سخنگوی قوه قضائیه: قرار است جعبه سیاه هواپیما به فرانسه ارسال شود، تا همه ابعاد موضوع مشخص شود. از تعداد زیادی از افراد تحقیقات مفصلی صورت گرفته است و افرادی نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.


so.jpeg (58 KB)


غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه‌شنبه) در هجدهمین نشست خبری خود ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی بیان کرد: در روزهای اخیر حوادث تلخ دیگری را نیز شاهد بودیم؛ عروج مسافران خطوط هوایی اوکراین که به نوبه خودم و قوه قضاییه به خانواده‌های داغدار آنها و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای جانباختگان غفران و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم و اعلام می‌کنم این عزیزان از ما و خانواده ما و هموطن ما بودند و داغدار این فاجعه هستیم. حادثه مصیبت‌بار دیگر این روزها سیل سیستان و بلوچستان است و موضوع مهم امروز جامعه ما، امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان است. امیدواریم هرچه سریعتر گرفتاری مردم ما حل شود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص تجمعات غیرقانونی شکل گرفته و حضور سفیر انگلیس در یکی از این تجمعات گفت: سیاست قضایی ما بارها اعلام شده که بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائل هستیم. به هیچ عنوان از امنیت مردم و جامعه کوتاه نخواهیم آمد و با افرادی که به هر شکل این امنیت را خدشه‌دار کنند، برخورد خواهیم کرد. حتی اگر شخص مدعی مصونیت دیپلماتیک داشته باشد؛ البته به قوانین و کنوانسیون‌ های بین‌المللی احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌ها یکطرفه نیست. به موجب کنوانسیون وین آمده کلیه افرادی که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند، موظف هستند قوانین دولت پذیرنده را محترم بشمارند. اینکه سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی شرکت کرده و از این تجمع فیلم و عکس تهیه کند، به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. اگر کسی در کشور پذیرنده عنصر نامطلوب شناخته شد، هم مردم و هم دولت باید خواهان اخراج وی شوند. در کنوانسیون وین آمده که دولت پذیرنده می تواند بدون ذکر دلیل به کشور فرستنده اعلام کند که این فرد عنصر نامطلوب است و دولت فرستاده باید وی را فرابخواند.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: قرار است جعبه سیاه به فرانسه ارسال شود، تا همه ابعاد موضوع مشخص شود. تا امروز از تعداد زیادی از افراد تحقیقات مفصلی صورت گرفته است و همکاران ما در حال تحقیق و بازجویی هستند. ما در این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد و افرادی نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند./ ایلنا