هیأت وزیران در جلسه مورخ 1 /4 /1382 بنا به پیشنهاد شماره 103984 مورخ 20 /3 /1382 وزارت صنایع و معادن و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو
مصوب 1382,04,01با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1 - واردات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی (به استثنای مواردی که به تصویب هیئت وزیران می رسد) منوط به وجود نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران می باشد. تعیین ضوابط مربوط به تأیید نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها بر عهده وزارت بازرگانی خواهد بود. تنظیم و نظارت بر این ضوابط باید با هماهنگی و همکاری وزارت صنایع و معادن صورت پذیرد. تا تنظیم و اعلام ضوابط جدید، ضوابط موجود و مورد عمل وزارت صنایع و معادن اجرا خواهد شد.
ماده 2 - شرکتهای واردکننده خودرو باید هنگام ثبت سفارش متعهد گردند که ضوابط خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی، موضوع ماده (1) و همچنین الزامات مواد (3)، (4) و (5) این آیین نامه را رعایت نمایند.
ماده 3 - خودروهای وارداتی از نظر آلایندگیهای محیط زیست، باید با استانداردهای مورد تصویب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشد. مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.
ماده 4 - خودروهای وارداتی از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت باید با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته و مسئولیت نظارت بر آن، به عهده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد.
ماده 5 - خودروهای وارداتی باید با معیارهای مصرف سوخت مورد تصویب کمیته موضوع ماده (121) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (و یا مرجع دیگری که براساس قانون تعیین می شود) انطباق داشته و مسئولیت نظارت بر این امر به عهده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد. تا تدوین و اعلام معیارهای یاد شده، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اتحادیه اروپایی ملاک عمل خواهد بود.
ماده 6 - ورود کامیون و اتوبوس و شاسی های متحرک نو (کار نکرده) که از سال ساخت آنها کمتر از دو سال سپری شده باشد، مجاز است.
ماده 7 - ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از یک سال گذشته باشد ممنوع است.
تبصره – مواردی که ثبت سفارش آنها قبل از ابلاغ این تصویب نامه انجام شده است، مستثنا می باشند.
ماده 8 - واردات خودروهای نو (کار نکرده) با قدمت تا دو سال از زمان ساخت، صرفاً برای کاربری تاکسی و وانت عمومی (پلاک قرمز) بلامانع است.
ماده 9 - ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی نو و یا کارکرده که از سال ساخت آنها کمتر از پنجسال سپری شده باشد مجاز است. در مواردی که به تشخیص وزارت صنایع و معادن مشابه آنها در داخل کشور ساخته می شود به ازای هر سال که از سال ساخت گذشته باشد دو واحد به میزان سود بازرگانی آنها اضافه می شود.
ماده 10 (اصلاحی 01/04/1382)ـ سود بازرگانی خودروهای CNG سوز (گازسوز و دوگانه سوز) نود درصد (90%) سود بازرگانی خودروهای بنزینی و دیزلی مشابه تعیین می گردد.
ماده 11ـ مارک، مدل و مشخصات اصلی خودروهای قابل ورود در چارچوب الزامات ماده (2) توسط وزارت صنایع و معادن با همکاری وزارتخانههای نفت، بازرگانی، راه وترابری ،سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتیایران ظرف مدت حداکثر دو ماه اعلام و هرششماه یک بار بازنگری خواهد شد.
تبصره ـ خودروهای وارداتی مورد استفاده نمایندگی های سیاسی، کنسولی، بین المللی و اعضای دیپلماتیک (دارای گذرنامه سیاسی یا خدمت) مقیم کشور از مفاد این تصویبنامه مستثنی می باشند.
ماده 11 - مصرف کنندگان نهایی خودروهای وارداتی براساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و آیین نامه اجرایی آن مشمول دریافت خدمات زمان تعهد شده توسط شرکتهای نمایندگی خودروهای خارجی می باشند.
ماده 12 - کارکنان سفارتخانه ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند با رعایت شرایط زیر خودروهای سواری تولید داخل صادراتی را که در خارج از کشور خریداری شده است صرفاً برای یک بار با استفاده از مفاد بند «ش» ماده (119) قانون امور گمرکی به عنوان کالای برگشتی به کشور اعاده و ترخیص نمایند:
الف ـ حداقل دو سال اقامت در خارج از کشور
ب ـ سپری شدن حداقل دو سال و حداکثر پنج سال از خروج خودرو.
ج ـ مطابقت خودرو از نظر شماره شاسی، شماره موتور، مدل، تعداد سیلندر و سایر مشخصات با خودرو صادراتی.
د ـ پرداخت حقوق ورودی قطعات خارجی به کار رفته در تولید خودروی صادراتی توسط واردکننده.
تبصره ـ کارکنان وزارت امور خارجه که به هر دلیل مجبور به ترک محل اقامت می باشند از شمول شرط دو سال اقامت (به تشخیص وزارت امور خارجه) معاف می باشند.
ماده 13 - واردات خودرو سواری، با توجه به ماده (4) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان - مصوب 1388 - ، منوط به داشتن نمایندگی رسمی و همچنین زیرساخت های لازم و کافی جهت ارایه خدمات پس از فروش و اخذ تأییدیه های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.
تبصره 1 - واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی در صورت عقد قرداد ارایه خدمات پس از فروش وارد کننده با نمایندگی رسمی براساس ضوابط تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر است.
تبصره 2 - ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از (000 /40) دلار (CFR) ممنوع است.
تبصره 3 - ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی ممنوع است.
ماده 14 - حقوق ورودی و اصلاحات مربوط به ردیف تعرفه های خودروهای سواری به شرح جدول زیر تعیین می شود :
الف - انواع خودروهای سواری بنزینی و دیزلی
ردیف | شماره تعرفه | شرح کالا | مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی (درصد) |
1 | 8703229087033190 | با حجم موتور تا 1500 سی سی | 55 |
2 | 87032319 - 87033219 | با حجم موتور 1501 تا 2000 سی سی | 75 |
3 | 87032329 - 87033229 | با حجم موتور 2001 تا 2500 سی سی | 95 |
ب - انواع خودروهای هیبریدی
ردیف | شماره تعرفه | شرح کالا | مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی (درصد) |
1 | 87034010 | اصلاح شرح تعرفه از عدد 2500 به 1500 (بنزین/هیبرید) | 25 |
2 | 87034020 | با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی 1501 تا کمتر از 2000 سی سی (بنزین/هیبرید) | 45 |
3 | 87034030 | با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی 2001 تا کمتر از 2500 سی سی (بنزین/هیبرید) | 65 |
4 | 87034090 | سایر - بنزین/هیبرید بیشتر از 2500 سی سی بدون پایه برق | 100 |
5 | 87035010 | اصلاح شرح تعرفه از عدد 2500 به 1500 (دیزل/هیبرید) | 25 |
6 | 87035020 | با حجم موتور پیستونی درون سوز تراکمی احتراقی 1501 تا کمتر از 2000 سی سی (دیزل/هیبرید) | 45 |
7 | 87035030 | با حجم موتور پیستونی درون سوز تراکمی احتراقی 2001 تا کمتر از 2500 سی سی (دیزل/هیبرید) | 65 |
8 | 87035090 | سایر – دیزل/هیبرید بیشتر از 2500 سی سی بدون پایه برق | 100 |
9 | 87036010 | اصلاح شرح تعرفه از عدد 2500 به 1500(بنزین/هیبرید) | 15 |
10 | 87036020 | با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی 1501 تا 2000 سی سی (بنزین/هیبرید) | 35 |
11 | 87036030 | با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی 2001 تا 2500 سی سی (بنزین/هیبرید) | 55 |
12 | 87036090 | سایر – بنزین/هیبرید بیشتر از 2500 سی سی با پایه برق | 95 |
13 | 87037010 | با اصلاح شرح تعرفه از عدد 2500 به 1500 تراکمی (دیزل/هیبرید) | 15 |
14 | 87037020 | با حجم موتور پیستونی درون نسوز تراکمی - احتراقی 1501 تا 2000 سی سی (دیزل/هیبرید) | 35 |
15 | 870370 | با حجم موتور پیستونی درون نسوز تراکمی احتراقی 2001 تا 2500 سی سی (دیزل/هیبرید) | 55 |
16 | 87037090 | سایر - دیزل/هیبرید بیشتر از 2500 سی سی با پایه برقی | 95 |
تبصره 1 - در موارد استثنایی، ورود و حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی و دیزلی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی توسط هیئت وزیران تعیین خواهد شد و ورود خودروهای سواری هیبریدی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی با تصویب هیئت وزیران مشمول حقوق ورودی مندرج در جدول (ب) می باشد.
تبصره 2 - واردات خودرو توسط شرکت های معتبر خارجی تولید کننده خودرو در صورت مشارکت در تولید خودرو یا قطعات آن در داخل کشور به صورت سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی و یا سرمایه گذاری مشترک با طرف ایرانی، معادل (20%) ارزش تولیدات داخلی از محل سرمایه گذاری فوق به تشخیص وزات صنعت، معدن و تجارت از همان نشان تجاری مجاز خواهد بود و حقوق ورودی آن (80%) حقوق ورودی مندرج در جداول یاد شده بعد از تحقق تولید، تعیین می گردد. در هر صورت فارغ از شخصیت وارد کننده، نمایندگی رسمی مکلف به ارایه دوره ضمانت (گارانتی) و خدمات پس از فروش می باشد.
ماده 15 - متقاضیان ثبت سفارش علاوه بر رعایت ضوابط فنی واردات خودرو موظف به رعایت ارزش خودرو مصوب کارگروه موضوع تبصره (6) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها - مصوب 1371 - و اعلامی از سوی گمرک ایران می باشند. ثبت سفارش خودروهایی که قیمت آنها مغایر با نرخ های اعلامی فوق باشد غیرمجاز است و معتبر نمی باشد.
ماده 16 - واردات خودرو از محل مصوبات خاص با لحاظ معافیت های مربوط منوط به رعایت مفاد این آیین نامه است.
ماده 17 - واردات خودرو به مناطق آزاد تجاری - صنعتی با لحاظ معافیت های مربوط منوط به رعایت مفاد این آیین نامه است.
معاون اول رییس جمهور - محمدرضا عارف