سخنگوی قوه قضائیه، شهردار تهران و مشاور فرهنگی و اجتماعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد ممنوع نبودن مسئله دوچرخه سواری بانوان توضیحاتی ارائه کردند.
 
حدود یکسال پس از راه‌اندازی سامانه دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی نارنجی رنگ در مناطقی از پایتخت شهروندان شاهد روند رو به رشد استفاده از دوچرخه بودند و استفاده بانوان از دوچرخه هم همپای مردان در این مسیرها روز به روز در حال افزایش بود، اما پس از گذشت چند ماه بعضی از بانوان اعلام کردند ارائه دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی نارنجی رنگ به آنها با ممنوعیت روبه‌رو شده است. 
در این خصوص غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه بتازگی در جمع خبرنگاران ضمن رد ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان گفته است: برای ما دوچرخه و خودرو مهم نیست، عفاف و حجاب مهم است. بی‌حجابی در داخل خودرو یا روی موتور و دوچرخه هیچ تفاوتی ندارد، بنابراین دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد، رعایت عفاف و حجاب است.
شهردار تهران نیز که چند روز پیش برای شرکت در نشستی به مشهد سفر کرده بود، در این مورد گفت:‌ وضعیت سلامت در تهران خوب نیست و آمارها نشان می‌دهد مشکلاتی همچون چاقی، فشار خون، دیابت و افزایش ذرات معلق آلوده در هوا رو به افزایش است، بنابراین نگاه ما به حمل ‌و نقل با دوچرخه به جهت حفظ سلامت است و نگاه جنسیتی در این باره مطرح نیست. البته برای حل مشکل استفاده زنان از دوچرخه طرح‌هایی همچون دوچرخه سواری خانوادگی، اسکوتر برقی و افزایش سرویس‌دهی به پارک‌های مخصوص بانوان طراحی شده است اما به لحاظ قانونی و شرعی هیچ مشکلی برای دوچرخه‌سواری بانوان وجود ندارد.
علی پیرحسین‌لو مشاور فرهنگی و اجتماعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم اعلام کرد:‌ شهرداری نه برای دوچرخه‌های خودش محدودیت استفاده خانم‌ها تعیین کرده نه برای بی‌دود، دوچرخه ‌سواری زنان منع قانونی ندارد و قرار نیست نصف جامعه محروم شوند./ایرنا