چنانچه بازسازی و نوسازی واحدهای مربوط شامل توسعه باشد مابه التفاوت هزینه آن را مالک تقبل می نماید.

تبصره ستاد بازسازی استان افراد خسارت دیده را درصورت تمایل باتوجه به تعیین سقف وام بازسازی مناطق جنگزده به بانک عامل معرفی می نماید.

ماده ۹ ) اشخاصی که واحدهای مسکونی آنها بیش از یک بار مورد اصابت قرار گرفته باشد طبق مفاد این دستورالعمل خسارت آنها مجددا توسط ستاد بازسازی ونوسازی استان پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۰ ) برآورد خسارت واحدهای خسارت دیده برمبنای مصالح ساختمانی مورد مصرف ساختمانی جدید در محل محاسبه می شود.

تبصره 1 ) درمورد واحدهای خسارت دیده بازسازی شده که در مسیر اجرای طرحهای بهسازی ، جامع ، تفصیلی و با هادی و سایر طرحهای لازم الاجرا شهرها و روستاهای جنگزده قرار گرفته درصورتیکه اجرای آن از وظایف شهرداری باشد و ضرورتا می بایستی تخریب و به تملک دولت درآیند خسارتهای عرصه و اعیانی براساس قیمت عادله پس از تایید ستاد بازسازی از محل اعتبارات خسارات مردمی استان پرداخت گردد در غیراین صورت فقط بها زمین براساس قیمت عادله بوده و خسارتهای اعیانی براساس سقف مندرج در این دستورالعمل ها پرداخت می شود. بها زمین نیز براساس قیمت عادله ازمحل اعتبارات بازسازی استان پرداخت می گردد. بدیهی است درصورتی که به دلیل محدودیت اعتبارات پرداخت بها زمین مقدور نباشد یا فرد خسارت دیده به جای بها زمین ، متقاضی دریافت زمین آماده سازی شده باشد یک قطعه زمین آماده سازی شده درصورت موجود بودن به نامبرده تحویل خواهدشد. بهرحال ضرورت این گونه موارد بایستی به تایید ستاد بازسازی استان برسد.(اصلاحی 30/10/1374)

تبصره ۲ ) درمورد واحدهای مسکونی ، تجاری و املاک موضوع تبصره ۱ ماده ۹ این دستورالعمل که در طرح قرار گرفته و فاقد سند ثبتی یا اشتراک آب و برق هستند نیز کمیسیون موضوع ماده قانون نحوه صدور اسناد مالکیت بررسی و درصورت تایید کمیسیون مذکور براساس تبصره ۱ ماده ۶ این دستورالعمل اقدام نمایند.

ماده ۱۱ ) کیفیت واحد بازسازی و نوسازی شده درحد متعارف واحدهای موجود در منطقه بوده و به معنای بازسازی و نوسازی کیفیت قبلی بنا نخواهد بود. به عنوان مثال چنانچه واحد مسکونی خشتی بوده است برآورد خسارت ریالی آنها نباید برمبنای ساختمانی خشتی باشند بلکه برآورد ریالی براساس واحدهای متعارف موجود در منطقه می باشد.

ماده ۱۲ ) حداکثر سقف قابل پرداخت خسارت با احتساب سوبسید مصالح ساختمانی در بخش های ساختمانی بعد از کارشناسی و برآورد خسارت برمبنای فهرست بها سازمان برنامه و بودجه به شرح زیر است .

الف : واحدهای مسکونی شهری حداکثر مبلغ ۵ / ۸ میلیون ریال برای هر واحد مستقل ( در سطح یا ارتفاع ) براساس آخرین فهرست بها ابلاغی سازمان برنامه وبودجه .

ب : واحدهای مسکونی روستایی حداکثر ۵ر۴ میلیون ریال .

ج : واحدهای صنفی و خدماتی شهری و روستایی حداکثر دو میلیون ریال برای هر واحد.

د : پرداخت اقساط تعهد شده سنوات قبل هتلها، مسافرخانه ها، جایگاههای پمپ بنزین ، حمامهای عمومی ، مراکز درمانی ، مراکز فرهنگی ، تربیتی و ورزشی غیردولتی که دارای پرونده هستند ( به شرط بازسازی و تداوم کار ) بنحوی که حداکثر پرداختی آنها از سقف ۱۰۰ میلیون ریال تجاوز ننماید با تایید استاندار و درصورتی که از اعتبارات عمرانی استفاده نکرده باشند ازمحل خسارتهای مردمی استان پرداخت می گردد.

هـ : حسینیه ها پس از تایید اوقاف حداکثر تا ده میلیون ریال .

و : واحدهای خدماتی بزرگ که دارای زیربنای بیش از حد متعارف پرداخت خسارتها ( ۲ میلیون ریال ) بوده اند شامل : ( رستورانها، سالنهای غذاخوری ، کافه قنادیها، نانوایی ها، گاراژها وانبارهای بزرگ ) به ازا هر ۱۵ متر دو میلیون ریال حداکثر تا سقف ۲۰ میلیون ریال تامین خسارت می گردد و همچنین به منظور خرید و نصب تجهیزات منهدم شده نانوایی ها تا سقف ۳ میلیون ریال ازمحل خسارات مردمی استان قابل پرداخت است .

ز : ساختمان ها و تاسیسات واحدهای تولیدی ( کشاورزی ، دامی و صنعتی ) حداکثر مبلغ شش میلیون ریال برای هر واحد.

ی : برای واحدهای خسارت دیده تولیدی بزرگ که تا زمان تصویب قانون بودجه سالجاری دارای پرونده بوده اند حداکثر تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال براساس یپشنهاد ستاد بازسازی استان و تصویب استاندار ازمحل اعتبارات بازسازی استان مربوط، متناسب با یپشرفت فیزیکی پرداخت می گردد.

تبصره ۱ ) مبالغ موصوف در بندهای ذیل ماده ۱۱ این دستورالعمل درمورد مالکین واحدهایی است که مصالح ساختمانی دریافت نکرده اند و چنانچه مالکین اینگونه واحده مصالح ساختمانی دریافت کرده باشند، معادل مابه التفاوت قیمت مصالحی که تحویل گرفته اند ( براساس جداول یپوست ) از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می گردد.

تبصره ۲ ) درصورت نیاز به وام ، ستاد بازسازی اینگونه افراد را به سیستم بانکی معرفی می نماید.

تبصره ۳ ) درصورتی که یک واحد دارای چند مالک بوده و هرکدام اسناد جداگانه ای در دست داشته باشند و نتوانند به صورت اشتراکی کارهای بازسازی را انجام دهند ستاد بازسازی می تواند برحسب سهم شراکت نسبت به تفکیک و ارزیابی خسارت وارده اقدام و سهم هرکدام از شرکا را جداگانه پرداخت نماید.

تبصره ۴ ) در واحدهایی که دارای مالک و مستاجر باشد چنانچه مالک و مستاجر با هم تفاهم نمایند خسارت دروجه مالک یا مستاجر حسب توافق به عمل آمده پرداخت می گردد در غیر این صورت و در فاصله زمانی بازسازی مالک بایستی مسائل قانونی خود را با مستاجر حل نماید.

ماده ۱۳ ) پرداخت خسارت براساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان ستاد بازسازی و نوسازی و برمبنای آخرین فهرست بها سازمان برنامه و بودجه با اعمال مراتب منطقه در هر شهرستان حداکثر تا سقف مبالغ مندرج در ماده ۱۱ صورت می گیرد.

ماده ۱۴ ) درصورتی که به دلائل مختلف از قبل مسائل حقوقی ، ارث ، اختلاف و غیره ، واحدی توسط مالک بازسازی نگردد شهرداری محل برابر ضوابط خود تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید.

ماده ۱۵ ) اولویت پرداخت کمکهای بلاعوض ساختمانی مردمی موضوع این دستورالعمل و بازسازی واحدهای تجاری و مسکونی با مهاجرینی است که در مجتمع های مسکونی مهاجرنشین زندگی می کنند اسامی اینگونه افراد به تفکیک اوطان اصلی مهاجرین توسط امور بازگشت و اشتغال مهاجرین به ستادهای بازسازی و بنیاد مسکن در مناطق جنگزده ارسال می گردد و این ستادها موظفند بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری اینگونه افراد را در اولویت قرار دهند.

ماده ۱۶ ) باتوجه به اینکه مهاجرینی که منازل آنان بازسازی گردیده یا خسارت خود را دریافت نموده و یا اینکه خسارات برآورد شده در دفترچه پس انداز آنان واریز می گردد، از تحت پوشش امور بازگشت و اشتغال مهاجرین خارج می شوند. ستادهای بازسازی در مناطق جنگزده موظفند آمار این گونه افراد را پانزده روز یک بار به ستاد مرکزی بازسازی ارسال نمایند. تا ضمن اعلام به افراد ذینفع در مجتمع های مهاجرنشین اقدامات بعدی به عمل آید.

ماده ۱۷ ) ستادهای بازسازی استانها موظفند همه ماه عملکرد خود درمورد پرداخت به خسارت دیدگان را به تفکیک هر شهر با مشخص نمودن تعداد نفرات دریافت کننده به نماینده ویژه رئیس جمهور در بازسازی مناطق جنگزده کتبا گزارش نمایند.

این دستورالعمل در ۱۷ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه مورخ ۲۷ / ۲ / ۱۳۷۴ ستاد مرکزی بازسازی به تصویب رسید و کلیه دستورالعمل های مغایر با آن کان لم یکن تلقی می گردد.

۱- مابه التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی شهری
نوع مصالح
مابه التفاوت ریال
سیمان ۰۰۰ / ۵۰۰ ریال
تیرآهن ۰۰۰ / ۱۰۰ / ۱ ریال
پروفیل ۰۰۰ / ۳۰۰ ریال
ورق ۰۰۰ / ۱۰۰ ریال
چتائی ۰۰۰ / ۱۰۰ ریال
لوله ۰۰۰ / ۱۰۰ ریال
شیشه ۰۰۰ / ۱۰۰ریال
کاشی ۰۰۰ / ۱۰۰ ریال
لوازم برقی و سایر ۰۰۰ / ۱۰۰ریال
جمع ۰۰۰ / ۵۰۰ / ۲ریال

۲ - مابه التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی روستایی
نوع مصالح
مابه التفاوت ریال
سیمان ۰۰۰ / ۳۰۰ ریال
تیرآهن ۰۰۰ / ۶۶۰ ریال
پروفیل ۰۰۰ / ۱۸۰ ریال
ورق ۰۰۰ / ۶۰ ریال
چتائی ۰۰۰ / ۶۰ ریال
لوله ۰۰۰ / ۶۰ ریال
شیشه ۰۰۰ / ۶۰ریال
کاشی ۰۰۰ / ۶۰ ریال
لوازم برقی و سایر ۰۰۰ / ۹۰ریال
جمع ۰۰۰ / ۵۰۰ / ۱ریال

۳ - مابه التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای تجاری ( شهری وروستایی )
نوع مصالح
مابه التفاوت ریال
سیمان ۰۰۰ / ۱۲۰ ریال
تیرآهن ۰۰۰ / ۲۶۰ ریال
پروفیل ۰۰۰ / ۷۰ ریال
ورق ۰۰۰ / ۳۰ ریال
چتائی ۰۰۰ / ۲۰ ریال
جمع ۰۰۰ / ۵۰۰ ریال

ب : دستورالعمل نحوه استفاده از اعتبارات تامین خسارات امور کشاورزی دامی و نخیلات در مناطق جنگزده"

الف - کلیات :
مسئولیت تامین خسارات در امور کشاورزی ، دامی و نخیلات در استانها به عهده کمیته تامین خسارات کشاورزی و دامی استان خواهد بود تا براساس ضوابط زیر عمل نماید:

۱ - در مرکز استانهای جنگزده کمیته ای به نام کمیته تامین خسارات کشاورزی و دامی استان مرکب از نمایندگان تام الاختیار مسئول ستاد بازسازی و نوسازی استان و نمایندگان ادارات کل کشاورزی و جهاد سازندگی که از این پس اختصارا کمیته استان نامیده می شود تشکیل می گردد. مسئول کمیته یکی از اعضا به انتخاب استاندار خواهد بود.

تبصره ۱ ) تصمیمات کمیته با اکثریت آرا لازم الاجرا خواهد بود.

تبصره ۲ ) کمیته استان درصورت لزوم می تواند کمیته ای به نام کمیته تامین خسارات کشاورزی و دامی شهرستان در هر شهرستان جنگزده مطابق با موارد مذکور در بند الف تشکیل دهد و تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به کمیته مذکور تفویض نماید.

۲ - جلسات کمیته به دعوت ستاد بازسازی استان وشهرستان حسب مورد تشکیل و اعضا آن در چارچوب وظایفشان مسئول و مجری تصمیمات کمیته خواهند بود.

۳ - استاندار یا مسئول ستاد بازسازی استان یکی از کارشناسان خبره در امور مذکور را به عنوان دبیر ویپگیری کننده مصوبات کمیته استان تعیین خواهد نمود.

۴ - کمیته استان می تواند در جلسات خود نمایندگانی از سازمانها و نهادهای ذیربط در مناطق را حسب مورد دعوت نماید.

۵ - کمکهای موضوع این دستورالعمل به صورت بلاعوض بوده که در قالب اعتبارات تخصیص یافته استانی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و براساس موافقتنامه مبادله شده ستاد بازسازی استان با سازمان برنامه و بودجه استان به افراد ذینفع پرداخت می گردد.

۶ - خسارات وارده به افراد مشمول این دستورالعمل بوسیله نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب موردبررسی و میزان و نوع کمک بلاعوض یپشنهادی از سوی نمایندگان مذکور پس از تصویب کمیته استان قابل پرداخت خواهد بود.

۷ - نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان می توانند از اعضا کمیته یا کارشناسان و مطلعین شاغل در دستگاههای اجرایی یا نهادهای انقلاب اسلامی باشند که به یپشنهاد کمیته و حکم اداره متبوع خود عهده دار این وظیفه می شوند و فوق العاده ماموریت و هزینه های سفر اینگونه مامورین ازمحل اعتبارات موضوع این دستورالعمل طبق تصمیم کمیته قابل پرداخت خواهد بود.

۸ - حداکثر خسارات پرداختی به یک فرد در مجموع موارد، شش میلیون ریال متناسب با یپشرفت فیزیکی خواهد بود.

تبصره ۱ ) برای شرکتهای تعاونی و سایر تشکل های رسمی حقوقی درصورتیکه در زمان وقوع خسارت به شکل تعاونی یا خصوصی تشکیل شده باشند و تشکل خود را حفظ یا احیا نمایند و تا تاریخ تصویب قانون بودجه سالجاری دارای پرونده بوده و در مجموع خسارت وارده بیش از شش میلیون ریال باشد حداکثر معادل ۲ میلیون ریال به هر یک از اعضا ( تا ۵۰ نفر ) به نسبت خسارت تعیین شده توسط کمیته به تعاونی ذیربط پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲ ) پرداخت دیون سنوات گذشته به اشخاص براساس تامین خسارات مصوب و با رعایت سقف مجاز قابل پرداخت در همان سال که به دلیل کمبود اعتبار پرداخت نشده است از اعتبارات سال جاری مجاز خواهد بود.

ب - شرایط کمک گیرندگان :

۱ ) کلیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی که به تشخیص کمیته استان در اثر سوانح و حوادث ناشی از جنگ تحمیلی و توسط ضدانقلاب دچار آسیب و خسارت شده اند از کمکهای بلاعوض این دستورالعمل درموارد زیر ( مشروط براینکه در مناطق مجاز ساکن شده باشند ) استفاده خواهند کرد.
۱
- ۱ - محصولات زراعی و علوفه .
۲ - ۱ - باغات ، قلمستان ، نهالستان و نخلستان .
۳ - ۱ - دامداری ها ومرغداری های دارای پروانه .
۴ - ۱ - ماشین آلات و ادوات کشاورزی ، دامداری و موتورپمپها.
۵ - ۱ - سایر خسارات وارده در ارتباط با تولیدات کشاورزی و دامی به تشخیص کمیته استان .

تبصره ۱ ) عشایر منطقه و یا افرادی که بنابر دلائل و مدارک لازم با تشخیص استانداری عدم حضورشان در منطقه موجه باشد و یا اینکه قصد بازگشت به منطقه را نداشته باشند به شرط تسویه حساب کامل با امور بازگشت و اشتغال مهاجرین ، تخلیه مجتمع ها ( برای ساکنین مجتمع های مهاجرنشین ) و خروج از تحت پوشش امور بازگشت مهاجرین از شرط فوق مستثنی خواهند بود.

تبصره ۲ ) تامین خسارت حتی الامکان باید به صورت غیرنقدی انجام گیرد.

تبصره ۳ ) مسئولین توزیع این قبیل اقلام موظفند تامین درخواستهای کمیته استان را در اولویت قرار دهند.

ج - نحوه بررسی خسارت :

۱ ) نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب مورد با استفاده از مدارک و گزارشات موجود، بازدید ازمحل ، قرائن و شواهد و آثار با استشهاد از معتمدین و نهادهای محلی گزارش خسارت و یپشنهاد کمک را تهیه و جهت رسیدگی کمیته به دبیر کمیته استان یا شهرستان تسلیم می نمایند.

۲ ) ملاک برآورد خسارت تعیین میزان کمکهای بلاعوض با رعایت بند۸ این دستورالعمل به شرح زیر خواهد بود.
۱
- ۲ - دام و طیور حداکثر معادل ارزش متعارف آنها.
۲ - ۲ - باغات ، نهالستان ، قلمستان ، حداکثر معادل هزینه کاشت و داشت تا زمان بازدهی معادل ارزش متعارف آنها و نخلستان به ازای هراصله نخل ده هزار ریال .
۳ - ۲ - محصولات زراعی حداکثر معادل هزینه تمام شده تولید.
۴ - ۲ - ماشین آلات و ادوات کشاورزی ، دامداری و مرغداری حداکثر معادل قیمت تمام شده .
۵ - ۲ - تامین خسارت مربوط به بازسازی ساختمانها، تاسیسات طبق بند ( ز ) ماده ۱۱ دستورالعمل بازسازی اماکن مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی انجام خواهد شد.

۳ ) اعتبار لازم برای ارائه خدمات کشاورزی به نخلستانهای مناطق جنگزده ، هزینه تامین و توزیع پاجوش کشاورزان و نهاده های کشاورزی از قبیل کود و بذر و سم و آبیاری نخیلات مهاجرین به یپشنهاد ستاد بازسازی استان و تایید ستاد مرکزی ازمحل خسارتهای کشاورزی قابل پرداخت است . ستاد بازسازی استان موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که برمصارف کمکهای بلاعوض این دستورالعمل نظارت شود: در کلیه تسهیلات یپش بینی شده دراین دستورالعمل جانبازان ، خانواده شهدا، آزادگان دارای اولویت می باشد.

این دستورالعمل در ۳ بخش و ۱۲ بند و ۷ تبصره درجلسه مورخ ۲۷ / ۲ / ۱۳۷۴ مطرح و به تصویب نماینده ویژه رئیس جمهور در بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده رسید و جایگزین دستورالعمل های قبلی گردیده است .

ج - دستورالعمل کمک به تامین لوازم خانگی آسیب دیدگان در شهرها و روستاهای جنگزده در حال بازسازی "
به منظور کمک به بازگشت و استقرار مهاجرین جنگ تحمیلی درموطن اصلی آنها ستاد مرکزی بازسازی تصویب نمود به افرادی که در اثر جنگ تحمیلی اموال و زندگیشان در شهرها و روستاهای جنگ زده از بین رفته مبلغی بسته به امکانات بازسازی به صورت بلاعوض و به شرح زیر پرداخت نمایند.

ماده ۱ ) اسامی شهرهای این دستورالعمل عبارتند از آبادان ، اروندکنار، خرمشهر، رفیع ، گیلان غرب ، سرپل ذهاب ، قصرشیرین ، مهران ، دهلران ، موسیان ، نفت شهر، سومار، نوسود و خسروی .

تبصره روستاهای مشمول این دستورالعمل روستاهایی می باشد که قبلا به عنوان روستاهای جنگ زده شناخته شده اند.

ماده ۲ ) کمکهای موضوع این دستورالعمل به افرادی تعلق می گیرد که قبل از وقوع جنگ تحمیلی متاهل بوده و در شهرها و یا روستاهای موضوع این دستورالعمل ساکن بوده اند و درحال حاضر نیز دراین مناطق ساکن باشند. کلیه خانوارهایی که قبل از جنگ دارای واحد مسکونی بوده و واحدهای خود را بازسازی کرده و یا در حال بازسازی باشند اعم از اینکه واحد مسکونی بنام مرد باشد یا زن ، ساکن محسوب گردیده و نیازی به احراز مجدد سکونت ندارند.

ماده ۳ ) کلیه افراد واجد شرایط این دستورالعمل می بایست قبل از دریافت کمکهای ذکرشده با امور بازگشت و اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی تسویه حساب نموده باشند و چنانچه در مجتمع ها و اردوگاههای مهاجرنشین ساکن بوده اند این محل ها را تخلیه کرده یا داوطلب تخلیه بوده و یا اینکه در طرح خرید مجتمع های مسکونی که توسط ستاد مرکزی بازسازی ابلاغ گردیده شرکت کرده باشد.

تبصره ۱ ) مسئول تایید تسویه حساب و تخلیه اردوگاهها همچنین شرکت در طرح خرید مجتمع های مسکونی امور بازگشت و اشتغال مهاجرین می باشد.

تبصره ۲ ) فهرست اسامی مهاجرین داوطلب خرید واحدهای مسکونی مستقر در مجتمع های مهاجرنشین توسط ستاد مرکزی بازسازی جهت پرداخت کمکهای موضوع این دستورالعمل به ستاد بازسازی استان مربوط اعلام خواهد شد. بدیهی است ستاد بازسازی استان کمکهای متعلق به افراد مذکور در لیست های ارسالی را به حسابی که توسط ستاد مرکزی بازسازی اعلام خواهد شد، واریز می نماید.

تبصره ۳ ) فهرست اسامی مهاجرین ساکن در مجتمع های مهاجرنشین که داوطلب تخلیه مجتمع محل سکونت خود بوده و قصد بازگشت به شهرها و روستاهای جنگزده محل سکونت اولیه خود را ندارند، توسط ستاد مرکزی بازسازی جهت صدور چک مساعدتهای یپش بینی شده در این دستورالعمل به ستاد بازسازی استان ارسال می گردد، ستاد بازسازی استان نیز موظف است نسبت به صدور چک به نام افراد واجدالشرایط اقدام و آنها را تحویل ستاد مرکزی بازسازی دهد تا بعد از تخلیه مجتمع ها چک های صادره تحویل افراد ذینفع گردد.

ماده ۴ ) پرداخت کمکهای نقدی موضوع این دستورالعمل بابت بها کالاهای اساسی یک ونیم میلیون ریال محاسبه و بدون درنظر گرفتن تعداد همسر یا تعداد افراد خانوار در یک قسط به واجدین شرایط ( سرپرست خانوار ) که تاکنون هیچگونه کالایی دریافت نکرده اند، پرداخت می گردد.

ماده ۵ ) درصورت فوت سرپرست خانواده مهاجر واجد شرایط همسر متوفی و اولاد صغار نامبرده مشمول این دستورالعمل می شود و درمورد خانواده هایی که به علت طلاق از هم جدا شده اند با ارائه سند ازدواج و طلاق کمکهای یادشده بالمناصفه تقسیم و پرداخت می شود و چنانچه قیومیت و سرپرستی فرزندان به عهده یک نفر از آنان گذاشته شده با ارائه گواهی سرپرستی از دادگاه صالحه کمکها به طور کامل به سرپرست و قیم قانونی پرداخت می شود.

ماده ۶ ) درخصوص مساعدتهای یپش بینی شده این دستورالعمل جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت می باشند.

این دستورالعمل در ۶ ماده و ۴ تبصره درجلسه مورخ ۲۷ / ۲ / ۱۳۷۴ ستاد مرکزی مطرح و به تصویب رسید.

د ) دستورالعمل نحوه مساعدت ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور جهت بازسازی شناورهای تجاری آسیب دیده

مقدمه
با توجه به خسارت واره به انواع شناورهای تجاری در طول جنگ تحمیلی دستورالعمل پرداخت خسارت به شرح ذیل تعیین و ابلاغ می گردد:

الف - نحوه بررسی و خسارت و میزان آن :

۱ ) شناورهایی مشمول دریافت خسارت می شوند که به تایید سازمان بنادر و کشتیرانی در اثر جنگ ، عوارض ناشی از آن و یا توقف طولانی ناشی از جنگ دچار خسارت شده و به صورت غیرفعال در آبراه کارون ، بهمنشیر، یااروند بلااستفاده مانده باشند.

تبصره قایق هایی که در اثر جنگ تحمیلی در مناطق آبی دشت آزادگان از بین رفته اند بعد از اطمینان از انهدام یا غارت شناور توسط دشمن و مشروط به داشتن و ارائه سند قانونی مالکیت ( و درصورت تایید خسارت و همچنین مورد قبول واقع شدن سند توسط کمیسیون ۳ نفره ای مرکب از فرماندار، نماینده ستاد بازسازی استان و فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ) مشمول این دستورالعمل می گردند و خسارت برآورد شده طبق جداول یپوست از محل اعتبارات مربوط و توسط ستاد بازسازی استان تامین و پرداخت می گردد.

۲ ) سازمان بنادر و کشتیرانی باتوجه به ضوابط و دستورالعملهای اجرایی نسبت به تعیین مالکیت و میزان خسارت وارده حسب نوع و ظرفیت شناورهای آسیب دیده براساس جدول یپوست اقدام می نماید.

۳ ) سازمان بنادر و کشتیرانی با عنایت به جدول مربوط ( به شرح یپوست ) نسبت به برآورد خسارت و مبلغ قابل پرداخت اقدام و خسارت دیدگان را جهت دریافت مساعدتهای یپش بینی شده به ستاد بازسازی استان معرفی خواهد نمود.

تبصره اولویت پرداخت خسارت از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی به واحدهای شناور خسارت دیده موجود در منطقه که امکان پاکسازی و شناورسازی آنها حسب نظر سازمان بنادر وکشتیرانی می باشد، داده خواهد شد.

ب : تامین خسارت :

1 ) پرداخت خسارت به واحدهای آسیب دیده قابل رویت که پاکسازی و شناورسازی آنها میسر می باشد، به صورت 50 درصد در مرحله نخست و 50 درصد باقیمانده پس از پیشرفت قابل قبول شناورسازی و یا اسکراب که توسط مالک انجام می پذیرید خواهد بود.

۲ ) پرداخت خسارت به شناورهایی که حسب اظهار مالک یا مالکین مغروق و یا مفقودالاثر شده باشد، درقبال ارائه اقرارنامه محضری به سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر سلب مالکیت وهرگونه ادعای مالکیت درخصوص واحدهای موجود به صورت ۵۰ درصد در مرحله نخست و ۵۰ درصد باقیمانده پس از تعیین تکلیف کل واحدهای موجود و قابل رویت انجام خواهد شد.

تبصره چنانچه بعد از اعلام مفقودالاثر بودن شناور، مالک مجددا، اعلام کشف موقعیت شناور، را نماید در رابطه با سلب مالکیت مندرج در بند ( ۲ ) سازمان بنادر اقدامات لازمه را در ارتباط با احراز مالکیت مجدد معمول می نماید، بدیهی است پرداخت خسارت منوط به یپشرفت فیزیکی مطابق بند ( ۱ ) خواهد بود.

۳ ) هرگونه فعالیت مالکین جهت پاکسازی و شناورسازی می بایستی پس از اخذ مجوز از سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گیرد.

۴ ) ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده استان باتوجه به اهمیت موضوع به منظور یپشرفت فعالیت و رفع موانع ، هماهنگیهای لازم را می بایستی با نیروهای انتظامی و دیگر مراجع ذی ربط معمول نماید.

۵ ) شناورهایی که از طریق ستاد بازسازی و یا شرکت شیلات و یا هرارگان دیگری در سالهای گذشته دریافت خسارت نموده اند مشمول تامین خسارت برابر این دستورالعمل نمی شوند.

۶ ) سازمان بنادر و کشتیرانی با رعایت ضوابط مربوط نسبت به صدور پروانه بهره برداری برای شناورهای صددرصد آسیب دیده و تامین خسارت شده که توسط مالکین آماده بهره برداری گردیده اقدام می نماید.

۷ ) اعتبار ریالی موردنیاز این دستورالعمل توسط ستادبازسازی استان ازمحل خسارتهای مردمی استان برآورد و پرداخت خواهد شد.

۸ ) درکلیه اعتبارات تسهیلاتی این دستورالعمل جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت می باشند. تذکر # این دستورالعمل در ۲ بخش ، ۱۱ بند و ۳ تبصره در جلسه مورخ ۲۷ / ۲ / ۱۳۷۴ ستاد مرکزی به تصویب رسید.



" جدول مساعدت نقدی به شناورهای تجاری آسیب دیده از جنگ تحمیلی"

نوع واحد

(ارقام به هزار ریال)

ظرفیت
موتور لنج باری

تا ۳۰ تن
۴۰۰۰ ریال

۳۱ تا ۶۰ تن
۵۰۰۰ ریال

۶۱ تا ۱۰۰ تن
۶۰۰۰ ریال

۱۰۱ تن به بالا
۸۰۰۰ ریال

وضعیت
قایقها

قایق پاروئی بدون
موتور یا بدنه فلزی
۳۰۰ ریال

قایق بدنه چوبی و
یا فلزی
موتوری
800 ریال

قایق فایبرگلاس
بدون موتور
۵۰۰ ریال

قایق فایبرگلاس
موتوری
1000 ریال

ظرفیت
دوبه خن دار و با فلات بدون
موتور

تا ۲۰۰ تن
۴۰۰۰ ریال

۲۰۱ تا ۵۰۰ تن
۶۰۰۰ ریال

۵۰۱ تا ۱۰۰۰ تن
۸۰۰ ریال

۱۰۰۱ تن به بالا
۱۰۰۰۰ ریال

ظرفیت
دوبه موتور دار
کشتی کوچک

تا ۲۰۰ تن
۱۰۰۰۰ ریال

۲۰۱ تا ۵۰۰ تن
۱۲۰۰۰ ریال

۵۰۱ تا ۱۰۰۰ تن
۱۵۰۰۰ ریال

۱۰۰۱ تن به بالا
۲۰۰۰۰ ریال

قدرت به اسب بخار یدک کش

تا 50
4000

51 تا 100
6000

101 تا 200
8000

201 تا 250
10000

251 تا 500
12000

501 تا 1000
15000

1001 به بالا

20000