رئیس سابق کانون وکلای مرکز با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: نمی‌توان با جلوگیری از تشکیل اجتماعات اصل مطالبات را از بین برد و اساس مطالبات مانند آتش زیر خاکستر باقی خواهد ماند.
 
 
tavanaz.jpeg (75 KB)
 
 
محمد علی نجفی توانا رئیس سابق کانون وکلای مرکز در ارتباط با حق اعتراض، بیان کرد: دنیای امروز دنیای اطلاعات و ارتباطات است و اگر مردم در چارچوب مجاری عادی و قانونی نتوانند با حاکمیت گفتمان سیاسی برقرار کنند و از سازوکارهای بروز مطالباتشان محروم شوند، از ابزار دیگری استفاده می‌کنند. با تجربه‌ای که از بحران‌های اخیر گرفتیم، باید این اجازه وجود داشته باشد که مردم مطالب خود را بیان کنند، بیان این مطالب موجب تخلیه هیجانات می‌شود و دولت با شنود این مطالب در پاسخ می‌تواند از روش‌های منطقی استفاده کند و یک گفتمان سیاسی و اجتماعی چند جانبه را ایجاد کند. قطعا مدیران جامعه می‌دانند نمی‌توان با جلوگیری از این نوع راهپیمایی‌ها و تشکیل اجتماعات، اصل مطالبات را از بین برد و اساس مطالبات مانند آتش زیر خاکستر باقی خواهد ماند و اگر گفته نشود نهایتا حاکمیت بیشتر ضرر خواهد کرد. مردم در جامعه‌ای که مدیران آن ادعای مردم سالاری دارند باید بتوانند اعتراضات خود را در هر زمینه، البته در چارچوب قانون و بدون تخریب و آتش زدن به سمع و نظر مسئولین برسانند. بعضی مواقع انباشت این مطالبات موجب بروز بحران خواهد شد، در بحث بنزین بعد از شوک افزایش قیمت ارز، این شوک برای مردم قابل هضم نبود و مردم نیاز به بیان اعتراضات داشتند.
وی درباره‌ مصوبه تعیین محل تجمعات مردمی که توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد، تصریح کرد: این مصوبه یک گام مثبت بود، منتها این تصور پیش آمد که فرستادن یک عده در محلی که هیچ مسئولی ناظر نباشد، شاید باعث شود که صدای ملت به مسئولان رده بالای کشور نرسد. بهرحال اگر دیوان عدالت مرادش تفسیر به نفع ملت بود و می‌خواست این محدودیت را کم کند، از این نظر کار مثبتی را انجام داد. اما از حیث مشروط کردن به قانون احزاب باید وزارت کشور با پیش بینی مسائل، بستر یک راه‌پیمایی مسالمت آمیز را فراهم می‌کرد که اگر مردم خواستند اعتراضی کنند این راه‌پیمایی مسالمت آمیز تبدیل به یک بحران اجتماعی نشود./ ایسنا