مدیر آموزش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اعلام کرد: مرکز با توجه به ضرورت حرکت به سمت تخصصی کردن وکالت و با اختیار حاصله از ماده ٢٢ آئین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره وکلای دادگستری، به وکلای متقاضی گواهی وکالت تخصصی اعطا می‌کند.

 

70021.jpg (65 KB)

 

ایمان حسین‌پور شرفشاد، مدیر آموزش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه درخصوص جزئیات وکالتنامه تخصصی بیان کرد:‌ موضوع گواهی وکالت تخصصی، به پیشنهاد رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به ریاست قوه قضاییه مطرح شد و رییس قوه این پیشنهاد را پذیرفتند و در تبصره ماده 22 آیین‌نامه تعرفه حق الوکاله و حق المشاوره مصوب 28 اسفند 98 این را پیش‌بینی کردند که گواهی وکالت تخصصی امکان صدور داشته باشد.

وی ادامه داد: در این طرح ما فراخوانی را اعلام کردیم که وکلا تا تاریخ 15 شهریور 99 بتوانند در این طرح ثبت نام کنند که طی ثبت نام، سوابق تحصیلی، پژوهشی، وکالتی، قضاوتی و اداری را به ما ارائه خواهند داد، یعنی یک وکیل در خصوص یک تخصص خاص، تحصیلات و پژوهش‌ها و سوابق کاری و اداری را بارگذاری کند که در کمیته‌های تخصصی این سوابق بررسی و امتیازدهی می‌شود.

حسین‌پور شرفشاد اضافه کرد: ما با آموزش‌هایی که به وکلا ارائه می‌دهیم، کار را به سمتی پیش می‌بریم که اگر برخی از وکلا متخصص نبوند، سعی کنیم یک تخصص را به آنها آموزش دهیم، بنابراین این طرح صرفاً اعطای گواهینامه نیست و ایجاد تخصص است و هدف ما گسترش تخصص‌گرایی در جامعه حقوقی و وکالتی کشور است.

مدیر آموزش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: افرادی که دارای شرایط، تشخیص داده شوند، گواهی وکالت تخصصی به آنها داده می‌شود. 28 تخصص پیش‌بینی شده است که هر وکیلی که تمایل دارد می‌تواند تا 5 تخصص را به ما اعلام کند و ما تخصص‌های مدنظر وکیل را به او آموزش خواهیم داد و در نهایت این گواهی را کسب خواهد کرد. طبق تبصره 22 آیین‌نامه تعرفه حق الوکاله وکلایی که این گواهینامه را اخذ می‌کنند، از 10 درصد حق الوکاله بیشتر برخوردار خواهند شد یعنی تعرفه حق الوکاله ایشان در آن تخصص خاصی که گواهی دارند، 10 درصد بالاتر از سایر وکلاست.

وی گفت: ما به وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه این گواهی را اعطا خواهیم کرد اما مانعی برای ثبت نام اعضای کانون وکلای دادگستری در این طرح و استفاده آنها از خدمات آموزشی وجود ندارد و حتی در نهایت وقتی به جایی برسیم که افراد متخصص در رشته‌های مختلف مشخص شدند، قطعاً پرونده‌های ارجاعی از سمت مرکز وکلای قوه قضاییه به سمت این وکلای متخصص ارجاع خواهد شد و وکلای کانون‌های وکلا نیز از این فرصت بهرمند خواهند شد./ ایلنا