رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد امضای این تفاهم‌نامه و تعاملات فی‌مابین، باب همکاری بین ظرفیت عظیم دانشگاه تهران با مجموعه قوه قضاییه را فراهم کند.

 

61764690.jpg (42 KB)

 

سید حجت الله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در این رابطه بیان کرد: مجموعه قوه قضاییه در سال‌های گذشته ارتباط خوب و مناسبی با بدنه علمی کشور نداشته و این قطع ارتباط موجب ورود ضرر به دستگاه قضا و نهادهای علمی شده بود.

وی ادامه داد: نبود ارتباط بین قوه قضاییه و نهادهای علمی مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی موجب شده بسیاری از پایان نامه‌ها و موضوعات تحقیقاتی به سمت کارهای انتزاعی و غیرکاربردی سوق یابد. به عبارتی این مشکل سبب شده، از یک سو مجموعه قوه قضاییه نتواند از ظرفیت علمی و نخبگانی موجود در کشور بهره ببرد و ازسوی دیگر نهادهای علمی نتوانستند از ظرفیت‎‌های موجود در دستگاه قضا، بهره‌مند شوند. قصد داریم پل ارتباطی بین قوه قضاییه و مجموعه نهاهای علمی موجود در کشور باشیم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: بسیاری از چالش‌هایی که امروز در دستگاه قضایی وجود دارد، حقوقی و قضایی نیست بلکه از جنس چالش‌های غیرحقوقی مانند مدیریتی، جامعه شناسی، آمار و فناوری اطلاعات است. بر این اساس رویکرد پژوهشگاه قوه قضاییه فقط تمرکز بر روی نیازمندهای حقوقی نیست و بر اساس نیازمندی‌ها، در پژوهشکده‌ها و گروه‌های علمی، ساختارهایی متناسب با جامعه شناسی، مدیریت، روان‌شناسی وآمار و فناوری اطلاعات و اقتصاد طراحی کردیم.

 علم‌الهدی با بیان اینکه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی موجود در کشور سازوکارهایی در پژوهشگاه قوه قضاییه طراحی شده است، گفت: استفاده از قالب‌هایی مانند حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، فراهم کردن بستر مطالعاتی برای اساتید هیات علمی، جذب سرباز نخبگان، واگذاری طرح‌های پژوهشی به موسسات مطالعاتی و دانشکده‌ها و ایجاد بستر پسا دکتری، از جمله اقدامات پژوهشگاه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی موجود در کشور است.

در پایان این مراسم، حجت‌الله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه و  محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک را امضا کردند./ ایسنا