آئیننامه معاملات شرکت سهامی خاص تأمین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری

هیات وزیران در جلسه مورخ 13/8/1369 بنا به یپشنهاد وزارت راه وترابری تأیید مجمع عمومی شرکت سهامی خاص تأمین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری ( موضوع نامه شماره 11/12555 مورخ 12/8/1369 وزارت راه و ترابری ) و به استناد تبصره ( 2 ) ماده واحده قانون تأسیس شرکت سهامی خاص تأمین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری مصوب 1367، آئیننامه معاملات شرکت مزبور را بشرح زیر تصویب نمود

آئیننامه معاملات شرکت سهامی خاص تأمین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری
مصوب 1369,08,13

فصل اول - مقررات عمومی

ماده 1 - شرکت سهامی خاص تأمین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری که منبعداختصاراً شرکت نامیده می شود موظف است کلیه معاملات خود را اعم از خرید، فروش ، اجاره و استیجاره ، یپمانکاری ، اجرت کار و غیره ( به استثنای مواردیکه مشمول مقررات استخدامی می باشد ) براساس مقررات این آئیننامه حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام دهد مگر در موارد ذیل:

1 - معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه دولتی و یا شرکت دولتی و یا شهرداریها و موسسات وابسته به آنها باشد.

2 - خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص مدیر عامل شرکت منحصر بفرد باشد.

3 - خرید و استیجاره اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیر عامل شرکت و یا کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد شد.

4 - خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد تقاضا کننده با تأیید مدیر عامل شرکت انجام خواهد شد.

5 - خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری می باشند و برای آنها از طرف دستگاههای ذیربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شده است .

6 - خرید کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.

7 - کرایه حمل و نقل هوائی ، دریائی ، هزینه مسافرت و نظایر آن درصورت وجود نرخ ثابت و مقطوع

8 - تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل شرکت .

9- خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاهی ، حق اختراع و نظایر آن به تشخیص مدیر عامل شرکت .

10- چاپ و صحافی مطبوعات و انتشارات طبق ضوابطی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می گردد، انجام خواهد شد.

تبصره - در مورد معاملات موضوع بند ( 1 ) فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته یا تولید کننده یا انجام دهنده آن باشد یا اینکه وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را بعهده داشته باشد.

ماده 2 - کالاها و خدماتی که از منابع و کارخانجات داخلی به تشخیص مشترک سرپرست قسمت درخواست کننده انجام دهنده معامله و نماینده مطلع مدیر عامل و با تصویب نهائی مدیر عامل شرکت یا نماینده تام الاختیاری وی، قابل تهیه نبوده یا تهیه آن در داخل به صرف و صلاح شرکت نباشد مستقیماً به خارج سفارش می شود. در سفارش کالا و خدمات به خارج نکات ذیل باید رعایت شود:
1 - معامله حتی المقدور باید مستقیماً با سازندگان یا فروشندگان اصلی و بدون واسطه نماینده و دلال انجام شود.
2 - در موارد اجبار و یا بدلیل رعایت صرفه و صلاح شرکت مراجعه به نمایندگی رسمی در ایران یا به فروشندگان دست دوم در خارج مانعی ندارد ولی حتی الامکان سفارش مستقیماً به فروشندگان اصلی داده خواهد شد.

فصل دوم - حدود و روش انجام معاملات

ماده 3 - معاملات شرکت از نظر مبلغ به سه دسته بشرح ذیل تقسیم می گردد:
1 - معاملات جزئی ، معاملاتی است که مبلغ آن از دو میلیون ریال تجاوز نکند.
2 - معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ آن بین دو میلیون ریال تا پنج میلیون ریال می باشد.
3 - معاملات عمده ، معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر باشد.

تبصره 1 - مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی و متوسط مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است .

تبصره 2 - مبنای نصاب در فروش قیمت اعلام شده از طرف سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان یا مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب شرکت می باشد.

روش انجام معاملات ( خرید )

ماده 4 - در مورد معاملات ( خرید ) جزئی مأمور خرید باید بفروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج مراجعه نماید و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا اجرت کار مورد نیاز، معامله را انجام دهد و ذیل سند هزینه را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه معامله با صرفه و صلاح شرکت و با کمترین بهای ممکن انجام شده است ،امضا کند.

ماده 5 - در مورد معاملات ( خرید ) متوسط مأمور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار مورد احتیاج که تعداد آنها از سه نفر کمتر نباشد ( مگر در مواردیکه عده فروشندگان یا انجام دهندگان کار در محل کمتر باشد ) از هر کدام روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی بعمل آورد به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالا و یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آنرا بطور کامل در برگ استعلام بهاء تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آن را با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در برگ استعلام بهاء تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضاء می نماید، مأمور خرید باید ذیل برگهای استعلام بهاء را با ذکر اینکه استعلام بها توسط او بعمل آمده با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضاء نماید و پس از تأیید مدیر بازرگانی و مدیر عامل شرکت یا نمایندگان مجاز از طرف مدیر عامل شرکت با رعایت مشخصات ، معامله را ا نجام دهد و ذیل مدارک خرید را با قید اینک معامله به کمترین بهای ممکن انجام شده است گواهی و امضاء نماید. هر گونه قلم خوردگی در استعلام بهاء موجب بی اعتباری آن خواهد بود.

تبصره - مأمور خرید موظف است با توجه به مدت اعتبار بهای یپشنهادی فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار که در برگ استعلام بهاء ذکر شده است بنحوی اقدام نماید که بعلت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود.
مأمور خرید همچنین موظف است به تعداد لازم ، اوراق استعلام بهاء با شرح و مشخصات کامل و یکسان در اختیار فروشندگان کالا و یا انجام دهندگان کار بگذارد.

ماده 6 - در مواردیکه فروشنده کالا یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد یا انجام روش مناقصه در معاملات ( خرید ) جزئی و متوسط به شرح مواد ( 4 ) و ( 5 ) این آئیننامه میسر و یا به مصلحت شرکت نباشد یا خرید به نازلترین قیمت یپشنهادی بصرفه و صلاح شرکت نباشد موضوع در کمیسیونی مرکب از مسئول واحد تقاضا کننده ، ذیحساب شرکت و یکنفر به انتخاب مدیر عامل شرکت یا نماینده او مطرح می گردد و طبق نظر اکثریت پس از تأیید و دستور مدیر عامل شرکت یا نماینده او معامله انجام می شود.

ماده 7 - معاملات ( خرید ) عمده با انتشار آگهی مناقصه ( مناقصه عمومی ) یا ارسال دعوتنامه ( مناقصه محدود ) به تشخیص مدیر عامل شرکت ، انجام می شود.

ماده 8 - کالا یا کار انجام شده هرگاه مربوط به معاملات ( خرید ) جزئی باشد تحویل آن با گواهی انباردار یا متصدی مربوط انجام خواهد شد و در مورد معاملات ( خرید ) متوسط با گواهی انباردار و رئیس واحد تحویل گیرنده و یا نماینده او و در مور د معاملات عمده با گواهی کمیسیون تحویل مرکب از اعضای زیر صورت می گیرد:
1 - مسئول واحد خرید یا نماینده او.
2 - ذیحساب و رئیس امور مالی شرکت یا نماینده او.
3 - نماینده مدیر عامل شرکت .

تبصره 1 - در معاملات ( خرید ) عمده برای تحویل هر فقره کالا یا کار، از طریق کمیسیون تحویل صورتمجلسی تنظیم و در آن بطور صریح قید می گردد که کالای مورد معامله یا کارانجام شده طبق نمونه و یا مشخصات مندرج در قرارداد و یا سفارش می باشد و ذیل آنرا تمام اعضای کمیسیون تحویل و فروشنده یا یپمانکار امضاء می نمایند و در مورد کالاهائیکه تحویل انباردار می شود انباردار نیز صورتمجلس مزبور را امضاء و بلافاصله قبض انبار مربوط را صادر خواهد کرد.
کمیسیون تحویل موظف است هنگام تحویل کالا یا کار گزارشها و تذکراتی را که از طریق مسئول نظارت بر انجام کار یا ساخت کالا داده شده است در نظر بگیرد.

تبصره 2 - هرگاه بین اعضای کمیسیون تحویل در نوع و مشخصات کالا یا کار مورد تحویل اتفاق آرا نباشد، کمیسیون تحویل مجدداً با حضور دو نفر نماینده مدیر عامل تشکیل می شود و نظر اکثریت اعضای این کمیسیون قاطع خواهد بود.

تبصره 3 - کمیسیون تحویل می تواند برای تطبیق مشخصات کالا یا کار با نمونه یا مشخصات فنی مندرج در قرارداد یا سفارش ، براساس نظر مهندس مشاور یا یک مؤسسه بازرسی فنی به نمایندگی از طرف شرکت اقدام نماید.

روش انجام معاملات ( فروش )

ماده 9 - معاملات ( فروش ) جزئی به حداکثر قیمت ممکن به تشخیص و مسئولیت کامل مأمور فروش انجام می شود مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهاء با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوط را با قید اینکه معامله با صرفه و صلاح شرکت انجام شده و با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا نماید.

ماده 10 - معاملات ( فروش ) متوسط از طریق حراج انجام می شود بدین ترتیب که ابتدا بهای مورد معامله از طرف کارشناس منتخب مدیر عامل شرکت ارزیابی می شود سپس از طریق آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار یا وسائل و طرق انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو و تلویزیون و الصاق آگهی در معابر نوع ، مشخصات و مقدار مورد و قیمت پایه آن و روز، ساعت و محل حراج به اطلاع عموم می رسد همچنین در آگهی حراج باید قید شود در مقابل فروش ، وجه آن نقداً دریافت می شود و هرگونه مالیات و عوارض بعهده خریدار است . مور معامله به خریداری که بالاترین قیمت را یپشنهاد نماید، واگذار می شود.

ماده 11 - معاملات ( فروش ) عمده از طریق مزایده عمومی بعمل خواهد آمد. کلیه شرایطی که طبق این آئیننامه در مورد انجام مناقصه یپش بینی شده است در صورتیکه به تشخیص کمیسیون موضوع ماده ( 12 ) این آئیننامه با عمل مزایده منطبق باشد، لازم الاجرا است .

ماده 12 - در مواردیکه انجام مناقصه یا مزایده برای انجام معاملات عمده به تشخیص مدیر عامل میسر یا به مصلحت شرکت نباشد نحوه انجام معامله توسط کمیسیونی مرکب از مدیر عامل ، ذیحساب و نمیانده مجمع عمومی شرکت ، تعیین می گردد و در این صورت معامله با نظر اکثریت اعضای کمیسیون مزبور انجام خواهد شد.

ماده 13 - فروش ماشین آلات ، قطعات یدکی ، مصالح ساختمانی بخش راه و ترابری و سایر لوازمی که با توجه به موضوع اساسنامه شرکت جهت فروش خریداری می گردد پس از استعلام بهاء از سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان یا وزارت بازرگانی ، صورت خواهد گرفت .

ماده 14 - در مورد فروش اجناس فاسد شدنی یا در مواردیکه انجام معامله ( فروش ) به تشخیص مدیر عامل شرکت به طریق دیگری غیر از طرق یپش بینی شده در مواد ( 9 ) ، ( 10 ) و ( 11 ) این آئیننامه صلاح باشد براساس مفاد ماده ( 12 ) این آئیننامه حسب مورد اقدام خواهد شد.

فصل چهارم - مقررات مناقصه

ماده 15 - مناقصه عمومی یا مناقصه محدود برای خرید عمده کالا یا خدمت براساس مقررات این فصل انجام خواهد شد.

ماده 16 - آگهی مناقصه از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به تشخیص کمیسیون مناقصه در یکی از جراید کثیرالانتشار کشور یا محلی ( استان ) منتشر خواهد شد.

تبصره 1 - در مواردیکه شرکت تشخیص دهد انتشار آگهی در چند محل ضرورت دارد، در محلهائی که لازم میداند به نشر آگهی اقدام خواهد نمود.

تبصره 2 - شرکت می تواند از سایر وسایل و طرق انتشاراتی از قبیل پخش آگهی در رادیو و تلویزیون یا ارسال آگهی برای اشخاص مربوط و یا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.

ماده 17 - در آگهی مناقصه عمومی شرایط و نکات زیر باید بطور وضوح قید گردد:

1 - نوع و مقدار کالا و یا کار با ذکر مشخصات .

2 - مدت و محل تحویل کالا و یا انجام کار و ترتیب حمل و میزان خسارت در صوت تاخیر.

3 - محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها.

4 - مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و ذکر اینکه باید بصورت وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی یا اسناد معتبر مورد قبول شرکت براساس برآورد میزان معامله و بشرح مقررات و ضوابط مورد عمل به بانک مورد نظر یا امور مالی شرکت تودیع و رسید آن پیوست پیشنهاد تسلیم شود. حداقل میزان سپرده ( 5 %) بهای مورد معامله خواهد بود.
ضمناً لازم است تصریح شود به یپشنهادهای فاقد سپرده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

5 - محل و تاریخ تشکیل کمیسیون مناقصه .

6 - مدت قبول یپشنهاد از تاریخ انتشار آگهی یا صدور دعوتنامه ( این مدت در داخل کشور نباید از ده روز و در مورد آگهی هائیکه در خارج از کشور منتشر می شود از دو ماده کمتر تعیین شود. )

7 - ذکر اینکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط ، در اسناد مناقصه مندرج است .

8 - ذکر اینکه شرکت در رد کلیه و یا قبول هر یک از پیشنهادها مختار است .

9 - میزان پیش پرداخت و نحوه واریز آن .

10- میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.

11 - تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله پذیرفتن کلیه مقررات و آئیننامه معاملات دستگاه مناقصه گذار، می باشد.

12 - ذکر اینکه در صورتیکه برنده مناقصه حاضر به انعقاد قراداد و انجام معامله نشود سپرده او ضبط و با نفر دوم برنده مناقصه ، معامله انجام می شود و سپرده برنده دوم مناقصه نیز در صورتیکه از انعقاد قرارداد و یا انجام معامله امتناع ورزد ضبط خواهد شد.

13 - تصریح این نکته که دستگاه مناقصه گذاراختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا بیست و پنج درصد افزایش یا کاهش دهد مشروط بر آنکه این افزایش و کاهش با کلیه محاسبات فنی مطابقت داشته باشد

14 - ذکر اینکه به یپشنهادهای فاقد امضاء، مبهم و مشروط و بدون سپرده و یپشنهادهائی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی مناقصه واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

تبصره 1 - فروش اسناد مناقصه تابع دستور العملی خواهد بود که در هر مورد از طرف هیات مدیره شرکت تعیین می شود.

تبصره 2 - میزان یپش پرداخت که در قبال دریافت ضمانتنامه بانکی مورد قبول پرداخت می شود به شرح زیر است :
1 - در مورد معاملات دولتی براساس تقاضای مدیران مؤسسات دولتی و تأیید مدیر عامل شرکت یا نماینده او. 2 - در مورد معاملات با بخش خصوصی حداکثر تا ( 25% ) مبلغ قرارداد به تشخیص مدیر عامل شرکت یا نماینده او.

تبصره 3 - در صورتیکه شرایط مناقصه مفصل بوده و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد باشد ممکن است نوع و مقدار کالا یا کار مورد معامله و مدت و محل تحویل و میزان یپش پرداخت و مدت و محل قبول پیشنهادها در آگهی مناقصه درج گردد و تصریح شود که نقشه ها و برگ شرایط و مشخصات معامله در محل معین موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی ، امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند.

ماده 18 - کمیسیون مناقصه حداقل از سه نفر بشرح زیر تشکیل می شود:
1 - مسئول واحد خرید.
2 - رئیس امور مالی و ذیحساب یا نماینده او.
3 - نماینده مدیر عامل که بر حسب نوع مناقصه از کارمندان عالی رتبه اداری یا فنی خواهد بود.

ماده 19 - تصمیم کمیسیون مناقصه به اتفاق آرا اتخاذ خواهد شد و در صورت اختلاف ، موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهائی به هیات مدیره گزارش خواهد گردید و در اینصورت نظر اکثریت اعضای هیات مدیره برای انجام معامله صائب خواهد بود.

ماده 20 - کمیسیون مناقصه باید در وقت مقررکه در دعوتنامه مناقصه محدود و یا آگهی مناقصه عمومی قید شده است تشکیل جلسه داده و پیشنهادهای رسیده را باز و مود رسیدگی قرار دهد. کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرائت یپشنهادها حداکثر ظرف ( 10 ) روز نظر خود را اعلام و در صورت ضرورت رسیدگی فنی پیشنهادها یا تجزیه و تحلیل آنها توسط کمیسیون فنی منتخب مدیر عامل ، مهلت مذکور با نظر مدیر عامل شرکت تمدید خواهد شد.

ماده 21 - کمیسیون مناقصه و مسئولان شرکت باید با توجه به مدتی که فروشندگان کالا و یا خدت در برگ پیشنهادهای خود ذکر نموده اند بنحوی اقدام نمایند که بعلت انقضای مدت ، خساراتی متوجه شرکت نشود.

ماده 22 - اگر در نتیجه دعوتنامه مناقصه محدود و یا انتشار آگهی مناقصه عمومی یپشنهادی نرسیده باشد شرکت می تواند با تصویب هیات مدیره مناقصه را تجدید نماید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم و یا تعیین نحوه انجام معامله به کمیسیون موضوع ماده ( 12 ) این آئیننامه ، احاله کند.

ماده 23 - در صورتیکه در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون مناقصه تشکیل می شود و پیشنهادهای رسیده اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد مفتوح و براساس حالات مختلف به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود: در صورتیکه به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد شده ( یا بهای پیشنهاد شده در موردیکه فقط یک پیشنهاد رسیده باشد ) مناسب باشد کمیسیون مناقصه پیشنهاد دهنده را بعنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر اینصورت می تواند اظهار نظر نماید که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون طرح گردد. در صورتیکه حداقل بهای بدست آمده در استعلام بهاء کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد، کمیسیون مناقصه پیشنهاد دهنده حداقل بهاء در استعلام را حائز حداقل اعلام می کند مگر اینکه تفاوت این دو بهاء کمتر از پنج درصد باشد که در این صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه ، حاضر باشد به حداقل بهای بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد بعنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتیکه حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بهاء کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد کمیسیون می تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را بعنوان برنده مناقصه اعلام نماید یا رأی به تجدید مناقصه دهد.

ماده 24 - در صورتیکه مبلغ معامله بیش از بیست میلیون ریال باشد انجام معامله پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده ( 12 ) این آئیننامه و حسب مورد با تأیید رئیس مجمع ، مجاز خواهد بود.

ماده 25 - در صورتیکه برنده مناقصه از انجام معامله خودداری نماید یا پس از ابلاغ کتبی حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به پیمانکاران داخلی و سی روز نسبت به پیمانکاران مقیم خارج از کشور، حاضر به انعقاد قرارداد نشود سپرده او به نفع شرکت ضبط خواهد شد.

ماده 26 - در صورتیکه نفر دوم برنده مناقصه هم در مدت مقرر پس از اعلام شرکت حاضر به انعقاد قرارداد نشود، سپرده او نیز بنفع شرکت ضبط شده و مناقصه تجدید می گردد یا معامله براساس ماده ( 12 ) این آئیننامه انجام خواهد شد.

تبصره - به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرارداد بشرطی ابلاغ می شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد در غیر اینصورت رجوع به او ممنوع است و سپرده او آزاد می گردد.

ماده 27 - در مواردیکه کمیسیون مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او و شخصی حقیقی و حقوقی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرارداد ( با رعایت مفاد تبصره ماده 26 این آئیننامه ) نگاهداری و سپرده سایر یپشنهاد دهندگان آزاد خواهد شد.

ماده 28 - در مورد معاملات عمده چنانچه عقد پیمان لازم باشد طبق قرارداد مورد قبول مصوب هیأت مدیره شرکت ، عمل خواهد شد.

ماده 29 - مواردیکه در این آئیننامه یپش بینی نشده است تابع مقررات عمومی و قانون تجارت خواهد بود.

ماده 30 - هر گونه تغییر یا اصلاح این آئیننامه منوط به پیشنهاد شرکت و تأیید مجمع عمومی و تصویب هیأت وزیران می باشد.

معاون اول رییس جمهور - حسن حبیبی