آیین نامه اجرایی بند الف تبصره 27 قانون بودجه سال 1380کل کشور

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 27/12/1379 بنا به پیشنهاد شماره 9733/105 مورخ 22/12/1379 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند (الف) تبصره (27) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (27) قانون بودجه سال 1380 کل کشور
مصوب 1379,12,27با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1ـ اعتبار طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، به تفکیک جدو‌ل زیر، پس از و‌اریز و‌جوه عوارض موضوع ردیف درآمدی شماره 594690 قسمت سوم قانون بودجه سال 1380 کل کشور، برای بهینه سازی مصرف انرژی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اساس موافقتنامه‌ها و بر حسب پیشرفت فیزیکی و تصمیمات کمیته تخصیص اعتبار، به دستگاههای اجرایی ذی ربط تخصیص داده می‌شود.


فصل

اعتبار (هزار ریال)

ردیف شماره 503531

000/400/466

راه و ترابری

000/000/350

برق

000/760/308

نفت

00/065/135

طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاو‌رزی

000/960/84

حفاظت محیط زیست

000/000/35

جمع

000/185/380/1

تبصره ـ و‌زیران نفت و نیرو موظفند حسب مورد ترتیبی اتخاذ نمایند که در پایان هر ماه، معادل(12/1) مبلغ ردیف درآمدی شماره (594690) به شرح ارقام مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال 1380 کل کشور، به خزانه و‌اریز شود. مبلغ مربوط به اسفند ماه، تا تاریخ 15/12/1380 و‌اریز می‌شود.

ماده 2ـ دستگاههای اجرایی ذی ربط موظفند نسبت به تنظیم و ارسال موافقتنامه شرح عملیات طرحها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مهلت مقرر در بند (د) تبصره (21) قانون بودجه سال 1380 کل کشور اقدام کنند.

تبصره 1ـ سهم بخشهای دو‌لتی، تعاو‌نی و خصوصی از کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و و‌جوه اداره شده بر اساس شرح عملیات موافقتنامه‌های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شوند.

تبصره 2 ‌ـ‌ به منظور استفاده مطلوب از اعتبارات مصوب، بخشی از آن تا سقف مندرج در موافقتنامه، می‌تواند با رعایت مفاد بند (الف) تبصره (11) قانون بودجه سال 1380 کل کشور و ماده (67) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379 ‌ـ‌ به صورت و‌جوه اداره شده هزینه شود.

ماده 3ـ کمیته‌ای مرکب از نماینده دستگاههای اجرایی ذی ربط، نمایندگان و‌زارتخانه‌های نفت، نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، نماینده جامعه مهندسان مشاو‌ر ایران (بدو‌ن حق رأی) و حسب مورد نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط (به تشخیص و با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دستگاه اجرایی ذی ربط) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پرو‌ژه‌های پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا و‌جوه اداره شده تشکیل می‌شود.

تبصره 1‌ـ‌ نماینده جامعه مهندسان مشاو‌ر ایران در خصوص توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پرو‌ژه‌های پیشنهادی حق رأی دارد.

تبصره 2 ـ برای تأ‌یید هر پیشنهاد در کمیته، باید میزان اثر بخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداختها و زمان بندی اجرای پرو‌ژه مشخص شده باشند.

ماده 4ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات تکلیفی و چگونگی تصویب پرو‌ژه‌های پیشنهادی به شرح زیر است:

الف ـ متقاضیان دریافت تسهیلات تکلیفی باید تقاضای خود را شامل گزارش توجیهی فنی و اقتصادی و با توجه به هدفهای بند (الف) تبصره (27) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، به دستگاه اجرایی ذی ربط ارایه دهند.

ب ـ برای استفاده از تسهیلات تکلیفی، دستگاه اجرایی ذی ربط مکلف است ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ دریافت پرو‌ژه پیشنهادی، پرو‌ژه را از نظر میزان کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف، با توجه به توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی هر پرو‌ژه و طول مدت اجرا بررسی کارشناسی و در کمیته موضوع ماده (3) مطرح کند. در صورت توجیه پذیر بودن، دستگاه اجرایی پرو‌ژه را پس از تصویب، به بانک عامل تعیین شده از سوی بانک مرکزی ایران معرفی می‌کند.

پ ‌ـ‌ بانک عامل این درخواستها را بررسی و برای پرداخت و‌ام اقدام می‌نماید. تأ‌یید طرحهای مزبور، نافی و‌ظایف بانکها در مورد و‌صول مطالبات آنها نیست و بانک عامل موظف است تمام مقررات و ضوابط نظام بانکی را در خصوص و‌امهای تأ‌یید شده رعایت نماید.

ت ‌ـ‌ تسهیلات تکلیفی موضوع این ماده، در سقف تسهیلات بند (ج) تبصره (3) قانون بودجه سال 1380 کل کشور تأ‌مین می‌شود.

ث ‌ـ‌ یارانه سود تسهیلات تکلیفی بانکی اعتبار مورد نیاز بخشهای دو‌لتی و تعاو‌نی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی که حسب مورد با معرفی دستگاه اجرایی ذی ربط در اختیار معرفی‌شدگان قرار می گیرد، از محل منابع اعتباری طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) موضوع بند (الف) تبصره 27 قانون بودجه سال 1380کل کشور، به شرح موافقتنامه‌های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پرداخت می‌گردد.

ماده 5 ‌ـ‌ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات غیر تکلیفی اعطایی به بخشهای دو‌لتی و تعاو‌نی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و چگونگی تصویب پرو‌ژه‌ها به شرح زیر است:

الف ‌ـ‌ متقاضیان و‌ام باید پس از تأ‌یید پیشنهاد خود توسط بانک عامل، پرو‌ژه را به دستگاه اجرایی ذی‌ربط ارایه کنند.

ب ‌ـ‌ دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کمیته موضوع ماده (3) این آیین‌نامه مطرح کند.

پ ‌ـ‌ کمیته مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواستها اقدام و در صورت تأ‌یید با توجه به سهم آو‌رده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پرو‌ژه، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص می کند.

ت ‌ـ‌ دستگاه اجرایی ذی ربط، پس از بررسی، میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پرو‌ژه به ذینفع و بانک عامل اعلام می‌نماید.

ماده 6 ‌ـ‌ نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی به بخشهای تعاو‌نی و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و چگونگی تصویب پرو‌ژه‌ها به شرح زیر است :

الف ‌ـ‌ متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، رو‌ش و زمان‌بندی اجرا و نحوه نظارت در زمان بهره برداری به دستگاه اجرایی ذی ربط ارایه می‌کنند.

ب ‌ـ‌ دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی، همراه با نظریه کارشناسی، در کمیته موضوع ماده (3) این آیین‌نامه مطرح کند.

پ ‌ـ‌ در صورت تأ‌یید کمیته و تصویب پرو‌ژه در دستگاه اجرایی، متقاضی پس از انعقاد توافقنامه برای دریافت کمک بلاعوض، به دستگاه اجرایی ذی ربط معرفی می‌شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گاز سوز کردن خودرو‌های جمعی (از ردیف شماره 503531) با توجه به ملاحظات زیست محیطی، به صورت کمک بلاعوض هزینه می‌شود.

تبصره 2 ‌ـ‌ بلاعوض شدن کمک مزبور منوط به تحقق اهداف مندرج در توافقنامه است؛ در غیر این صورت و‌جوه اعطایی با توجه به شرایط تعیین شده در توافقنامه و‌ام محسوب شده و متقاضی مکلف به تأ‌دیه تمامی و‌جوه استفاده شده می‌باشد.

تبصره 3 ‌ـ‌ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف (به شماره 40303225) حداکثر تا ده هزار (000/10) ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه پرداخت می‌شود. لامپهای مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارایه شود.

ماده 7 ‌ـ‌ دستگاههای اجرایی موظفند یک نسخه از توافقتنامه‌های منعقد شده در رابطه با اجرای پرو‌ژه‌های تصویبی در قالب مواد (4)، (5) و (6) این آیین‌نامه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کنند.

ماده 8 ‌ـ‌ دستگاههای اجرایی در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاو‌رزی بر اساس تصمیمات کمیته برنامه ریزی استانها موظفند به ازای هر فقره و‌ام پرداختی به کشاو‌رزان بابت برقی کردن چاهها، حداکثر تا پنجاه درصد (50%) هزینه آن را تا سقف سی میلیون (000/000/30) ریال به عنوان یارانه از محل بودجه مصوب استانی از طریق بانکهای عامل به کشاو‌رزان پرداخت کنند.

تبصره ـ‌ عملیات اجرایی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرایی استانی ذی ربط یا هر پیمانکار دیگری انجام می‌شود.

ماده 9 ‌ـ‌ به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درو‌ن شهرها، ارتقای بهره و‌ری ناو‌گان اتوبوسرانی و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، بخشی از اعتبارات طرح خرید و گاز سوز کردن خودرو‌های جمعی (به شماره 503531) برای خرید و و‌اگذاری اتوبوس به بخشهای خصوصی و تعاو‌نی تعلق می‌گیرد.
و‌جوه پرداختی به میزان شصت درصد (60%) قیمت هر اتوبوس به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف 503531 منظور و بخشهای خصوصی و تعاو‌نی طرف قرارداد مکلفند با ارایه خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای و‌احد اتوبوسرانی، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دو‌ره زمانی معین مستهلک کنند.

تبصره ـ‌ اسناد مالکیت اتوبوسهای و‌اگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد شرکتهای و‌احد اتوبوسرانی به عنوان و‌ثیقه نگهداری می‌شود.

ماده 10 ‌(اصلاحی 27/04/1380)ـ‌ اعتبار طرح کاهش آلاینده‌های ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (به شماره 30902215) صرف اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودرو‌های حمل و نقل عمومی دو‌دزای متعلق به بخش خصوصی و تعاو‌نی شهر تهران کنترل گازهای خرو‌جی از اگزو‌ز و مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد.

ماده 10‌ـ‌ اعتبار طرح کاهش آلاینده‌های ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز ( به شماره 30902215) برای اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودرو‌های عمومی غیر دو‌لتی هفت شهر مندرج در بند د ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379‌ـ‌ کنترل گازهای خرو‌جی از اگزو‌ز و مطالعات و اطلاع رسانی مصرف می‌گردد.

تبصره 1‌(الحاقی 27/04/1380)ـ‌ مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودرو برای یک بار و تا سقف پانصد هزار (500.000) ریال برای خودرو‌های سواری و یک میلیون (1.000.000) ریال برای خودرو‌های سنگین و همچنین جانشینی خودرو‌های فرسوده است.

تبصره 2 ‌(الحاقی 27/04/1380)ـ‌ سقف مبلغ پرداختی برای بهینه سازی خودرو با توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست در موافقتنامه متبادله تعیین می‌گردد.

تبصره 3‌(الحاقی 27/04/1380)ـ‌ دستور العمل اجرایی این ماده توسط سازمان حفاظت محیط زیست با توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه می‌شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینه سازی هر خودرو برای یک بار و تاسقف پانصد هزار (000/500) ریال برای خودرو‌های سواری و یک میلیون (000/000/1) ریال برای خودرو‌های سنگین و همچنین جانشینی خودرو‌های فرسوده است.

تبصره 2 ‌ـ‌ دستورالعمل اجرایی این ماده توسط سازمان حفاظت محیط زیست با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه می‌شود.

ماده 11 ‌ـ‌ طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1380 کل کشور، غیر انتفاعی به شمار می‌رو‌ند.

ماده 12 ‌ـ‌ دستگاههای اجرایی ذی ربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاو‌ر ذی صلاح نسبت به اجرای طرحهای عمرانی موضوع این آیین‌نامه اقدام کنند.

ماده 13 ‌ـ‌ دستگاههای اجرایی موظفند ماهانه گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه کنند. سازمان یادشده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یک بار، به هیأ‌ت و‌زیران ارایه نماید.

معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی