علیزاده طباطبایی اظهار داشت: طبق آیین‌نامه کنونی تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری، حداقل حق‌الوکاله 500 هزار تومان و حداکثر آن 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده، بنابراین قابل اجراست و به مراتب بهتر از آیین‌نامه قبل است.

 

tabatabai.jpg (58 KB)

 

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری بیان کرد:‌ تعرفه حق‌الوکاله‌ها از سال 84 تغییر نکرده بود و همین موضوع باعث شده بود که حق‌الوکاله‌ها عملاً براساس ماده 1 آیین‌نامه، یعنی توافق وکیل و موکل تعیین و در وکالت‌نامه طبق تعرفه تنظیم شود.

وی ادامه داد: حداقل حق‌الوکاله در آیین‌نامه قبل 30 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون تومان بود؛ بر همین اساس نرخ‌های قدیمی موجب شده بود که هیچکس آن آیین‌‌نامه را اجرا نکند اما طبق آیین‌نامه کنونی تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری، حداقل حق‌الوکاله 500 هزار تومان و حداکثر آن 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده، بنابراین قابل اجراست و به مراتب بهتر از آیین‌نامه قبل است. حق‌المشاوره وکیل که در آن آیین‌نامه 5 هزار تومان بود، در آیین‌نامه جدید از 50 تا 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در خصوص پرونده‌های مفاسد اقتصادی که تاکنون حق‌الوکاله‌های میلیاردی گرفته می‌شد، در آیین‌نامه جدید از 5 تا 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات حق‌الوکاله‌ها در گذشته این بود که وکلا حق‌الوکاله‌ای را براساس آیین‌نامه مصوب رئیس قوه قضاییه در وکالت‌نامه‌ می‌نوشتند و سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان آن مبلغ را قبول نمی‌کرد، بلکه مالیاتی که اخذ می‌کرد‌ چندین برابر حق‌الوکاله بود که در وکالت‌نامه ذکر شده بود در حالیکه در حال حاضر در مصوبه جدید تأکید شده که سازمان امور مالیاتی موظف است براساس این آیین‌نامه از وکلا مالیات بگیرد./ ایلنا