هیأت وزیران در جلسه مورخ 5/9/1368 بنا به پیشنهاد شماره 253- 67/02/402/م ج مورخ 1/7/1368 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وبه استناد تبصره 3 ماده 139 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1367 مجلس شورای اسلامی، آئیننامه اجرائی مزایای شغل پرسنلمشمول قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند:
آئیننامه اجرائی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 139 قانون مزبور
مصوب 1368,09,05
ماده 1 ـ به پرسنل کادر ثابت و پیمانی مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1367 طبق مقررات این آئیننامه ماهیانه مبلغی بعنوان مزایای شغل پرداخت میگردد.
ماده 2 ـ مزایای شغل موضوع این آئیننامه به نسبت امتیاز حاصله از هر یک از عوام ششگانه زیر به مشاغلی پرداخت میگردد که به نحو فوقالعاده ازیک یا چند عامل برخوردار باشند.
الف ـ پیچیدگی شغل
ب ـ سختی شغل
ج ـ پذیرش خطرات
د ـ حساسیت و سنگینی مسئولیت شغل
ه ـ ـ ایجاد فرسودگی جسمانی بوسیله شغل
و ـ مهارت لازم در مشاغل تخصصی
ماده 3 ـ مزایای مذکور فقط به شغل تعلق گرفته و هیچگونه ارتباطی با درجه و یا رتبه شاغل نداشته و پرسنلی حق استفاده از آنرا دارند که عملا و بطور سازمانی در آن شغل انجام وظیفه نمایند.
تبصره 1 ـ پرسنلی که در مشاغل سازمانهای مصوب و یا مشاغل مصوب سازمانهای موقت پس از اخذ و تأیید صلاحیتهای مکتبی، امنیتی و کارآئی باحکم کتبی مقامی که اختیار انتصاب در آن شغل را دارد عملا انجام وظیفه نمایند از مزایای آن شغل برخوردار خواهند شد.
تبصره 2 ـ پرسنل در موارد تغییر شغل تا انتصاب بعدی و حداکثر تا مدت دو ماه میتوانند از مزایای شغل قبلی برخوردار گردند.
تبصره 3 ـ پرسنلی که عملا و رسماً تصدی بیش از یک شغل را عهدهدار گردند از مزایای شغل بالاتر برخوردار خواهند شد.
ماده 4 ـ پرسنل اسیر، گروگان، مفقودالاثر، منتسب و مأمور به خدمت از مزایای آخرین شغل مربوطه استفاده خواهند نمود.
تبصره 1 ـ پرسنل در وضعیت خدمت آزمایشی نیز از مزایای شغل مربوطه استفاده خواهند نمود.
تبصره 2 ـ پرسنل مأمور موضوع تبصره ذیل ماده 90 و تبصره یک ماده 92 و ماده 93 قانون ارتش نیز مشمول مقررات این ماده میباشند.
تبصره 3 ـ پرسنل مأمور بخدمت در داخل ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آنها در صورتیکه مشاغل محلمأموریت آنان در جداول سازمان پیشبینی گردیده باشد از حکم این ماده مستثنی بوده و از مزایای شغل محل مأموریت برخوردار خواهند گردید.
تبصره 4 ـ پرسنل اسیر، گروگان و مفقودالاثر سالانه 5 درصد از افزایش مزایای شغل در مدت مذکور برخوردار خواهند گردید.
ماده 5 ـ پرسنل در وضعیت خدمتی بدون کاری و یا انتظار خدمت و همچنین در مدت بازداشتهای موضوع بند«ز»ماده 103 قانون ارتش از مزایایشغل استفاده نخواهند نمود.
تبصره ـ پرسنلی که به موجب قرار صادره از مراجع ذیصلاح قضائی بازداشت شدهاند و سپس مدت بازداشت آنها به انتساب تبدیل شده است درمشمول ماده 4 این آئیننامه خواهند بود.
ماده 6 ـ باستثنای مرخصی بدون حقوق در سایر انواع مرخصی پرسنل از مزایای شغل مربوطه برخوردار خواهند شد.
تبصره ـ پرسنل در وضعیت خدمت نیمه وقت از یک دوم مزایای شغل مربوط استفاده می نمایند.
ماده 7 ـ محصلین مراکز آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که آموزش بدو استخدام را در رشتههای پروازی ـ دریانوردی، تکاوری وهوابرد طی مینمایند از تاریخ شروع کارآموزی عملی در سال اول و دوم تحصیل از 35 درصد و در سال سوم به بعد از 50 درصد مزایا شغلی که در آنکارآموزی مینمایند استفاده خواهند نمود.
ماده 8 ـ جانبازانی که خسارت وارده بر عضو یا اعضای آنان و یا میزان کارآیی از دست رفته ایشان در حدی باشد که ادامه خدمت برای آنان توأم بامشقت و یا امکان انجام وظیفه در مشاغل قبل از جانباز شدن را از دست دهند چنانچه مزایای شغل جدید آنان نسبت به شغل زمان جانباز شدن کاهشیابد از مزایای شغل زمان جانباز شده برخوردار خواهند گردید.
ماده 9 ـ مبالغ قابل محاسبه به موجب این آئیننامه در ارتباط با هر شغل ناظر بر مزایای انجام شغل مزبور با کیفیت متعارف مطلوب میباشد، در موارداستثنائی فرماندهان و مدیران مشروحه زیر میتوانند با توجه به نحوه و کیفیت ممتاز و یا نامطلوب انجام شغل مورد تصدی پرسنل نسبت به افزایش ویا کاهش تا 25 درصد مزایا شغل در حد اعتبارات مصوب، حداکثر به مدتهای مذکور در بندهای ذیل اقدام نمایند.
الف ـ مقامات سپهبدی و همطراز تا مدت ششماه
ب ـ مقامات سرلشگری و همطراز تا مدت چهار ماه
ج ـ مقامات سرتیپی و همطراز تا مدت دو ماه
تبصره ـ افزایش و یا کاهشهای مذکور در این ماده بوسیله مقام یا مقامات بالا بهر حال نبایستی در یک سال برای هر یک از پرسنل از شش ماه تجاوز نماید.
ماده 10 ـ مزایای هر یک از مشاغل موضوع این آئیننامه برابر است با حاصلضرب مجموع امتیازات قابل قبول شغل مورد نظر در ضریب ریالی حقوقمشمولین قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران.
تبصره ـ در سال تصویب این آئیننامه درصدی از مزایای شغل مذکور در این ماده با توجه به کمبود اعتبارات مصوب موجود پرداخت میگردد و درسالهای بعد با توجه به افزایش اعتبارات مصوب (مواد 1 و 2) تا حداکثر میزان صد درصد افزایش خواهد یافت.
ماده 11 ـ معاونت پرسنلی یا اداری یا آجودانی کل نیروها و سازمانهای مشمول قانون ارتش امتیاز مزایای مشاغل نیرو یا سازمان مربوطه را بر اساسمفاد این آئیننامه در کمیتههای تخصصی که بدین منظور تشکل خواهند داد محاسبه و به اداره یک ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ارسالمینمایند تا در کمیتههای تخصصی که آن اداره با مشارکت نمایندگان نیروها و سازمانهای فوق تشکیل خواهد داد مورد بررسی و هماهنگی قرار گیرد.
ماده 12 ـ مزایای مشاغل هماهنگ شده به موجب ماده فوق پس از تصویب فرماندهی کل نیروهای مسلح قابل پرداخت میباشد.
ماده 13 ـ هر گونه تغییر و اصلاح در این آئیننامه و پیوستهای آن بوسیله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری و هماهنگی ستاد مشترکارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروها و سازمانهای ذیربط انجام و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی
الف ـ پیچیدگی شغل: این عامل معلومات مورد نیاز شغل شامل سطح تحصیلات و آموزشهای نظامی با تخصصی، میزان نوع و نحوه به کارگیریاطلاعات و تجربیات کسب شده از طریق تعداد ارتقاء درجه .... رتبه خدمتی مورد نیاز از مقاطع تحصیلی لازم برای شغل و الزامات مرتبط و غیر باماهیت شغل را مورد ارزیابی قرار داده و بعوامل فرعی زیر تقسیم میگردد.
1 ـ معلومات لازم برای احراز شغل: عبارتست از مجموعه معلومات و دانش علمی و تخصصی ضروری برای انجام وظائف شغل که بعوامل جزءزیر تقسیم میگردد:
(الف) ـ سطح تحصیلات: این عامل بر اساس مدرک تحصیلی و یا دانش کسب شده از طریق آموزشهای نظامی با تخصصی بدو خدمت مورد نیاز شغلمحاسبه امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره یک ـ امتیاز سطح تحصیلات
ردیف | انواع مقاطع تحصیلی مورد نیاز شغل | امتیاز |
1 | فاقد مواد | 0 |
2 | مواد خواند و نوشتن | 8 |
3 | مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی (نظام آموزشی قدیم و یا جدید) | 12 |
4 | طی دوره آموزنده نظامی با داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی (یا دوره معادل آن) | 15 |
5 | مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمای یا سیکل اول متوسطه | 18 |
6 | طی دوره آموزشگاه نظامی با داشتن مدرک تحصیلی پایان | |
| دوره راهنمایی یا سیکل اول متوسطه ـ (یا دوره معادل آن) | 20 |
7 | مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان | 22 |
8 | مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان صنعتی یا فنی و حرفهای | 24 |
9 | طی دوره آموزشگاه نظامی با داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان | 24 |
10 | مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشتههای غیر فنی | 26 |
11 | مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشتههای فنی | 28 |
12 | طی دوره اول دانشکده علوم نظامی (یا معدل آن) | 28 |
13 | مدرک تحصیلی لیسانس در رشتههای غیر فنی | 30 |
14 | مدرک تحصیلی لیسانس در رشتههای فنی | 32 |
15 | طی دوره دوم دانشکده علوم نظامی با طی دوره کامل دانشکده علوم نظامی (یا معادل آن) | 32 |
16 | مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشتههای غیر فنی | 34 |
17 | مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشتههای فنی | 36 |
18 | مدرک تحصیلی دکترا در رشتههای غیر فنی و غیر پزشکی | 38 |
19 | مدرک تحصیلی دکترا در رشتههای فنی | 40 |
20 | مدرک تحصیلی دکترا در رشته پزشکی | 45 |
21 | مدرک تحصیلی فوق دکترا در کلیه رشتههای پزشکی یا فنی و یا غیر فنی | 50 |
(ب) ـ سطح آموزشهای نظامی با تخصصی: این عامل دورههای آموزش مورد نیاز شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیینمیگردد:
جدول شماره دو ـ امتیاز سطح آموزش نظامی با تخصصی مورد نیاز برای احراز شغل
ردیف | نام و عنوان دوره یا سطح آموزش | امتیاز |
1 | دوره دانشگاه علوم استراتژیک | 18 |
2 | دوره دانشکده فرماندهی و ستاد | 8 |
3 | دوره عالی رستهای | 4 |
4 | دوره مقدماتی | 2 |
5 | دوره سرپرستی | 2 |
6 | دوره تخصصی | 1 |
7 | سایر دورههای آموزش / تخصصی و یا دورههای توجیهی کوتاه مدت و یا کارآموزی مورد نیاز تا مدت 3 ماه و بیشتر از یکماه | 1 |
8 | سایر دورههای آموزش / تخصصی مورد نیاز تا مدت 6 ماه و بیشتر از 3 ماه | 2 |
9 | سایر دورههای آموزش / تخصصی مورد نیاز تا مدت 1 سال و بیشتر از 6 ماه | 4 |
10 | سایر دورههای آموزشی / تخصصی مورد نیاز بیش از یک سال | 8 |
2 ـ میزان، نوع و نحوه به کارگیری اطلاعات: این عامل با توجه به اهمیت، ارزش و تنوع اطلاعات مرتبط با شغل (سیاسی/ نظامی، عملیاتی، فنی،لجستیکی، مالی، پرسنلی و اداری) بر اساس رده سازمانی که شغل در آن قرار گرفته است، با نگرش به کیفیت و کاربرد اطلاعات بشرح جدول زیرامتیازبندی میگردد:
جدول شماره سه ـ امتیاز میزان، نوع و نحوه به کارگیری اطلاعات
ردیف | کار برد اطلاعات | رده سازمانی شغل | ||||||
شغل رده 1 | شغل رده 2 | شغل رده 3 | شغل رده 4 | شغل رده 5 | شغل رده 6 | شغلرده7وبالاتر | ||
1 | جمع بندی و تصمیم گیری | 112 | 96 | 80 | 64 | 48 | 32 | 16 |
2 | تجریه و تحلیل و هماهنگی | 56 | 48 | 40 | 32 | 24 | 16 | 8 |
3 | طبقه بندی، محاسبه، مقایسه و مبادله | 28 | 24 | 20 | 16 | 12 | 8 | 4 |
4 | جمع آوری | 14 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 |
3 ـ تعداد ارتقا: این عامل تعداد ارتقاء درجه/ رتبه خدمتی مورد نیاز از مقطع تحصیلی لازم برای شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بر اساس تعدادارتقاء از اولین درجه / رتبه مقطع تحصیلی مورد نیاز شغل بشرح جدول زیر تعیین میگردد.
جدول شماره چهار ـ امتیاز تعداد ارتقاء
مقطع تحصیلی موردنیاز شغل | تعداد ارتقاء ار اولین درجه / رتبه مقطع تحصیلی مورد نیاز شغل | ||||||||
صفر | یک | دو | سه | چهار | پنج | شش | هفت | هشت وبالاتر | |
پایان دوره ابتدائی | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
پایان دوره راهنمائی | 0 | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 |
پایان دوره دبیرستان یا معادل | 0 | 2 | 6 | 9 | 12 | 15 | 18 | 21 | 24 |
پایان دوره فوق دیپلم یا معادل | 0 | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 | 28 | 32 |
لیسانس یا معادل | 0 | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 |
فوق لیسانس یا طی دوره دافوس | 0 | 6 | 12 | 18 | 24 | 30 | 36 | 42 | 48 |
دکترا | 0 | 7 | 14 | 21 | 28 | 35 | 42 | 49 | 56 |
فوق دکترا | 0 | 8 | 16 | 24 | 32 | 40 | 48 | 56 | 64 |
4 ـ الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل: این عامل الزامات تصریح شده در شرح وظائف و شرایط احراز شغل و نیازمندی به تجربیات ویژهمرتبط و یا غیر مرتبط با ماهیت شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین میگردد.
جدول شماره پنج ـ امتیاز الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل
رده سازمانی | نوع الزامات | |
الزامات داشتن سابقه خدمت و یا تجربه در مشاغل مادون | الزامات داشتن غیر مرتبط با ماهیت اصلی شغل | |
2 و 1 | 6 | 8 |
4 و 3 | 5 | 7 |
6 و 5 | 4 | 6 |
7 و بالاتر | 3 | 5 |
ب ـ سختی شغل: این عامل شغل را در ابعاد فعالیت جسمانی شاغل، شرایط محیط انتقال و سختی شغل از نظر عصبی و روانی و نوبت کاری و شیفتمورد ارزیابی قرار داده و بعوامل فرعی زیر تقسیم میگردد:
1 ـ فعالیت جسمانی: عبارتست از مجموعه فعالیتهای ضروری جسمی برای انجام وظائف شغل و امتیاز آن با توجه به عوامل جزء تمرکز و تحرک وحمل و نقل به شرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره شش ـ امتیاز فعالیت جسمانی
نوع فعالیت | ردیف | شرح فعالیت جسمانی | مدت زمان فعالیت در روز | ||||
1تا2 ساعت | 2تا4 ساعت | 4تا6 ساعت | بیش از 6 ساعت | ||||
الف | تمرکز | 1 | تمرکز یکی از حواس درانجام وظائف شغل | 2 | 4 | 6 | 10 |
2 | تمرکز بیش از یکی از حواس درانجام وظائف شغل | 4 | 8 | 12 | 16 | ||
ب | تحرک | 3 | راه رفتن مداوم،نشستن مداوم، بالا یا پائین رفتن مداوم به سبب شغل | 2 | 4 | 6 | 8 |
4 | ایستادن مداوم به سبب شغل | 4 | 6 | 8 | 10 | ||
5 | تحرک مداوم اعضای بدن به سبب شغل | 4 | 8 | 12 | 16 | ||
ج | حمل ونقل | 6 | حمل یا جابجا کردن اشیاء ده الی بیست کیلو گرم | 2 | 4 | 6 | 8 |
7 | حمل یا جابجا کردن اشیاء بیست الی سی کیلو گرم | 2 | 6 | 8 | 10 | ||
8 | حمل یا جابجا کردن اشیاء سی کیلو گرم و بیشتر | 4 | 8 | 12 | 16 | ||
9 | هل دادن ویا فشاردادن اشیاء150 تا 300 کیلو گرم | 2 | 4 | 6 | 8 | ||
10 | هل دادنویافشاردادن اشیاء150 تا 300کیلوگرم | 4 | 6 | 8 | 10 | ||
11 | هل دادن ویا فشاردادن اشیاء بیش از سیصدکیلو گرم | 4 | 8 | 12 | 16 |
2 ـ شرایط محیط اشتغال: عبارتست از مجموعه شرایط غیر متعارف و تا مناسب محیط استعمال و امتیاز آن با توجه به شدت میزان و مدت شرایط نامتعارف بشرح جدول زیر امتیازبندی میگردد.
جدول شماره هفت ـ امتیاز شرایط محیط اشتغال
ردیف | نوع شرایط محیط اشتغال | شدت ومیزان | مدت زمان بودن درشرایط تا متعارف | |||
1تا2 ساعت | 2تا4 ساعت | 4تا6 ساعت | بیشاز 6ساعت | |||
1 | سرمای غیر متعارف ـ گرمای غیر تعارف ـ رطوبت غیر متعارف | بسیارکم | 0 | 0 | 0 | 0 |
کم | 1 | 2 | 3 | 4 | ||
متوسط | 2 | 4 | 6 | 8 | ||
زیاد | 4 | 8 | 12 | 16 | ||
2 | ـ نورکم یا شدید ـ کاردرمحیط پرسروصدا ـ تنهائی غیر متعارف ـ محیط کثیف وآلوده ـ کاردرمحیط زندان ویا بازداشتگاه ویا مراقبت ازاسراء ـ کاردرارتفاع درمعرض خطر سقوط | بسیارکم | 1 | 2 | 3 | 4 |
کم | 2 | 4 | 6 | 8 | ||
متوسط | 4 | 8 | 12 | 16 | ||
زیاد | 6 | 12 | 18 | 24 | ||
3 | ـ دود ـ بخار ـ گردوغبارووجودذرات معلق درهوا ـ بوی نامطبوع | بسیارکم | 2 | 4 | 6 | 8 |
کم | 4 | 8 | 12 | 16 | ||
متوسط | 6 | 12 | 18 | 24 | ||
زیاد | 8 | 16 | 24 | 32 | ||
4 | ـ کاردرفضای مسدودوغیر متعارف ـ کاردرمعادن ـ کاردرشرایط لرزش وارتعاش ـ کاردرمحیط میگربی (آلودگی با تماس باویروس یامیکرب) ـ کاردرمحیط تماس با موادمنفجره(ساخت،دپو،نصب یاخنثی سازی) | بسیارکم | 6 | 12 | 18 | 24 |
کم | 8 | 16 | 24 | 32 | ||
متوسط | 10 | 20 | 30 | 40 | ||
زیاد | 12 | 24 | 36 | 48 | ||
5 | ـ کاردرشرایط فشارکم یازیاد (مثبت یا منفی) ـ کاردرتماس مستقیم باپرتوهای مضره ـ کاردرتماس مستقیمباگازهای سمی وخطرناک ـ کاردرمحیط تماس اجباری با جانوران درنده یاگزنده مهلک ـ کاربا بیماران روانی | بسیارکم | 8 | 16 | 24 | 32 |
کم | 10 | 20 | 30 | 40 | ||
متوسط | 12 | 24 | 36 | 48 | ||
زیاد | 14 | 28 | 42 | 56 |
3 ـ سختی شغل از نظر روانی و عصبی: این عامل، سختی شغل را از نر فشار عصبی و روانی وارده بر شاغل برای انجام وظائف و مسئولیتهای شغلمورد ارزیابی قرارداده و امتیاز آن با توجه به ماهیت و کیفیت وظائف شغل بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره هشت ـ امتیاز سختی شغل از نظر روانی و عصبی
-بند | نوع فعالیت | ردیف | کیفیت فعالیت | امتیاز |
الف | انجام عملیات و امورساده | 1 | پشتیبانی خدمات رزمی | 5 |
2 | پشتیبانی رزمی | 10 | ||
3 | رزمی | 15 | ||
ب | انجام عملیاتوامور نسبتاً سخت ومشکل | 4 | پیشتیبانی خدمات رزمی غیر فنی | 5 |
5 | پشتیبانی خدمات رزمی فنی | 10 | ||
6 | پشتیبانی رزمیغیر فنی | 10 | ||
7 | پشتیبانی رزمی فنی | 15 | ||
8 | رزمی | 20 | ||
ج | انجام عملیات وامور سخت ومشکل | 9 | پشتیبانی خدمات رزمی غیر فنی | 10 |
10 | پشتیبانی خدمات رزمی فنی | 15 | ||
11 | پشتیبان رزمی غیر فنی | 15 | ||
12 | پشتیبانی رزمی فنی | 20 | ||
13 | رزمی | 25 | ||
د | انجام عملیات وامور بسیار سخت و مشکل | 14 | پشتیبانی خدمات رزمی غیر فنی | 15 |
15 | پشتیبانی خدمات رزمی فنی | 20 | ||
16 | پشتیبانی رزمی غیر فنی | 20 | ||
17 | پشتیبانی رزمی فنی | 25 | ||
18 | رزمی | 30 | ||
ه ـ | انجام عملیات وامور فوق العاده سخت | 19 | پشتیبانی خدمات رزمی | 25 |
20 | پشتیبانی رزمی | 30 | ||
21 | رزمی | 40 |
4 ـ نوبت کاری و شیفت: این عامل انواع خدمت را در مشاغلی که به صورت چرخشی (نوبت کاری و شیفت) وظائف محوله را انجام میدهند موردنظر قرار داده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره نه ـ امتیاز نوبت کاری و شیفت
ردیف | انواع نوبت کاری و شیفت (امتیاز به ازاء هر ماه در سال) | امتیاز |
1 | شیفت سه نوبتی چرخشی 8 ساعته | 5/1 |
2 | شیفت دو نوبتی چرخشی 12 ساعته | 5/2 |
3 | شیفت دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را شامل میگردد | 2 |
4 | شیفت دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را شامل نمیگردد | 1 |
5 | شیفت یک نوبتی چرخشی 24 ساعته (24 ساعت شیفت 24 ساعت استراحت) | 3 |
6 | شیفت یک نوبتی چرخشی 24 ساعته (24 ساعت شیفت 48 ساعت استراحت) | 2 |
7 | شیفت چرخشی 12 تا 16 ساعته (یک روز درمیان) | 5/2 |
ج ـ پذیرش خطرات: این عامل خطرات ناشی از شغل یا به سبب آنرا که بعلت انجام وظائف و مسئولیتهای شغل احتمال وقوع آن متصوّر استمورد ارزیابی قرار داده و امتیاز آن بشرح دو جدول زیر تعیین میگردد.
جدول شمار ده ـ امتیاز پذیرش خطرات شغل
-بند | ردیف | نوع خطرات احتمالی ناشی از شغل | احتمال وقوع خطر | |||
بسیارکم | کم | متوسط | زیاد | |||
الف | 1 | جراحات سطحی | 0 | 10 | 20 | 30 |
2 | جراحات عمقی | 0 | 40 | 60 | 80 | |
3 | نقص عضو جزئی | 0 | 20 | 40 | 60 | |
4 | نقص عضو کلی | 0 | 60 | 80 | 100 | |
5 | ار کار افتادگی کامل | 0 | 80 | 110 | 140 | |
6 | مرگ | 0 | 100 | 130 | 160 | |
ب | 7 | بیماریهای جسمی و یا عصبی خفیف | 0 | 10 | 20 | 30 |
8 | بیماریهای جسمی ویا عصبی سخت ومزمن | 0 | 30 | 45 | 60 |
جدول شماره یازده ـ امتیاز پذیرش خطرات مشاغل ویژه
ردیف | عناوین عمومی مشاغل ویژه | امتیاز |
1 | ـ خلبانی هواپیمای مافوق صوت شکاری یا شکاری بمب افکن یا شناسائی ـ مشاغل غواص عمق زیاد عملیاتی ـ مشاغل تکاوردریائی S.B.S (تکاور باویژگی غواص عمق زیاد) | 200 |
2 | ـ خلبانی هلیکوپتر کبرا ـ مشاغل تکاوردریائی S.B.S(تکاور با ویژگی غواصی عمق کم) ـ مشاغل زیر دریائی مرطوب ـ مشاغل نیروی مخصوص با ویژگی سقوط آزاد | 160130 |
3 | ـ مشاغل نیروی مخصوص ـ مشاغل تکاوردریائی ـ غواص عمق کم عملیاتی ویا غواص عمق زیاد غیر عملیاتی ـ مشاغل یگانه شناور رزمی ـ خلبانی هواپیمای 7 ـ PC مسلح ـ خلبانی هواپیماهای 747 یا 707 یا 130 ـ C یا P3F یاماری ایم ـ خلبانی هلیکوپتر های ضد سطحی یا ضد زیر دریائی بامین روب یاشنوک | 100 |
4 | ـ مشاغل تکاوری با هوابرد ـ مشاغل یکان شناور رزمی لجستیکی ـ خلبانی هواپیماهای 27 ـ F یا 7 ـ PCغیر مسلح یا فالکن یا جت استار ـ خلبانی سایر انواع هلیکوپتر | 80 |
5 | ـ سایر انواع هواپیما | |
د ـ حساسیت و سنگینی مسئولیت: این عامل حوزه و دامنه سرپرستی و دسترسی سازمان شغل، سطح نظارت و کنترل و تاثیرات وظائف ومسئولیتهای شغل را در اجرای مأموریت سازمان و جلوگیری از ضایعات نیروی انسانی، ملتریل، منابع مالی و تجهیزات مورد ارزیابی قرار داده و بهعوامل فرعی زیر تقسیم میگردد:
1 ـ حوزه سرپرستی و نظرات شغل: این عامل گستردگی حوزه سرپرستی و همچنین حوزه نظارت و کنترل شغل را بر دههای سازمانی تابعه موردارزیابی قرار داده و بعوامل جزء بشرح زیر تصمیم میگردد.
(الف) ـ حوزه سرپرستی و هدایت شغل: عبارتست از سرپرستی و هدایت پرسنل ردههای سازمانی تابعه و امتیاز آن بر اساس تعداد پرسنل و ردهسازمانی که شغل در آن قرار دارد بشرح زیر تعیین میگردد:
جدول شماره دوازده ـ امتیاز حوزه سرپرستی و هدایت شغل
ردیف | حوزه سر پرستی و هدایت شغل | رده ساسزمانی | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7وبالاتر | ||
1 | سر پرستی و هدایت یک نفر | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | 5 | 0 |
2 | سر پرستی وهدایت 2 الی 5 نفر | 35 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | 5 |
3 | سر پرستی و هدایت 5 الی 10 نفر | 40 | 35 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 |
4 | سر پرستی و هدایت 10 الی 20 نفر | 45 | 40 | 35 | 30 | 25 | 20 | 15 |
5 | سرپرستی وهدایت 15 الی 20 نفر | 50 | 45 | 40 | 35 | 30 | 25 | 20 |
6 | سر پرستی وهدایت 20الی 25 نفر | 55 | 50 | 45 | 40 | 35 | 30 | 25 |
7 | سر پرستی و هدایت 25 الی 30 نفر | 60 | 55 | 50 | 45 | 40 | 35 | 30 |
8 | سر پرستی و هدایت 30 الی 35 نفر | 65 | 60 | 55 | 50 | 45 | 40 | 35 |
9 | سر پرستی و هدایت 35 الی 40نفر | 70 | 65 | 60 | 55 | 50 | 45 | 40 |
10 | سر پرستی و هدایت 40 الی 45 نفر | 75 | 70 | 65 | 60 | 55 | 50 | 45 |
11 | سر پرستی وهدایت 45 نفر به بالا | 80 | 75 | 70 | 65 | 60 | 55 | 50 |
(ب) ـ حوزه نظارت و کنترل شغل: عبارتست از نظارت و کنترل مستقیم و یا غیر مستقیم بر پرسنل ردههای سازمانی تابعه و امتیاز آن بر اساس تعدادپرسنل بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره سیزده ـ امتیاز حوزه نظارت و کنترل شغل
ردیف | حوزه نظارت و کنترل شغل | امتیاز |
1 | نظارت و کنترل بر 5 الی 10 نفر | 3 |
2 | نظارت و کنترل بر 10 الی 20 نفر | 5 |
3 | نظارت و کنترل بر 20 الی 50 نفر | 10 |
4 | نظارت و کنترل بر 50 الی 100نفر | 15 |
5 | نظارت و کنترل بر100 الی 200 نفر | 20 |
6 | نظارت وکنترل بر 200 الی 500 نفر | 25 |
7 | نظارت و کنترل بر 500 الی 1000 نفر | 30 |
8 | نظارت و کنترل بر 1000 الی 2000 نفر | 40 |
9 | نظارت و کنترل بر 2000 الی 5000 نفر | 50 |
10 | نظارت و کنترل بر 5000 الی 10000 نفر | 60 |
11 | نظارت و کنترل بر 10000 الی 25000نفر | 70 |
12 | نظارت و کنترل بر بیش از 25000نفر | 80 |
2 ـ سطح تاثیر تصمیمات و اقدامات این عامل سطح تاثیر تصمیمات و اقدامات شاغل را با توجه به وظائف و مسئولیتهای شغل در سطوح سازمان،نیرو یا سازمان متبوع، ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشور مورد ارزیابی قرار داده و امتیاز آن به شرح جدول زیرتعیین میگردد:
جدول شماره چهارده ـ امتیاز سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات
ردیف | سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات | امتیاز |
1 | تصمیمات و اقدامات فقط در رده های سازمانی تحت امر مؤ ثر است | 10 |
2 | تصمیمات واقدامات در رده های سازمانی همطراز موثر است | 15 |
3 | تصمیمات و اقدامات در رده های سازمانی بالاتر موثراست | 20 |
4 | تصمیماتو اقدامات در تعین خط مشی نیرو با سازمان مربوطه موثراست | 30 |
5 | تصمیمات و اقداما در تعیین خط مشی ارتش جمهوری اسلامی ایران موثر است | 40 |
6 | تصمیمات و اقدامات در تعیین خط مشی نیروهای مسلح جمهوری ایران موثر است | 50 |
7 | تصمیمات و اقدامات در تعیین خط مشی سیاسی / نظامی کشور موثر است | 60 |
3 ـ میزان مسئولیت: عبارتست از میزان مسئولیت شاغل با توجه به وظائف و مسئولیتهای شغل و امتیاز آن بر اساس ردهبندی شغل و رده سازمانی کهشغل در آن قرار دارد بشرح زیر تعیین میگردد.
جد ول شماره پانزده ـ امتیاز میزان مسئولیت شغل
ردیف | طبقه بندی شغل | رده سازمانی | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7وبالاتر | ||
1 | مشاغل فرماندهی/رزمی | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 |
2 | مشاغل صفی ویا انتظامی | 63 | 54 | 45 | 36 | 27 | 18 | 9 |
3 | مشاغل پزشکی و درمانی، فنی و مهندسی، ستادی (طراحی) کارشناسیبامشاورت حقوقی و قضائی، هنری فرهنگیو آموزشی | 56 | 48 | 40 | 32 | 24 | 16 | 8 |
4 | مشاغل مالی/آمادی و پشتیبانی | 49 | 42 | 35 | 28 | 21 | 14 | 7 |
5 | مشاغل اداری | 42 | 36 | 30 | 24 | 18 | 12 | 6 |
6 | مشاغل خدماتی | 35 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | 5 |
4 ـ سطح دسترسی به استناد و مدارک و وسائل و تجهیزات طبقهبندی شده امتیاز این عامل با توجه به میزان و سطح دسترسی مورد نیاز شغل به اسنادو مدارک و وسایل و تجهیزات طبقهبندی شده بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره شانزده ـ امتیاز سطح دسترسی به اسناد و مدارک و یا وسایل و تجهیزات طبقهبندی شده
ردیف | -عنوان | امتیاز |
1 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات بدون طبقه بندی | 0 |
2 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات باطبقه بندی محرمانه | 5 |
3 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات باطبقه بندی محرمانه | 7 |
4 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات با طبقه بندی خیلی محرمانه | 10 |
5 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات باطبقه بندی خیلی محرمانه | 15 |
6 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات باطبقه بندی سری | 15 |
7 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات با طبقه بندی سری | 25 |
8 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات با طبقه بندی بکلی سری | 25 |
9 | شغل باسطح دسترسی باسناد ومدار ک ووسایل و تجهیزات با طبقه بندی بکلی سری | 30 |
5 ـ منابع مالی و تجهیزاتی: این عامل بر اساس اهمیت و ارزش منابع مالی و تجهیزاتی: (وجوه نقد، اوراق بهادار، تجهیزات و تاسیسات باستثنای ساختمان و مواد خام و مصرفی) مرتبط با شغل از نظر دریافت، پرداخت، تولید، نگهداری، استفاده و اختیارات شاغل در سفارش، خرید، توزیع ونگهداری، جایگزینی و تصویب و کنترل، و نظارت منابع مذکور بشرح جدول زیر ارزیابی و امتیاز آن تعیین میگردد:
جدول شماره هفده ـ امتیاز منابع مالی و تجهیزاتی شغل
ردیف | ارزش منابع مالی و تجهیزاتی (به میلیون ریال) | وجوه نقد و اوراق بهادار (یک) | تجهیزاتوتأسیسات مواد خام ومصرفی (دو) | نظارتوکنترل بر عملیات مذکور (سه) |
1 | 1 تا 5/. | 4 | 2 | 0 |
2 | 5 تا 1 | 6 | 3 | 1 |
3 | 10 تا5 | 9 | 5 | 2 |
4 | 20 تا10 | 13 | 8 | 4 |
5 | 50 تا20 | 17 | 11 | 6 |
6 | 100 تا 50 | 21 | 15 | 9 |
7 | 200 تا 100 | 26 | 19 | 12 |
8 | 500 تا 200 | 31 | 23 | 15 |
9 | 1000 تا 500 | 36 | 27 | 18 |
10 | بیش از 1000 | 42 | 32 | 22 |
ه ـ ـ ایجاد فرسودگی جسمانی بوسیله شغل: این عامل فرسودگی جسمانی ناشی از شغل را در ابعاد تداوم کار پس از خاتمه خدمت روزانه (مستمر و یامتناوب)، نگهبانی و یا کشکی مرتبط با ماهیت شغل و تماس و ارتباط با ارباب رجوع و ردههای سازمانی را مورد نظر قرارداده و به عوامل فرعی زیرتقسیم میگردد:
1 ـ مداومت کاری مستمر پس از خدمت روزانه: این عامل تداوم کار را بطور مستمر پس از پایان خدمت روزانه مورد نظر قرارداده و امتیاز آن بشرحجدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره هجده ـ امتیاز مداومت کاری مستمر پس از خدمت روزانه
ردیف | مدت زمان تداوم کار مستمر پس از خدمت روزانه | امتیار |
1 | شغل ماهیتاً مستلزمحداقل 1 ساعت تداوم کار میباشد. | 5 |
2 | شغل ماهیتاً مستلزم 1 تا 2 ساعت تداوم کار میباشد. | 8 |
3 | شغل ماهیتاً مستلزم 2 تا 3 ساعت تداوم کار میباشد. | 13 |
4 | شغل ماهیتاً مستلزم 3 تا 4 ساعت تداوم کار میباشد. | 19 |
5 | شغل ماهیتاً مستلزم 4 تا 5 ساعت تداوم کار میباشد. | 27 |
6 | شغل ماهیتاً مستلزم بیش از 5 ساعت تداوم کار میباشد. | 40 |
2 ـ مداومتکاری متناوب پس از خدمت روزانه: این عامل تداوم کار را بطور متناوب پس از پایان خدمت روزانه مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره نوزده ـ امتیاز مداومتکاری متناوب پس از خدمت روزانه
ردیف | مدت زمان مداومتکار ی متناوب در طول یک هفته | امتیاز |
1 | شغل ماهیتاً مستلزم 4 ساعت مداومتکاری میباشد | 5/1 |
2 | شغل ماهیتاً مستلزم 4 تا 6 ساعت مداومتکاری میباشد | 3 |
3 | شغل ماهیتاً مستلزم 6 تا 8 ساعت مداومتکاری میباشد | 5/4 |
4 | شغل ماهیتاً مستلزم 8 تا 10 ساعت مداومتکاری میباشد | 6 |
5 | شغل ماهیتاً مستلزم 10 تا 12 ساعت مداومتکاری میباشد | 5/7 |
6 | شغل ماهیتاً مستلزم 12 تا 14 ساعت مداومتکاری میباشد | 9 |
7 | شغل ماهیتاً مستلزم 14 تا 16 ساعت مداومتکاری میباشد | 5/10 |
8 | شغل ماهیتاً مستلزم 16 تا 18 ساعت مداومتکاری میباشد | 12 |
9 | شغل ماهیتاً مستلزم 18 تا 20 ساعت مداومتکاری | 15 |
10 | شغل ماهیتاً مستلزم 20 تا 22 ساعت مداومتکاری میباشد | 17 |
11 | شغل ماهیتاً مستلزم 22 تا 24 ساعت مداومتکاری میباشد | 20 |
3 ـ نگهبانی یا کشیک: این عامل نگهبانی و یا کشکی مرتبط با شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره بیست ـ امتیاز نگهبانی و یا کشیک
ردیف | انواع نگهبانی و یا کشیک (امتیاز بازاء هر ماه درسال) | امتیاز |
1 | نگهبانی یا کشیک سه نوبتی پرخشی 8 ساعته | 2 |
2 | ننگهبانی و یا کشیک دو نوبتی چرخشی 12 ساعته | 5/3 |
3 | نگهبانی ویا کشیک دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبحرا هم شامل میگردد | 3 |
4 | نگهبانی ویا کشیک دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبحرا شامل نمیگردد | 5/1 |
5 | نگهبانی ویا کشیک چرخش 24 ساعته (24 ساعتخدمت 24 ساعت استراحت) | 5/4 |
6 | نگهبانی ویا کشیک 24 ساعته (24 ساعت خدمت 48 ساعت استراحت | 3 |
7 | نگهبانی یا کشیک چرخسی 12 تا 16 ساعته (یک روزدرمیان) | 5/3 |
8 | الزام بخدمت متناوب بطور تمام وقت (24 ساعته) به نسبت هر پنج نوبت | 5/1 |
4 ـ تماس و ارتباط با دیگران به سبب شغل: این عامل میزان ارتباطی را که شاغل به سبب اجرای وظائف شغل و یا الزامات شغلی با دیگران(ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی) دارد مورد ارزیابی قرار داده و بعوامل جزء زیر تسلیم میگردد:
(الف) ـ تماس و ارتباط با ارباب رجوع: عبارتست از پاسخگوئی به ارباب رجوع درون و برون سازمان و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیین میگردد:
جدول شماره بیست و یک ـ امتیاز تماس و ارتباطی با ارباب رجوع
-بند | ردیف | میزان تماس و ارتباط با ارباب رجوع | امتیاز |
الف | 1 | شغل فاقد ارباب رجوع میباشد. | 0 |
ب | 2 | شغل بطور متناوب ومحدود دارای ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد. | 3 |
3 | شغل غالباً دارای ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد. | 5 | |
4 | شغل مستمراً دارای ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد. | 7 | |
5 | ماهیت شغل صرفاً پاسخگوئی به ارباب رجوع از سازمان مربوطه میباشد | 10 | |
ج | 6 | شغل بطور متناوب و محدود دارای ارباب رجوع از خارج از سازمان میباشد. | 5 |
7 | شغل غالباً دارای ارباب رجوع خارج از سازمان میباشد. | 7 | |
8 | شغل متمراً دارای ارباب رجوع خارج از سازمان میباشد. | 10 | |
9 | ماهیت شغل صرفاً پاسخگوئی به ارباب رجوع خارج از سازمان میباشد. | 15 |
(ب) ـ تما س با ردههای سازمانی: عبارتست از تماس و ارتباطات سازمانی با ردههای مختلف درون و برون سازمان و امتیاز آن بشرح جدول زیر تعیینمیگردد.
جدول شماره بیست و دو ـ امتیاز تماس و ارتباط با رده های سازمانی
-بند | ردیف | میزان تماس وارتباط با رده های سازمانی | امتیاز |
الف | 1 | شغل نیازی به تماس وارتباط باردههای سازمانی پائین تر ویک رده سازمانی بالاتر ندارد. | 0 |
ب | 2 | شغل مستلزم تماس وارتباط محدود بارده های همطراز سازمانی میباشد. | 3 |
3 | شغل مستلزم تماس وارتباط مستمر با رده های همطراز سازمانی میباشد. | 6 | |
ج | 4 | شغل مستلزم تماس وارتباط محدود بارده های بالاتر سازمانی میباشد. | 4 |
5 | شغل مستلزم تماس وارتباط مستمر بارده های بالاتر سازمانی میباشد. | 8 | |
د | 6 | شغل مستلزم تماس و ارتباط محدود بارده های همطراز خارج از سازمان میباشد. | 5 |
7 | شغل مستلزم تماس و ارتباط مستمر با رده های همطراز خارج از سازمان میباشد. | 10 | |
ه ـ | 8 | شغل مستلزم تماس وارتباط محدود بارده های بالاتر سایر سازمانها میباشد. | 6 |
9 | شغل مستلزم تماس وارتباط مستمر بارده های بالاتر سایر سازمانها میباشد. | 12 | |
و | 10 | شغل مستلزم تماس وارتباط محدود با مقامات خارجی میباشد. | 10 |
11 | شغل مستلزم تماس و ارتباط مستمر با مقامات خارجی میباشد. | 15 |
و ـ مهارت لازم در مشاغل تخصصی: این عامل مجموع توانائیهای تجربی و اکتسابی، مهارت کیفی شغل: سطح کاربرد وسائل و تجهیزات و رده مهارتمشاغل را مورد نظر قرار داد و بعوامل فرعی زیر تقسیم میگردد:
1 ـ مقاطع تجربی: عبارتست از تجربیات تخصصی مشاغل خاص کارمندان بند ب ماده 31 قانون آجا و امتیاز آن بر اساس رده و گروه بشرح جدولزیر تعیین میگردد.
جدول شماره بیست و سه ـ امتیاز مقاطع تجربی
ردیف | مقاطع تجربی (رده وگروه) | امتیاز |
1 | رده یک گروه یک | 4 |
2 | رده دو گروه یک | 8 |
3 | رده یک گروه دو | 8 |
4 | رده سه گروه یک | 16 |
5 | رده دو گروه دو | 16 |
6 | رده یک گروه سه | 16 |
7 | رده سه گروه دو | 20 |
8 | رده دو گروه سه | 20 |
9 | رده سه گروه سه | 30 |
2 ـ تجربه مورد نیاز شغل: این عامل تعداد ارتقاء رتبه مدتی از رده و گروه مورد نیاز شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بر اساس تعداد ارتقاء از اولینرتبه رده و گروه شغل بشرح جدول زیر تعیین میگردد.
جدول شماره بیست و چهار ـ امتیاز تجربه مورد نیاز شغل
ردهدو گروه مورد نیاز شغل | تعداد ارتقاء از اولین رتبه خدمتی رده و گروه مورد نیاز شغل | ||||||||
صفر | یک | دو | سه | چهار | پنج | شش | هفت | هشت وبالاتر | |
رده یک گروه | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
رده یک گروه دو ورده دو گروه یک | 0 | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 |
رده یک گروه سه ورده دو گروه دو ورده سه گروه یک | 0 | 3 | 6 | 9 | 12 | 15 | 18 | 21 | 24 |
رده دو گروه سه ورده سه گروه دو | 0 | 5/3 | 7 | 5/10 | 14 | 5/17 | 21 | 5/24 | 28 |
رده سه گروه سه | 0 | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 | 28 | 32 |
طبقهبندی کیفی شغل از نظر مهارت: این عامل بر اساس طبقهبندی کیفی مشاغل و درجه.رشته محل سازمانی شغل را مورد ارزیابی قرارداده و امتیاز آندر طبقات هفتگانه به شرح زیر تعیین میگردد.
مشاغل طبقه 7 ـ شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای مافوق صورت شکاری یا شکاری بمبافکن و یا شناسائی
مشاغل طبقه 6 ـ شامل مشاغل خلبانی هلیکوپترهای شکاری (کبری)، یگانهای زیردریائی، غواصی عمق زیاد عملیات و تکاور دریایی S.B.S (تکاوربا ویژگی غواص عمق زیاد).
مشاغل طبقه 5 ـ شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای 747 یا 707 یا 130 ـ C یا P3F یا ماریتایم و 7 ـ Pc مسلح و هلیکوپترهای ضد سطحی، ضدزیر دریائی، مینروب و شنوک غواص عمق زیاد غیر عملیاتی یا غواص عمق کم عملیاتی، تکاور دریایی S.B.S (تکاور با ویژگی غواص عمق کم) وپزشکان متخصص.
مشاغل طبقه 4 ـ شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای 27 ـ F یا جت فالکن، جت استار یا 7 ـ PC غیر مسلح، سایر انواع هلیکوپتر، تکاور دریائی،نیروی مخصوص و پزشکان غیر متخصص
مشاغل طبقه 3 ـ شامل مشاغل خلبانی سایر انواع هواپیما، تکاور، هوابرد، هنری، فرهنگی و آموزشی، اطلاعاتی، حفاظتی، مشاورت و کارشناسیحقوق و قضائی، فنی و مهندسی مشاغل درمانی غیر پزشک (فاقد مدرک دکترا) و مشاغل فرماندهی غیر از موارد مندرج در طبقات 4، 5، 6، 7 بالا.
مشاغل طبقه 2 ـ شامل مشاغل ستادی (طراحی)، صفی و رزمی (غیر فرماندهی)، حسابداری و حسابرسی، تدارکات و آمادی.
مشاغل طبقه 2 ـ شامل کلیه مشاغلی که در طبقات بالاتر قرار ندارند.
جدول شماره بیست و پنج ـ امتیاز طبقهبندی کیفی شغل
تعداد ارتقاء | طبقات کیفی شغل ازنظر مهارت | ||||||
طبقه 7 | طبقه 6 | طبقه 5 | طبقه 4 | طبقه 3 | طبقه 2 | طبقه 1 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | 8 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
2 | 32 | 24 | 20 | 16 | 12 | 8 | 4 |
3 | 56 | 42 | 35 | 28 | 21 | 14 | 7 |
4 | 80 | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | 10 |
5 | 104 | 78 | 65 | 52 | 39 | 26 | 12 |
6 | 128 | 96 | 80 | 64 | 48 | 32 | 16 |
7 | 152 | 114 | 95 | 76 | 57 | 38 | 19 |
8 وبالاتر | 176 | 132 | 110 | 88 | 66 | 42 | 22 |
4 ـ سطح کاربرد وسایل و تجهیزات: امتیاز این عامل بر اساس اهمیت، ارزش و میزان کاربرد وسائل و تجهیزات اقلام رزمی، پشتیبانی رزمی و پشتیبانیخدمات رزمی و ردههای تولید و تعمیر و نگهداری بشرح جدول زیر تعیین میگردد.
جدول شماره بیست و شش ـ امتیاز سطح کاربرد وسائل و تجهیزات
-بند | ردیف | شرح وسائل و تجهیزات | امتیاز |
الف | 1 | تجهیزات و اقلام درجه 1(اقلام عمده دفاعی) | 35 |
2 | تجهیزات و اقلام درجه 2 | 28 | |
3 | تجهیزات و اقلام درجه 3 | 21 | |
4 | تجهیزات واقلام درجه 4 | 14 | |
5 | تجهیزات واقلام درجه 5(تجهیزات انفرادی) | 7 | |
ب | 6 | رده 5 (دپوئی) تولید و نوسازی یا تعمیرات اساسی | 35 |
7 | رده 4 تعمیر و نگهداری | 28 | |
8 | رده 3 تعمیر و نگهداری (رده میانی) | 21 | |
9 | رده 2 تعمیر و نگهداری | 14 | |
10 | رده 1 تعمیر و نگهداری (رده سازمانی) | 7 |
ز ـ در تعیین امتیاز مزایای شغل بر اساس جداول فوقالذکر موارد زیر میبایستی در نظر گرفته شود:
1 ـ مشاغلی که عنوان جانشین و یا قائم مقام و یا فرمانده دوم و یا سایر عناوینی که وظائف و اختیارات معادل عناوین ذکر شده مشاغل دیگر را دارامیباشند بدون تعیین امتیاز جداول فوقالذکر از نه دهم مجموع امتیاز هر عامل اصلی برخوردار میگردند.
2 ـ مشاغل خاص مذکور در ماده 139 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مشاغلی هستند که امتیاز آنان در حد یکی از عوامل ششگانه بیش از ارقاممشروحه زیر باشد:
(الف). پیچیدگی شغل 25 امتیاز
(ب). سختی شغل 29 امتیاز
(ج). پذیرش خطرات 22 امتیاز
(د). حساسیت و سنگینی مسئولیت شغل 40 امتیاز
(ه ـ). ایجاد فرسودگی جسمانی به وسیله شغل 17 امتیاز
(و). مهارت لازم در مشاغل تخصصی 30 امتیاز
چنانچه امتیاز شغل از هر یک از عوامل کمتر از میزان تعیین شده فوق باشد از امتیاز آن عامل برخوردار نخواهد گردید.
3 ـ مجموع امتیازات عواملی که بر اساس بند 2 بالا بیش از حداقل امتیاز مورد قبول باشد میزان امتیاز مزایای شغل را مشخص مینماید.
4 ـ محاسبه امتیازات مشاغل بر اساس شرح وظائف و شرایط احراز شغل موضوع مواد 41 و 42 قانون آجا و جدول سازمان و توزیعی که شغل در آندرج گردیده است انجام میپذیرد.