هیات وزیران در جلسه مورخ 19/3/1378 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 352/76242/102 مورخ 19/2/1378 سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند «ل» تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور، آیین نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
« آیین نامه اجرایی تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور»
مصوب 1378,03,19با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول کلیات
ماده 1 - تسهیلات اعتباری درسال 1378 به شرح جداول موضوع این آئین نامه ازطریق بانک های تجاری ( ملی ایران ، صادرات ، تجارت ، ملت ، سپه ، رفاه کارگران وهمچنین ازطریق بانک های تخصصی ( کشاورزی ، صنعت و معدن ، مسکن ) که از این پس به اختصار بانکهای عامل نامیده می شوند وتوسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردند، اعطا می شود.
تبصره - دراجرای بند «ب» تبصره ( 3 ) قانون بودجه سالجاری ، سهم بخشهای مختلف اقتصادی درمانده کل تسهیلات بانکی طی سال 1378 براساس تصویب شورای پول واعتبار به شرح زیر تعیین می گردد:
بخش اقتصادی | سهم بر اساس درصد |
کشاورزی | 25 |
صنعت و معدن | 5/33 |
مسکن و ساختمان | 29 |
صادرات | 8 |
بازرگانی داخلی ، خدمات و متفرقه | 5/4 |
جمع | 100 |
ماده 2 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ازتاریخ تصویب این آیین نامه حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به تعیین وابلاغ سهم هریک ازبانکهای عامل برحسب استان اقدام نماید .
تبصره 1 - بانک های عامل موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس ازابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرایی ذی ربط درسراسر کشور ابلاغ نمایند .
تبصره 2 - سازمان برنامه وبودجه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه ازتصویب این آیین نامه طرح های دولتی که مشمول تضمین دولت قرار خواهند گرفت راتعیین ، تضمین وابلاغ نماید .
تبصره 3 - تعریف مناطق محروم درسال 1378 توسط سازمان برنامه و بودجه ودفترمناطق محروم ریاست جمهوری تعیین و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ودستگاههای اجرایی ذی ربط ابلاغ خواهد شد.
تبصره 4 - تغییر درمانده شش هزار میلیارد ریالی موضوع این آیین نامه براساس مبلغ اصل تسهیلات ، قبل از اضافه شدن سود و کارمزد متعلق حساب می شود .
ماده 3 - بازپرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوع این آیین نامه حسب مورد توسط سازمان برنامه و بودجه به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می گردد. سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار لازم جهت تامین و پرداخت تفاوت سود و کارمزد سهم دولت وهمچنین مانده مطالبات معوق لاوصول بانک های عامل ناشی ازاعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه راکه از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد درلایحه بودجه سالهای بعد پیش بینی و منظور نماید تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک های عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانکها جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی وتایید توجیه اقتصادی طرحها نبوده واستفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی می باشند. بانک های عامل موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی ونظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند. تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آیین نامه با تضمین وتعهد سازمان برنامه و بودجه توسط بانک عامل پرداخت می گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکت ها و دستگاههای دولتی توسط سازمان برنامه و بودجه تضمین و تعهد نگردد، دراین صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها ودستگاههای دولتی غیرتکلیفی بوده وصرفاً بر اساس دریافت تامین های کافی ولازم توسط بانک عامل امکان پذیر خواهدبود. پرداخت تسهیلات سرمایه ای به شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده وامهای قبلی است .
ماده 4 - ارقام مندرج درجداول این آیین نامه باتوافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه تاپایان آذرماه 1378 حداکثر تاده درصد (10% ) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور و حداکثر برای یکبار قابل افزایش می باشد، مشروط بر اینکه سهم بخش غیر دولتی از شصت وپنج درصد ( 65% ) ، شامل ( 40% ) بخش خصوصی و ( 25% ) بخش تعاونی ، کاهش نیابد .
ماده 5 - بانک های عامل موظفند هرسه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی درقالب این آیین نامه را به تفکیک موارد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای ذی ربط و دفتر هیات دولت منعکس نمایند تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراتب به کمیسیونهای برنامه و بودجه ، امور اقتصادی و دارایی و تعاون ، دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس ، اصول ( 88 ) و ( 90 ) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گزارش گردد.
فصل دوم - تسهیلات اعطایی به بخش دولتی
تسهیلات اعطایی به بخش دولتی شامل سرمایه درگردش وسرمایه گذاری به شرح زیر می باشد:
بخش اول : سرمایه درگردش بخش دولتی :
ماده 6 - بانک های عامل موظفند سرمایه درگردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی ودامی ،تهیه وتدارک نهاده های کشاورزی و تنظیم بازاربه شرح قسمت ( ج ) جدول شماره ( 1 ) ( خدمات و تنظیم بازار ) و جدول شماره ( 3 ) پیوست این آیین نامه را به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تایید شده توسط سازمان برنامه و بودجه ، تامین و اعطا نمایند.
تبصره - در صورتیکه تعاونیها و اتحادیه های تخصصی تامین بخشی از این نهاده ها را به عهده بگیرند متناسب با آن از تسهیلات موضوع این ماده به آنان واگذار خواهد شد.
ماده 7 - چنانچه دستگاههای اجرایی ذی ربط به دلیل ضرر وزیان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی در سالهای گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند،تامین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج درماده ( 6 ) این آیین نامه توسط بانک های عامل صرفاً منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسید شده دستگاههای بدهکار به آنان بوده و سازمان برنامه وبودجه موظف است درخصوص پوشش و بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانک های عامل اقدامات لازم رابه عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات به دستگاههای مذکور توسط بانکهای عامل فراهم گردد.
ماده 8 - اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به دستگاهها وشرکتهای دولتی صرفاً براساس مبالغ مندرج درقسمت ششم و مندرجات بند «ب» تبصره ( 2 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور به ترتیبی مجازاست که رشد تسهیلات اعطایی به بخش دولتی درمجموع از سی وپنج درصد تجاوز ننماید.
بخش دوم - سرمایه گذاری بخش دولتی
ماده 9 - بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری را بابت طرحهای سرمایه گذاری به شرح جدول شماره ( 2 ) پیوست این آیین نامه که به صورت موردی برحسب طرح ( تاسقف مجاز تسهیلات ) توسط سازمان برنامه و بودجه به نیابت ازطرف دولت تضمین و تعهد می گردد، تامین و پرداخت نمایند .
تبصره - باتوجه به ملاحظات مندرج در بند «ب» تبصره ( 2 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاهها و شرکتهای دولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایه ای منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی آنها خواهد بود .
فصل سوم - تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی
تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی شامل بخش سرمایه درگردش و بخش سرمایه گذاری به شرح زیر خواهد بود:
بخش اول - سرمایه درگردش بخش غیر دولتی
ماده 10 - بانکهای عامل موظفند سرمایه درگردش مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول شماره ( 6 ) پیوست این آیین نامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذی ربط در اختیار معرفی شدگان مربوط که در زمینه های تهیه وتدارک و توزیع نهاده ها و عوامل تولید بخشهای کشاورزی و صنایع وابسته و تهیه و توزیع کالاها و مایحتاج ضروری کارکنان دولت ، نیروهای مسلح ، عشایر و سایر اقشار مردم ، همچنین تهیه و تدارک مواد لازم برای قالیبافان تحت پوشش وزارتخانه های جهاد سازندگی و تعاون ، شرکت سهامی فرش ایران ، سازمان صنایع دستی و سایر موسسات حمایتی فرش فعالیت دارند و همچنین سرمایه در گردش سایر موارد صنعتی ، تامین و در اختیار متقاضی قرار دهند.
ماده 11 - توزیع اعتبارات ماده ( 10 ) این آیین نامه وسهم هریک از دستگاههای اجرایی ذی ربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارات موضوع تبصره ( 4 ) قانون بودجه سال 1376 کل کشور براساس دستورالعمل جداگانه ای است که مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ابلاغ خواهد شد.
بخش دوم - سرمایه گذاری بخش غیر دولتی
ماده 12 - بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرحهای سرمایه گذاری در بخش غیر دولتی به شرح جدول شماره ( 7 ) پیوست و تسهیلات موضوع ماده ( 22 ) این آیین نامه را در سطح ملی و استانی و با اولویت پرداخت به طرحهای مصوب نیمه تمام سالهای گذشته خود که از منابع اعتباری تبصره های قوانین بودجه سنواتی استفاده نموده اند درچارچوب ضوابط این آیین نامه اعطا نمایند.
تبصره 1 - کمیته های برنامه ریزی استان و بانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب طرحها را با در نظرگرفتن حجم عملیات ، مدت زمان اجرا، کل هزینه های سرمایه ای و جاری و سایر شاخص های موثر مورد توجه قراردهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمانبندی پیش بینی شده حاصل شود. فهرست طرحهای مصوب و نیاز آموزش واشتغال طرحها هرماهه به ادارات کار و امور اجتماعی استانها داده خواهد شد.
تبصره 2 - تشخیص ملی یا استانی بودن طرحهای معرفی شده به سیستم بانکی بارعایت ضوابط این آیین نامه به عهده دستگاه اجرایی ذی ربط خواهد بود .
تبصره 3 - بانکهای عامل موظفند یک نسخه از قرارداد با مجریان طرحهای سرمایه گذاری بخش غیردولتی موضوع این آیین نامه را بلافاصله با ذکر تعداد اشتغال پیش بینی شده به ادارات کل کار و امور اجتماعی استانها ارسال نمایند .
ماده 13 - طرحهای نیمه تمام از نظر این آیین نامه عبارتنداز:
الف - طرحهایی که با استفاده از منابع اعتباری بانکهای عامل در قالب تبصره های سنواتی سالهای گذشته ایجاد شده است ، لیکن تاکنون به عللی که خارج از تعلل وقصور مجری طرح بوده است راه اندازی نشده وبه بهره برداری نرسیده اند . علیهذا توجیهات مالی ، اقتصادی و فنی این قبیل طرحهای نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتاً قبلاً به تایید بانک عامل رسیده باشد .
تبصره - بخش هایی که مدت اجرای طرحهای آنها کمتراز یک سال می باشد ( از قبیل طرحهای آب و خاک ، آبخیزداری ، منابع طبیعی ، مسکن ، حمل ونقل و تولید فیلم ) یا طرح نیمه تمام نداشته باشند، در اولویت می باشند و مجازند پس از ابلاغ این آیین نامه نسبت به معرفی طرح جدید درقالب ضوابط و جداول این آیین نامه اقدام نمایند.
ب - طرحهایی که قبلاً از تسهیلات سیستم بانکی استفاده ننموده اند لیکن از پیشرفت فیزیکی بیش از شصت درصد برخوردارند در صورت موجه بودن از نظربانک با اولویت دوم می توانند از منابع اعتباری موضوع این آیین نامه تسهیلات جهت تکمیل و به بهره برداری رساندن دریافت نمایند .
ماده 14 - سهم آورده مجری درخصوص طرحهای سرمایه گذاری غیردولتی درمورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی ، مدارس غیرانتفاعی ، خود اشتغالی ، آبخیزداری ، جنگل و مرتع ، زراعت و باغداری ، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی ، طرحهای امور دامپزشکی ، تکثیر و پرورش ماهی و میگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد ( 7% ) و در مورد طرحهای پژوهشی و فرهنگی ، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی و طرحهای تعاونی بانوان حداقل ده درصد (10% ) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می شود و طرحهای مربوط به آب و خاک ، آبیاری و زهکشی ، موضوع تبصره ( 76 ) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران وحوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی از سهم آورده مجری طرح معاف می باشند و برای بقیه طرحها سی و پنج درصد ( 35% ) خواهد بود.
ماده 15 - تعاونیهایی که هفتاد درصد ( 70% ) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی ویا افراد ساکن در مناطق محروم کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل می دهند با تایید وزارت تعاون از پرداخت تمام سهم آورده معاف می باشند.
ماده 16 - دستگاه تایید کننده توجیه فنی واقتصادی طرحهای فرهنگی ، علمی ، آموزشی و خود اشتغالی حسب مورد سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ، وزارتخانه های فرهنگ وارشاد اسلامی ، فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی می باشند.
ماده 17 - بانک های عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب اعم از ملی و استانی را براساس شرایط مندرج در این آیین نامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هرمرحله همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده دراختیار مجریان طرحها قرار دهند. با احتساب طول مدت اجرای طرح ، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری حداکثر ده سال برای طرحهای تولیدی ، طرحهای آب و خاک ، باغبانی ،آبخیزداری ومنابع طبیعی ، احداث ساختمان سینما ،مدارس غیرانتفاعی و بیمارستانها و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود. تاریخ شروع بازپرداخت پس ازتاریخ پیش بینی شده برای بهره برداری طرح که درابتدا مشخص می گردد، تعیین می شود.
ماده 18 - ضوابط مربوط به وثیقه یاتضمین طرحهای ملی و استانی سرمایه گذاری بخش غیر دولتی به شرح زیرخواهد بود:
الف - سازمان برنامه و بوجه به نیابت از طرف دولت مکلف است مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ، ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در لوایح بودجه سال های بعد منظور و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت نماید.
ب - کلیه مستحدثات ، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه در وثیقه بانکهای عامل قرار خواهند گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شوند، می توانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین از متقاضی سفته نیزدریافت نمایند. در مورد طرحهای زیربنایی آب و خاک ، آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگی تضمین تسهیلات اعتباری تنها از طریق دریافت سفته از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین بانکهای عامل می توانند نسبت به قبول رهن اراضی موضوع مواد ( 31 ) و ( 32 ) آیین نامه اجرایی لایحه قانون اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی درحکومت جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1359 - براساس اجاره نامه و یا سند این اراضی اقدام نمایند. در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می شود.
ماده 19 - در اجرای بند «د» تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور، سازمان برنامه و بودجه موظف است تفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به طرحهای سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در سطح ملی و استانی را با درنظر گرفتن نرخ سود و کارمزد تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار و سایر الزامات قانونی تعهد و با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درسررسید تامین نماید. سهم دستگاههای اجرایی ملی واستانها به تفکیک بخش از یارانه سود و کارمزد، ظرف دوماه پس ازابلاغ این آیین نامه توسط سازمان برنامه وبودجه تعیین وابلاغ می شود. سهم هر طرح در سطح ملی با توجه به سیاستهای برنامه دوم توسط دستگاه اجرایی ذی ربط و در سطح استان توسط کمیته برنامه ریزی استان براساس سیاستهایی که توسط وزارتخانه ذی ربط ابلاغ خواهد شد، تعیین و از طریق بانکهای عامل به متقاضیان اختصاص خواهد یافت .
بخش سوم - تسهیلات ملی
ماده 20 - کلیه دستگاههای اجرایی ( در مورد تعاونیها وزارت تعاون ) موضوع این آیین نامه که به معرفی طرحهابه بانک های عامل می پردازند، موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه 1378 فهرست طرحهای نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج درماده ( 13 ) این آیین نامه می باشند به بانکهای عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموع سقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیازطرحهای نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش نسبت به معرفی طرحهای جدید به سازمان برنامه و بودجه اقدام می نمایند. دستگاههای اجرایی طرحهای متقاضیان را به انضمام گزارش توجیهی اقتصادی مطابق سهم های مندرج درجداول پیوست این آئین نامه و میزان یارانه سود و کارمزد مربوط را به بانک های عامل معرفی خواهند نمود. بانک های عامل موظفند درمورد طرحهای موضوع بند «الف» ماده ( 13 ) این آیین نامه ظرف مدت حداکثر ( 20 ) روز و در مورد طرحهایی که در بانک های عامل سابقه ندارند ظرف حداکثر سه ماه فهرست طرحهای تایید شده خود را به دستگاه اجرایی ذی ربط اعلام نمایند و حداکثر یک هفته پس از تکمیل مدارک نسبت به عقد قرارداد با صاحبان طرحها اقدام نمایند.
تبصره 1 - تایید مجدد دستگاه اجرایی ذی ربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود مورد تعهد دولت خواهد بود.
تبصره 2 - درصورتی که طرحهای متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند، اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزایی بیشتری باشد.
ماده 21 - مهلت معرفی طرحهای سرمایه گذاری غیردولتی ملی به بانک عامل لغایت بهمن ماه 1378 و مهلت عقد قرارداد بین مجریان و بانکهای عامل لغایت مرداد ماه 1379می باشد.
بخش چهارم - تسهیلات استانی
ماده 22 - سهم هر استان براساس مفاد بند ( الف ) تبصره ( 11 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور تعیین وابلاغ خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف ( 30 ) روز پس از ابلاغ این سقفها نسبت به تعیین سهم بخشها و طرحهای خاص با اخذ نظر دستگاه ذی ربط براساس قسمت ( ب ) جدول شماره ( 1 ) پیوست این آیین نامه اقدام ونتیجه رابه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واستانها ابلاغ خواهد نمود .
ماده 23 - گردش کار اعطای تسهیلات استانی بشرح زیر خواهد بود:
1 – هر یک از مجریان طرح ها اعم از طرحهای جدید یا نیمه تمام تقاضای خود رابرای استفاده از تسهیلات اعتباری وضوع تبصره ( 3 ) قانون بودجه به دستگاه اجرایی ذی ربط اعلام می نماید. دستگاه اجرایی طرحهای تعاونی ( به استثنای طرحهای تعاونیهای روستایی ) اداره کل تعاون استان می باشد. افراد بازخرید شده موضوع تبصره ( 38 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور برای استفاده ازتسهیلات بانکی موضوع این آیین نامه دراولویت قراردارند.
2 - دستگاههای اجرایی موظفند ظرف پانزده روز ازتاریخ ابلاغ این آیین نامه طرحهای موردنظر با اولویت طرحهای نیمه تمام و با اشتغالزایی بیشتر را انتخاب و به سازمان برنامه و بودجه استان ( دبیرخانه اجرایی تبصره ) ارسال نمایند.
3 - بانک های عامل موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست طرحهای نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصره های تکلیفی سنواتی استفاده نموده اند به سازمان برنامه و بودجه استان ارسال نمایند.
4 - سازمان برنامه و بودجه استان با رعایت الزامات قانونی و سیاست های منطقه ای مورد نظر کمیته برنامه ریزی استان ، طرحهای موضوع فهرست های دریافتی از بانک های عامل و دستگاههای اجرایی را در جلسات گروه کارشناسی کمیته برنامه ریزی استان متشکل از نمایندگان استانداری ، سازمان برنامه وبودجه ( دبیر ) ، دستگاه اجرایی ذی ربط ( حسب مورد ) ، بانک عامل ( حسب مورد ) اداره کل تعاون ، اداره کل کار و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان ( در مورد طرحهای مناطق محروم با حق رای ) مطرح نموده و طرحهای موجه را به بانک عامل ارسال می نماید.
5 - بانک های عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد طرحهای ارسالی همراه با تعیین میزان سهم آورده مجری و تسهیلات اعتباری مورد نیاز به تفکیک سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش به دبیرخانه کمیته برنامه ریزی استان ارسال نمایند.
6 - کمیته برنامه ریزی استان طرحهای تایید شده توسط بانک را بدون تغییردراعتبار پیشنهاد شده توسط بانک عامل تصویب یا رد می نماید.
تبصره - بانک های عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر کمیته برنامه ریزی استان در خصوص مبانی طرحها ( از قبیل ظرفیت ، نوع تولید ) را بررسی ونتیجه رامجدداً برای تصویب به کمیته برنامه ریزی استان عودت نمایند .
7 - اعطای تسهیلات مربوط به طرحهای خود اشتغالی تا سقف پنج میلیون ریال با معرفی اداره کل کار و امور اجتماعی استان و طرحهای آب و خاک و آبیاری تحت فشار با معرفی سازمان کشاورزی استان و طرحهای آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع ،امورعشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالیبافی با معرفی سازمان جهادسازندگی استان به بانک عامل ، مورد عمل قرار خواهد گرفت . به منظور رعایت الزامات قانونی ، اداره کل کار و امور اجتماعی و سازمان کشاورزی و سازمان جهاد سازندگی استان موظف به ارسال همزمان فهرست طرحهای معرفی شده به سازمان برنامه و بودجه استان ( دبیرخانه اجرایی تبصره ) می باشند.
8-کمیته های برنامه ریزی استان با عنایت به عملکرد نه ماهه ، درخواستها، امکانات و اولویتها، مجازند ضمن حفظ سقف تسهیلات بخشهای کشاورزی ، صنایع ، معادن و خدمات استان ، نسبت به جابجایی اعتبار بین فعالیتهای خاص هر بخش به میزان پنجاه درصد (50% ) و حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه اقدام و بدون رعایت به الزام تعیین شده در آیین نامه مصوب ، برای طرحهای تعاونی و مناطق محروم طرحهای حایز شرایط را بررسی و تصویب نماید.
ماده 24 - زمان تصویب طرح درکمیته برنامه ریزی استان تا پایان سال 1378 و زمان عقد قرارداد تا پایان مردادماه سال 1379 خواهد بود.
تبصره - زمان تصویب طرح در کمیته برنامه ریزی استان قم و زمان عقد قرارداد تا پایان شهریورماه سال 1379 خواهد بود.
ماده 25 - حداقل چهل و هفت درصد از تسهیلات سهم هر استان به طرحهای تعاونی و حداقل بیست و پنج درصد به طرحهای مناطق محروم اختصاص دارد. همچنین یکصد میلیارد ریال تسهیلات مربوط به سهم بخش خدمات برای طرحهای خود اشتغالی با معرفی اداره کل کار و امور اجتماعی استان اختصاص می یابد .
تبصره - سرانه جهت اشتغال از محل سهم مناطق محروم حداکثر پنجاه میلیون ( 000/000/50 ) ریال تعیین می شود.
فصل چهارم - موارد خاص
ماده 26 - نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر و روغن ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند«هـ» تبصره ( 28 ) قانون بودجه سالجاری مطابق دستورالعمل اجرایی تبصره ( 28 ) قانون بودجه سال 1377 کل کشور که توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادسازندگی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است ، خواهد بود .
ماده 27 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درچارچوب اهداف مندرج در بند «الف» جدول شماره ( 2 ) موضوع تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور موظف است :
1 – در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران ، دانشجویان ، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) ، بهزیستی و سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها و براساس دستورالعمل جداگانه ای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر تا پانزدهم خرداد ماه سال 1378 تهیه خواهد نمود نسبت به اعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام نماید.
2 - با استفاده از منابع قرض الحسنه بانک های عامل ، تسهیلات مورد لزوم صندوقهای قرض الحسنه رفاه دانشجویان وابسته به وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دانشگاههای کشور را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1378 تامین و به آنان ابلاغ نماید.
3 - دراجرای بند «ب» تبصره ( 15 ) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، تسهیلات بانکی مورد نیاز با معرفی وزارت کشور در اختیار مالکان واحدهای مسکونی ، تجاری ،صنعتی ، معدنی ، کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه در شهر وروستا قرار خواهد گرفت . خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی وهمچنین ماشین آلاتی که ممر معاش آنها بوده و در اثر حوادث غیر مترقبه دچار خسارت گردیده اند، به تشخیص وزارت کشور می توانند از تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود وکارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سالهای قبل نظام بانکی توسط سازمان برنامه و بودجه تامین و پرداخت خواهد شد .
تبصره - وزارت کشور می تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرایی ذی ربط واگذار نماید .
4 - به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی اعم از دانشجویان دانشگاهها، طلاب مدارس علوم دینی و براساس دستورالعمل جداگانه ای که حداکثر تا پایان خرداد ماه سال 1378 بوسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه تهیه خواهد شد، بانک های عامل نسبت به تامین تسهیلات بانکی مورد لزوم جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود .
5 - دراجرای ماده ( 8 ) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی ومتعلق به دولت ، به ایثارگران و کارگران ، تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی بارعایت مواد ( 2 ) و ( 12 ) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایه گذاری شاهد و شرکتهای تعاونی یا سهامی ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان قرار خواهد گرفت .دستورالعمل لازم بطور جداگانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به بانک های عامل ابلاغ خواهد شد .
6 (اصلاحی 23/08/1378)- دراجرای بند «ط» تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور، با استفاده ازمنابع بانک های عامل و با معرفی ستاد امور آزادگان جهت تامین وام مسکن تعداد پنج هزار نفر از آزادگان در سال 1378 اقدام به عمل خواهد آمد. یارانه تسهیلات مورد نیاز این بند از محل اعتبار تبصره ( 52 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور می باشد.
تبصره - سقف اعطای تسهیلات بابت مسکن آزادگان به استناد بند "«الف» تبصره مذکور سی میلیون ( 000/000/30 ) ریال می باشد .
ماده 28 - دراجرای بند «و» تبصره ( 3 ) قانون بودجه سال 1378 کل کشور،درجهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری مبلغ دویست میلیارد ( 000/000/000/200 ) ریال تسهیلات اختصاص می یابد. پنجاه درصد ( 50% ) از مبلغ مذکورتوسط صندوق بازنشستگی کشوری و پنجاه درصد ( 50% ) بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تامین می شود.
تبصره 1 - پنجاه درصد ( 50 % ) سهم تعیین شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری از طریق بانک عامل با سود دوازده درصد ( 12 % ) تامین و برای مدت سه سال دراختیار بازنشستگان کشوری قرارمی گیرد .
تبصره 2 - پنجاه درصد ( 50 % ) سهم سیستم بانکی به میزان یکصد میلیارد ( 000/000/000/100 ) ریال برای مدت سه سال و با حداقل نرخ بخش خدمات تامین و اعطاء خواهد شد، بطوری که دوازده درصد ( 12 % ) از سود تسهیلات توسط بازنشسته و مابقی تا نرخ سود بخش خدمات به عنوان تفاوت سود مورد تعهد دولت منظور و توسط دولت پرداخت خواهد شد.
تبصره 3 - دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده مشترکاً توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه خواهد شد .
ماده 29 - از اعتبارات بخش خدمات معادل پنجاه میلیارد ( 000/000/000/50 ) ریال به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت ملی گاز ایران برای لوله کشی گاز داخل منازل ( به ازای هر واحد مسکونی یک میلیون ریال ) اعطاخواهد شد.
حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور