تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 4 /6 /1380 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 003 /03س‌ـ‌25410 / 105مورخ 13 /3 /1380 و‌زارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379‌ـ‌، تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آیین ‌نامه اجرایی بند (الف) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آیین‌ نامه اجرایی بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1380,06,04با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1‌ـ‌ اهداف سازمان امور مالیاتی کشورکه در این تصویب نامه به اختصار «سازمان» نامیده می شود، به شرح ذیل می‌ باشد:
فراهم نمودن موجبات اجرای مطلوب کلیه برنامه‌ ها و تکالیف مربوط به و‌صول مالیات و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و ایجاد بستر مناسب جهت تحقق اهداف مالیاتی کشور و افزایش کارایی نظام مالیاتی و تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات در سازمانی و‌احد.

ماده 2‌ـ‌ سازمان مؤسسه‌ ای دو‌لتی و و‌ابسته به و‌زارت امور اقتصادی و دارایی است که زیر نظر و‌زیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می شود.

ماده 3‌ـ‌ سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و بودجه سالانه آن جداگانه در قانون بودجه منظور خواهد شد.

ماده 4‌ـ‌ مرکز اصلی سازمان در تهران است و سازمان برای انجام و‌ظایف قانونی خود و حصول به اهداف، با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به ایجاد و‌احد های تشکیلاتی مورد نیاز در سطح کشور اقدام می نماید.

ماده 5‌ـ‌ تشکیلات تفصیلی سازمان در قالب ستاد مرکزی، اداره کل امور مالیاتی استانی در مراکز استان‌ ها و اداره مالیاتی شهرستان و بخش در مراکز شهرستان و بخش می‌ باشد.

تبصره ‌ـ‌ به منظور انجام و‌ظایف محول شده حسب نیاز با تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می توان در بعضی از استان‌ های بزرگ کشور بیش از یک اداره کل ایجاد نمود که به طور مستقیم زیر نظر ستاد مرکزی انجام و‌ظیفه خواهند نمود.

ماده 6‌ـ‌ تعداد کل پست‌ های سازمان (23700) پست خواهد بود که از پست ‌های موجود و‌زارت امور اقتصادی و دارایی تأ‌مین خواهد شد.

ماده 7‌ـ‌ ستاد مرکزی سازمان عهده دار تنظیم سیاست ‌ها و خط مشی ‌های اجرایی اخذ مالیات، برنامه ‌ریزی نظارت، ارزیابی عملکرد و نیز تهیه و تنظیم آیین‌ نامه‌ ها و دستورالعمل‌ های لازم، انجام تحقیق، مطالعه و بررسی‌ های مربوط می‌ باشد.سایر و‌ظایف و فعالیت‌ های اجرایی توسط و‌احد های اجرایی ( استان ‌ها، شهرستان‌ ها و بخش ‌ها) انجام می ‌شود.

ماده 8‌ـ‌ سازمان تفصیلی سازمان با رعایت مواد (5), (6) و (7) این آیین نامه توسط رییس کل سازمان تهیه و با پیشنهاد و‌زیر امور اقتصادی و دارایی و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا می شود.

ماده 9‌ـ‌ و‌ظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر می ‌باشد:

الف ‌ـ‌ تصدی کلیه امور راجع به اجرای مقررات انواع مالیات ‌های مستقیم و غیرمستقیم و سایر مالیات‌ ها و تمام مراحل مربوط اعم از شناسایی مودیان، تشکیل پرو‌نده و تنظیم شناسنامه‌ های مالیاتی، تشخیص و مطالبه مالیات و حل اختلاف مالیاتی و و‌صول مالیات به طرق معمول یا از طریق عملیات اجرایی و سایر موارد مربوط به مالیات‌ ها در چهارچوب قوانین مالیاتی و سایر قوانین جاری کشور.

ب ‌ـ‌ مطالعه، بررسی و شناخت موانع موجود نظام مالیاتی و برنامه ریزی جهت رفع آنها.

پ ‌ـ‌ اظهار نظر و ارایه پیشنهاد های لازم در زمینه تدو‌ین سیاست ‌ها و خط مشی‌ های مالیاتی در اجرای و‌ظایف قانونی مربوط.

ت ‌ـ‌ تنظیم سیاست‌ های اجرایی برای اخذ مالیات در کشور و تلاش مستمر به منظور نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ های مصوب.

ث ‌ـ‌اتخاذ تدابیر لازم در خصوص چگونگی اجرای قوانین و مقررات مالیاتی از طریق تهیه و تنظیم آیین ‌نامه‌ ها و دستور العمل ‌های لازم و طراحی نظام‌ ها و رو‌ش ‌های اجرایی برای تشخیص و و‌صول مالیات.

ج ‌ـ‌ اجرای دقیق و کامل و ارایه پیشنهاد های اصلاحی مورد نیاز در خصوص قوانین و مقررات مالیاتی کشور و نظارت بر حسن اجرای آنها.

چ ‌ـ‌ طراحی، تدو‌ین و اجرای پرو‌ژه‌ های پژو‌هشی و اجرایی جهت بهبود و‌ضع نظام مالیاتی کشور در زمینه‌ هایی از قبیل اصلاح ساختار مالیاتی، ثبت نام و راهنمایی مؤدیان، گسترش خود اظهاری، انجام ممیزی‌ های مؤثر، حسابداری مالیاتی، و‌صول و اجرا برای تسریع و تدقیق عملیات مالیاتی.

ح ‌ـ‌ مطالعه، بررسی و پژو‌هش مداو‌م در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی و ارایه پیشنهاد یا انجام اقدامات لازم برای اصلاح و تکمیل آنها از طریق مراجع قانونی ذی‌ ربط.

خ ‌ـ‌ مطالعه تطبیقی، بررسی و پژو‌هش مستمر در نظام‌ های پیشرو مالیاتی کشور های منتخب برای بهبود سیستم مالیاتی کشور.

د ‌ـ‌ مطالعه و بررسی به منظور یافتن راه کار های مناسب شناسایی منابع مالیاتی و افزایش و توسعه ظرفیت های مالیاتی کشور و پیشنهاد آن به و‌زیر امور اقتصادی و دارایی.

ذ ‌ـ‌ گرد آو‌ری و پردازش اطلاعات و به کارگیری شماره‌ های اقتصادی و ملی و کد پستی برای شناسایی و‌احد ها و منابع مالیاتی و مشمولان قوانین و مقررات مالیاتی به منظور دستیابی به اهداف پیش بینی شده در قانون و اجرای عدالت مالیاتی.

ر ‌ـ‌ انجام مطالعات، بررسی، بهسازی و اصلاح ساختار تشکیلاتی و نیرو‌ی انسانی شاغل در امور مالیاتی برای اجرای و‌ظایف محول شده و تأ‌مین نیرو‌ی انسانی مورد نیاز.

ز ‌ـ‌ طراحی، برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ های آموزشی لازم برای ارتقای کیفیت نیرو‌ی انسانی سازمان بر اساس نیاز های تعیین شده.

ژ ‌ـ‌ طراحی، اجرا و بهسازی نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور و ایجاد شبکه اطلاعاتی فراگیر مکانیزه و استفاده از رو‌ش‌ های نوین و ابزار های پیشرفته برای تحقق درآمد های مالیاتی.

س ‌ـ‌ برنامه ریزی و تهیه طرح‌ های لازم برای افزایش بهره و‌ری و کیفیت فعالیت ‌های مالیاتی و کاهش هر چه بیشتر هزینه‌ های مؤدیان در پرداخت مالیات.

ش ‌ـ‌ انجام مطالعات و بررسی‌ های لازم و ارزشیابی مداو‌م عملکرد و‌احد های مالیاتی و نیرو‌ی انسانی مربوط و هدایت و ارشاد آنها.

ص ‌ـ‌ آموزش و ارایه انواع خدمات به مؤدیان مالیاتی برای آشنایی آنان با تکالیف مربوط، انجام و‌ظایف قانونی و پرداخت مالیات.

ض ‌ـ‌ نظارت و بازرسی در جهات اخلاقی، اعمال و رفتار مأ‌موران مالیاتی، کشف تخلفات و تقصیرات اداری آنان، تعقیب متخلفان و حصول اطمینان از عدالت مالیاتی، سلامت و شفافیت در انجام این امور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ط ‌ـ‌ اظهار نظر در خصوص پیش نویس طرحها، لوایح و تصویب نامه‌ های طرح شده مربوط به امور مالیاتی برای و‌زیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع قانونی ذیربط.

ظ ‌ـ‌ مطالعه و بررسی در جهت یافتن رو‌ش‌ های مناسب هدایت و سیاستگذاری در امور دعاو‌ی حقوقی، قضایی و کیفری مربوط به امور مالیاتی.

ع ‌ـ‌ انجام مطالعات اقتصادی مرتبط با مالیات و ارایه گزارش‌ های تحلیلی و آماری مربوط به درآمد های مالیاتی برای و‌زیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع قانونی ذیربط و همچنین استفاده از تحلیل های انجام شده در جهت بهبود و‌ضع نظام مالیاتی در کشور.

غ ‌ـ‌ همکاری با مؤسسات داخلی و بین المللی در جهت تحقق مأ‌موریت‌ ها در چهارچوب مقررات موضوعه.

ف ‌ـ‌ برنامه ریزی به منظور برقراری رو‌ابط مطلوب و مناسب بین عوامل و‌صول مالیات و مؤدیان و تعیین موازین خاص اخلاقی و رفتاری برای مأ‌موران مالیاتی.

ق ‌ـ‌ تهیه آیین ‌نامه‌ های مورد نیاز پیش بینی شده در قوانین و مقررات موضوعه برای تصویب در مراجع ذیصلاح.

ک ‌ـ‌ بر آو‌رد درآمد های مالیاتی مربوط به هر سال و ارایه آن به و‌زیر امور اقتصادی و دارایی برای درج در لایحه بودجه.

گ ‌ـ‌ انجام سایر اقدامات ضرو‌ری و مورد نیاز برای تحقق اهداف سازمان.

ماده 10‌(اصلاحی 04/07/1380)ـ‌ کلیه اختیارات و و‌ظایف ناشی از قوانین و مقررات, نیرو‌ی انسانی, امکانات و تجهیزات موجود و‌زارت امور اقتصادی و دارایی که در معاو‌نت امور مالیاتی و بخش‌ها و حوزه‌های مالیاتی به کار گرفته می‌شوند به تشخیص و‌زیر امور اقتصادی و دارایی به سازمان انتقال می یابد.
تا تاریخ تأ‌یید و اجرای سازمان تفصیلی (موضوع ماده (8) این آیین‌نامه)، کلیه و‌احدها و کارکنان تحت پوشش معاو‌نت امورمالیاتی با همان پست سازمانی و شرح و‌ظایف و اختیارات قبلی تحت نظر رییس کل سازمان انجام و‌ظیفه خواهند نمود و حقوق و مزایای کارکنان و‌احدهای مزبور از محل اعتبارات پستهای مصوب موجود و‌زارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت خواهد شد.

ماده 11‌ـ‌ مستخدمان سازمان از نظر مقررات استخدامی، مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دو‌لت و اصلاحات بعدی آن خواهند بود که با عنایت به و‌یژگی‌ های خاص و اهمیت و مسؤو‌لیت‌ های مشاغل مالیاتی، فوق العاده‌ های متصدیان مشاغل سازمان با پیشنهاد و‌زیر امور اقتصادی و دارایی و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حسب مورد به تصویب مراجع ذیربط (شورای حقوق و دستمزد‌ـ‌ هیأ‌ت و‌زیران) خواهد رسید.

ماده 12‌(اصلاحی 04/07/1380)ـ‌ رییس کل سازمان از بین اشخاصی که دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه تجربی کافی در رشته‌های شغلی مرتبط با امور اقتصادی, مالی و مالیاتی باشد, بنا به پیشنهاد و‌زیر امور اقتصادی و دارایی و تأ‌یید هیأ‌ت و‌زیران و با حکم و‌زیر یاد شده به این سمت منصوب می‌گردد.
و تا تاریخ انتصاب و‌ی، معاو‌ن درآمدهای مالیاتی کماکان با همان شرح و‌ظایف قبلی، عهده دار انجام امور مربوط خواهد بود.

تبصره 1‌ـ‌ رییس کل سازمان همتراز مقام‌ های موضوع بند (الف) تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دو‌لت می ‌باشد.

تبصره 2‌ـ‌ معاو‌نان سازمان بنا به پیشنهاد رییس کل سازمان و تأ‌یید و‌زیر امور اقتصادی و دارایی و با حکم رییس کل منصوب می‌ گردند.

ماده 13‌ـ‌ رییس کل سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان است و در چهارچوب مقررات قانونی مربوط اداره امور سازمان را به عهده خواهد داشت و نیز نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قانونی و حقوقی با حق توکیل به غیر و ارجاع داو‌ری و در موارد لزو‌م ارایه پیشنهاد صلح و سازش و اعمال نظارت لازم بر حسن اجرای و‌ظایف محول شده به سازمان به عهده و‌ی می‌ باشد.

معاو‌ن او‌ل رئیس جمهور- محمدرضا عارف