آیین‌ نامه اجرایی بند (الف) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه 7 /11 /1397 به پیشنهاد مشترک سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و به استناد بند (الف) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395 -، آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بند (الف) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1397,11,07

ماده 1 – در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – وزارتین: وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ب – دانشگاه و موسسه پژوهشی معتبر بین المللی: دانشگاه های خارجی که بر اساس نظام های رتبه بندی بین المللی توسط وزارتین تعیین می شود.

پ – مؤسسه: دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی – کاربردی داخلی است که با مجوز شورای گسترش آموزش عالی یکی از وزارتین ایجاد شده است.

ت – واحد یا شعبه مشترک: واحد یا شعبه ای که در سطح گروه، دانشکده، پژوهشکده، پژوهشگاه و یا واحدهای فناوری و نوآوری با مشارکت یک دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بین المللی تشکیل می شود.

ماده 2 – اهداف این آیین نامه به شرح زیر است:

الف – حرکت در مرزهای دانش و تبادل نظام مند دانش نوین.

ب – ارتقای سطح عملکرد کیفی مؤسسه.

پ – توسعه خلاقیت و نوآوری در کشور با بهره گیری از ظرفیت های بین المللی.

ت – قرار گرفتن مؤسسه در چرخه بین المللی تبادل دانش و اثرگذاری بر آن.

ث – گسترش دیپلماسی علمی و فناوری.

ج – اجرای تمهیدات لازم برای گردش نخبگان.

ماده 3 – به منظور حمایت، رفع موانع، تسهیل و هماهنگی در اجرایی نمودن توافقات مؤسسه با دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بین المللی، کارگروهی به ریاست یکی از معاونین ذی ربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی زیر تشکیل می شود:

الف – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ب – وزارت امور خارجه.

پ – وزارت اطلاعات.

ت – وزارت کشور.

ث – وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران).

ج – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

چ – سازمان برنامه و بودجه کشور.

ح – سازمان اداری و استخدامی کشور.

خ – معاونت علمی و فناوری رییس جمهور.

د – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

تبصره 1 – نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی به تشخیص رییس کارگروه و متناسب با موضوع جلسه با حق رأی به جلسه دعوت می شوند.

تبصره 2 – دستورالعمل داخلی کارگروه در اولین جلسه به پیشنهاد مشترک وزارتین به تصویب کارگروه می رسد. دبیرخانه کارگروه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بدون ایجاد تشکیلات جدید مستقر است.

ماده 4 – فرآیند ایجاد واحد یا شعبه مشترک به شرح زیر است:

الف – استعلام اولیه مؤسسه از وزارتین حسب مورد در خصوص دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بین المللی و امکان همکاری مشترک از نظر اعتبار و مجاز بودن.

ب – طرح موضوع در هیأت امنای مؤسسه و اخذ مصوبه.

پ – تنظیم مفاد تفاهم نامه توسط مؤسسه با دانشگاه و موسسه پژوهشی معتبر بین المللی.

ت – اخذ موافقت اصولی شورای گسترش آموزش عالی وزارتین حسب مورد.

ث – عقد قرارداد تأسیس واحد یا شعبه مشترک با دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بین المللی.

ج – ارسال یک نسخه از تصویر قرارداد منعقده به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (3).

چ – اخذ موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی وزارتین حسب مورد.

ماده 5 – نحوه مشارکت، جذب و تردد اعضای هیأت علمی و دانشجویان به شرح زیر است:

الف – میزان مشارکت مؤسسه از نظر مالی، امکانات زیرساختی، تجهیزات و نیروی انسانی با تصویب هیأت امنای مؤسسه.

ب – مشخص نمودن تعهدات دانشگاه و مؤسسه پژوهشی معتبر بین المللی در تأمین منابع مالی، تجهیزات، اعزام اعضای هیأت علمی، منابع علمی و هرگونه بسترسازی برای راه اندازی و اداره شعبه مشترک به صورت شفاف در قرارداد.

پ – جذب دانشجو و تعیین میزان شهریه در شعبه مشترک برای دانشجویان خارجی بر اساس تفاهم نامه های مربوط به تبادل دانشجو و یا جذب دانشجوی خارجی توسط مؤسسه و برای دانشجویان داخلی بر اساس شیوه نامه مصوب وزارتین حسب مورد.

ت – تنظیم دستورالعمل چگونگی تسهیل تردد اعضای هیأت علمی و دانشجویان و محققان شعبه مشترک به پیشنهاد وزارتین و تأیید کارگروه موضوع ماده (3).

ث – تسریع و تسهیل بررسی و صدور مجوز اقامت اعضای هیأت علمی و دانشجویان خارجی و وابستگان حسب قوانین و مقررات، توسط وزارت کشور.

ج – تسریع و تسهیل بررسی و صدور مجوز کار اعضای هیأت علمی و دانشجویان خارجی و وابستگان حسب قوانین و مقررات، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

تبصره - رییس مؤسسه، پاسخگوی قانونی فعالیت های شعبه مشترک می باشد.

ماده 6 – بعد از کسب موافقت اصولی از شورای گسترش آموزش عالی وزارتین برای ایجاد واحد یا شعبه مشترک، حمایت های زیر صورت گیرد:

الف – صدور مجوز توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در صورت لزوم برای بکارگیری نیروی انسانی و توسعه تشکیلاتی در چهارچوب قوانین و مقررات، در راستای اجرای قرارداد.

ب – تسهیل صدور ویزای مکرر اعضای هیئت علمی، کارکنان و محققان خارجی و روادید دانشجویان خارجی و وابستگان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط توسط وزارت امور خارجه.

پ – فراهم نمودن خطوط اعتباری لازم و تسهیل در تعاملات ارزی برای هر یک از واحدها و شعب مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این راستا واحدها و شعب مشترک نیازهای ارزی خود را به بانک های عامل منعکس می کنند تا در چهارچوب ضوابط و مقررات ارزی، اقدام لازم از سوی بانک های مزبور به عمل آید.

ت – فراهم نمودن تسهیلات لازم برای اخذ مجوزهای مورد نیاز در جهت تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران.

ث – پیش بینی پرداخت حقوق ورودی تجهیزات علمی وارداتی برای شعبه مشترک توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل ردیف اعتباری جمعی – خرجی مربوط در لوایح بودجه سنواتی کل کشور.

معاون اول رئیس جمهور - اسحاق جهانگیری