رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از تهیه شدن سند چشم انداز و برنامه راهبردی توسعه و تحول نهاد وکالت خبر داد.

 

Shahbazi.jpeg (62 KB)

 

دکتر مرتضی شهبازی نیا در رابطه با این موضوع بیان کرد: برای اینکه یک سازمان کار خود را به درستی انجام دهد، باید همه ارکان آن برای هدفی مشترک و با اصول مشترک کار کنند و درک مشترکی از اوضاع و احوال پیرامونی داشته باشند. در مورد نهاد وکالت این موضوع اهمیت بیشتری دارد، چراکه در سراسر کشور، اشخاص حقوقی مستقلی به اسم کانون‌های استانی متولی امر وکالت هستند که ارتباط ارگانیک با هم ندارد و در یک چارچوب توافقی در نهاد اتحادیه گردهم آمده اند؛ این شخصیت‌های مستقل وظایف و اهداف یکسانی دارند و لذا باید این اهداف و اصول راهبردی رسیدن به آنها را تدوین کنند که همه در همان راستا حرکت کنند البته برنامه عملیاتی می تواند متفاوت باشد. در این مورد قاعدتا باید ابتدا آسیبها، چالش‌ها و تهدیدات و فرصت‌های نهاد وکالت بررسی و وضعیت موجود شناسایی شود و بعد وضعیت مطلوب ترسیم شود و برای رسیدن به آن وضعیت ، راهبردها و برنامه های لازم پیش بینی گردد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون چنین سندی در نهاد وکالت وجود داشته است؟ پاسخ داد: خیر، سند تدوین شده‌ای وجود ندارد ولی با توجه به اینکه کانون‌ها در چارچوب قانونی مشخصی تشکیل شده‌اند، درک مشترک تا حدی وجود داشته و تشکیل اتحادیه و برگزاری همایش‌های هیات عمومی و سایر نشست‌ها نیز به این موضوع کمک زیادی کرده است.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به این پرسش که چه محور ها و راهبردهایی مد نظر است؟ گفت: برخی محورها، اصول و راهبردها قابل پیش بینی هستند و نیاز به تدوین شاخص دارند. مثلا، تلاش مستمر برای بسط قانون‌مداری، حفظ و تقویت استقلال کانون، آموزش و ترویج اخلاق حرفه‌ای، حرکت به سمت تخصصی شدن، ارتقاء سلامت نهاد و مقابله با فساد، باز اندیشی نقش دادسراها و دادگاههای انتظامی، ارتقاء کیفیت وکالت به منظور خدمت بهتر و بیشتر به مردم حالت، وکالت و مشاوره معاضدتی به نیازمندان و تلاش برای تامین منابع مالی آن از سوی دولت، افزایش تاثیر اجتماعی نهاد، افزایش تعاملات دوسویه با نهادهای حاکمیتی، وضعیت تأمین اجتماعی و بازنشستگی و بیمه وکلا، تقویت نقش و جایگاه اتحادیه، بازاندیشی و تحول در روابط عمومی، ارتقاء ذهنیت مثبت نسبت به نهاد وکالت در جامعه، توسعه دایره وکالت از طریق ترویج فرهنگ انتخاب وکیل و گسترش قلمرو هایی که وکیل می‌تواند فعالیت کند، استقرار نظام تصمیم‌گیری مشارکتی در نهاد وکالت که بتواند دیدگاه‌های وکلا را بشنود، آموزش و به روزسانی دانش وکلا.
دکتر شهبازی‌نیا همچنین درباره نحوه اقدام برای تحقق اهداف و چشم انداز و راهبردها گفت: معمولا سیاستگذاری در سطح اهداف و چشم انداز و اصول راهبردی انجام می شود. برنامه عملیاتی یا action plan در بازه‌های زمانی مشخص مرحله بعد خواهد بود.  برنامه عملیاتی می‌تواند در کانون‌ها  جداگانه تهیه شود یا در مواردی ممکن است برنامه عملیاتی مشترک لازم باشد. مثلا  آموزش ، خدمات معاضدتی یا ارتباطات استانی کانون‌ها طبیعتاً برنامه‌عملیاتی محلی نیاز دارد و هر کانونی جداگانه عمل می کند ولی اگر تحقق چشم انداز نیاز به اصلاح قوانین و مقررات داشته باشد یا مثلاً در حوزه ارتقای سلامت و مسائل مربوط به بیمه و تامین اجتماعی، برنامه عملیاتی مشترک و در سطح ملی لازم است که در مرحله بعد از سند چشم انداز و تحول، پیگیری خواهد شد. البته در کنار سند توسعه و تحول ما باید شاخص‌هایی هم برای سنجش میزان تحقق آنها و رسیدن به وضعیت چشم اندار تدوین کنیم و این برنامه ها در بازه  های زمانی مشخص در یک کمیسیون مشترک کانونها  ارزیابی شوند./ ایسنا