سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه راهبرد جدی دستگاه قضایی را تعامل با قوا عنوان کرد و گفت: امروز همکاری و تعامل را یکی از راهبرد‌های جدی و تنها راه برون رفت از مشکلات، رونق تولید، مبارزه با فساد و ساماندهی امور می‌دانیم. امروز دولت، مجلس، دستگاه‌ها و پیشرفت کشور را در مسیر مبارزه با فساد در کنار خود می‌بینیم و تاکید می‌کنیم که هیچگونه ناسلامتی و فساد، زیبنده نظام نیست و هیچکس نباید آن را بپذیرد.
 
 
raese.jpg (46 KB)
 
 
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج یک نظرسنجی در مورد دستگاه قضا بیان کرد: یکی از موارد مهم در دستگاه قضایی، بازسازی سرمایه اجتماعی است و آمار رضایتمندی مردم از رویکرد دستگاه قضا، برای ما مسئولیت آور است. اینکه نگاه عموم مردم مثبت شود، در گرو اقدامات ماست اما اگر این اقدامات مقطعی باشد، نظر مردم برمی گردد. البته بین رویکرد کلی قوه قضاییه و آنچه که در محاکم می‌گذرد، باید تفاوت قائل شد؛ یعنی ممکن است مردم از رویکرد دستگاه قضایی در مبارزه با فساد رضایت داشته باشند، اما مثلا از رفتار قضات یا کارکنان راضی نباشند؛ لذا باید در نشست‌هایی با قضات و کارکنان، توصیه‌های لازم صورت گیرد تا میزان رضایتمندی مردم از محاکم نیز افزایش یابد.
آیت الله رئیسی با اشاره به طرح موضوع تقلیل مجازات حبس در مجلس، این امر را موجب تزلزل قانون مجازات اسلامی دانست و به نوعی مخالفت دستگاه قضایی با تصویب چنین طرحی را اعلام کرد. وی همچنین با اشاره به گزارش یکی از پژوهشگران اجتماعی در نشست روز شنبه با فعالان حوزه مطالعات آسیب‌های اجتماعی، تاکید کرد: سقط جنین، مادامی که با مجوز پزشک و در چارچوب رویکرد درمانی باشد، مانعی ندارد، اما موارد غیرمجاز آن باید به عنوان حرام شرعی مسلم، قتل نفس محترمه و خلاف نظامات اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس دادستان‌ها باید به شدت با افرادی که برای سودجویی در مراکز زیرزمینی اقدام به این کار می‌کنند، برخورد کنند./ (منبع خبر: خبرگزاری میزان)