در همایش گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران خواستار توجه به موضوع افزایش حق التحریر سر دفتران و دفتریاران شد و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از تهیه پیشنویس افزایش تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی خبر داد و ابراز امیدواری کرد از اینکه که این طرح در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ شود.

daftar.jpeg (40 KB)


محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در همایش گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، خواستار توجه به موضوع افزایش حق التحریر سر دفتران و دفتریاران شد و بیان کرد: بالغ بر 60 درصد دفاتر اسناد رسمی نمی توانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند، بی‌عدالتی در دفاتر وجود دارد و و این مساله دغدغه سازمان ثبت اسناد هم هست، 90 درصد سردفتران معتقدند برای دفاتر اسناد رسمی باید نصف حق التحریر در نظر گرفته شود. از رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میخواهم که از رئیس قوه قضاییه بخواهد موضوع افزایش حق‌التحریر سردفتران را پیگیری کنند تا اجرایی شود.
پس از صحبت های دشتی ارکانی، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تهیه پیشنویس افزایش تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی خبر داد و ضمن ابراز امیدواری از اینکه که این طرح در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ شود، در پاسخ به این سوال که مقدار افزایش حق‌التحریرها چند درصد است؟ بیان کرد: ما متناسب‌سازی کردیم و برخی را اصلاً تغییر ندادیم، برخی را حتی کمتر کردیم و برخی هم افزایش پیدا کرده است. یعنی متناسب با میزان درآمد دفاتر، جمعیت و تورم به شکلی در نظر گرفتیم که اینگونه نباشد که اجحافی در حق مردم صورت گیرد و یا به شکلی باشد که دفاتر نتوانند دفترشان را اداره کنند.
وی در خصوص اینکه تقسیم بندی عادلانه اسناد بین دفاتر اسناد رسمی به چه صورت است، گفت: گله‌مندی بیش از 99 درصد دفاتر اسناد رسمی این است که اسناد به طور عادلانه بین آنها تقسیم نمی شود و به عللی اسناد بیشتری به بعضی از دفترخانه‌ها ارسال می‌شود. آنها تقاضا دارند که این عدالت رعایت شود، اما از آنجا که ارجاع اسناد بر عهده سازمان ثبت اسناد نبوده و اینگونه نیست که اسنادی که تقسیم می‌شود، توسط سازمان ثبت اسناد یا قوه قضاییه باشد، بلکه دستگاه‌های مختلف اسناد خود را به دفاتر مختلفی ارجاع می‌دهند. دوستان پیشنهاد داشتند که سامانه‌ای را طراحی کنیم که بر مبنایی اسناد به طور عادلانه بین همه دفاتر تقسیم شود که اینگونه نباشد که دفترخانه‌ای امکان اداره دفترش را نداشته باشد و دفترخانه دیگری درآمدهای نجومی داشته باشد. بنابراین، در این راستا سامانه‌ای طراحی شد و ان‌شاءالله در آینده نزدیک که اجرا شود، تقسیم عادلانه اسناد تحقق پیدا خواهد کرد./ ایسنا