غلامحسین اسماعیلی اعلام کرد: تا هفته گذشته از 6.8 میلیارد دلار اعلام شده ارز ناشی از صادرات، 1.2 میلیارد با پیگیری مرجع قضایی بازگشت. کسانی که حاضر نبودند پول را برگردانند مورد تعقیب قرار گرفتند و برخی بازداشت شدند. برخی از کسانی که ارز ناشی از صادرات را برنگرداندند، شرکت‌های صوری و کاغذی بودند که در دادن مجوز صادرات به آن‌ها دقت لازم نشده است و پیگیری‌های جدی برای پشت پرده این‌ها در مراجع قضایی در حال انجام است.

 

2699235_868.jpg (67 KB)


غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز (پنج‌شنبه) در گفت‌وگو با رادیو تهران و در رابطه با پرونده متهم منصوری بیان کرد: جسد وی به خانواده تحویل شد که به استان محل اقامت او منتقل و به خاک سپرده شد.

وی ادامه داد: از وضعیت معاینه جسد اطلاعاتی به دست می‌آید، اما بررسی دقیق‌تر این حادثه نیازمند آن است که اطلاعات مربوط از کشور رومانی مانند تصاویر ضبط شده از دوربین هتل محل اقامت و اسناد و نوشته‌هایی متعلق به وی در اختیار ما قرار بگیرد. فقط جسد این فرد به ایران منتقل شده است و پیگیری‌های قضایی و اینترپل و طرف وزارت خارجه در حال انجام است تا بتوانیم رمزگشایی کرده و به حقیقت نحوه جان باختن وی برسیم.

اسماعیلی همچنین با اشاره به عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: سیاست ما بر این است که آنگاه که مطلع شدیم فرد اصلاح شده، حتی قبل از آنکه میزان مجازات مندرج در حکم دادگاه را تحمل کرده باشد، برای وی پیشنهاد عفو تنظیم می‌شود. به مناسبت این عید فرخنده هم بیش از دو هزار نفر از محکومان عفو قرار گرفتند.

وی در ارتباط با تقاضای برخی در ارتباط با مورد عفو قرار گرفتن محکومان محیط زیستی به مناسبت عید غدیر، یادآور شد: این امکان برای همه مجرمان و محکومان است و بستگی به نحوه رفتار محکومان در حبس دارد. در عفو گذشته یک نفر از آن‌ها مورد عفو قرار گرفت و در دوره‌های گذشته محکومان امنیتی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند و معمولا برای آن‌ها پیشنهاد عفو نمی‌شد، اما در دوره جدید به محکومان امنیتی همانند سایر محکومان نگاه می‌شود. محکومان امنیتی فراوانی در دوره یکسال و نیم اخیر مشمول عفو قرار گرفتند./ ایسنا