آیین‌نامه‌ امتحانات‌ دوره‌های‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌

آیین‌نامه‌ امتحانات‌ دوره‌های‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌
مصوب 1377,12,20

فصل اول ‌

مقدمه ـ هدف‌:
در آموزش‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌، ارزشیابی‌ از فعالیت‌های‌ آموزشی‌ و پرورشی‌ از وظایف‌ معلمان‌است‌ که‌ به‌ منظور کارآیی‌ و اثربخشی ‌مدارس‌ و مشارکت‌ فعال‌ دانش‌آموزان ‌در فرآیند یاددهی‌ و یادگیری‌ جهت‌ نیل‌ به‌ هدفهای‌ زیر انجام ‌می‌پذیرد.
1ـ ارزیابی‌ مستمر پیشرفت ‌تحصیلی‌ و تربیتی‌ دانش‌آموزان‌.
2ـ آگاه‌ ساختن‌ دانش‌آموزان‌ از میزان‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ و تربیتی‌ خود و نیز مطلع ساختن‌ اولیای‌ آنان ‌از وضعیت‌ تحصیلی‌ فرزندانشان‌.
3ـ پرورش‌ استعدادها و پرورش‌ روحیه‌ تلاش‌، ابتکار و رقابتهای‌ سالم‌ در دانش‌آموزان‌.
4ـ حصول‌ اطمینان‌ از تحقق‌ شرایط لازم‌ به‌ منظور ارتقای‌ دانش‌آموزان‌ به‌ پایه‌ تحصیلی‌ بالاتر.
5ـ بدست‌ آوردن‌ قسمتی‌ از اطلاعات‌ موردنیاز برای‌ ارزشیابی‌ از کیفیت‌ و محتوای‌ برنامه‌های ‌آموزشی، روشها و وسایل‌ تدریس‌ و کار مدارس‌.
6ـ تشخیص‌ استعدادها و علائق‌ دانش‌آموزان‌ به‌ منظور راهنمایی‌ آنان‌ در فعالیتهای‌ آینده‌.

فصل ‌ دوم ‌ ـ کلیات‌:

ماده 1ـ امتحانات‌ دوره‌های‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌ در دو نوبت‌ برگزار می‌شود، امتحانات ‌نوبت‌ اول‌ لغایت‌ دهم‌ بهمن‌ماه‌ و امتحانات‌ نوبت‌ دوم‌ لغایت‌ پایان‌ خردادماه‌ هر سال‌برگزار خواهد شد. در ایام‌ امتحانات‌ نوبت‌ اول‌1 کلاسهای‌ درس‌ دایر خواهد بود. در امتحانات‌ نوبت‌ دوم‌ دایر بودن‌ کلاسهای‌ درس‌ الزامی‌ نیست‌.

تبصره 1ـ امتحان‌ پایانی‌ نوبت‌ اول‌ از مطالب‌ تدریس‌ شده‌ همان‌ نوبت‌ و امتحان‌ پایانی‌ نوبت‌ دوم‌ از تمام‌ محتوای‌ کتاب‌ درسی‌ به‌ عمل‌ می‌آید.

تبصره 2ـ نمره ‌امتحان‌هر درس‌ در نوبت ‌اول ‌با احتساب‌ ضریب‌ یک‌ و در نوبت‌ دوم ‌با احتساب‌ ضریب ‌2 در کارنامه‌ درج‌ می‌گردد.

ماده 2ـ نمره‌ امتحان‌ هر درس‌ در هر نوبت‌ میانگین‌ نمره‌ امتحان‌ پایانی‌ و نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر همان‌ نوبت‌ خواهد بود که‌ بر مبنای‌ 20 مشخص‌ می‌شود. ضمناً چنانچه‌ نمره‌ دانش‌آموزی‌ پس‌ از محاسبه ‌میانگین‌ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر و پایانی‌ در هریک‌ از نوبتهای‌ امتحانی‌ داخلی‌ به‌ صورت‌ اعشاری‌ بود معلم‌ مربوطه‌ می‌تواند با توجه‌ به‌ وضعیت‌ درسی‌ دانش‌آموز در کلاس‌ به‌ هر نحو که‌ صلاح‌ می‌داند نمره‌ وی‌ را سر راست‌ کند.

تبصره 1ـ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر با توجه‌ به‌ میزان‌ مشارکت‌ دانش‌آموز در فعالیت‌های‌ یادگیری‌ از طریق‌ بررسی‌ تکالیف‌ درسی‌، انجام‌ پرسشهای‌ تدریجی‌، بررسی‌ فعالیت‌های‌ مرتبط با درس‌ خارج ‌از کلاس‌ و نظایر آن‌ تعیین ‌می‌شود و حداقل‌ 5 نمره‌ از نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر به‌ فعالیت‌های‌ خارج ‌از کلاس‌ اختصاص‌ می‌یابد. معلم‌ موظف‌ است‌ حداکثر ده‌ روز قبل‌ از برگزاری‌ امتحانات‌ هر نوبت‌ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر را به‌ دفتر مدرسه‌ تحویل‌ دهد.
ضمناً معلمان‌ باید نمره‌های‌ ثبت‌ شده‌ در دفتر خصوصی‌ را در صورت‌ مرخصی‌ یا انتقال‌ از طریق‌ مدرسه‌ به‌ معلم‌ جدید تحویل‌ دهند.

تبصره 2ـ نمره ‌امتحانی ‌نوبت ‌شهریورماه‌ صرفاً بر مبنای ‌امتحان‌ پایانی‌خواهد بود و نمره ‌ارزشیابی‌ مستمر دخالت‌ نخواهد داشت‌.

تبصره 3ـ در امتحان‌ نهایی‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ به‌ شرطی‌ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر نوبت‌ دوم ‌مؤثرخواهد بود که‌ نمره‌ امتحان‌ پایانی‌کمتر از هفت‌ نباشد.

تبصره 4ـ دانش‌آموزی‌ که‌ به‌ علت‌ غیبت‌ موجه‌ (ثبت‌نام‌ بدون‌ حضور در کلاس‌ با مجوزکمیسیون‌خاص‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش، بیماری‌ و نظایر آن) در طول‌ هر یک‌ از نوبتهای‌ امتحانی‌ اول‌ و دوم ‌فاقد نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر است‌ و لیکن‌ در امتحانات‌ پایانی‌ نوبت‌های‌ مذکور دارای‌ نمره‌ امتحانی ‌است‌، نمره‌ امتحان‌ پایانی‌ وی‌ عیناً به‌ جای‌ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر منظور می‌گردد.

تبصره 5ـ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر دانش‌آموزی‌ که‌ قبل‌ از برگزاری‌ امتحانات‌ پایانی‌ با رعایت مقررات ‌از مدرسه‌ای‌ به‌ مدرسه‌ دیگر منتقل‌ شود، توسط معلم‌ مدرسه‌ مقصد براساس‌ ارزشیابی‌های‌ وی ‌و ارزشیابی‌های‌ معلم‌ مدرسه‌ قبلی‌ (در صورت‌ وجود) تعیین‌ می‌شود.

تبصره 6ـ مدیر مدرسه‌ موظف‌ است‌ در طول‌ هر نوبت‌ حداقل‌ یک‌ بار (حدود یکماه‌ قبل‌ از امتحانات‌) دانش‌آموز و ولی‌ وی‌ را ازنتایج‌ ارزشیابی‌ مستمر هر درس‌ مطلع‌ نماید.

ماده 3ـ نمره‌ امتحان‌ دانش‌آموزان‌ در هر درس‌ در نوبت‌های‌ اول‌ و دوم‌ توسط معلم‌ براساس‌ نمره ‌ارزشیابی‌ مستمر و نمره‌ امتحان‌ پایانی‌ تعیین‌ می‌شود این‌ نمره‌ بوسیله‌ معلم‌ در لیست‌ نمره‌ها ثبت‌ و امضاء می‌شود و حداکثر 10 روز بعد از خاتمه‌ امتحانات‌ هر نوبت‌ تسلیم‌ دفتر مدرسه می‌گردد.

ماده 4ـ نمره‌های‌ امتحانی‌ نوبت‌های‌ اول‌، دوم‌ و تجدیدی‌ و نمره‌ انضباط حداکثر یک‌ ماه‌ پس‌ از خاتمه‌ امتحانات‌ هر نوبت‌ در دفتر امتحانات‌ پلمپ‌ شدة‌ مدرسه‌ و کارنامه‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ در ستونهای‌ جداگانه‌ و بدون‌ خدشه‌ و قلم‌‌خوردگی‌ با جوهر مشکی‌ و با دقت‌ ثبت‌ می‌شود.

تبصره 1ـ نام‌ و نام‌خانوادگی‌ مدیر مدرسه‌ و مسؤول‌ ثبت‌ نمرات‌ در ذیل‌ کارنامه‌ دانش‌آموزان‌ و دفتر امتحانات‌ درج‌ و حداکثر یک‌ماه‌ پس‌ از اعلام‌ نتیجه‌ قطعی‌ امتحانات‌ هر دانش‌آموز به‌ امضای ‌مدیر و مسؤول‌ ثبت‌ نمرات‌ می‌رسد و با مهر مدرسه‌ مهر می‌گردد.2

تبصره 2ـ نمونه‌ دفتر امتحانات‌ و کارنامه‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ توسط وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌تهیه‌ و پس‌ از تأیید کمیسیون‌ معین‌ شورای‌عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ به‌ مناطق‌ آموزشی‌ کشور ابلاغ ‌می‌شود.

ماده 5 ـ دفتر امتحانات‌ مدرسه‌ باید حداکثر دو ماه‌ پس‌ از پایان‌ سال‌ تحصیلی‌ توسط فردی‌ که‌ از سوی‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ مأمور می‌شود بررسی‌، مسدود، مهر و امضاء گردد.

ماده 6 ـ چنانچه‌ معلم‌ مربوط ظرف‌ یک‌ هفته‌ پس‌ از انجام‌ هر امتحان‌، به‌ هر علتی‌ اوراق‌ امتحانی‌ را تصحیح‌ نکند، مدیر مدرسه‌ ضمن‌ گزارش‌ موضوع‌ به‌ اداره‌ متبوع‌ باید به‌ تشخیص‌ خود اوراق‌ امتحانی‌ را جهت‌ تصحیح‌ در اختیار یکی‌ از معلمان‌ واجد شرایط قرار دهد.

ماده 7ـ اوراق‌ امتحانات ‌خرداد، شهریور و دی‌ماه‌ در امتحانات‌ داخلی‌ به‌ مدت‌ شش‌ماه و در امتحانات ‌نهایی‌ به‌ مدت‌ یک‌سال‌ نگهداری‌ و سپس‌ برابر مقررات‌ امحا می‌شود، ولی‌ دفاتر امتحانی‌ و لیست‌ اصلی‌ نمره‌ها جزو مدارک‌ تحصیلی‌ محسوب‌ می‌شود و لازم‌ است‌ به‌ طور دائم‌ نگهداری‌ شود. در ضمن‌ کارنامه‌ تحصیلی‌ دانش‌آموز نیز تا مدتی‌ که‌ برابر مقررات‌ تحویل‌ ولی‌ وی‌ نشده‌ است‌ باید در مدرسه‌ حفظ گردد.3

ماده 8 ـ در هر نوبت‌ به‌ هر دانش‌آموز براساس‌ رفتار، اخلاق‌، رعایت‌ موازین‌ اسلامی‌، رعایت‌ اصول‌ بهداشت‌ و نظافت‌ شخصی‌، کیفیت‌ حضور و غیاب‌ و رعایت‌ مقررات‌ مدرسه‌ یک‌ نمره‌ انضباط داده‌ می‌شود. نمره‌ انضباط در محاسبه‌ معدل‌ امتحانات‌ منظور نمی‌شود ولی‌ در کارنامه‌ تحصیلی‌ و دفتر امتحانات‌ درج‌ می‌گردد.
معدل‌ نمره‌های‌ انضباط نوبت‌ اول‌ و دوم‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ به‌ صورت‌ یک‌ نمره‌ مستقل‌ در گواهینامه‌ پایان‌ تحصیلات‌ دوره‌ سه‌ ساله‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ ثبت‌ می‌شود.

تبصره 1ـ نمره‌ انضباط دانش‌آموز در هر نوبت‌ امتحانی‌ بدین‌ طریق‌ بدست‌ می‌آید که‌ کلیه‌ معلمان ‌همزمان‌ با نمرات‌ امتحانی‌ پایان‌ هر نوبت‌ یک‌ نمره‌ انضباط برای‌ هر یک‌ از دانش‌آموزان‌ کلاس‌ خود به‌ دفتر مدرسه‌ تسلیم‌ می‌نمایند. دفتر مدرسه‌ معدل‌ این‌ نمره‌ها را به‌ عنوان‌ نمره‌ انضباط معلمان‌ در نظر می‌گیرد. ضمناً مدیر و معاونان‌ مدرسه‌ نیز به‌ طور مشترک‌ یک‌ نمره‌ انضباط برای‌ هر دانش‌آموز به‌ دفتر مدرسه‌ تسلیم‌ می‌کنند. میانگین‌ دو نمره‌ مذکور، نمره‌ انضباط دانش‌آموز در هر نوبت‌ خواهد بود.

تبصره 2ـ برای‌ دانش‌آموزانی که‌ ازجهش‌ تحصیلی‌ استفاده‌ می‌کنند نمره ‌انضباط منظور نمی‌گردد.

ماده 9ـ برای ‌دارندگان‌ نقص عضو مؤثر در امتحانات‌ کتبی‌، شفاهی‌ و عملی‌ مدیر مدرسه یا رئیس‌ هیأت‌ ممتحنه‌ حوزه‌ اجرا با اطلاع ‌اداره آموزش‌ و پرورش‌ متبوع‌، تسهیلاتی متناسب ‌با نقص‌ عضو فراهم‌ می‌نماید و در صورت‌ لزوم‌ از امتحان‌ دروس‌ عملی‌ که‌ از نظر جسمی‌ قادر به‌ انجام‌ آن ‌نمی‌باشند معاف‌ می‌شوند. در چنین‌ صورتی‌ اگر درس‌ یا دروس‌ مذکور دو نوع ‌امتحان‌ داشته‌ باشد (شفاهی‌ ـ عملی‌) برای‌ امتحان‌ غیرعملی‌ نمره‌ 20 منظور می‌شود و اگر امتحان‌ درس‌ صرفاً عملی ‌باشد نمره‌ای‌ منظور نخواهد شد، در این‌ حالت‌ صورت‌جلسه‌ای‌ به‌ امضای‌ مدیر و دو نفر از معلمان ‌در امتحانات‌ داخلی‌ و یا رئیس‌ هیأت‌ ممتحنه‌ و دو نفر از اعضای‌ آن‌ هیأت‌ در امتحانات‌ نهایی‌ تنظیم ‌می‌شود. تسهیلات‌ انجام‌ شده‌ مستند به‌ این‌ ماده‌ را توضیح‌ می‌دهند و موضوع‌ باید در ستون ‌ملاحظات‌ دفتر امتحانات و کارنامه‌ تحصیلی‌ این‌ قبیل‌ دانش‌آموزان‌ درج‌ شود.

تبصره 1ـ مدیر مدرسه‌ موظف‌ است‌ دانش‌آموزان‌ شرکت‌کننده‌ در امتحان‌ نهایی‌ مشمول‌ این‌ ماده‌ را کتباً به‌ رئیس‌ هیأت‌ ممتحنه‌ معرفی‌ نماید.

تبصره 2ـ چنانچه‌ دانش‌آموزی‌ در زمان‌ برگزاری‌ امتحانات‌ و یا قبل‌ از آن‌ دچار سانحه‌ای‌ شود به ‌نحوی‌ که‌ قادر به ‌نوشتن‌ نباشد، می‌تواند از منشی‌ مناسبی‌ که‌ از طرف‌ مدیر مدرسه‌ در امتحانات ‌داخلی‌ و رئیس‌ هیأت‌ ممتحنه‌ در امتحانات‌ نهایی‌ تعیین‌ می‌شود استفاده‌ نماید.

ماده 10ـ امتحان‌ تعلیمات‌ دینی‌ دانش‌آموزان‌ اقلیت‌های‌ دینی‌ مذکور در قانون ‌اساسی ‌برابر شیوه‌نامه‌های‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ انجام‌ و نمره‌ آن‌ در دفاتر امتحانی‌ و کارنامه‌ آنان‌ قید می‌شود. ضمناً درصورت‌ تمایل‌ دانش‌آموز به‌ شرکت‌ در امتحان‌ تعلیمات‌ دینی‌ اسلامی‌ منعی‌ برای‌ شرکت‌ وی‌ نخواهد بود.4

ماده 11ـ پایه‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزی‌ که‌ به‌ عللی‌ مانند عدم‌ دسترسی‌ به‌ مدرسه‌، بیماری ‌و یا اقامت‌ درخارج‌ از کشور نتوانسته‌ به‌ موقع‌ وارد مدرسه‌ شود یا مدارک‌ تحصیلی‌ وی‌ در اثر حوادثی‌ از قبیل‌ سیل‌، زلزله‌ وآتش‌سوزی‌ از بین‌ رفته‌ و یا وقفه‌ای‌ در ادامه‌ تحصیل‌ او ایجاد شده‌ است‌ و همچنین‌ پایه ‌تحصیلی‌ دانش‌آموزی‌ که‌ مدارک‌ قابل‌ قبولی‌ جهت‌ ارزشیابی‌ ندارد، در دوره‌ ابتدایی‌ با رعایت ‌حداقل‌ سن‌ متعارف‌ ثبت‌نام‌ و بررسی‌های‌ انجام‌ شده‌ از سوی‌ شورای‌ معلمان‌ توسط شورای‌ مدرسه‌ تعیین‌ می‌شود و در ستون‌ ملاحظات‌ دفتر آمار به‌ رأی‌ شورای‌ مدرسه‌ استناد می‌شود. در دوره ‌راهنمایی‌، متقاضی‌ ادامه‌ تحصیل‌ با توجه‌ به‌ حداقل‌ سن‌ متعارف‌ و توانایی خود می‌تواند با معرفی‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ محل‌ در امتحان‌ ورودی‌ پایه‌ موردنظر شرکت‌ نموده‌ و در صورت ‌احراز شرایط قبولی‌ در پایه‌ بالاتر ادامه تحصیل‌ دهد. (سن‌ متعارف‌ در دوره‌ ابتدایی‌ برای‌ پایه‌های ‌اول‌ تا پنجم‌ به‌ ترتیب‌ 6 و 7 و 8 و9 و 10 سال‌ تمام ‌و برای‌ پایه‌های‌ اول‌ تا سوم‌ راهنمایی‌ 11 و 12 و 13 سال‌ تمام ‌می‌باشد.5

تبصره 1ـ دانش‌آموزان‌ متقاضی‌ امتحان‌ ورودی‌ در دوره ‌راهنمایی‌ تحصیلی‌ باید ابتدا به‌ اداره‌ آموزش ‌و پرورش‌ مراجعه‌ کنند تا جهت‌ امتحان‌ به‌ یکی‌ از مدارسی‌ که‌ از قبل‌ بدین‌ منظور اختصاص‌ یافته ‌معرفی‌ شوند. ثبت‌نام‌ آنان‌ پس‌ از اعلام‌ نتیجه‌ از طرف‌ مدرسه‌ مذکور با معرفی‌ اداره‌ آموزش ‌و پرورش‌ در یکی‌ از مدارس‌ انجام‌ خواهد شد.

تبصره 2ـ امتحان‌ ورودی‌ در دوره ‌راهنمایی‌ تحصیلی‌ طبق‌ مفاد این‌ آیین‌نامه‌ به‌ صورت‌ یک‌ نوبتی‌ و بدون‌ تجدیدی‌ است‌ و مواد امتحانی‌ آن‌ عیناً مواد امتحانی‌ داوطلبان‌ آزاد خواهد بود شرکت‌کنندگان‌ در امتحان‌ ورودی‌ به‌ شرطی‌ قبول‌ شناخته‌ می‌شوند که‌ با رعایت‌ مفاد ماده ‌18، نمره‌ امتحانی‌ آنان‌ در سایر دروس‌ کمتر از 10 نباشد و در صورت‌ مردودی‌ با تمایل‌ داوطلب‌، مدرسه‌ می‌تواند از وی‌ درپایه‌ پایین‌تر امتحان‌ بعمل‌ آورد.

تبصره 3ـ نمرات‌ امتحان‌ ورودی‌ قبول‌شدگان‌ دوره ‌راهنمایی‌ تحصیلی‌ در ستون‌ شهریورماه‌ دفتر امتحانات‌ و کارنامه‌ تحصیلی‌ آنان‌ ثبت‌ می‌شود. شماره‌ معرفی‌نامه‌ با اشاره‌ به‌ ماده‌ 11 این‌ آیین‌نامه ‌در ستون‌ ملاحظات‌ درج‌ و پس‌ از امضای‌ مدیر با مهر مدرسه‌، مهر می‌شود.

تبصره 4ـ متقاضیان‌ شرکت‌ در امتحانات‌ پایه‌های‌ پنجم‌ ابتدایی‌ و سوم‌ راهنمایی‌ باید به‌ همراه ‌داوطلبان‌ آزاد یا دانش‌آموزان‌ در امتحانات‌ مربوط شرکت‌ نمایند.

تبصره 5 ـ امتحان‌ ورودی‌ براساس‌ این‌ ماده‌ صرفاً به‌ منظور تعیین‌ پایه‌ تحصیلی‌ دانش‌آموز جهت‌ ورود به‌ مدرسه‌ و ادامه‌ تحصیل‌ می‌باشد و ارزش‌ دیگری‌ ندارد.

فصل سوم ‌ ـ نحوه‌ برگزاری‌ امتحانات‌ پایانی‌:

ماده 12ـ امتحانات‌ پایه‌های‌ اول‌ تا چهارم‌ و نوبت‌ اول‌ پایه‌ پنجم‌ ابتدایی‌ داخلی‌ و توسط مدارس‌ برگزار می‌شود و امتحانات‌ نوبت‌ دوم‌ و تجدیدی‌ پایه‌ پنجم‌ ابتدایی‌ به‌ صورت‌ هماهنگ‌ با سؤالات ‌واحد و برنامه‌ معین‌ (بصورت‌ همزمان) که‌ توسط اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ منطقه‌ یا ناحیه‌ مربوط طرح‌ و تهیه‌ خواهد شد در مدرسه‌ برگزار می‌شود.

تبصره ـ به‌ استثنای‌ طرح‌ سؤالات‌ امتحانی‌ پایه‌ پنجم‌ ابتدایی‌، سایر امور مربوط به ‌انجام‌ امتحان ‌و تصحیح‌ اوراق ‌پایه‌ مذکور و بزرگسالان‌ پایه‌ پنجم‌ نهضت‌ سوادآموزی‌ همانند پایه‌های ‌داخلی‌ دوره ‌ابتدایی‌ خواهد بود.6

ماده 13ـ امتحانات‌ پایه‌های ‌اول ‌و دوم‌ و نوبت‌ اول‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی داخلی‌ است‌ و توسط مدرسه‌ برگزار می‌شود و امتحانات‌ نوبت‌ دوم‌ و تجدیدی‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ نهایی است‌ و سؤالات‌ آن‌ از سوی‌ اداره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ مربوط طرح‌ می‌شود، این ‌امتحانات‌ طبق ‌دستورالعملهای‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ توسط هیأت‌ ممتحنه‌ هر حوزه ‌امتحانی‌ که‌ از طرف‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ محل‌ تعیین‌ می‌شود برگزار می‌گردد.

تبصره 1ـ در مدارسی‌ که‌ حداقل‌ سه‌ کلاس‌ در پایه‌ سوم‌ راهنمایی ‌وجود داشته‌ باشد، می‌توان با صلاحدید اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ از دانش‌آموزان‌ در همان‌ مدرسه‌ امتحان‌ به‌ عمل آورد.

تبصره 2ـ مدیر مدرسه‌ موظف‌ است ‌فهرست‌ مشخصات‌ دانش‌آموزان‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی‌ و ریزنمرات ‌امتحانی نوبت‌ اول و نمرات ‌ارزشیابی‌ مستمر و شفاهی و عملی ‌نوبت دوم ‌و نمره ‌انضباط هر یک از آنان را حداکثر تا یک هفته قبل از شروع امتحانات نهایی به اداره آموزش و پرورش ‌ارسال ‌دارد.

تبصره 3ـ معاونت‌ آموزشی‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ موظف‌ است‌ در هر یک‌ از پایه‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌ راهنمایی‌ سؤالات‌ امتحانی‌ یک‌ یا دو ماده‌ درسی‌ را طرح‌ کرده‌ و با اطلاع‌ قبلی‌ به‌ استانها ارسال‌ دارد.

فصل چهارم ‌ ـ شرایط قبولی‌ در امتحانات‌:

ماده 14ـ دانش‌آموزی‌ در خردادماه‌ قبول‌ شناخته‌ می‌شود که‌ دارای‌ شرایط زیر باشد:

الف ‌ ـ معدل‌ کل‌ وی‌ کمتر از ده‌ نباشد.

ب ‌ ـ نمره‌ امتحانی‌ نوبت‌ دوم‌ او در هیچ‌ یک‌ از مواد درسی‌ بدون‌ ضریب‌ کمتر از ده‌ نباشد.

ج ‌ ـ نمرات‌ سالیانه‌ وی‌ در هیچ‌ یک‌ از مواد درسی‌ کمتر از 30 نباشد.

تبصره 1ـ نمره‌ سالیانه‌ هر درس‌ حاصل‌ جمع‌ نمره‌ نوبت‌ اول‌ و دو برابر نمره‌ نوبت‌ دوم‌ خواهد بود.

تبصره 2ـ معدل‌ کل‌ دانش‌آموز عبارت‌ است‌ از مجموع‌ نمرات‌ سالیانه‌ همه‌ دروس‌ (به‌ جز نمره ‌انضباط) تقسیم‌ بر سه‌ برابر تعداد مواد درسی‌ آن‌ پایه‌.

ماده 15ـ حذف‌ شد.7

ماده 16ـ دانش‌آموزی‌ که‌ نمره‌ امتحان‌ نوبت‌ دوم‌ یا نمره‌ سالیانه‌ وی‌ در درس‌ یا دروسی‌ به‌ حد نصاب‌ قبولی‌ نرسیده‌ باشد تجدید شناخته‌ می‌شود و باید در شهریورماه‌ در امتحان‌ آن ‌درس‌ یا دروس‌ شرکت‌ کند، نمرات‌ امتحانی‌ شهریورماه‌ در ستون‌ تجدیدی‌ با ضریب‌ دو درج‌ می‌گردد و به‌ جای‌ نمره‌ خردادماه‌ همان‌ درس‌ یا دروس‌ در معدل‌ کل‌ محاسبه‌ و در صورت‌ احراز شرایط مندرج‌ در بندهای‌ الف‌ و ب‌ ماده‌ 14 قبول‌ شناخته‌ می‌شود.

ماده 17ـ امتحان‌ تجدیدی‌ هر دانش‌آموز در همان‌ محلی‌ برگزار می‌شود که‌ امتحانات‌ خردادماه ‌را گذرانیده است‌ در صورتی که‌ محل‌ اقامت ولی‌ یا سرپرست‌ دانش‌‌آموزی‌ قبل‌ از برگزاری‌ امتحانات‌ تجدیدی ‌تغییر یابد، دانش‌آموز می‌تواند با اخذ گواهی عکس‌دار (حاوی‌ مشخصات و مواد تجدیدی‌) از مدرسه ‌مربوط و معرفی اداره ‌آموزش‌ و پرورش ‌همان منطقه ‌و با در دست‌ داشتن ‌مدارک‌ لازم‌ مبنی‌ بر انتقال، به‌ اداره‌ آموزش ‌و پرورش محل ‌سکونت‌ جدید مراجعه ‌و با معرفی ‌اداره ‌مزبور، در امتحان‌ تجدیدی‌ یکی از مدارس‌ شرکت‌ نماید. نمره‌های تجدیدی‌ چنین دانش‌آموزی‌ از طریق‌ اداره آموزش ‌و پرورش‌ محل جدید، به‌ اداره آموزش ‌و پرورش قبلی‌ جهت‌ ابلاغ‌ به‌ مدرسه‌ای ‌که‌ دانش‌آموز قبلاً تحصیل‌ می کرده است ارسال می‌گردد تا مدرسه مذکور با توجه به ‌نمره‌های ‌دیگر وی ‌و رعایت‌ سایر مقررات‌ اعلام نتیجه ‌نماید.

ماده 18ـ دانش‌آموزی‌ که‌ معدل‌ کل‌ وی‌ در خرداد یا شهریورماه‌ حداقل‌ ده‌ (10) باشد ولی‌ در یک درس‌ نمره‌ کمتر از ده‌ و یا معدل‌ کل‌ وی‌ حداقل‌ دوازده‌ (12) باشد ولی‌ در دو درس‌ نمره‌ کمتر از ده‌ کسب‌ کند، قبول‌ شناخته‌ می‌شود.

تبصره 1ـ استفاده‌ دانش‌آموز از مفاد این ماده ‌در خردادماه ‌به شرط احراز بند ج‌ ماده‌ 14 بلامانع‌ است‌.

تبصره 2ـ دانش‌آموز نمی‌تواند در یک دوره تحصیلی در هر درس دو سال متوالی از مفاد این ماده ‌در هر درس ‌استفاده ‌کند.

تبصره 3ـ استفاده از مفاد این ماده در ستون ملاحظات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی و معرفی‌نامه ‌ثبت‌نام‌، درج ‌می‌شود.

تبصره 4ـ مدیران‌ مدارس‌ موظفند با برنامه‌ریزیهای‌ لازم‌ زمینه‌ جبران‌ ضعف‌ درسی‌ این قبیل‌ دانش‌آموزان‌ را فراهم ‌آورند.

ماده 19ـ چنانچه‌ دانش‌آموزی‌ در امتحان‌ پایانی‌ نوبت‌ اول‌ یا دوم‌ درسی‌ غیبت‌ غیرموجه ‌داشته ‌باشد، نمره‌ پایانی‌ آن‌ درس‌ صفر محسوب‌ می‌شود و نمره‌ وی‌ در آن‌ درس‌ از میانگین ‌نمره‌ ارزشیابی ‌مستمر آن‌ نوبت‌ و نمره‌ صفر تعیین‌ خواهد شد.

تبصره ـ دانش‌آموزان‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی‌ در امتحان‌ نهایی‌ نوبت‌ دوم‌ مشمول‌ مفاد این‌ ماده نمی‌شوند و نمره‌ نوبت‌ دوم‌ آنان‌ صفر منظور می‌شود.

ماده 20ـ دانش‌آموزی‌ که‌ به‌ علت‌ غیبت‌ موجه‌ در نوبت‌ اول‌ در یک،چند و یا تمام‌ دروس‌ نمره ‌امتحانی ‌نداشته‌ باشد نمرات‌ امتحانی‌ نوبت‌ دوم‌ وی‌ به‌ جای‌ نمرات‌ امتحانی‌ درس‌ یا دروسی‌که‌ در آنها نمره‌ امتحانی‌ نداشته‌، منظور می‌گردد.8

ماده 21ـ دانش‌آموزی‌ که‌ به‌ علت‌ غیبت‌ موجه‌ در نوبت‌ دوم‌ از یک‌، چند و یا تمام‌ مواد درسی‌ نمره ‌امتحانی‌ نداشته‌ باشد می‌تواند با رعایت‌ ماده‌ 25 و تبصره‌ ذیل‌ آن، درس‌ یا دروس‌ مربوط را امتحان‌ دهد و برابر شرایط قبولی‌ خردادماه‌ اعلام‌ نتیجه‌ شود. چنانچه‌ دانش‌آموز در تمام‌ یا برخی‌ از دروس‌ در امتحانات‌ غایبین‌ موجه‌ شرکت‌ نکند، بدون‌ محاسبه‌ معدل، همراه‌ سایر دانش‌‌آموزان‌ تجدیدی‌ در شهریورماه‌ در امتحان‌ درس‌ یا دروس‌ مربوط شرکت‌ خواهدکرد. اعلام‌ نتیجه‌ این‌ قبیل‌ دانش‌آموزان‌ همانند سایر دانش‌آموزان‌ تجدیدی‌ خواهد بود.

ماده 22ـ دانش‌آموزی‌ که‌ به‌ علت‌ غیبت‌ موجه‌ در نوبت‌های‌ اول‌ و دوم‌ در یک‌، چند و یا تمام‌ مواد درسی ‌نمره‌ امتحانی‌ نداشته‌ باشد می‌تواند با رعایت‌ ماده‌ 25 و تبصره‌ ذیل‌ آن‌ درس‌ یا دروس‌ مربوط را امتحان‌ دهد. نمرات‌ مأخوذه‌ این‌ قبیل‌ دانش‌آموزان‌ بدون‌ ضریب‌، برای‌ نوبت‌ اول ‌و با ضریب ‌2 برای‌ نوبت‌ دوم‌ منظور می‌گردد و برابر شرایط قبولی‌ خردادماه‌ اعلام‌ نتیجه ‌می‌شود. چنانچه‌ دانش‌آموز در تمام‌ یا برخی‌ از دروس‌ در امتحانات‌ غایبین‌ موجه‌ شرکت‌ نکند، بدون‌ محاسبه‌ معدل‌، همراه ‌سایر دانش‌آموزان‌ تجدیدی‌ در شهریورماه‌ در امتحان‌ درس‌ یا دروس‌ مربوط شرکت‌ خواهد کرد برای‌ محاسبه‌ معدل‌ کل‌ نمره‌ شهریورماه‌ این‌ قبیل‌ دانش‌آموزان‌ بدون‌ ضریب‌ برای‌ نوبت ‌اول‌ و با ضریب‌ 2 برای‌ نوبت‌ دوم‌ منظور می‌گردد و اعلام‌ نتیجه‌ آنان‌ همانند سایر دانش‌آموزان ‌تجدیدی‌ خواهد بود.9

ماده 23ـ اگر دانش‌آموزی‌ با عذرموجه ‌نتواند در امتحانات‌ هیچ‌ یک‌ از مواد درسی‌ نوبت‌ دوم ‌و شهریورماه‌ شرکت‌کند، صرفنظر از اینکه‌ در نوبت‌ اول‌ نمره‌ داشته‌ یا نداشته‌ باشد، آن‌ سال‌ تحصیلی ‌برای‌ وی‌ وقفه‌ تحصیلی‌ محسوب‌ می‌گردد.

ماده 24ـ چنانچه‌ دانش‌آموزی‌ بدون‌ عذرموجه‌ در فاصله‌ زمانی‌ بعد از ثبت‌نام‌ و قبل‌ از برگزاری امتحانات‌ نوبت‌ اول‌ مدرسه‌ را ترک‌ کند هر چند که‌ نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر داشته باشد آن ‌سال ‌تحصیلی‌ برای‌ وی‌ ترک‌ تحصیل‌ تلقی‌ شده‌ و کارنامه ‌مردودی‌ صادر نمی‌گردد و اگر دانش‌آموزی‌ بعد از برگزاری‌ امتحانات‌ نوبت اول‌ بدون‌ عذرموجه مدرسه ‌را ترک کند یا نتواند در هیچ یک‌ از امتحانات مواد درسی نوبت دوم و شهریور شرکت نماید آن سال‌تحصیلی‌ برای ‌وی‌ کارنامه‌ مردودی‌ صادر می‌گردد.

ماده 25ـ از دانش‌آموزی‌ که‌ در امتحانات‌ خرداد یا شهریورماه‌ در یک‌ یا چند ماده‌ درسی‌ غیبت‌ موجه ‌کند در امتحانات‌ داخلی‌ با تأیید شورای‌ مدرسه‌ و در امتحانات‌ هماهنگ‌ با تأیید کمیسیون‌ خاص‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ مربوط تا دو هفته‌ پس‌ از پایان‌ ایام‌ امتحانات، از آن‌ درس یا دروس‌ امتحان‌ بعمل ‌می‌آید.10

تبصره ـ اخذ امتحان‌ از غایبین‌ موجه‌ امتحان‌ نهایی‌ شهریورماه‌ با موافقت‌ رییس‌ هیأت ممتحنه‌ بلامانع ‌خواهد بود.

ماده 26ـ غایبین‌ موجه‌ امتحانات‌ داخلی‌ متفرقه‌ خرداد و شهریورماه‌، می‌توانند در صورت‌ موافقت ‌کمیسیون‌ خاص‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ محل، تا دو هفته‌ پس‌ از پایان‌ ایام‌ امتحانات‌، در امتحان درس‌ یا دروس‌ مربوط شرکت‌ کنند.

ماده 27ـ دانش‌آموزان‌ ساعی‌ و برجسته‌ کلاس‌های‌ دوم‌ و سوم‌ ابتدایی‌ و اول‌ راهنمایی‌ تحصیلی ‌با رعایت‌ شرایط زیر و با تقاضای‌ کتبی‌ ولی‌ خود می‌توانند در شهریورماه‌ به‌ ترتیب پایه‌ سوم ‌و چهارم‌ ابتدایی‌ و پایه‌ دوم‌ راهنمایی‌ را امتحان‌ داده، در صورت‌ موفقیت‌ به‌ صورت ‌جهشی‌ به‌ پایه‌ چهارم ‌و پنجم‌ ابتدایی‌ و سوم ‌راهنمایی‌ ارتقاء یابند.

الف‌ ـ در امتحانات‌ خرداد حداقل‌ معدل‌ کل‌ آنان‌ 18 و در کلیه‌ دروس‌ حداقل‌ نمره‌ 15 کسب‌ نموده‌ باشند.

ب ‌ـ در امتحانات‌ شهریورماه‌ (جهشی‌) دوره ‌ابتدایی‌ علاوه‌ بر کسب‌ حداقل‌ معدل‌ 18 در کلیه‌ دروس ‌حداقل‌ نمره‌ 15 کسب‌ نمایند.

ج ‌ ـ در امتحانات‌ شهریورماه‌ (جهشی‌) دوره‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ در هیچ‌ یک‌ از مواد درسی‌ نمره‌ کمتر از 16کسب‌ ننمایند.

د ـ هر دانش‌آموز در طول‌ هر دوره‌ تحصیلی‌ فقط یکبار می‌تواند از جهش‌ تحصیلی‌ استفاده‌ نماید.

تبصره ـ نمرات‌ قبول‌شدگان‌ امتحان‌ جهشی‌ در ستون‌ شهریورماه‌ دفتر امتحانات‌ و کارنامه‌ تحصیلی ثبت‌ و با ذکر استناد به‌ مفاد ماده‌ 27 این‌ آیین‌نامه‌ مهر و امضاء می‌شود.

ماده 28ـ مهلت‌ اعتراض‌ به‌ نمرات‌ امتحانی‌ حداکثر 5 روز پس‌ از اعلام‌ نتیجه‌ امتحانات‌ خواهد بود. مدیر مدرسه‌ موظف‌ است‌ اوراق‌ امتحانی‌ معترضان‌ را جهت‌ تجدیدنظر در اختیار معلم‌ مربوط و یک‌ نفر دیگر از معلمان‌ همان‌ درس‌ قرار دهد، نمره‌ ورقه‌ تجدیدنظر شده‌ با امضای‌ معلم مربوط و معلم ‌تجدیدنظرکننده‌ تأیید می‌گردد و در صورت‌ اختلاف‌‌نظر، نظر معلم‌ سوم‌ واجد شرط تعیین‌‌کننده ‌و قطعی‌ و لازم‌الاجرا است‌.

تبصره ـ اعتراضات‌ کتبی‌ دانش‌آموزان‌ کلاس‌ سوم‌ راهنمایی‌ جهت‌ بررسی‌ و تجدیدنظر در حوزه ‌تصحیح‌، توسط مدیر مدرسه‌ به‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ متبوع‌ ارسال‌ خواهد شد.

ماده 29ـ به‌ قبول‌شدگان‌ در امتحان‌ نهایی‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی‌ علاوه‌ بر کارنامه‌، گواهینامه‌ پایان‌ تحصیلات‌ دوره‌ سه‌ ساله‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ نیز اعطا می‌شود.

فصل پنجم ‌ ـ سایرموارد:

ماده 30ـ با متخلفان‌ در امتحانات‌ داخلی ‌و نهایی ‌طبق ‌آیین‌نامه ‌رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ امتحانی ‌مصوب‌ شورای‌عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ رفتار می‌شود.

ماده 31ـ امتحانات‌ دانش‌آموزان‌ دوره‌ عمومی‌ آموزش‌ بزرگسالان‌ و مدارس‌ ایرانی‌ خارج‌ از کشور طبق‌ مفاد این‌ آیین‌نامه‌ انجام‌ می‌گیرد.

تبصره ـ درس‌ آموزش‌ آمادگی‌ دفاعی‌ از جدول‌ مواد درسی‌ مدارس‌ ایرانی‌ خارج‌ از کشور و درس ورزش‌ از جدول‌ مواد درسی‌ دوره‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ بزرگسالان‌ (شبانه) حذف‌ می‌شود.

ماده 32ـ امتحانات‌ داوطلبان‌ آزاد پایه‌ پنجم‌ ابتدایی‌ و دوره‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ در صورت صدور مجوز از سوی‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ براساس‌ مفاد این‌ آیین‌نامه ‌و دستورالعملهای‌ مربوط و با رعایت‌ بندهای‌ زیر برگزار می‌شود.

الف ‌ـ مواد و تبصره‌هایی‌ از این‌ آیین‌نامه‌ که‌ ناظر بر تحصیلات‌ ضمن‌ سال‌ تحصیلی دانش‌آموزان است، شامل‌ داوطلبان‌ آزاد نخواهد شد.

ب ‌ ـ برای‌ داوطلبان‌ آزاد نمره‌ ارزشیابی‌ مستمر منظور نمی‌شود.

ج - داوطلبان ‌آزاد از امتحان‌ درس‌ ورزش‌ در دوره‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ و آموزش‌ آمادگی ‌دفاعی‌ در دوره ‌راهنمایی‌ معاف‌ بوده‌ و برای‌ آنان‌ در دروس‌ مذکور و انضباط نمره‌ای‌ منظور نمی‌شود.

د ـ داوطلبان‌ آزاد پایه‌ اول‌ راهنمایی‌ تحصیلی‌ که‌ واجد شرایط مندرج‌ در ماده‌ 27 این‌ آیین‌نامه‌ می‌باشند می‌توانند در شهریورماه‌ در امتحان‌ جهشی‌ شرکت‌ و در صورت‌ احراز ضوابط مندرج‌ در ماده‌ مذکور به‌ پایه‌ سوم‌ راهنمایی ‌ارتقاء یابند.

ماده 33ـ ثبت‌نام‌ مجدد دانش‌آموزان‌ در همان‌ پایه‌ای‌ که‌ قبول‌ شده‌اند با رعایت‌ سایر شرایط صرفاً در مدارس‌ غیرانتفاعی‌ یا بصورت‌ داوطلب‌ آزاد مجاز است‌.11

ماده 34ـ کارنامه ‌قبولی ‌پایه ‌پنجم‌ ابتدایی ‌در حکم‌ گواهینامه‌ پایان ‌تحصیلات‌ دوره‌ ابتدایی ‌خواهد بود.

ماده 35ـ مواد درسی‌ در هر پایه‌ تحصیلی‌ و نوع‌ امتحان‌ هر درس‌ در دوره‌های‌ ابتدایی‌ و راهنمایی ‌تحصیلی‌ به‌ شرح‌ جدول‌ پیوست‌ می‌باشد.

موضوع‌: آیین‌نامه‌ امتحانات‌ دوره‌های‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌ در ششصد و سی‌ و سومین ‌جلسه‌ شورای‌عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ تاریخ‌ 20 /12 /1377 به‌ تصویب‌ رسید. صحیح‌ است، به‌ مورد اجرا گذاشته‌ شود.

مواد درسی ونوع امتحان پایانی هردرس در دوره ابتدایی


ردیف

نام درس

پایه و نوع امتحان

ملاحظات

اول

دوم

سوم

چهارم

پنجم

1
2
3

4
5



6
7


8
9
10


11




12
13

قرآن12
تعلیمات دینی 13
انشا فارسی

املا فارسی
قرائت فارسی
(خواندن، درک مطلب و دستور زبان فارسی)

مطالعات اجتماعی
تاریخ وتعلیمات مدنی


جغرافیا
ریاضیات
علوم تجربی وبهداشت


هنر




ورزش
انضباط

شفاهی
ـ
ـ

کتبی
شفاهی




ـ
ـ

ـ
کتبی
شفاهی



عملی




عملی
ـ

شفاهی
شفاهی
کتبی

کتبی
شفاهی




ـ
ـ

ـ
کتبی
عملی و شفاهی

عملی




عملی
ـ

شفاهی
شفاهی
کتبی

کتبی
شفاهی




شفاهی
ـ

ـ
کتبی
عملی و شفاهی

عملی




عملی
ـ

شفاهی
کتبی
کتبی

کتبی
شفاهی




ـ
کتبی

کتبی
کتبی
کتبی



عملی




عملی
ـ

شفاهی
کتبی
کتبی

کتبی
شفاهی




ـ
کتبی

کتبی
کتبی
کتبی



عملی




عملی
ـ




انشا فارسی درپایه دوم فقط جمله‌سازی خواهد بود.



درپایه اول نمره امتحان مواد تعلمیات دینی و مطالعات اجتماعی و در پایه دوم فقط مطالعات اجتماعی جزء فارسی منظور و جمعا یک نمره خواهد داشت.


در درس تاریخ و تعلیمات مدنی، 12 نمره برای درس تاریخ و 8 نمره برای درس مدنی منظور خواهد شد.




در پایه‌های دوم و سوم 5 نمره برای امتحان عملی و 15 نمره برای امتحان شفاهی منظور خواهد شد.


درس هنر در پایه‌های اول و دوم شامل بخشهای نقاشی و کاردستی و در پایه‌های سوم و چهارم و پنجم شامل بخشهای نقاشی و کاردستی و خوشنویسی است. نمره هر یک از بخشهای مذکور در کلیه پایه‌ها 20 بوده و میانگین آنها نمره این درس خواهد بود.





مواد درسی و نوع امتحان پایانی هردرس در دوره راهنمایی تحصیلی

ملاحظات

نوع امتحان

نام درس

دیف


10 نمره‌کتبی ـ 10 نمره‌ شفاهی

15 نمره کتبی ـ 5 نمره‌ شفاهی












15 نمره کتبی ـ 5 نمره عملی
8 نمره کتبی ـ 12 نمره عملی

12 نمره کتبی 8 نمره عملی


کتبی ـ شفاهی
کتبی
کتبی ـ شفاهی
کتبی
کتبی
کتبی
شفاهی

کتبی
کتبی
شفاهی
کتبی

کتبی
کتبی ـ عملی
کتبی ـ عملی
عملی
عملی ـ شفاهی
کتبی
کتبی
ـ


قرآن14
تعلیمات دینی 1
عربی 1
تعلیمات اجتماعی
تاریخ
جغرافیا
قرائت فارسی (خواندن و درک مطلب و دستور زبان فارسی)
املا فارسی
انشا فارسی
قرائت ومکالمه زبان خارجی
دستور، درک مطلب و املا و جمله‌نویسی زبان خارجی
ریاضیات
علوم تجربی 1
شناخت حرفه وفن 1
هنر
تربیت بدنی
آموزش آمادگی دفاعی
پرورشی15
انضباط


1
2
3
4
5
6
7

8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18
19



11ـ به استناد مصوبه ششصد و شصت و نهمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 29/9/80 که طی شماره 8/3113/120 تاریخ 1/10/80 ابلاغ شده است: نظر به اینکه ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی بخش جدایی‌ناپذیر از فرایند یاددهی ـ یادگیری هستند لذا ضروری است در ایام برگزاری امتحانات پایانی نوبت اول کلاسهای درس دایر و آموزش و تدریس برقرار باشد. در مواردی که به دلیل شرایط خاص منطقه و محدودیت امکانات مدارس، تعطیلی کلاسهای درس اجتناب‌ناپذیر است، مدارس راهنمایی تحصیلی و متوسطه می‌توانند با اخذ مجوز کتبی از کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه، کلاس‌های درس را تعطیل کنند. در این صورت مدت زمان برگزاری این امتحانات نباید حداکثر از دو هفته تجاوز کند و لازم است موضوع قبلاً به اطلاع اولیاء دانش‌آموزان برسد.

21ـ به استناد مصوبه دویست و هفتاد و چهارمین جلسه کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش 18/10/80 که طی شماره 8/3431/120 تاریخ 29/10/80 ابلاغ شده است: «در مدارسی که از وجود نیروهای سرباز معلم، حق‌التدریس و نیروهای پاره‌وقت استفاده می‌شود مسئولیت ثبت نمرات دانش‌آموزان در کارنامه‌های تحصیلی و دفتر امتحانات به عهده نیروهای مذکور است، ولیکن مهر و امضاء و تایید نهایی مدارک بعهده معلم راهنما خواهد بود».

32ـ به استناد مصوبه ششصد و شصت و سومین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 31/3/80 که طی شماره 8/792/120 تاریخ 3/4/80 ابلاغ شده است. ضمناً برابر اعلام نظر دویست و سی و هفتمین جلسه کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 1/6/79 نگهداری و امحاء اوراق امتحانی پایه پنجم ابتدایی همانند پایه‌های داخلی دورة مذکور خواهد بود. ضمناً برابر نامه شماره 8/3889/120 تاریخ 27/11/80 دبیرخانه شورای‌عالی آموزش و پرورش ماده 7 شامل امتحانات داخلی نوبتهای اول دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی نخواهد بود.

41ـ به استناد مصوبه ششصد و شصت و سومین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 31/3/80 که طی شماره 8/794/120 تاریخ 3/4/80 ابلاغ شده است، ماده مذکور اصلاح گردید.

52ـ به استناد ماده 43 آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب ششصد و پنجاه و دومین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 20/5/79 که طی شماره 8/1077/120 تاریخ 7/6/79 ابلاغ شده است ماده مذکور اصلاح گردید.

61- به استناد مصوبه دویست و سی و هفتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 1/6/79 تبصره فوق اصلاح شد.

71ـ به استناد مصوبه ششصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 5/2/81 که طی شماره 8/400/120 تاریخ 7/2/81 ابلاغ شده است ماده 15 حذف و مواد 16 ، 18 و تبصره 2 به شرح فوق اصلاح و تبصره 4 به ماده 18 اضافه گردید.

81ـ به استناد بند 2 نامه شماره 8/450/120 تاریخ 6/3/80 دبیرخانه شورای‌عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی که در طول هر یک از نوبت‌های امتحانی اول و دوم، نمره ارزشیابی مستمر دارند و لیکن به علت غیبت موجه فاقد نمره در امتحان پایانی هستند طبق مواد 20 و 21 آیین‌نامه امتحانات دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی عمل شود.


91ـ به استناد مصوبه ششصد و شصت و سومین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 31/3/80 که طی شماره 8/793/120 تاریخ 3/4/80 ابلاغ شده است، مواد 21 و 22 اصلاح گردید.

102ـ به استناد مصوبه ششصد و چهل و نهمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 26/3/79 ماده فوق اصلاح گردید و تفسیر آن در دویست و سی و چهارمین جلسه کمیسیون معین شورای مذکور تاریخ 7/4/79

111- به استناد ماده 37 آیین نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش

121ـ به استناد مصوبه ششصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای‌عالی تاریخ 7/6/81 امتحان درس قرآن به صورت شفاهی برگزار می‌شود. ضمناً به استناد مصوبه پانصد و یازدهمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 25/4/1369 که طی شماره 5437/120 تاریخ 6/5/69 ابلاغ شده است: دانش‌آموزان اقلیتهای دینی از شرکت در امتحان درس قرآن معاف هستند و در کارنامه آنان برای این درس نمره‌ای منظور نخواهد شد.

132ـ به استناد مصوبه جلسه 663 تاریخ 31/3/80 شورای‌عالی آموزش و پرورش به شماره 8/794/120 تاریخ 3/4/80 «دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی مذکور در قانون اساسی، برابر شیوه‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش در امتحان تعلیمات دینی خاص خود شرکت خواهند کرد. ضمناً در صورت تمایل دانش‌آموز به شرکت در امتحان تعلیمات دینی اسلامی منعی برای شرکت وی نخواهد بود.»

141ـ به استناد مصوبه ششصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 25/2/81 که طی شماره 8/400/120 تاریخ 7/2/81 ابلاغ شده است. نوع امتحان پایانی مواد درسی قرآن، عربی، علوم تجربی و حرفه‌ وفن به شرح جدول فوق اصلاح گردید. ضمنا به استناد مصوبه پانصد و یازدهمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 25/4/1369 که طی شماره 5437/120 تاریخ 6/5/69 ابلاغ شده است: دانش‌آموزان اقلیتهای دینی از شرکت درامتحان درس قرآن معاف هستند و درکارنامه آنان برای این درس نمره‌ای منظور نخواهد شد. ضمناً به استناد مصوبه جلسه 663 تاریخ 31/3/80 شورای‌عالی آموزش و پرورش به شماره 8/794/120 تاریخ 3/4/80 «دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی مذکور در قانون اساسی، برابر شیوه‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش در امتحان تعلیمات دینی خاص خود شرکت خواهند کرد. ضمناً در صورت تمایل دانش‌آموز به شرکت در امتحان تعلیمات دینی اسلامی منعی برای شرکت وی نخواهد بود.»

15 ـ به استناد مصوبه ششصد و چهل و سومین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 2/10/78 در مورد درس پرورشی، در هر نوبت امتحانی 15 نمره به حضور فعال دانش‌آموز درکلاس و مجموعه فعالیتهای نظری و عملی وی درطول همان نوبت و 5 نمره دیگر به امتحان کتبی اختصاص می‌یابد