هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.4.7 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 3248 ـ 4 ـ 4190 ـ 1 مورخ 1368/3/30 وزارتخانههای برنامه و بودجه و کشور وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آئیننامه اجرائی تسهیلات اعتباری اشتغال رزمندگان داوطلب،موضوع قسمت «ب» بند 10 تبصره 3 قانون بودجه سال1368 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:
آئیننامه اجرائی تسهیلات اعتباری اشتغال رزمندگان داوطلب موضوع قسمت «ب» بند 10 تبصره 3 قانون بودجه سال 68 کل کشور
مصوب 1368,04,07
ماده 1 ـ هدف از اعطای تسهیلات اعتباری این بخش از بند 10 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور منحصراً فراهم نمودن موجبات اشتغال رزمندگان داوطلب که حداقل ششماه متوالی یا متناوب در جبهه بودهاند میباشد و بانک ملی ایران موظف است تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرحهای تولیدی دربخشهای کشاورزی و صنایع روستائی، صنعت و معدن و مصالح ساختمانی مربوط به متقاضیان واجد شرایط که صلاحیت و مدت خدمت آنان توسط نهاد اعزام کننده (ارتش یا سپاه) مورد تائید قرار گرفته باشد، بعنوان مجری طرح بر اساس شرایط مندرج در این آئیننامه بصورت قرض الحسنه پرداخت نماید.
ماده 2 ـ حداکثر سهم اعتباری موضوع این آئیننامه پنج میلیارد ریال میباشد که بر اساس جدول توزیع استانی پیوست بمصرف خواهد رسید.
تبصره 1 ـ حداکثر وام پرداختی از محل اعتبار تخصیصی به ازاء هر نفر ده میلیون ریال خواهد بود.
تبصره 2 ـ بر اساس عملکرد چهار ماهه در اعطای تسهیلات اعتباری فوق وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد حوزه معاونت امور مراکز گسترش وزارت کشور عنداللزوم تغییرات لازم را در توزیع تسهیلات اعتباری در هر یک از سهم استانها انجام خواهند داد مشروط بر اینکه درجمع کل مبلغ پنج میلیارد ریال تغییری حاصل نشود.
ماده 3 ـ طرحهای موضوع ماده یک پس از بررسیهای لازم توسط معاونت امور مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی وزارت کشور و تائید مقام مزبور و یا نماینده تامالاختیار مشارالیه بمنظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه در زمینه ایجاد، توسعه و یا خرید واحدهای آماده بهره برداری یا نیمه تمام جهت تکمیل و راهاندازی و تأمین سرمایه در گردش بخشهای مختلف تولیدی کتباً به بانک ملی ایران ارائه خواهد شد.
ماده 4 ـ بانک ملی ایران حداکثر ظرف مدت یکماه برای طرحهای کمتر از پنجاه میلیون ریال و حداکثر ظرف مدت 45 روز سایر طرحها را بررسی و نتیجه رابه معاونت امور مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی اعلام خواهد نمود. در صورتیکه طرحی قابل توجیه نباشد دلائل آن از طرف بانک ملی ایران به معاونت مزبور منعکس میگردد.
ماده 5 ـ منظور از طرح در این آئیننامه عبارتست از شرح عملیات اجرائی و ارائه پیش بینیها در رابطه با ایجاد، بازسازی، توسعه، تکمیل و راه اندازی مجدد یک واحد مشتمل بر توجیه لازم برای اجرای طرح و پیش بینی تخصصهای لازم و چگونگی تأمین آنها و پیش بینی آموزشهای فنی ضمن اجرای طرح، مشخصات فنی کلیه ساختمانها، تأسیسات، ماشینآلات و بهای واحد و کل آنها، محل استقرار طرح، زمان اجرای طرح بانضمام پیش بینی سرمایه در گردش مورد نیاز وصورتهای مالی و جداول مشخص کننده وضع فنی مالی و اقتصادی طرح.
تبصره 1 ـ اعطای تسهیلات از جانب بانک موکول به تعیین محل استقرار طرح و ارائه مشخصات حقوقی زمین و موافقت اصولی، پروانههای تأسیس و سایرمجوزهای لازم طرح میباشد.
تبصره 2 ـ سهم منابع سرمایهگذاری استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری با توجه به تمکن آنان به تشخیص معاونت امور مراکز گسترش وزارت کشور تعیین خواهد شد.
تبصره 3 ـ بانک ملی ایران با رعایت مقررات داخلی خود میتواند تا 15% از هزینههای ثابت طرحها را تحت عنوان هزینه مقدماتی پس از ارائه موافقت اصولی و پروانه تأسیس یا مجوزهای لازم از وزارتخانه یا ارگان ذیربط در مورد هر طرح در اختیار متقاضی مربوطه معرفی شده از طرف معاونت امور مراکز گسترش اعماز اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار دهد.
ماده 6 ـ بانک ملی ایران پس از انجام بررسیهای لازم و تشخیص اینکه طرحهای پیشنهادی دارای توجیهات لازم فنی، مالی و اقتصادی میباشد پس از اخذ تضمین موضوع ماده 7 این آئیننامه، منابع مالی مورد نیاز طرح را متناسب با پیشرفت عملیات اجرائی طرح تأمین مینماید.
ماده 7 ـ تضمینهائی که در قبال تسهیلات اعطائی موضوع این آئیننامه توسط بانک ملی ایران اخذ خواهد شد عبارتند از:
الف - تضمین بازپرداخت متقاضی یا متقاضیان بوسیله سفته با دو امضاء
ب : توثیق کلیه مستحدثات و اموال منقول و غیر منقول و دارائیهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرح نزد بانک ملی ایران.
ج - وزارت برنامه و بودجه مانده مطالبات لاوصول ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل موضوع این آئیننامه اجرائی که از طریق بانک ملی ایران اعطاء گردیده است تضمین مینماید تا در طول 5 سال پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی منظورنماید.
ماده 8 ـ تضمین دولت نافی وظائف بانک ملی ایران جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آئیننامه نمیباشد. لذا بانک ملی ایران مکلف است جهت حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و واریز تسهیلات اعتباری اعطائی بعمل آورد.
در حسن اجرای این تکلیف بانک ملی ایران مکلف است بر مصرف و واریز تسهیلات اعتباری موضوع این آئیننامه بشرح ذیل نظارت نماید:
الف- نظارت بر مصرف صحیح اعتبار مزبور متناسب با پیشرفت اجرای طرح،
ب- نظارت بر واریز مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل درآمد طرح.
تبصره ـ استفاده کنندگان از تسهیلات موضوع این آئیننامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را بموقع بازپرداخت نمایند. عدم بازپرداخت اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات اعتباری مزبور، در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب میشود.
ماده 9 ـ مهلت بازپرداخت تسهیلات با توجه به ماهیت طرح حداکثر 5 سال میباشد که اولین قسط آن یکسال پس از دریافت کل تسهیلات اعتباری خواهد بود. در هر حال زمان اجراء و بازپرداخت در مجموع از ده سال تجاوز نخواهد کرد.
ماده 10 ـ اطلاعات و آمار مربوط به عملکرد تسهیلات اعطائی موضوع این آئیننامه باید هر ششماه یکبار توسط بانک ملی ایران و با همکاری معاونت امور مراکز گسترش وزارت کشور تهیه و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برنامه و بودجه قرار گیرد تا به هیأت محترم وزیران و مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد.
ماده 11 ـ تأمین نیازهای اجرائی و تولیدی طرحهای مربوط به رزمندگان از طرف دستگاههای اجرائی ذیربط در مرکز و استانها اولویت کامل خواهد داشت.
نخستوزیر - میرحسین موسوی ـ
جدول#(توزیع اعتبار رزمندگان) بر حسب استان
ارقام به ریال
-ردیف
استان
بخش کشاورزی و صنایع روستائی
«صنعت و معدن و مصالح ساختمانی»
1
مرکزی
100
2
گیلان
100
3
مازندران
200
4
آذربایجانشرقی
100
5
آذربایجانغربی
100
6
باختران
500
7
خوزستان
1000
8
فارس
100
9
کرمان
100
10
خراسان
300
11
اصفهان
100
12
هرمزگان
150
13
سیستان و بلوچستان
150
14
کردستان
100
15
همدان
100
16
لرستان
200
17
ایلام
500
18
زنجان
100
19
چهارمحال و بختیاری
100
20
کهکیلویه
100
21
سمنان
100
22
یزد
100
23
بوشهر
300
24
تهران
300
جمع
5000