سردار علیرضا لطفی اعلام کرد: در این سه ماهه اخیر بیش از 50 درصد دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست.

 

4471001.jpg (70 KB)

 

سردار علیرضا لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره تاثیر مشکلات اقتصادی بر وقوع جرائمی مانند سرقت بیان کرد: اگر بگوییم مسائل و مشکلات مختلف جامعه در حوزه جرائم تاثیری ندارد، حرف بیهوده‌ای است؛ یقینا مشکلات مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرائم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: دستگیری مجرمان سابقه‌دار نسبت به بار اولی‌ها در سال‌های گذشته بیشتر بود؛ بیش از 50 درصد مجرمان سابقه‌دار بودند و کمتر از 45 درصد مجرمان بار اولی بودند، اما در حال حاضر تقریبا این میزان مساوی شده است و شاید در این سه ماهه اخیر بیش از 50 درصد دستگیرشدگان برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که سرقت‌ در کدام محله‌ها بیشتر است؟ اضافه کرد: تقریبا در همه محلات با سرقت مواجه هستیم، اما نوع سرقت‌ها و میزان وقوع آن متفاوت است، به طور مثال در برخی محلات سرقت‌های خرد قابل توجه است و در یک محله دیگر سرقت‌های منزل شایع‌تر است. البته این فضای ایجاد شده متاثر از کرونا به جهت اینکه مردم بیشتر در خانه‌ها بودند و مغازه‌ها تعطیل شده بود، باعث کاهش سرقت از منازل شده بود، به طوری که شاهد کاهش 14 درصدی سرقت منازل در این ایام هستیم، اما در کنار این موارد یک سری سرقت‌ های خرد مانند سرقت‌ قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است./ ایلنا